MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 155
50 336
113
Én azt látom mostanában, hogy Izraellel is kiegyezett a fél arab világ, azért hogy a másik felének rosszabb legyen. Irán ellenségei lassan F-35öt kapnak! Az új Szaúdi vezetés bármikor beállna Izrael mögé egy Irán ellenes háborúba!
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 339
113
Én azt látom mostanában, hogy Izraellel is kiegyezett a fél arab világ, azért hogy a másik felének rosszabb legyen. Irán ellenségei lassan F-35öt kapnak! Az új Szaúdi vezetés bármikor beállna Izrael mögé egy Irán ellenes háborúba!

Az emberek nem.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 339
113
Izraellel a gyakorlatban Szírián kívül mindenki békét kötött. Az arab világ 70-80%-a az USA-tól veszi a fegyvert.

Miről vitatkozunk :D?

Nem is háborúzik senkivel arrafelé az USA vagy Izrael.Most nincs konfliktus,semmi tétje annak,hogy kivel vagy jóban.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Miért pont a Jugókkal akarták az irakiak a nagyjavítást elvégeztetni, akik még csak nem is ismerték a típust?
Tudom hogy jóban voltak a jugókkal, és az iraki megerősített repülőgép fedezékeket is tán ők építették, node miért nem akkor már a Bolgárok javítottak? (ennyi erővel akár mi is nagyjavíthattuk volna őket)
Ezt csak az irakiak tudják - vagy még ők se?!!!
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
„Operation Attain Document-III”

Az amerikai haditengerészet 1986 március 24-én ismét visszatért a Szidra öbölbe.
A három repülőgép hordozó, a CV-60 USS Saratoga, a CV-66 USS America, és a CV-43 USS Coral Sea más típusok mellett, összesen 48db F-14A Tomcat, és 48db F/A-18A Hornet vadászrepülőgép, 12db E-2C Hawkeye légtérellenőrző, és 12db EA-6B Prowler rádióelektronikai harc géppel rendelkezett.
Ezalatt épp a líb tiszti hallgatók gondnoka voltam a Zalkán.

Libyan-Mi-G-25-in-flight-c1985.jpg

Líbiai MiG-25PD vadászgép, egy-egy R-40R és R-40T, illetve négy R-60MK légiharc rakétával.

A Líbiaiak által saját felségvizüknek tekintett öbölrész fölött őrjáratozó F-14A géppárra, először egy éles tűzparanccsal rendelkező MiG-25PD géppárt emeltek, de azokat könnyedén hátulról meglepték, majd kimanőverezték a tűzparancsról mit sem sejtő F-14A Tomcat pilóták.

vega-lib.jpg


Ezután a Szurt-i Sz-200VE Vega-E nagyhatótávolságú légvédelmi rakéta komplexum indított három rakétát a 115km-re repülő F-14A vadászgépekre, de azok az E-2C Hawkeye légtérellenőrző figyelmeztetésére az indítás után 25-30 másodperccel a radarhorizont alá süllyedtek, így a félaktív önirányítású V-880E légvédelmi rakéták elvesztették céljukat, majd ártalmatlanul a tengerbe hullottak.

Vega-lib2.jpg

Az AGM-88 HARM rádiólokátor elleni rakéta első éles indításával eltalálta a Szurt-i Sz-200VE Vega-E légvédelmi rakéta komplexum 5N62VE RPC célmegvilágító lokátorát.

Aznap éjszaka az “Operation Prairie Fire” művelet keretében az amerikaiak haditengerészet A-6E Intruder vadászbombázó gépei
  • AGM-86A Harpoon rakétával elsüllyesztették a líbiai haditengerészet francia gyártmányú Combattante-IIG osztályú Beir Glulud rakétás naszádját, amely Miszráta kikötőjéből kifutva 24 csomóval haladt az amerikai flottakötelék felé.
  • Rockeye kazettás bombával megrongálták a szovjet gyártmányú pr.1234E Ovod-E osztályú Ean Al Gazala korvettjét, amely Bengázi kikötőjéből futott ki, és haladt az amerikai flottakötelék felé.
  • Rockeye kazettás bombával megrongálták, majd AGM-86A Harpoon rakétával elsüllyesztették a szovjet gyártmányú pr.1234E Ovod-E osztályú Ean Zaquit korvettjét, amely Bengázi kikötőjéből kifutva 25 csomóval haladt az amerikai flottakötelék felé.
A-7E Corsair vadászbombázó géppárja AGM-88 HARM rádiólokátor elleni rakétával eltalálta a Szurt-i Sz-200VE Vega-E légvédelmi rakéta komplexum 5N62VE RPC célmegvilágító lokátorát.

Ali Thani:
“A légierő vezetése meg volt győződve arról, hogy a szovjet technika csak ócskavas az amerikaiakkal szemben, így hogy minimalizálják a veszteségeket, nem engedtek azon az éjszaka repülni minket.”

Április 5-én, egy Nyugat Berlini diszkót terrortámadás ért, ami 229 sebesült mellett 3 áldozattal járt.

