MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1945

Guest
Algéria

1990-ben lehetőség nyílt a 14. vadászrepülő század számára, hogy MiG-23MF gépeivel az ország legjobbnak tartott MiG-21bisz századával, a 19. századdal szemben manőverező légiharcot gyakoroljanak.
Elvileg bizonyos repülési tartományokban az MF előnyben van a bisz-hez képest, mindazonáltal a légiharcok katasztrofálisan alakultak a század számára.
Minden alkalommal a MiG-21bisz pilóták kerültek ki győztesen a manőverező légiharcokból.
2005-ben kivonásra kerültek az akkor már majdnem három évtizede repülő MiG-23BN vadászbombázók, majd 2007-ben a MiG-23MF vadászgépek is.


Irak

ASO-SPO.jpg

SzPO-15 besugárzás jelző a gép függőleges vezérsíkjának tetején, illetve ASzO-2 csalitöltet vetők a gép törzsének felső részén

Mivel az ország légvédelmének gerincét továbbra is a MiG-23ML vadászrepülő gépek alkották, így az első öbölháború után, az irakiak modernizálásukról döntöttek.
  • A francia gyártású, a Mirage F1EQ gépekhez még korábban érkezett Remora zavarókonténert integrálták a gép törzs alatti bal pilonjára, az egyik R-60MK rakéta helyett.
  • A Szu-22M4 gépekhez korábban érkezett SzPO-15 besugárzás jelzőt építették be a korábbi SzPO-10 helyett.
  • Szintén a Szu-22M4 gépekhez korábban érkezett ASzO-2 csalitöltet vetőket építették be, a gépek törzsének felső részére.
Iraq-No-Fly-Zone-map-infographic-Black-and-White.jpg


A háború után a szövetségesek repüléstilalmi zónákat jelöltek ki Irak északi, és déli része fölött.

20200812-111114.jpg

86-262 gyári számú F-16C vadászgép

Craig „Trigger” Stevenson főhadnagy:
„1993 január 17-én, az öbölháború kezdetének második évfordulóján egy F-4G Phantom vadászbombázóval géppárban Wild Weasel párost alkotva Irak északi repüléstilalmi zónájában őrjáratoztunk, jó 70km-re északra annak határától.
Egy a tilalmi zónában működő iraki 2K12 Kvadrát mobil légvédelmi rakétakomplexumra vadásztunk, amely korábban megvilágított egy brit Jaguár géppárt.
A repüléstilalmi zóna határának túloldalán egyszer csak egy MiG szállt fel, 5000 méterre emelkedett, majd egyenesen felénk fordult, és szuperszonikus sebességre gyorsított.
Eközben én 1000m-re süllyedtem, hogy földháttérben legyek a lokátora számára, és én is Mach 1.2 sebességre gyorsítottam.
Miután a MiG átlépte a repüléstilalmi zóna határát, az E-3A Sentry légtérellenőrző géptől tűzparancsot kaptam.
A besugárzás jelzőm nem jelzett, így feltételeztem hogy a lokátora nem üzemelt.
Alig 20km távolságra volt, amikor egy 180°-os fordulóval élesen visszafelé fordult.
Indítottam a bal szárnyvégi AIM-120A AMRAAM aktív önrávezetésű légiharc rakétámat, de semmi sem történt.
Kinéztem a bal szárnyvégre, és a rakéta még mindig ott volt.
Ez így nem jó gondoltam, átváltottam a jobb szárnyvégi AIM-120A AMRAAM aktív önrávezetésű légiharc rakétára és indítottam azt.
Kifordultam, hogy elkerüljem a határt, és a jobb vállam fölött hátrapillantva láttam amint a MiG lángcsóvát húzva zuhan.”

A fenti incidens volt az AIM-120A AMRAAM aktív önrávezetésű légiharc rakétára első éles indítása.

