MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Kővári Laci súgott most nekem, hogy az a 71 rakéta nem az összes indítás volt.
Ennyi hiányzott a háború végén a leltárból, de ebből csak 44 indítás történt a hadműveletek során.
30 gépet találtak el, de csak 24 gép zuhant le (ebből 19 lelövés volt látóhatáron túli).

A maradék 27 darab rakéta az a lelőtt gépekkel, vagy véletlen vészoldás során, (volt, hogy egyszerre négy is leoldásra került) indítás nélkül veszett oda.
Én is így tudom. Bár sok AIM-7 platformot nem lőttek le. A két F-15E-n nem hinném, hogy volt.

3 db Horneten legalább 6 odaveszett elvileg. De véletlen indítás gyakori volt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
13 931
21 922
113
Azt nem igen értettem, hogy fel-fel küldtek pár magányos gépet, hogy lesz, ami lesz.
Mire számítottak?
gerilla,üsd és fus taktikát próbáltak játszani.Irak nagy ország.Ha a vadászirányitásuk képes lett volna rá (de nem véletlen támadták azt elsőnek az amcsik),akkor kivezetik a vadászt a támadó hullám mögé,az lecsap,majd elhúz,mielött elkapják.csakhát ez szétvert lokátorhálóval,szétesett vadászirányitással,az amcsi AWACSok orra elött nem nagyon ment valami fényesen.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 240
3 141
113
Helló!



Mikor az USAF első százada hadrafoghatóvá vált F-15-el (ahogy molnibalage monda: )Pontosítsunk annyiban ezzel egy időben jelentek meg az első amerikai 4 gen gépek!F4 esekből az Usában 79-ben gyártották le az utolsókat!Onnantól kezdve már csak 4 gen vadászokat gyártották.De ha csak az F4E-vel teszem szembe a vele egykorú Mig23M-et a phantom potensebb gép.



A Szovjet Frontlégierőnél és Légvédelemnél már több mint 20 ezrednél repült a MiG-23-as!




Aztán:


ekkor már a Szovjet Frontlégierőnél és Légvédelemnél már bő 40(!) ezrednél repült a MiG-23-as!



Ezek a számok nem támasztják alá, hogy akkor terjedt volna el a MiG-23-as, mint a nyugati 4 gen gépek.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Kővári Laci súgott most nekem, hogy az a 71 rakéta nem az összes indítás volt.
Ennyi hiányzott a háború végén a leltárból, de ebből csak 44 indítás történt a hadműveletek során.
30 gépet találtak el, de csak 24 gép zuhant le (ebből 19 lelövés volt látóhatáron túli).
A maradék 27 darab rakéta az a lelőtt gépekkel, vagy véletlen vészoldás során, (volt, hogy egyszerre négy is leoldásra került) indítás nélkül veszett oda.

Egen, a matematika igencsak kreatív tud lenni nyugaton...
Ha te pilóta vagy és becéloztad az ellent, kiválasztod indításra "Mike"-ot, megnyomod az indítógombot, és ezután a rakéta egyszerűen csak leesik a gépről, értsd be sem indul a hajtóműve, akkor az Kővári matematikája szerint nem számít bele a találati arányba? :rolleyes:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
41 581
60 973
113
Egen, a matematika igencsak kreatív tud lenni nyugaton...
Ha te pilóta vagy és becéloztad az ellent, kiválasztod indításra "Mike"-ot, megnyomod az indítógombot, és ezután a rakéta egyszerűen csak leesik a gépről, értsd be sem indul a hajtóműve, akkor az Kővári matematikája szerint nem számít bele a találati arányba? :rolleyes:

Biztos keleten számolta.
 