EDC.jpg

“Operation El Dorado Canyon”

Tíz nappal később, az “Operation El Dorado Canyon” művelet keretében hajnali 2-kor, az amerikai légierő F-111F Aardwark, és az amerikai haditengerészet A-6E Intruder gépei öt líbiai célpontot bombáztak:
  • Moammer Kadhafi rezidenciáját Tripoliban
  • Tripoli melletti haditengerészeti bázist
  • Tripoli nemzetközi repterét, ahonnan a 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel üzemelt.
  • Egy laktanyát Bengáziban
  • Bengázi melletti Benina repterét, ahol a 1024. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel üzemelt.
A támadás ideje alatt, a líbiai légierő összes gépe ismét a földön maradt.

image016.png

SR-71 Blackbird felderítő által készített kép Benina repteréről, a bombázás után

Abdelmajid Tayari:
„Két géppárral is repültünk őrjáratot azon az éjjelen.
Mi éjfél után, 01:00-kor szálltunk le, a másik géppár 01:30-kor.
Miután a négy MiG-23MLD vadászgépünket megtankolták, én átadtam a gépet a váltásnak, és családos emberként hazaindultam.
Aznap éjjel nyolc felfegyverzett géppel adott a századunk készültséget, négy gép a 33-as kifutópálya négy a 15-ös kifutópálya parkolóján várakozott, első fokozatban, pilótákkal a gépekben ülve.
01:55-kor a toronyból rádión utasították őket, hogy ugorjanak ki a gépeikből, és keressenek fedezéket!!!
A kismagasságon a reptér fölé érkező A-6E Intruder vadászbombázók megszórták a parkolót kazettás bombákkal, illetve lebombázták a régi századpihenő épületét is, amit már évek óta nem használtunk.”


1987-ben a század MiG-23MLD vadászgépei ismét a csádi határnál, Ma'ten es-Sarra illetve Tanoua légibázisáról üzemeltek.
Abdelmajid Tayari:
“1987 áprilisában Wadi Doum lerohanásakor, egy légi vezetési pontnak átalakított Il-76-os teherszállítót kísértem.
Az RSzBN navigációs rendszer segítésével könnyen tájékozódtunk az amúgy kietlen sivatag fölött.”


001.jpg

Csádban harcoló franciák, amerikai FIM-92 Stinger kézi légvédelmi rakétával

Ali Thani ezredes:
„1987 október 8-án Dia ad-Din kapitány Szu-22 vadászbombázó gépét az amerikaiak által Csádnak szállított FIM-92 Stinger kézi légvédelmi rakétával lelőtték.
Mig-23BN gépemmel a helyszínre siettem, és meg is láttam a roncsot, úgyhogy a Mi-8-as helikopterünk érkezéséig őrjáratozásba kezdtem.
A következő pillanatban azonban az én gépemet is FIM-92 Stinger találat érte, így én is katapultáltam.
Végül engem kimentettek a Mi-8-as helikopterrel, Dia ad-Din kapitány viszont csádi fogságba esett.”


1988-ban francia és amerikai különleges alakulatok segítségével, a csádi csapatok visszafoglalták az Aouzou sávot, a líbiaiak ezután tűzszünetet kötöttek.
Végül 1994-ben a hágai Nemzetközi Bíróság, az Aouzou-sáv feletti szuverenitásról Csád javára döntött.

TCS.jpg

F-14A Tomcat kamerájának képkockáján Jamal Founas főhadnagy MiG-23MF gépe annak lelövése előtti pillanatban

1989 január 4-én a Kréta mellett hajózó amerikai CV-67 USS John F Kennedy repülőgép hordozó Tobruk előtt őrjáratozó F-14A Tomcat géppárjára 11:50-kor a líbiai 1050. vadászrepülő ezred MiG-23MF készültségi géppárját emelték.
A MiG-23MF vadászgépek fegyverzetét egy-egy R-24R, és R-24T, illetve két R-60MK rakéta alkotta.
Sa’ad al-Kreymi kapitány, és Jamal Founas főhadnagy 3000m-re emelkedett, és 830km/h-ra gyorsítva repültek az amerikai géppár felé, mit sem sejtve arról, hogy ezúttal az amerikai pilótáknak van tűzparancsuk.
Amikor szembe repülve 19km-re megközelítették egymást, a vezér F-14A Tomcat indított egy AIM-7 Sparrow félaktív önirányítású légiharc rakétát, majd 16km-nél egy újabbat.
Eleinte úgy tűnt, hogy a két Sparrow követi célját, de amikor a líbiaiak egy balfordulót kezdtek, mindkét látótávolságon túli légiharc rakéta elvesztette célját.
Ekkor a két F-14A Tomcat szétvált, az egyik jobbra, a másik balra, hogy megossza a támadókat.
Mivel a líbiai géppár a kísérő manőverét követték, így az visszafordult feléjük és 10km távolságból indította AIM-7 Sparrow rakétáját, ami a vezér MiG légbeömlő nyílását találta el, hatalmas tűzgolyóvá változtatva a gépet.
Eközben a vezér F-14A Tomcat beült a líbiai MiG-23MF kísérő gépe mögé, és a fegyverzeti kapcsolók hibás állásának korrekciója után, pilótája indította AIM-9 Sidewinder infravörös önirányítású légiharc rakétáját ami a cél fölött robbant.
Mindkét líbiai pilóta sikeresen katapultált, de nem találták meg őket.