A következő incidens a déli repüléstilalmi zónában történt.
1999 szeptember 9-én szintén egy magányos MiG-23ML vadászgép gyorsított egy amerikai F-14D Tomcat vadászgéppár felé, hogy a Zsiráf taktikát alkalmazza ellenük.
Egy szövetséges légtérellenőrző gép kiszúrta az alacsonyan közeledő iraki vadászt, így az amerikai vezérgép egy AIM-54C Phoenix nagy hatótávolságú aktív önrávezetésű légiharc rakétát indított rá.
A Remora zavarókonténer működött, a közben 180°-os fordulót végrehajtó, és immáron hazafelé száguldó MiG mögött csapódott a Phoenix a földbe.
Az iraki gép ugyan épségben hazarepült, de pilótája elrontotta az első leszállási kísérletet, a második kísérlet közben meg elfogyott az üzemanyaga, így a túl rövid besiklást követően a gép leszállás közben összetört.

Ez volt egyben az utolsó éles iraki MiG-23-as bevetés, a 2003-as amerikai invázió előtt.

Egy a WikiLeaks-en kiszivárgott 2009-es bizalmas amerikai jelentés szerint, az Iraki polgárháborús káoszt kihasználva „Irán listázta azokat az iraki pilótákat, akik harcoltak az Irak-Iráni háborúban, és közülük 180-at már meg is gyilkoltak.”


Líbia

Uganda.jpg

Ex-líbiai MiG-23MSz vadászrepülőgépek Ugandában

1989-től, hogy befolyását a kontinensen növelje, Líbia szétosztogatta az addigra másfél évtizede beszerzett MiG-23MSz vadászgépeinek üzemképes példányait különféle afrikai országoknak:
  • Szudán 12db MiG-23MSz vadászrepülőgépet kapott
  • A Kongói Demokratikus Köztársaság 3db MiG-23MSz vadászrepülőgépet, és 1db MiG-23UB gyakorló gépet kapott
  • Uganda 2db MiG-23MSz vadászrepülőgépet kapott
  • Zimbabwe 3db MiG-23MSz vadászrepülőgépet, és 1db MiG-23UB gyakorló gépet kapott
Libya-89.jpg


1990-ben a MiG-23-as típust üzemeltető századok harcrendje a következő volt:
  • 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel Tripoli nemzetközi repteréről üzemelt.
  • 1060. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel maradt a Bengázi melletti Benina repterén.
  • 1050. vadászrepülő század MiG-23MF vadászrepülőivel a Tobruk-tól 90km-re nyugatra fekvő, tengerparti al-Bumbah légibázison üzemelt.
  • 1070. vadászbombázó század MiG-23BN vadászbombázó repülőivel a Dernától 60km-re nyugatra fekvő al-Abraq légibázison üzemelt.
1999-ben az immáron negyed százada szolgáló MiG-23BN vadászbombázók üzemeltetését leállították.
Ugyanabban az évben Tripoli elismerte a részvételét a 80-as években történt terrorcselekményekben, és kártérítést fizetett az áldozatok hozzátartozóinak.
2001-től a nemzetközi szankciók enyhülésével, sikerült mind a MiG-23MF, mind a MiG-23MLD típusok nagyjavítását külföldön elvégeztetni.

2011-ben kitört a polgárháború Líbiában.
A 1050-es, és a 1060-as századok gépeiből megalakult a Szabad Líbiai Légierő (SzLL), a felkelők oldalán.

Az 1023-as század MiG-23MLD gépei ezután Szu-22, és Szu-24-es vadászbombázók mellett Benina repterét bombázták.

Március 16-án a Szabad Líbiai Légierő két MiG-23-asa Bengázi felé tartó hadihajókat támadott, majd Szurt repterét bombázta, ahonnan a Líbiai Légierő Szu-22-es vadászbombázói üzemeltek.

Válaszul március 19-én a Líbiai Légierő Szu-22-es vadászbombázói ismét Benina repterét bombázták, majd a két fél MiG-23MLD gépei között kialakuló manőverező légiharcban a Szabad Líbiai Légierő MiG-23MLD vadászrepülőgépét lelőtték.
Pilótája, Fakhruddin Ali Ashour ezredes életét vesztette.

