Szerintem a számítási metódus miatt van nagy eltérés. Ami részben filozófiai is, az értelmezési eltérés nagyon fontos.
- Műszaki szemmel nézve a műszaki hibás rakéta is számít. Hiszen befogja a célt a gép, követi radar, tudja mire lő (ideális esetben..), majd a rakéta nem működik. Ez kb., mint a műszaki hibás F1 kocsi, ami vezeti a versenyt 50 körig, majd 51. körben kizúg 5 körrel a vége előtt, mert leszakad a felfüggesztés. A kutyát nem érdekli, hogy vezette a versenyt és a többi rendszere jól működött...
- A lelőtt gépen odaveszett nem szándékosan indított rakétákat sem kell számolni. Mert senkit nem érdekel, hogy valaki AIM-9-et akart indítani és mondjuk helyette AIM-7 ment el. Vagy gun strafe mellett rakétát indított tévedésből. Ha valaki kalapáccsal nem tud csavart behúzni a helyére, az nem a csavar hibája...
- Viszont a légiharc-rakéták képességeit nézve a hibás hajtómű valóban nem számít. Ha a kérdés az, hogy egy működő rakéta (+ a mögötte levő rávezető rendszer) képessége hol ér véget, ha a cél közelébe jut a rakéta, akkor azt nem kell nézni. Mert ugye lehetne 100% megbízhatóságú egy R-3Sz vagy AIM-9B, de akkor se lőne le vele senki egy félkomolyan manőverező célt. Soha.
Az a 72%-os AIM-7 Sivatagi Vihar találati arány abból jön szerintem, hogy az 3. esetet vették.
Csak azt, ahol beindult a rakéta hajtómű és szándékos indítás volt. Ez a kb. 70%.
Aztán az 50%-os Pk-t is lehet olvasni, az lehet a 2+3 pont.
Aztán az a 30% tája az 1+2+3 estek együtt.
Szerintem ebből ered a magas Pk vagy az alacsony. Értelmezési eltérés.
Viszont ezek után nagyon érdekelni kezdett, hogy Vietnám idején ezt hogyan számolták ki százalékokat. Hogy a képességbeli eltérés és a műszaki megbízhatóság hol válik el.
Mert, ha mondjuk az indított rakéták 1/3-ának nem indul be a hajtóműve, akkor a világ legcsodásabb rakéta Pk elvi maximuma is 66% a megkísérelt indításokra nézve.
Akkor is, ha a NEZ-en belül indul és zavarhatatlan...
Egy hasonlattal élve. Az a F1 kocsi, aminek a motorja lelohad induláskor, akkor az részt vesz a futamon vagy sem? Mert szoktak olyan statisztikát is készíteni, hogy egy pilóta mennyire sikeres, ha a műszaki hibákat nem számítják bele. Persze ez már játék a számokkal, mert van olyan sofőr, aki széthajtja a kocsit és van aki nem, de meg régen voltak a tényleg szar kocsik, amik állandóan szétestek több sofőr alatt is.