A szovjetek ezután felajánlották Líbia részére az exportra éppen elérhetővé vált MiG-29 9-12B (gyártmány) vadászgép megvásárlását, amit tesztelés után a líbiaiak visszautasítottak, mivel szerintük:
  • A MiG-29 lokátora nem jelent különösebb előrelépést a MiG-23MLD gépeikben lévő Szapfir-23MLA-2-höz képest.
  • Maximál gázon a két hajtómű üzemanyag fogyasztása túl magas, ráadásul eléggé füstölnek is, megkönnyítve légiharc kezdetén a gép vizuális észlelését.
  • A felkínált MiG-29 ára a korábban beszerzett MiG-23MLD vadászgép árának négyszerese volt.


Következik Algéria...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 155
50 336
113
Nem is háborúzik senkivel arrafelé az USA vagy Izrael.Most nincs konfliktus,semmi tétje annak,hogy kivel vagy jóban.
Mindig van tétje. Abból lehet igen hamar egy háború, ha valakivel nem igen vagy jóban. Izrael meg folyamatosan háborúban áll határain belül a síita palesztinokkal, azon túl meg Szíria területén a szintén síita irániakkal. Alacsony intenzitású, de azért néha kifogynak ők is a vaskupola rakétákból, ill. van hogy rajtaütnek ezen azon, meg olyan is hogy hazatérő F-16-ot lőnek seggbe Vegával... Izrael sosem dőlhet hátra, hogy nincs tétje annak, hogy ki kivel van jóban.

Az USA meg szimplán nem ad el F-35-öt, utolsó variáns F-16/15 öt, Patriotot olyanoknak, akiknél reális veszélye van annak hogy ellene fogják használni azt közel/közép távon!
 
  • Tetszik
Reactions: endre

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
„Operation Attain Document-III”

Az amerikai haditengerészet 1986 március 24-én ismét visszatért a Szidra öbölbe.
A három repülőgép hordozó, a CV-60 USS Saratoga, a CV-66 USS America, és a CV-43 USS Coral Sea más típusok mellett, összesen 48db F-14A Tomcat, és 48db F/A-18A Hornet vadászrepülőgép, 12db E-2C Hawkeye légtérellenőrző, és 12db EA-6B Prowler rádióelektronikai harc géppel rendelkezett.

Libyan-Mi-G-25-in-flight-c1985.jpg

Líbiai MiG-25PD vadászgép, egy-egy R-40R és R-40T, illetve négy R-60MK légiharc rakétával.

A Líbiaiak által saját felségvizüknek tekintett öbölrész fölött őrjáratozó F-14A géppárra, először egy éles tűzparanccsal rendelkező MiG-25PD géppárt emeltek, de azokat könnyedén hátulról meglepték, majd kimanőverezték a tűzparancsról mit sem sejtő F-14A Tomcat pilóták.

vega-lib.jpg


Ezután a Szurt-i Sz-200VE Vega-E nagyhatótávolságú légvédelmi rakéta komplexum indított három rakétát a 115km-re repülő F-14A vadászgépekre, de azok az E-2C Hawkeye légtérellenőrző figyelmeztetésére az indítás után 25-30 másodperccel a radarhorizont alá süllyedtek, így a félaktív önirányítású V-880E légvédelmi rakéták elvesztették céljukat, majd ártalmatlanul a tengerbe hullottak.

Vega-lib2.jpg

Az AGM-88 HARM rádiólokátor elleni rakéta első éles indításával eltalálta a Szurt-i Sz-200VE Vega-E légvédelmi rakéta komplexum 5N62VE RPC célmegvilágító lokátorát.

Aznap éjszaka az “Operation Prairie Fire” művelet keretében az amerikaiak haditengerészet A-6E Intruder vadászbombázó gépei
  • AGM-86A Harpoon rakétával elsüllyesztették a líbiai haditengerészet francia gyártmányú Combattante-IIG osztályú Beir Glulud rakétás naszádját, amely Miszráta kikötőjéből kifutva 24 csomóval haladt az amerikai flottakötelék felé.
  • Rockeye kazettás bombával megrongálták a szovjet gyártmányú pr.1234E Ovod-E osztályú Ean Al Gazala korvettjét, amely Bengázi kikötőjéből futott ki, és haladt az amerikai flottakötelék felé.
  • Rockeye kazettás bombával megrongálták, majd AGM-86A Harpoon rakétával elsüllyesztették a szovjet gyártmányú pr.1234E Ovod-E osztályú Ean Zaquit korvettjét, amely Bengázi kikötőjéből kifutva 25 csomóval haladt az amerikai flottakötelék felé.
A-7E Corsair vadászbombázó géppárja AGM-88 HARM rádiólokátor elleni rakétával eltalálta a Szurt-i Sz-200VE Vega-E légvédelmi rakéta komplexum 5N62VE RPC célmegvilágító lokátorát.