Aznap este 21:00 órakor megindult a NATO „Operation Odyssey Dawn” művelete, hogy az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1973-as számú határozatát érvényesítse, amely többek között egész Líbia fölött repüléstilalmi zónát létesített.

frankenstein.jpg

Összetákolt, de repülőképes MiG-23MLD

A NATO műveletek vége óta kiújult polgárháború ma (2020) is tart, és mindegyik oldal továbbra is beveti egymás ellen a még üzemképes MiG-23-as gépeket.


Szíria

A kilencvenes években a Szovjetunió felbomlása után, a Szír Légierő csak vegetált.
Pilótái mindössze évi 15-20 órát repültek.

A 2001 és 2007 közötti időszakban az izraeli légierő drónokkal figyelte a Libanonba érkező iráni fegyverszállítmányokat, melyek közül többet a szír légierő MiG-23-asai lelőttek.

Egy tucatnyi MiG-23ML nagyjavítását 2008 és 2010 között elvégezték Krasznodárban, Oroszországban.

Air-Force-1.jpg

Ex-fehérorosz MiG-23MLD (22-18 gyártmány), jól láthatóak a szárnytőnél található farkasfogak, illetve a géptörzs tetején BVP-50-60 infra/radar csali vető.

2008-ban Fehéroroszország ajándékozott 28db használt MiG-23MLD (23-18 gyártmány) vadászrepülőgépet Szíriának, de azok annyira elhasznált állapotban voltak, hogy csak kevesebb mint egy tucatnyit lehetett üzemképes állapotba hozni.

2011-re mintegy 40db MiG-23BN vadászbombázóval és MiG-23UB gyakorló repülőgéppel, illetve 50db vadászrepülővel (MiG-23MF/ML/MLD) rendelkezett a Szír Légierő, de ezeknek körülbelül csak a 30%-a volt bevethető állapotban.
2011-ben kitört a polgárháború, amely ma (2020) is tart Szíriában.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Diagramok...

Irányított légiharc fegyverzet
fegyverzet-2.jpg

MiG-23 irányított légiharc rakéta fegyverzete. A korábbi rakéta típusok felszerelhetőek a későbbi változatokra is.


Érdekesség hogy a szárny alatti tartókra is fel lehet szerelni az R-60-as rakéták dupla indítósínét így fizikailag akár 4x2db R-60-as is felszerelhető, viszont a gép fegyverrendszere csak maximum 6 irányított rakétát képes kezelni (a MiG-21bisz-hez hasonlóan), így a szárny alatt a gyakorlatban sohasem szállítanak dupla R-60-ast.


Légiharc rakéta típusok effektív indítási zónája
l-giharc-rak-t-k-2.jpg

MiG-23 légiharc rakéta típusainak effektív indítási zónája, a cél repülési magasságának illetve aspektusának függvényében.

A MiG-23-as vadászrepülőgép család csúcsfegyverének, az R-24 látóhatáron túl indítható légiharc rakétának szembe támadás esetén maximális 50km-es indítási távolságát, több tényező is limitálja.

Az R-24R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta maximális indítási távolságát, a MiG-23-as vadászgép lokátorának maximális célkövetési távolsága limitálja.
R-24R.jpg

MiG-23 lokátorának felderítési (szürke) és célkövetési (fehér) távolsága, vadászrepülő (bal oldalon) illetve bombázó (jobb oldalon) radarkeresztmetszet méretű cél helyszögének függvényében

Az R-24T infravörös önirányítású légiharc rakéta maximális indítási távolságát, a rakéta önrávezető fejének érzékenysége limitálja.

A cél infravörös képének intenzitása annak sebességével nő, így gyorsabb célt, nagyobb távolságról képes az R-24T önrávezető feje követésbe fogni.
R24T.jpg

R-24T légiharc rakéta infravörös önirányító fejének maximális célbefogási távolsága, a cél sebességének és aspektusának függvényében, szembe támadás esetén. (a távolsági skála logaritmikus.)


