MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1945

Guest
No utoljára még berajzoltam egy F-15A/C manőverezési görbéit is...
... viszont a többi típussal szemben, az F-15A/C ekkora túlterhelésű fordulóra sebesség vesztés nélkül volt képes!!!
:eek:


Mi-G21bisz-z-vs-Mi-G-23-MF-p.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 564
32 058
113
Azt hiszem, hogy ezt az érdekes fej-fejmelleti vitát nagyban befolyásolja a gépek harci hatósugara.
Galcom írta itt egy hónapja, hogy a nyugat-európai harcászati repülőerők számára a légi utántöltés biztosítása távolról sem volt olyan magától értetődő dolog, mint a kilencvenes évek második felétől egészen napjainkig.
A Bitburg-i F-15C gépek is főleg az NDK MiG-23ML és szovjet MLD gépekkel voltak ellensúlyban és ez utóbbiak által támogatott Szu-17-esekre és 24-esekre vadásztak.
A Benelux F-16-os kontingens meg méghátrébb volt a fronttól.
És főleg a póttartályok jelentették a bevállalható hatótávot és repülési időt.

Ezzel szemben az MN és a Déli Hadseregcsoport gépei főleg az olasz F-104-esek ellenében dolgozott.

Szóval hiába jelent meg fizikailag a kontinensen az F-15/16 páros, azok egyfelől nem az Sivatagi Vihar körülményei között, nem az 1991-ben látott és csodált támogatással és nem az iraki légierő ellenében kellett volna, hogy harcoljon.
És a VSz-nek is csak egy kisebb része ellen tudták volna őket bevetni.
KC135 flotta már megvolt.
Európai NATO tagok légierejéről írtam.Az USA amennyire tudom nem europai ország(GBR nem az USA még ha úgy is viselkedik mintha az lenne).
De az USAF itt volt,nagy erőkkel.Sőt,ők voltak légiharc szempontjábol a fő erő.VSZ MiG23ai nem kerülhették volna el az amcsikat.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
KC135 flotta már megvolt.

De az USAF itt volt,nagy erőkkel.Sőt,ők voltak légiharc szempontjábol a fő erő.VSZ MiG23ai nem kerülhették volna el az amcsikat.

Dehogynem, teljesen más hadszíntéren üzemeltünk volna.
A Sármelléki és Pápai MiG-23M/MF-ek ellenfelei a 90-es évek végén ténylegesen az olasz F-104ASA gépek lettek volna.
Ott meg elmondható, hogy 0.75Mach alatt a MiG-23M/MF-ek jobban fordultak mint a Starfighter-ek.

F-104-ASA-vs-Mi-G-23-MF.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 281
62 068
113
KC135 flotta már megvolt.
A KC-135-ös flotta persze, hogy már megvolt, a hatvanas évek eleje óta rendelkezésre állt.
Csak főleg a B-52-esek, B-1B-k és FB-111-esek számára.
Erről írta Galcom, hogy a 80-as évek végéig az európai USAF és a NATO többi tagállamának harcászati repülői számára a tanker flotta nem nagyon volt igénybevehető támogatás.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 586
56 272
113
Hpasp

Először is meg szeretném köszönni a munkádat, amit ezen írások elkészítésébe beleraksz!
Úgy gondolom, hogy abszolút hiánypótló alkotások! :)

Az írásod alapján viszont továbbra is azt gondolom, hogy a MIG-23 egy nagyon elbaszott repülőgép típus volt, amibe kár volt pénzt öntenie az SZU-nak.
Szerintem ha nem lett volna óriási lobbi ereje a MIG irodának, akkor nem tudták volna ezt a sz@rt átnyomni a rendszeren.
(Elég csak abba bele gondolni, hogy vele egy időben készült a Szu-15 és a MIG-25 is. Vagy, hogy a MIG-21 BIS milyen jó ár/érték aránnyal bírt vele szemben)
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1945

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 281
62 068
113
Kérdés, hogy az F-104ASA gépekkel szembeni harc során a különféle magasságokon és sebességeken realizálható túlterhelhetőség és fordulékonyság paraméterek mennyire kerültek volna érvényre?
Hozzátenném, nem csak a sármelléki MiG-23M és a pápai MiG-23MF gépeket kell néznünk, hanem 1986-87-ig a kiskunlacházi MiG-23MLD-ket is.
Viszont az olasz gépek BVR képességei egy tömeges légi konfrontációnál lehet, hogy elejét vették volna a manőverező légiharcoknak.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 931
5 277
113
És ez csak az F-14A...
Amihez képest az F-15 és F-16 még egy másik kategória vagy az F-14B


Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudo
Közelről az F-5-ösök is.
1-2 év késéssel jött a 4 gen nyugat Európába a míg 23-as hoz képest!
Hpasp