Ali Thani:
“A légierő vezetése meg volt győződve arról, hogy a szovjet technika csak ócskavas az amerikaiakkal szemben, így hogy minimalizálják a veszteségeket, nem engedtek azon az éjszaka repülni minket.”

Április 5-én, egy Nyugat Berlini diszkót terrortámadás ért, ami 229 sebesült mellett 3 áldozattal járt.

EDC.jpg

“Operation El Dorado Canyon”

Tíz nappal később, az “Operation El Dorado Canyon” művelet keretében hajnali 2-kor, az amerikai légierő F-111F Aardwark, és az amerikai haditengerészet A-6E Intruder gépei öt líbiai célpontot bombáztak:
  • Moammer Kadhafi rezidenciáját Tripoliban
  • Tripoli melletti haditengerészeti bázist
  • Tripoli nemzetközi repterét, ahonnan a 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel üzemelt.
  • Egy laktanyát Bengáziban
  • Bengázi melletti Benina repterét, ahol a 1024. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel üzemelt.
A támadás ideje alatt, a líbiai légierő összes gépe ismét a földön maradt.

image016.png

SR-71 Blackbird felderítő által készített kép Benina repteréről, a bombázás után

Abdelmajid Tayari:
„Két géppárral is repültünk őrjáratot azon az éjjelen.
Mi éjfél után, 01:00-kor szálltunk le, a másik géppár 01:30-kor.
Miután a négy MiG-23MLD vadászgépünket megtankolták, én átadtam a gépet a váltásnak, és családos emberként hazaindultam.
Aznap éjjel nyolc felfegyverzett géppel adott a századunk készültséget, négy gép a 33-as kifutópálya négy a 15-ös kifutópálya parkolóján várakozott, első fokozatban, pilótákkal a gépekben ülve.
01:55-kor a toronyból rádión utasították őket, hogy ugorjanak ki a gépeikből, és keressenek fedezéket!!!
A kismagasságon a reptér fölé érkező A-6E Intruder vadászbombázók megszórták a parkolót kazettás bombákkal, illetve lebombázták a régi századpihenő épületét is, amit már évek óta nem használtunk.”


1987-ben a század MiG-23MLD vadászgépei ismét a csádi határnál, Ma'ten es-Sarra illetve Tanoua légibázisáról üzemeltek.
Abdelmajid Tayari:
“1987 áprilisában Wadi Doum lerohanásakor, egy légi vezetési pontnak átalakított Il-76-os teherszállítót kísértem.
Az RSzBN navigációs rendszer segítésével könnyen tájékozódtunk az amúgy kietlen sivatag fölött.”


001.jpg

Csádban harcoló franciák, amerikai FIM-92 Stinger kézi légvédelmi rakétával

Ali Thani ezredes:
„1987 október 8-án Dia ad-Din kapitány Szu-22 vadászbombázó gépét az amerikaiak által Csádnak szállított FIM-92 Stinger kézi légvédelmi rakétával lelőtték.
Mig-23BN gépemmel a helyszínre siettem, és meg is láttam a roncsot, úgyhogy a Mi-8-as helikopterünk érkezéséig őrjáratozásba kezdtem.
A következő pillanatban azonban az én gépemet is FIM-92 Stinger találat érte, így én is katapultáltam.
Végül engem kimentettek a Mi-8-as helikopterrel, Dia ad-Din kapitány viszont csádi fogságba esett.”


1988-ban francia és amerikai különleges alakulatok segítségével, a csádi csapatok visszafoglalták az Aouzou sávot, a líbiaiak ezután tűzszünetet kötöttek.
Végül 1994-ben a hágai Nemzetközi Bíróság, az Aouzou-sáv feletti szuverenitásról Csád javára döntött.

TCS.jpg

F-14A Tomcat kamerájának képkockáján Jamal Founas főhadnagy MiG-23MF gépe annak lelövése előtti pillanatban