M

molnibalage

Guest
Egen, a matematika igencsak kreatív tud lenni nyugaton...
Ha te pilóta vagy és becéloztad az ellent, kiválasztod indításra "Mike"-ot, megnyomod az indítógombot, és ezután a rakéta egyszerűen csak leesik a gépről, értsd be sem indul a hajtóműve, akkor az Kővári matematikája szerint nem számít bele a találati arányba? :rolleyes:
De, azt számolta.
Azokat nem, amikor dolgozik a pilóta, majd a folyamat befejezése előtt elindul a rakéta célbefogás nélkül.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 057
49 528
113
A Sparrow hajtóműve az indítás során az oldás után indul be, ha beindul.
Ha indításkor nem indul be, az a találati arányba számít bele.
De, ha a pilóta, vagy a rendszer hibájából vészoldás következik be, akárcsak az indítás helyett is, az nem a rakéta találati arányát definiálja.
Az a gép, vagy a pilóta hibája.
 
M

molnibalage

Guest
A Sparrow hajtóműve az indítás során az oldás után indul be, ha beindul.
Ha indításkor nem indul be, az a találati arányba számít bele.
De, ha a pilóta, vagy a rendszer hibájából vészoldás következik be, akárcsak az indítás helyett is, az nem a rakéta találati arányát definiálja.
Az a gép, vagy a pilóta hibája.
Tudtommal a hibás rakétákat is beleveszik a statisztikába. Mert szándékos indítás történt. Az, hogy a rakéta nem működik, IJ. Az is a megbízhatóság körébe tartozik. Persze, ha valaki ki akarja húzni azokat...
 
M

molnibalage

Guest
A Sparrow hajtóműve az indítás során az oldás után indul be, ha beindul.
Ha indításkor nem indul be, az a találati arányba számít bele.
De, ha a pilóta, vagy a rendszer hibájából vészoldás következik be, akárcsak az indítás helyett is, az nem a rakéta találati arányát definiálja.
Az a gép, vagy a pilóta hibája.

Szerintem a számítási metódus miatt van nagy eltérés. Ami részben filozófiai is, az értelmezési eltérés nagyon fontos.
  1. Műszaki szemmel nézve a műszaki hibás rakéta is számít. Hiszen befogja a célt a gép, követi radar, tudja mire lő (ideális esetben..), majd a rakéta nem működik. Ez kb., mint a műszaki hibás F1 kocsi, ami vezeti a versenyt 50 körig, majd 51. körben kizúg 5 körrel a vége előtt, mert leszakad a felfüggesztés. A kutyát nem érdekli, hogy vezette a versenyt és a többi rendszere jól működött...

  2. A lelőtt gépen odaveszett nem szándékosan indított rakétákat sem kell számolni. Mert senkit nem érdekel, hogy valaki AIM-9-et akart indítani és mondjuk helyette AIM-7 ment el. Vagy gun strafe mellett rakétát indított tévedésből. Ha valaki kalapáccsal nem tud csavart behúzni a helyére, az nem a csavar hibája...

  3. Viszont a légiharc-rakéták képességeit nézve a hibás hajtómű valóban nem számít. Ha a kérdés az, hogy egy működő rakéta (+ a mögötte levő rávezető rendszer) képessége hol ér véget, ha a cél közelébe jut a rakéta, akkor azt nem kell nézni. Mert ugye lehetne 100% megbízhatóságú egy R-3Sz vagy AIM-9B, de akkor se lőne le vele senki egy félkomolyan manőverező célt. Soha.
Az a 72%-os AIM-7 Sivatagi Vihar találati arány abból jön szerintem, hogy az 3. esetet vették.
Csak azt, ahol beindult a rakéta hajtómű és szándékos indítás volt. Ez a kb. 70%.

Aztán az 50%-os Pk-t is lehet olvasni, az lehet a 2+3 pont.

Aztán az a 30% tája az 1+2+3 estek együtt.

Szerintem ebből ered a magas Pk vagy az alacsony. Értelmezési eltérés.

Viszont ezek után nagyon érdekelni kezdett, hogy Vietnám idején ezt hogyan számolták ki százalékokat. Hogy a képességbeli eltérés és a műszaki megbízhatóság hol válik el.

Mert, ha mondjuk az indított rakéták 1/3-ának nem indul be a hajtóműve, akkor a világ legcsodásabb rakéta Pk elvi maximuma is 66% a megkísérelt indításokra nézve. Akkor is, ha a NEZ-en belül indul és zavarhatatlan...