Először is meg szeretném köszönni a munkádat, amit ezen írások elkészítésébe beleraksz!
Úgy gondolom, hogy abszolút hiánypótló alkotások! :)

Az írásod alapján viszont továbbra is azt gondolom, hogy a MIG-23 egy nagyon elbaszott repülőgép típus volt, amibe kár volt pénzt öntenie az SZU-nak.
Szerintem ha nem lett volna óriási lobbi ereje a MIG irodának, akkor nem tudták volna ezt a sz@rt átnyomni a rendszeren.
(Elég csak abba bele gondolni, hogy vele egy időben készült a Szu-15 és a MIG-25 is. Vagy, hogy a MIG-21 BIS milyen jó ár/érték aránnyal bírt vele szemben)
Nem volt annyira rossz típus csak vele egy időben már az Usanál és a főbb szövetségesei él 4 gen típusok kezdek el terjedni.70-es évek elejétől F14/F15 80-tól F16/F18.
 
M

molnibalage

Guest
1-2 év késéssel jött a 4 gen nyugat Európába a míg 23-as hoz képest!
Ez ebben a formában pontatlan. Az első F-15-ös alakulatok igen, de kis számban. Azok 1980 táján érték el a 100-as bevethető nagyságrendet. Az F-16-os még később, az európai F-16 még egy fél lépéssel később.
A nem szovjet VSz tagországokban nagyjából akkor kezdett terjedni az F-16, amikor a 23MF vagy ML.

Nem volt annyira rossz típus csak vele egy időben már az Usanál és a főbb szövetségesei él 4 gen típusok kezdek el terjedni.70-es évek elejétől F14/F15 80-tól F16/F18.
Az első F-15 század hadrafoghatósága volt 1976. Az már az évtized második fele.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
1 931
5 277
113
Ez ebben a formában pontatlan. Az első F-15-ös alakulatok igen, de kis számban. Azok 1980 táján érték el a 100-as bevethető nagyságrendet. Az F-16-os még később, az európai F-16 még egy fél lépéssel később.
A nem szovjet VSz tagországokban nagyjából akkor kezdett terjedni az F-16, amikor a 23MF vagy ML.


Az első F-15 század hadrafoghatósága volt 1976. Az már az évtized második fele.
Lényegen nem változtat hogy a korai 4 gen gépekkel kezdett elterjedni a 23-as!Ahol meg bevetésre került legtöbbször ezekkel került szembe!
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 596
6 024
113
1-2 év késéssel jött a 4 gen nyugat Európába a míg 23-as hoz képest!

Nem volt annyira rossz típus csak vele egy időben már az Usanál és a főbb szövetségesei él 4 gen típusok kezdek el terjedni.70-es évek elejétől F14/F15 80-tól F16/F18.
.
.
Na hát ez jó! :) Nem volt rossz gép a MiG-23ML, csak mondjuk a vietnami háború legelején kellett volna harcban lennie. Ha meg már Koreában is ott lett volna, még nagyobbat szólt volna! :)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
969
3 403
93
Helló!

Lényegen nem változtat hogy a korai 4 gen gépekkel kezdett elterjedni a 23-as!Ahol meg bevetésre került legtöbbször ezekkel került szembe!

Mikor az USAF első százada hadrafoghatóvá vált F-15-el (ahogy molnibalage monda: )

Az első F-15 század hadrafoghatósága volt 1976.

A Szovjet Frontlégierőnél és Légvédelemnél már több mint 20 ezrednél repült a MiG-23-as!




Aztán:
Az első F-15-ös alakulatok igen, de kis számban. Azok 1980 táján érték el a 100-as bevethető nagyságrendet.

ekkor már a Szovjet Frontlégierőnél és Légvédelemnél már bő 40(!) ezrednél repült a MiG-23-as!