1989 január 4-én a Kréta mellett hajózó amerikai CV-67 USS John F Kennedy repülőgép hordozó Tobruk előtt őrjáratozó F-14A Tomcat géppárjára 11:50-kor a líbiai 1050. vadászrepülő ezred MiG-23MF készültségi géppárját emelték.
A MiG-23MF vadászgépek fegyverzetét egy-egy R-24R, és R-24T, illetve két R-60MK rakéta alkotta.
Sa’ad al-Kreymi kapitány, és Jamal Founas főhadnagy 3000m-re emelkedett, és 830km/h-ra gyorsítva repültek az amerikai géppár felé, mit sem sejtve arról, hogy ezúttal az amerikai pilótáknak van tűzparancsuk.
Amikor szembe repülve 19km-re megközelítették egymást, a vezér F-14A Tomcat indított egy AIM-7 Sparrow félaktív önirányítású légiharc rakétát, majd 16km-nél egy újabbat.
Eleinte úgy tűnt, hogy a két Sparrow követi célját, de amikor a líbiaiak egy balfordulót kezdtek, mindkét látótávolságon túli légiharc rakéta elvesztette célját.
Ekkor a két F-14A Tomcat szétvált, az egyik jobbra, a másik balra, hogy megossza a támadókat.
Mivel a líbiai géppár a kísérő manőverét követték, így az visszafordult feléjük és 10km távolságból indította AIM-7 Sparrow rakétáját, ami a vezér MiG légbeömlő nyílását találta el, hatalmas tűzgolyóvá változtatva a gépet.
Eközben a vezér F-14A Tomcat beült a líbiai MiG-23MF kísérő gépe mögé, és a fegyverzeti kapcsolók hibás állásának korrekciója után, pilótája indította AIM-9 Sidewinder infravörös önirányítású légiharc rakétáját ami a cél fölött robbant.
Mindkét líbiai pilóta sikeresen katapultált, de nem találták meg őket.

A szovjetek ezután felajánlották Líbia részére az exportra éppen elérhetővé vált MiG-29 9-12B (gyártmány) vadászgép megvásárlását, amit tesztelés után a líbiaiak visszautasítottak, mivel szerintük:
  • A MiG-29 lokátora nem jelent különösebb előrelépést a MiG-23MLD gépeikben lévő Szapfir-23MLA-2-höz képest.
  • Maximál gázon a két hajtómű üzemanyag fogyasztása túl magas, ráadásul eléggé füstölnek is, megkönnyítve légiharc kezdetén a gép vizuális észlelését.
  • A felkínált MiG-29 ára a korábban beszerzett MiG-23MLD vadászgép árának négyszerese volt.


Következik Algéria...
Ezalatt voltam katona, és épp a líb tisztjelölteknél voltam gondnok.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 339
113
Mindig van tétje. Abból lehet igen hamar egy háború, ha valakivel nem igen vagy jóban. Izrael meg folyamatosan háborúban áll határain belül a síita palesztinokkal, azon túl meg Szíria területén a szintén síita irániakkal. Alacsony intenzitású, de azért néha kifogynak ők is a vaskupola rakétákból, ill. van hogy rajtaütnek ezen azon, meg olyan is hogy hazatérő F-16-ot lőnek seggbe Vegával... Izrael sosem dőlhet hátra, hogy nincs tétje annak, hogy ki kivel van jóban.

Az USA meg szimplán nem ad el F-35-öt, utolsó variáns F-16/15 öt, Patriotot olyanoknak, akiknél reális veszélye van annak hogy ellene fogják használni azt közel/közép távon!

A nep szemeben nincs tétje.Nem látják,hogy zsidók vagy keresztények ölnek muzulmanokat.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 155
50 336
113
A nep szemeben nincs tétje.Nem látják,hogy zsidók vagy keresztények ölnek muzulmanokat.
Rendben, de nem a nép fog emelni Izrael vagy az USA ellen vadászbombázót, vagy indul el harckocsival ellenük saját ötlettől vezérelve! Azt hogy a haderő induljon el, a helyi erős ember/szultán/emír dönti el mindig!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 339
113
Rendben, de nem a nép fog emelni Izrael vagy az USA ellen vadászbombázót, vagy indul el harckocsival ellenük saját ötlettől vezérelve! Azt hogy a haderő induljon el, a helyi erős ember/szultán/emír dönti el mindig!

Ez igaz de ott sem szarnak teljesen a népre bármennyire is gondoljuk ezt róluk.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 155
50 336
113
Ez igaz de ott sem szarnak teljesen a népre bármennyire is gondoljuk ezt róluk.
Még nálunk, vagy tovább megyek, a fejlett nyugaton, a szabad világ legcsodásabb ékköveinél sem lenne ez másképp. Annyi a különbség, hogy jellemzően a demokráciákban van rá esély 4-5 évente hogy a vezetők lecserélődjenek, paradigma váltás legyen ha a választást új erők nyerik. Az araboknál sok helyen dinasztiák vannak, ha azokat erővel el nem zavarják, akkor kiszámítható hogy hol lesznek és mit fognak képviselni kinek az oldalán és ellen 5-10-15 év múlva sokkal inkább.

DE a népnek kuss van, nem ők döntenek hogy kit és mikor kell megtámadni! Ha SZA-ban a Bin Szalman család jóban van Izraellel, akkor SZA jóban van Izraellel akkor is, ha a legtöbb született SZA állampolgár utálja őket mint a büdösszart, nem lesz köztük háború!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 339
113
Még nálunk, vagy tovább megyek, a fejlett nyugaton, a szabad világ legcsodásabb ékköveinél sem lenne ez másképp. Annyi a különbség, hogy jellemzően a demokráciákban van rá esély 4-5 évente hogy a vezetők lecserélődjenek, paradigma váltás legyen ha a választást új erők nyerik. Az araboknál sok helyen dinasztiák vannak, ha azokat erővel el nem zavarják, akkor kiszámítható hogy hol lesznek és mit fognak képviselni kinek az oldalán és ellen 5-10-15 év múlva sokkal inkább.