Források

Az egész írás sorvezetője:

MiG-23 Flogger in the Middle East

Tom Cooper
Helion & Company Limited
2018

Felhasznált egyéb források:

Истребитель МиГ-23. На защите неба Родины
Виктор Марковский, Игорь Приходченко
Эксмо, Яуза
2017

МиГ-27 - «бич небесный»
Приходченко Игорь Владимирович, Марковский Виктор Юрьевич
Эксмо, Яуза
2012

Советские авиационные ракеты воздух-воздух
В. Марковский, К. Перов
Экспринт
2005

Советские авиационные ракеты воздух- земля
В. Марковский, К. Перов
Экспринт
2005

Российское ракетное оружие 1943-1993 г.г.
А.В. Карпенко
"ПИКА" Санкт-Петербург
1993

Debrief, a Complete History of U.S. Aerial Engagements 1981 to the Present
Craig Brown
Schiffer Military History
2007

El Dorado Canyon
Joseph T. Stanik
Naval Institute Press,
Annapolis, Maryland

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ПО ПРИМЕНЕНИЮ УПРАВЛЯЕМЫХ РАКЕТ ТИПА Р-24 С САМОЛЕТА МИГ-23МЛ
дополнение к методическому пособию по боевому применению самолета

БОЕВЫХ ДЕЙСТВИЙ ВОЙСК ПВО ЛИВИИ В МАРТЕ - АПРЕЛЕ 1986 года
ГЛАВНЫЙ ШТАБ ВОЙСК ПРОТИВОВОЗДУШНОЙ ОБОРОНЫ
1986

ХАРАКТЕР БОЕВЫХ ДЕЙСТВИЙ АВИАЦИИ ИЗРАИЛЯ ПРОТИВ СИСТЕМЫ ПВО
Информационно-технический бюллетень.
Выпуск 11

Changes in Threat Air Combat Doctrine and Force Structure, 28th edition
Dick Pawloski
Lockheed Fighter Operations & Training Services
1994
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Tom Cooper "Mig-23 Flogger in the Middle East" könyvét sorvezetőként használva, illetve tizenkét másik forrás felhasználásával a "MiG-23-as alkalmazásának 40 éve a Közel Keleten" témájában, az elmúlt hónapban, ebben a fórumban sorozat került publikálásra.

Ezek lettek most egybegyúrva és közzétéve egy magyarul ilyen formában még tán nem megjelent anyagként.
A 100 oldalas, PDF formátumú anyag letölthető az alábbi linkről.

mig23-4.jpg
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 800
7 675
113
Tom Cooper "Mig-23 Flogger in the Middle East" könyvét sorvezetőként használva, illetve tizenkét másik forrás felhasználásával a "MiG-23-as alkalmazásának 40 éve a Közel Keleten" témájában, az elmúlt hónapban, ebben a fórumban sorozat került publikálásra.

Ezek lettek most egybegyúrva és közzétéve egy magyarul ilyen formában még tán nem megjelent anyagként.
A 100 oldalas, PDF formátumú anyag letölthető az alábbi linkről.

mig23-4.jpg

Nagyon köszönöm. A Cooper féle könyvet olvastam, de így egyben nagyon kíváló "szakirodalom".

Más: Én megvettem a Harpia kiadó sorozatából 11 könyvet (Arab MiG sorozatot nagy 4 kötet, Amerikai Migs, Afrikai Migs. Latin amerikai Fighters) de ezek a kötetek inkább a harrendekkel, mennyiségekkel foglakoznak, képekkel illusztrálva, részletesebb műveletek stb. nincsenek bennük
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1945

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
926
2 896
93
1990-ben a MiG-23-as típust üzemeltető századok harcrendje a következő volt:
  • 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel Tripoli nemzetközi repteréről üzemelt.
  • 1060. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel maradt a Bengázi melletti Benina repterén.
  • 1050. vadászrepülő század MiG-23MF vadászrepülőivel a Tobruk-tól 90km-re nyugatra fekvő, tengerparti al-Bumbah légibázison üzemelt.
  • 1070. vadászbombázó század MiG-23BN vadászbombázó repülőivel a Dernától 60km-re nyugatra fekvő al-Abraq légibázison üzemelt.

Jóó, anyag! Annyi kiegészítés még a líbiai MiG-23MSz típusváltozathoz, hogy Líbiában a kilencvenes évek elején még hadrendben volt két MiG-23MSz század is. Egy vadászrepülő század Al Bumbah, később Benina repülőterén, míg egy kiképző század a Líbiai Légierő Akadémiájának Miszurata repülőterén 1996-ig. Fotók alapján bő húsz MiG-23MSz van azonosítva az ezredforduló után, ami Líbiában maradt.