Egy hasonlattal élve. Az a F1 kocsi, aminek a motorja lelohad induláskor, akkor az részt vesz a futamon vagy sem? Mert szoktak olyan statisztikát is készíteni, hogy egy pilóta mennyire sikeres, ha a műszaki hibákat nem számítják bele. Persze ez már játék a számokkal, mert van olyan sofőr, aki széthajtja a kocsit és van aki nem, de meg régen voltak a tényleg szar kocsik, amik állandóan szétestek több sofőr alatt is.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Szerintem a számítási metódus miatt van nagy eltérés. Ami részben filozófiai is, az értelmezési eltérés nagyon fontos.
  1. Műszaki szemmel nézve a műszaki hibás rakéta is számít. Hiszen befogja a célt a gép, követi radar, tudja mire lő (ideális esetben..), majd a rakéta nem működik. Ez kb., mint a műszaki hibás F1 kocsi, ami vezeti a versenyt 50 körig, majd 51. körben kizúg 5 körrel a vége előtt, mert leszakad a felfüggesztés. A kutyát nem érdekli, hogy vezette a versenyt és a többi rendszere jól működött...

  2. A lelőtt gépen odaveszett nem szándékosan indított rakétákat sem kell számolni. Mert senkit nem érdekel, hogy valaki AIM-9-et akart indítani és mondjuk helyette AIM-7 ment el. Vagy gun strafe mellett rakétát indított tévedésből. Ha valaki kalapáccsal nem tud csavart behúzni a helyére, az nem a csavar hibája...

  3. Viszont a légiharc-rakéták képességeit nézve a hibás hajtómű valóban nem számít. Ha a kérdés az, hogy egy működő rakéta (+ a mögötte levő rávezető rendszer) képessége hol ér véget, ha a cél közelébe jut a rakéta, akkor azt nem kell nézni. Mert ugye lehetne 100% megbízhatóságú egy R-3Sz vagy AIM-9B, de akkor se lőne le vele senki egy félkomolyan manőverező célt. Soha.
Az a 72%-os AIM-7 Sivatagi Vihar találati arány abból jön szerintem, hogy az 3. esetet vették.
Csak azt, ahol beindult a rakéta hajtómű és szándékos indítás volt. Ez a kb. 70%.

Aztán az 50%-os Pk-t is lehet olvasni, az lehet a 2+3 pont.

Aztán az a 30% tája az 1+2+3 estek együtt.

Szerintem ebből ered a magas Pk vagy az alacsony. Értelmezési eltérés.

Viszont ezek után nagyon érdekelni kezdett, hogy Vietnám idején ezt hogyan számolták ki százalékokat. Hogy a képességbeli eltérés és a műszaki megbízhatóság hol válik el.

Mert, ha mondjuk az indított rakéták 1/3-ának nem indul be a hajtóműve, akkor a világ legcsodásabb rakéta Pk elvi maximuma is 66% a megkísérelt indításokra nézve. Akkor is, ha a NEZ-en belül indul és zavarhatatlan...

Egy hasonlattal élve. Az a F1 kocsi, aminek a motorja lelohad induláskor, akkor az részt vesz a futamon vagy sem? Mert szoktak olyan statisztikát is készíteni, hogy egy pilóta mennyire sikeres, ha a műszaki hibákat nem számítják bele. Persze ez már játék a számokkal, mert van olyan sofőr, aki széthajtja a kocsit és van aki nem, de meg régen voltak a tényleg szar kocsik, amik állandóan szétestek több sofőr alatt is.

"I only believe in statistics that I doctored myself" - WC
:D
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 057
49 528
113
Mégegyszer modnom: A nem beinduló hajtómű a rakéta hibája.
A vészoldás az nem a rakéta hibája. Be se élesített rakéta véletlen vészledobása az nem a találati arányba számít bele.
Volt olyan eset, hogy rossz kapcsoló állásnál a Sidewinder indult el a Maverick helyett. A Sidewinder ért el találatot egy földi célponton, de az nem a Maverick találati arányát rontja.
 