DE a népnek kuss van, nem ők döntenek hogy kit és mikor kell megtámadni! Ha SZA-ban a Bin Szalman család jóban van Izraellel, akkor SZA jóban van Izraellel akkor is, ha a legtöbb született SZA állampolgár utálja őket mint a büdösszart, nem lesz köztük háború!

Nem érted miről beszélek.Most jóban vannak mert béke van,nincs semmi okuk arra,hogy konfliktusuk legyen.Hidd el ha az IDF szarrá bombázná évek óta az SZA altal tanogatott szervezeteket Szíriában akkor nem lenne ilyen jó a kapcsolat.Könnyű jóban lenni bárkivel ha béke van.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Algéria

1990-ben lehetőség nyílt a 14. vadászrepülő század számára, hogy MiG-23MF gépeivel az ország legjobbnak tartott MiG-21bisz századával, a 19. századdal szemben manőverező légiharcot gyakoroljanak.
Elvileg bizonyos repülési tartományokban az MF előnyben van a bisz-hez képest, mindazonáltal a légiharcok katasztrofálisan alakultak a század számára.
Minden alkalommal a MiG-21bisz pilóták kerültek ki győztesen a manőverező légiharcokból.
2005-ben kivonásra kerültek az akkor már majdnem három évtizede repülő MiG-23BN vadászbombázók, majd 2007-ben a MiG-23MF vadászgépek is.


Irak

ASO-SPO.jpg

SzPO-15 besugárzás jelző a gép függőleges vezérsíkjának tetején, illetve ASzO-2 csalitöltet vetők a gép törzsének felső részén

Mivel az ország légvédelmének gerincét továbbra is a MiG-23ML vadászrepülő gépek alkották, így az első öbölháború után, az irakiak modernizálásukról döntöttek.
  • A francia gyártású, a Mirage F1EQ gépekhez még korábban érkezett Remora zavarókonténert integrálták a gép törzs alatti bal pilonjára, az egyik R-60MK rakéta helyett.
  • A Szu-22M4 gépekhez korábban érkezett SzPO-15 besugárzás jelzőt építették be a korábbi SzPO-10 helyett.
  • Szintén a Szu-22M4 gépekhez korábban érkezett ASzO-2 csalitöltet vetőket építették be, a gépek törzsének felső részére.
Iraq-No-Fly-Zone-map-infographic-Black-and-White.jpg


A háború után a szövetségesek repüléstilalmi zónákat jelöltek ki Irak északi, és déli része fölött.

20200812-111114.jpg

86-262 gyári számú F-16C vadászgép

Craig „Trigger” Stevenson főhadnagy:
„1993 január 17-én, az öbölháború kezdetének második évfordulóján egy F-4G Phantom vadászbombázóval géppárban Wild Weasel párost alkotva Irak északi repüléstilalmi zónájában őrjáratoztunk, jó 70km-re északra annak határától.
Egy a tilalmi zónában működő iraki 2K12 Kvadrát mobil légvédelmi rakétakomplexumra vadásztunk, amely korábban megvilágított egy brit Jaguár géppárt.
A repüléstilalmi zóna határának túloldalán egyszer csak egy MiG szállt fel, 5000 méterre emelkedett, majd egyenesen felénk fordult, és szuperszonikus sebességre gyorsított.
Eközben én 1000m-re süllyedtem, hogy földháttérben legyek a lokátora számára, és én is Mach 1.2 sebességre gyorsítottam.
Miután a MiG átlépte a repüléstilalmi zóna határát, az E-3A Sentry légtérellenőrző géptől tűzparancsot kaptam.
A besugárzás jelzőm nem jelzett, így feltételeztem hogy a lokátora nem üzemelt.
Alig 20km távolságra volt, amikor egy 180°-os fordulóval élesen visszafelé fordult.
Indítottam a bal szárnyvégi AIM-120A AMRAAM aktív önrávezetésű légiharc rakétámat, de semmi sem történt.
Kinéztem a bal szárnyvégre, és a rakéta még mindig ott volt.
Ez így nem jó gondoltam, átváltottam a jobb szárnyvégi AIM-120A AMRAAM aktív önrávezetésű légiharc rakétára és indítottam azt.
Kifordultam, hogy elkerüljem a határt, és a jobb vállam fölött hátrapillantva láttam amint a MiG lángcsóvát húzva zuhan.”

A fenti incidens volt az AIM-120A AMRAAM aktív önrávezetésű légiharc rakétára első éles indítása.