Lib01.jpg

A 9075 és a 8331 oldalszámú MiG-23MSz repülőgépek 2015-ben , mindkettő 1976-ban került Líbiába.

Lib02.jpg

Amit a raktárban találtak fegyverzettel, 2011-ben kiálításra előkészítve a 06907 MiG-23MSz, amit 1976-ban szállított a szovjet fél.


Ezen felül átadtak a nyolcvanas évek elejétől, a kilencvenes évek elejéig, Tom adatai szerint közel negyven MiG-23MSz-t Szíriának, Iraknak, Szudánnak és az említett afrikai országoknak.

Zaire.jpg

Ex. líbiai 8301-es MiG-23MSz a Kongói Demokratikus Köztársaságban

Ez eddig körülbelül hatvan líbiai MiG-23MSz. Becslések szerint körülbelül nyolcvan-kilencven MiG-23MSz vadászrepülőgépet kapott Líbiai a hetvenes években a Szovjetuniótól, amik nagyrészét eredetileg Egyiptomnak szántak, de a történelem máshogyan fordult, így ráöntötték Líbiára. Ezek közül, eddig közel ötven oldalszám van fotók alapján azonosítva.

Lib03.jpg
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Más: Én megvettem a Harpia kiadó sorozatából 11 könyvet (Arab MiG sorozatot nagy 4 kötet, Amerikai Migs, Afrikai Migs. Latin amerikai Fighters) de ezek a kötetek inkább a harrendekkel, mennyiségekkel foglakoznak, képekkel illusztrálva, részletesebb műveletek stb. nincsenek bennük

Sajnos azok nincsennek meg, a következő nálam lehet hogy ennek a könyvnek a beszerzése lesz:
:)

91-CLue2WzL.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 045
49 431
113
Válaszul március 19-én a Líbiai Légierő Szu-22-es vadászbombázói ismét Benina repterét bombázták, majd a két fél MiG-23MLD gépei között kialakuló manőverező légiharcban a Szabad Líbiai Légierő MiG-23MLD vadászrepülőgépét lelőtték.
Pilótája, Fakhruddin Ali Ashour ezredes életét vesztette.

Na erről kéne bővebbet megtudni! Éles manőverező légiharc 2011-ben, azonos ex-szovjet típusok között, légigyőzelemmel???
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Mivel sokszor felmerült, és jellemzően ellentétes véleményeket olvastam róla, úgy gondoltam hogy a MiG-21bisz és a MIG-23MF maximális manőverező képességét jellemző görbéket összehasonlítom.
Átrajzoltam a MiG-21bisz különböző repülési magasságokon illetve sebességeken húzható maximális túlterhelhetőségének diagrammjára, a MiG-23MF hasonló görbéit.

Mi-G21bis-z-vs-Mi-G-23-MF-p.jpg

Amit ezekből kiolvasni vélek:

Tengerszinten, 0.65~0.7 Mach alatt a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel, felette a MiG-21bisz.

5km magasságban, 0.83 Mach alatt a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel, felette a MiG-21bisz.

10km magasságban (bár ennek a jelentősége kisebb);
- 0.93 Mach alatt a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel
- 0.93 és 1.22 Mach között a MiG-21bisz manőverezhet nagyobb túlterheléssel
- 1.22 és 1.77 Mach között a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel
- 1.22 Mach fölött a MiG-21bisz manőverezhet nagyobb túlterheléssel

15km magasságban (bár ennek a jelentősége kisebb);
- jellemzően a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel, kivéve a 0.8 és 1.18 Mach közötti tartományt

Szóval jó vegyes a kép, a manőverező légiharcok jellemző magasságán (0..5km) minél alacsonyabb a sebesség, annál nagyobb a MiG-23MF előnye a MiG-21bisz-hez képest.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
41 532
60 668
113
A 80-as évek elején exportáltak az oroszok szemből is inditható IR rakétát?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A 80-as évek elején exportáltak az oroszok szemből is inditható IR rakétát?