M

molnibalage

Guest
Mégegyszer modnom: A nem beinduló hajtómű a rakéta hibája.
A vészoldás az nem a rakéta hibája. Be se élesített rakéta véletlen vészledobása az nem a találati arányba számít bele.
Volt olyan eset, hogy rossz kapcsoló állásnál a Sidewinder indult el a Maverick helyett. A Sidewinder ért el találatot egy földi célponton, de az nem a Maverick találati arányát rontja.
Te az 1+3 kombóját írod. Az akkor meg valahol a 30% és 50% értéket adja ki a Sivatagi Vihar és AIM-7M-re.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 057
49 528
113
Nem. Én a vészoldásról beszélek.
Ha én vagyok a Sparrow gyártója és a fejemhez vágják, hogy 71 rakétából csak 24 talált, de kiderül, hogy ebből a 71-ből csak 44 volt szándékos indítás, a többi esetben a srácok csak eldobálták a rakétáimat a sivatag felett, mert nincsenek jól kiképezve, vagy a rendszerek szarul vannak karbantartva (volt olyan F-15-ös, amit egy indításra, valószínű, áramköri hiba miatt, egyszerre mind a négy AIM-7-esét vészoldotta!), akkor jogosan leszek kiakadva.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 243
4 841
113
Nem. Én a vészoldásról beszélek.
Ha én vagyok a Sparrow gyártója és a fejemhez vágják, hogy 71 rakétából csak 24 talált, de kiderül, hogy ebből a 71-ből csak 44 volt szándékos indítás, a többi esetben a srácok csak eldobálták a rakétáimat a sivatag felett, mert nincsenek jól kiképezve, vagy a rendszerek szarul vannak karbantartva (volt olyan F-15-ös, amit egy indításra, valószínű, áramköri hiba miatt, egyszerre mind a négy AIM-7-esét vészoldotta!), akkor jogosan leszek kiakadva.
.
.
Az AMRAAM vagy Sidewinder ugyanilyen mutatói? Mert ennyi erővel azokat is eldobálhatták ugyanúgy, nem csak az AIM-7-et, ha csak a pilótahiba a kérdés.
Ha meg kiderül, hogy az AIM-7 használata, karbantartása annyival összetettebb, hogy hibák sorát eredményezi, az megint valahol a gyártó sara.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and borisz
M

molnibalage

Guest
Nem. Én a vészoldásról beszélek.
Ha én vagyok a Sparrow gyártója és a fejemhez vágják, hogy 71 rakétából csak 24 talált, de kiderül, hogy ebből a 71-ből csak 44 volt szándékos indítás, a többi esetben a srácok csak eldobálták a rakétáimat a sivatag felett, mert nincsenek jól kiképezve, vagy a rendszerek szarul vannak karbantartva (volt olyan F-15-ös, amit egy indításra, valószínű, áramköri hiba miatt, egyszerre mind a négy AIM-7-esét vészoldotta!), akkor jogosan leszek kiakadva.
Én is erről beszélek.
De ha a hajtómű nem indul be a rakétán, akkor azért akkor nem a gyártó a felelős? Én elég sok ilyen esetről tudok...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Egen, az egész írásom célja, hogy ismeretterjesztés által árnyalja az adott képet.

Ha valaki azt mondja hogy a Sivatagi Vihar alatt az AIM-7M találati aránya 30/50/70% akkor fel kell hogy merüljön az olvasóban, hogy ezek az értékek hogyan is jöttek ki, és mit is jelentenek valójában. Ha kicsit jobban megkapargatjuk a napi sajtó által nagyhangon előadott számokat, akkor mindjárt feltárulnak a statisztika szépségei.

Szintúgy remélhetőleg jól átment a pdf-ből a tanulság, hogy egy géptípus jele "MiG-23" semmit sem jelöl annak valós harci képességeiből. Azonnal fel kell tenni a kérdést, hogy milyen rakétákkal, milyen lokátorral, milyen besugárzásjelzővel, milyen képzettségű pilóták, milyen taktikát akartak megvalósítani.