A következő incidens a déli repüléstilalmi zónában történt.
1999 szeptember 9-én szintén egy magányos MiG-23ML vadászgép gyorsított egy amerikai F-14D Tomcat vadászgéppár felé, hogy a Zsiráf taktikát alkalmazza ellenük.
Egy szövetséges légtérellenőrző gép kiszúrta az alacsonyan közeledő iraki vadászt, így az amerikai vezérgép egy AIM-54C Phoenix nagy hatótávolságú aktív önrávezetésű légiharc rakétát indított rá.
A Remora zavarókonténer működött, a közben 180°-os fordulót végrehajtó, és immáron hazafelé száguldó MiG mögött csapódott a Phoenix a földbe.
Az iraki gép ugyan épségben hazarepült, de pilótája elrontotta az első leszállási kísérletet, a második kísérlet közben meg elfogyott az üzemanyaga, így a túl rövid besiklást követően a gép leszállás közben összetört.

Ez volt egyben az utolsó éles iraki MiG-23-as bevetés, a 2003-as amerikai invázió előtt.

Egy a WikiLeaks-en kiszivárgott 2009-es bizalmas amerikai jelentés szerint, az Iraki polgárháborús káoszt kihasználva „Irán listázta azokat az iraki pilótákat, akik harcoltak az Irak-Iráni háborúban, és közülük 180-at már meg is gyilkoltak.”


Líbia

Uganda.jpg

Ex-líbiai MiG-23MSz vadászrepülőgépek Ugandában

1989-től, hogy befolyását a kontinensen növelje, Líbia szétosztogatta az addigra másfél évtizede beszerzett MiG-23MSz vadászgépeinek üzemképes példányait különféle afrikai országoknak:
  • Szudán 12db MiG-23MSz vadászrepülőgépet kapott
  • A Kongói Demokratikus Köztársaság 3db MiG-23MSz vadászrepülőgépet, és 1db MiG-23UB gyakorló gépet kapott
  • Uganda 2db MiG-23MSz vadászrepülőgépet kapott
  • Zimbabwe 3db MiG-23MSz vadászrepülőgépet, és 1db MiG-23UB gyakorló gépet kapott
Libya-89.jpg


1990-ben a MiG-23-as típust üzemeltető századok harcrendje a következő volt:
  • 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel Tripoli nemzetközi repteréről üzemelt.
  • 1060. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel maradt a Bengázi melletti Benina repterén.
  • 1050. vadászrepülő század MiG-23MF vadászrepülőivel a Tobruk-tól 90km-re nyugatra fekvő, tengerparti al-Bumbah légibázison üzemelt.
  • 1070. vadászbombázó század MiG-23BN vadászbombázó repülőivel a Dernától 60km-re nyugatra fekvő al-Abraq légibázison üzemelt.
1999-ben az immáron negyed százada szolgáló MiG-23BN vadászbombázók üzemeltetését leállították.
Ugyanabban az évben Tripoli elismerte a részvételét a 80-as években történt terrorcselekményekben, és kártérítést fizetett az áldozatok hozzátartozóinak.
2001-től a nemzetközi szankciók enyhülésével, sikerült mind a MiG-23MF, mind a MiG-23MLD típusok nagyjavítását külföldön elvégeztetni.

2011-ben kitört a polgárháború Líbiában.
A 1050-es, és a 1060-as századok gépeiből megalakult a Szabad Líbiai Légierő (SzLL), a felkelők oldalán.

Az 1023-as század MiG-23MLD gépei ezután Szu-22, és Szu-24-es vadászbombázók mellett Benina repterét bombázták.

Március 16-án a Szabad Líbiai Légierő két MiG-23-asa Bengázi felé tartó hadihajókat támadott, majd Szurt repterét bombázta, ahonnan a Líbiai Légierő Szu-22-es vadászbombázói üzemeltek.

Válaszul március 19-én a Líbiai Légierő Szu-22-es vadászbombázói ismét Benina repterét bombázták, majd a két fél MiG-23MLD gépei között kialakuló manőverező légiharcban a Szabad Líbiai Légierő MiG-23MLD vadászrepülőgépét lelőtték.
Pilótája, Fakhruddin Ali Ashour ezredes életét vesztette.

Aznap este 21:00 órakor megindult a NATO „Operation Odyssey Dawn” művelete, hogy az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1973-as számú határozatát érvényesítse, amely többek között egész Líbia fölött repüléstilalmi zónát létesített.

frankenstein.jpg

Összetákolt, de repülőképes MiG-23MLD

A NATO műveletek vége óta kiújult polgárháború ma (2020) is tart, és mindegyik oldal továbbra is beveti egymás ellen a még üzemképes MiG-23-as gépeket.


Szíria

A kilencvenes években a Szovjetunió felbomlása után, a Szír Légierő csak vegetált.
Pilótái mindössze évi 15-20 órát repültek.

A 2001 és 2007 közötti időszakban az izraeli légierő drónokkal figyelte a Libanonba érkező iráni fegyverszállítmányokat, melyek közül többet a szír légierő MiG-23-asai lelőttek.