Hát ugye a MiG-23-as család fő ígérete a BVR támadás lehetősége volt.
Persze akik a MiG-23MSz változatot kapták, azok ugye ebből kimaradtak.

A MIG-23MF és R-23-as páros valós képessége persze jelentősen limitált volt 5km magasan repülő céllal szemben:
R-23R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta vadász radarkeresztmetszet méretű cél ellen szemből 13km, hátulról 5km távolságból volt indítható.
R-23T infravörös önirányítású légiharc rakéta szubszonikus (0.8 Mach) sebességű cél ellen szemből és hátulról is 5km távolságból volt indítható.

A MIG-23ML és R-24-as páros esetén ugyanez:
R-24R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta vadász radarkeresztmetszet méretű cél ellen szemből 28km, hátulról 10km távolságból volt indítható.
R-24T infravörös önirányítású légiharc rakéta szubszonikus (0.8 Mach) sebességű cél ellen szemből 5km, hátulról 10km távolságból volt indítható.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
41 532
60 668
113
Hát ugye a MiG-23-as család fő ígérete a BVR támadás lehetősége volt.
Persze akik a MiG-23MSz változatot kapták, azok ugye ebből kimaradtak.

A MIG-23MF és R-23-as páros valós képessége persze jelentősen limitált volt 5km magasan repülő céllal szemben:
R-23R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta vadász radarkeresztmetszet méretű cél ellen szemből 13km, hátulról 5km távolságból volt indítható.
R-23T infravörös önirányítású légiharc rakéta szubszonikus (0.8 Mach) sebességű cél ellen szemből és hátulról is 5km távolságból volt indítható.

A MIG-23ML és R-24-as páros esetén ugyanez:
R-24R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta vadász radarkeresztmetszet méretű cél ellen szemből 28km, hátulról 10km távolságból volt indítható.
R-24T infravörös önirányítású légiharc rakéta szubszonikus (0.8 Mach) sebességű cél ellen szemből 5km, hátulról 10km távolságból volt indítható.

Köszönöm.

Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudott felmutatni az európai NATO tagok legierjében a 23-as ellen.Vagy rosszul látom?
 
M

molnibalage

Guest
És sajnos tisztán látszik a gépek (generációs) manőverező képessége közötti különbség, ha az F-14A görbéit is berajzolom...
:oops:

Mi-G21bisz-z-vs-Mi-G-23-MF-p.jpg
És ez csak az F-14A...
Amihez képest az F-15 és F-16 még egy másik kategória vagy az F-14B


Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudo
Közelről az F-5-ösök is.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
13 832
21 692
113
Köszönöm.

Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudott felmutatni az európai NATO tagok legierjében a 23-as ellen.Vagy rosszul látom?
És ez csak az F-14A...
Amihez képest az F-15 és F-16 még egy másik kategória vagy az F-14B


Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudo
Közelről az F-5-ösök is.
És mennyi F4est állomásoztatott az USAF Európában?Merthogy az F16 elött az volt az "alaptipus".
F104G úgy tudom csak SW-t hordozott.Viszont nekünk pont az olasz 104S gépekkel kellett volna összeakaszkodnunk,amin volt Sparrow/Aspide rakéta.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
41 532
60 668
113
És mennyi F4est állomásoztatott az USAF Európában?Merthogy az F16 elött az volt az "alaptipus".
F104G úgy tudom csak SW-t hordozott.Viszont nekünk pont az olasz 104S gépekkel kellett volna összeakaszkodnunk,amin volt Sparrow/Aspide rakéta.

Olvasd már el,hogy mit írtam.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
13 832
21 692
113
Olvasd már el,hogy mit írtam.
Elolvastam.Mennyi MiG23 lett volna VSZ oldalon,és mennyi F4E és F15 NATO oldalon?Plusz a Mirage F1 a fő fronton.
A "mi" frontunkon meg mennyi F104S jutott volna a mi 1 századnyi MF-ünkre,plusz a szovjet gépekre?Nameg az amcsi flottavadászokra...
BVR tekinteben nem volt fölényben,mire meg elterjedt a növelt manőverképességű MLD,elterjedt az F16 is.