A MiG-23MLD-nek nevezett alváltozat tipikus állatorvosi ló ami ugyanazon a név alatt, jelentős képességbeli és külalaki különbségekkel rendelkezik.
(Galcom saját jelölés rendszert is dolgozott ki rá, hogy a többi olvasó értse éppen melyikről is ír.)
Szóval remélem átment a kép árnyalása, a tipikus szovjet jelölési kavarcról is, ahol ugyanaz a gyártmány akár három különféle jelöléssel is rendelkezik, és eközben van hogy három különféle képességekkel rendelkező gyártmány ugyanazt a jelölést kapja...
 

Wilson

Well-Known Member
2017. szeptember 19.
26 240
64 866
113
Egen, az egész írásom célja, hogy ismeretterjesztés által árnyalja az adott képet.

Ha valaki azt mondja hogy a Sivatagi Vihar alatt az AIM-7M találati aránya 30/50/70% akkor fel kell hogy merüljön az olvasóban, hogy ezek az értékek hogyan is jöttek ki, és mit is jelentenek valójában. Ha kicsit jobban megkapargatjuk a napi sajtó által nagyhangon előadott számokat, akkor mindjárt feltárulnak a statisztika szépségei.

Szintúgy remélhetőleg jól átment a pdf-ből a tanulság, hogy egy géptípus jele "MiG-23" semmit sem jelöl annak valós harci képességeiből. Azonnal fel kell tenni a kérdést, hogy milyen rakétákkal, milyen lokátorral, milyen besugárzásjelzővel, milyen képzettségű pilóták, milyen taktikát akartak megvalósítani.

A MiG-23MLD-nek nevezett alváltozat tipikus állatorvosi ló ami ugyanazon a név alatt, jelentős képességbeli és külalaki különbségekkel rendelkezik.
(Galcom saját jelölés rendszert is dolgozott ki rá, hogy a többi olvasó értse éppen melyikről is ír.)
Szóval remélem átment a kép árnyalása, a tipikus szovjet jelölési kavarcról is, ahol ugyanaz a gyártmány akár három különféle jelöléssel is rendelkezik, és eközben van hogy három különféle képességekkel rendelkező gyártmány ugyanazt a jelölést kapja...

Max respekt részemről a befektetett munkáért.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
13 931
21 922
113
Egen, az egész írásom célja, hogy ismeretterjesztés által árnyalja az adott képet.

Ha valaki azt mondja hogy a Sivatagi Vihar alatt az AIM-7M találati aránya 30/50/70% akkor fel kell hogy merüljön az olvasóban, hogy ezek az értékek hogyan is jöttek ki, és mit is jelentenek valójában. Ha kicsit jobban megkapargatjuk a napi sajtó által nagyhangon előadott számokat, akkor mindjárt feltárulnak a statisztika szépségei.

Szintúgy remélhetőleg jól átment a pdf-ből a tanulság, hogy egy géptípus jele "MiG-23" semmit sem jelöl annak valós harci képességeiből. Azonnal fel kell tenni a kérdést, hogy milyen rakétákkal, milyen lokátorral, milyen besugárzásjelzővel, milyen képzettségű pilóták, milyen taktikát akartak megvalósítani.

A MiG-23MLD-nek nevezett alváltozat tipikus állatorvosi ló ami ugyanazon a név alatt, jelentős képességbeli és külalaki különbségekkel rendelkezik.
(Galcom saját jelölés rendszert is dolgozott ki rá, hogy a többi olvasó értse éppen melyikről is ír.)
Szóval remélem átment a kép árnyalása, a tipikus szovjet jelölési kavarcról is, ahol ugyanaz a gyártmány akár három különféle jelöléssel is rendelkezik, és eközben van hogy három különféle képességekkel rendelkező gyártmány ugyanazt a jelölést kapja...
Ilyesféle szemponbol lesz érdekes az angolai harcok elemzése.Ott a technikai és mennyiségi fölény is a "haladó" oldalon volt.A harcok vezetésébe erősen belefolytak gyakorlatilag is a szovjetek.A harcok fő terhét meg kubai katonák viselték.