Egy tucatnyi MiG-23ML nagyjavítását 2008 és 2010 között elvégezték Krasznodárban, Oroszországban.

Air-Force-1.jpg

Ex-fehérorosz MiG-23MLD (22-18 gyártmány), jól láthatóak a szárnytőnél található farkasfogak, illetve a géptörzs tetején BVP-50-60 infra/radar csali vető.

2008-ban Fehéroroszország ajándékozott 28db használt MiG-23MLD (23-18 gyártmány) vadászrepülőgépet Szíriának, de azok annyira elhasznált állapotban voltak, hogy csak kevesebb mint egy tucatnyit lehetett üzemképes állapotba hozni.

2011-re mintegy 40db MiG-23BN vadászbombázóval és MiG-23UB gyakorló repülőgéppel, illetve 50db vadászrepülővel (MiG-23MF/ML/MLD) rendelkezett a Szír Légierő, de ezeknek körülbelül csak a 30%-a volt bevethető állapotban.
2011-ben kitört a polgárháború, amely ma (2020) is tart Szíriában.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Diagramok...

Irányított légiharc fegyverzet
fegyverzet-2.jpg

MiG-23 irányított légiharc rakéta fegyverzete. A korábbi rakéta típusok felszerelhetőek a későbbi változatokra is.


Érdekesség hogy a szárny alatti tartókra is fel lehet szerelni az R-60-as rakéták dupla indítósínét így fizikailag akár 4x2db R-60-as is felszerelhető, viszont a gép fegyverrendszere csak maximum 6 irányított rakétát képes kezelni (a MiG-21bisz-hez hasonlóan), így a szárny alatt a gyakorlatban sohasem szállítanak dupla R-60-ast.


Légiharc rakéta típusok effektív indítási zónája
l-giharc-rak-t-k-2.jpg

MiG-23 légiharc rakéta típusainak effektív indítási zónája, a cél repülési magasságának illetve aspektusának függvényében.

A MiG-23-as vadászrepülőgép család csúcsfegyverének, az R-24 látóhatáron túl indítható légiharc rakétának szembe támadás esetén maximális 50km-es indítási távolságát, több tényező is limitálja.

Az R-24R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta maximális indítási távolságát, a MiG-23-as vadászgép lokátorának maximális célkövetési távolsága limitálja.
R-24R.jpg

MiG-23 lokátorának felderítési (szürke) és célkövetési (fehér) távolsága, vadászrepülő (bal oldalon) illetve bombázó (jobb oldalon) radarkeresztmetszet méretű cél helyszögének függvényében

Az R-24T infravörös önirányítású légiharc rakéta maximális indítási távolságát, a rakéta önrávezető fejének érzékenysége limitálja.

A cél infravörös képének intenzitása annak sebességével nő, így gyorsabb célt, nagyobb távolságról képes az R-24T önrávezető feje követésbe fogni.
R24T.jpg

R-24T légiharc rakéta infravörös önirányító fejének maximális célbefogási távolsága, a cél sebességének és aspektusának függvényében, szembe támadás esetén. (a távolsági skála logaritmikus.)


Források

Az egész írás sorvezetője:

MiG-23 Flogger in the Middle East

Tom Cooper
Helion & Company Limited
2018

Felhasznált egyéb források:

Истребитель МиГ-23. На защите неба Родины
Виктор Марковский, Игорь Приходченко
Эксмо, Яуза
2017

МиГ-27 - «бич небесный»
Приходченко Игорь Владимирович, Марковский Виктор Юрьевич
Эксмо, Яуза
2012

Советские авиационные ракеты воздух-воздух
В. Марковский, К. Перов
Экспринт
2005

Советские авиационные ракеты воздух- земля
В. Марковский, К. Перов
Экспринт
2005

Российское ракетное оружие 1943-1993 г.г.
А.В. Карпенко
"ПИКА" Санкт-Петербург
1993

Debrief, a Complete History of U.S. Aerial Engagements 1981 to the Present
Craig Brown
Schiffer Military History
2007

El Dorado Canyon
Joseph T. Stanik
Naval Institute Press,
Annapolis, Maryland

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ ПО ПРИМЕНЕНИЮ УПРАВЛЯЕМЫХ РАКЕТ ТИПА Р-24 С САМОЛЕТА МИГ-23МЛ
дополнение к методическому пособию по боевому применению самолета

БОЕВЫХ ДЕЙСТВИЙ ВОЙСК ПВО ЛИВИИ В МАРТЕ - АПРЕЛЕ 1986 года
ГЛАВНЫЙ ШТАБ ВОЙСК ПРОТИВОВОЗДУШНОЙ ОБОРОНЫ
1986

ХАРАКТЕР БОЕВЫХ ДЕЙСТВИЙ АВИАЦИИ ИЗРАИЛЯ ПРОТИВ СИСТЕМЫ ПВО
Информационно-технический бюллетень.
Выпуск 11

Changes in Threat Air Combat Doctrine and Force Structure, 28th edition
Dick Pawloski
Lockheed Fighter Operations & Training Services
1994