Ezek a számok nem támasztják alá, hogy akkor terjedt volna el a MiG-23-as, mint a nyugati 4 gen gépek.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 596
6 024
113
Dehogynem, teljesen más hadszíntéren üzemeltünk volna.
A Sármelléki és Pápai MiG-23M/MF-ek ellenfelei a 90-es évek végén ténylegesen az olasz F-104ASA gépek lettek volna.
.
.
1954-ben jött létre egy amerikai-olasz egyezmény, és 1955-től elkezdte az USAF aktivan használni az avianoi bázist, ami azután később tetszhalott állapotba zsugorodott, de ahogy a Desert Strom előtt is nagyon gyorsan reaktiválták és felpörgették, egy esetleges NATO-VSZ összecsapás felkészülési, verbális időszakában is ugyanez történt volna, gyorsan települt volna oda érdemi amerikai légierő.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 596
6 024
113
pontosan, csak typo volt.
90-es évek végén már tán egyik típus sem repült...
.
.
.
NAGYON JÓ AZ IRÁSOD!
.
Irak-Irán között 1986-87-ben ment a harc, iráni minőségi fölénnyel. Majd egyszercsak 1988-ra azt irod: "Áprilisban a Faw félsziget visszafoglalása után, lassan kialakult a teljes iraki légifölény, az irakiak szinte ott és azt bombáztak amit akartak."
Ez hogy jött ki igy hirtelen? Ez nem jön át a szövegből. Ha csinálsz átdolgozást, ezt a fordulatot még részletezhetnéd egy bekezdéssel.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 281
62 068
113
Sok-sok véleményt és szemléletet torzít a hidegzuhanyként hatott Sivatagi Vihar és abban a fölényes amerikai légigyőzelem.
Ez ráadásul egybeesik a VSz megszűnésével és a kelet-európai rendszerváltással. A Nyugat felé fordulással.
Sokan hitték azt, hogy emiatt a VSz hadereje a nyolcvanas években is messze elmaradt a NATO-tól, mert a kilencvenes évek elejétől kezdve, különösen a NATO csatlakozással egy időben lezajlott 1999-es Jugoszlávia elleni légiháború lezártával világos volt, hogy micsoda fölényben voltak a nyugati gépek pár MiG-29-essel szemben.
A 90-es években látott NATO-USA légi harcászat (AIM-120 AMRAAM, E-3 AWACS, légiutántöltés, jelentős számbeli fölény, stb) alapján alakult ki az a kép, hogy akkor ez biztos ugyanilyen fölény volt a 80-as években is, mert a gépek ugyanazok voltak.
A szokásos laikus kérdés, hogy "melyik a jobb, az F-16 vagy a MiG-29?", meg hogy a repülőnapokon a MiG-29-es "lemossa" az F-16-ost az égről... szóval ez már eleve abból ered, hogy a népek a híradókból, a kilencvenes évekbeli helyi háborúkból, meg az ekkortályt igen népszerű nemzetközi repülőnapokból tájékozódtak pro és kontra.

Holott az F-15-ös kiváló szereplésében kulcsfontosságú volt, hogy valahogy az AIM-7 Sparrow is több esetben ért célba, mint egy R-23-as, vagy R-24-es.
A vakon repített iraki MiG-23-asok álló célt jelentettek az amerikaiaknak és ez rendszer szintű hiba, nem típus függő.
Viszont az F-15-ösből se volt minden bokorban, szóval nem 1:1-ben kell számolni a VSz MiG-23 vsa F-15 csörtét.
A kilencvenes évektől megjelenő AMRAAM pedig egy elképesztően hatékony fegyverrendszer, datalink nélkül is nagyban segítette az 1999-es légi hadjárat F-15-ös és F-16-os pilótáit.
Az AWACS is óriási segítség, ahogy az azóta általánossá vált légiutántöltés is.

Teoretikusan, ha egy lelakott MiG-23MSz-be, mint repülő platformba berkaták volna az F-16-os radarját, integrálták volna az AIM-120-ast mint fegyvert, AWACS támogatta volna a gépet, a besugárzásjelző egy hatékony valami lett volna és francia utántöltőcsonkon keresztül órákig a levegőben tudták volna tartani, akkor az egy félelmetes, sok légigyőzelmes típus lenne. Pont ezek teszik ma naggyá a nyugati gépeket.

De ezeknek a képességeknek a zöme a 80-as években még Nyugaton se állt mindenhol rendelkezésre.
 
M

molnibalage

Guest
Helló!



Mikor az USAF első százada hadrafoghatóvá vált F-15-el (ahogy molnibalage monda: )



A Szovjet Frontlégierőnél és Légvédelemnél már több mint 20 ezrednél repült a MiG-23-as!




Aztán:


ekkor már a Szovjet Frontlégierőnél és Légvédelemnél már bő 40(!) ezrednél repült a MiG-23-as!



Ezek a számok nem támasztják alá, hogy akkor terjedt volna el a MiG-23-as, mint a nyugati 4 gen gépek.
Nekem is ez volt az érzésem, de adataim csak a nyugati gépekről vannak.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Kérdés, hogy az F-104ASA gépekkel szembeni harc során a különféle magasságokon és sebességeken realizálható túlterhelhetőség és fordulékonyság paraméterek mennyire kerültek volna érvényre?
Hozzátenném, nem csak a sármelléki MiG-23M és a pápai MiG-23MF gépeket kell néznünk, hanem 1986-87-ig a kiskunlacházi MiG-23MLD-ket is.
Viszont az olasz gépek BVR képességei egy tömeges légi konfrontációnál lehet, hogy elejét vették volna a manőverező légiharcoknak.


Hát ha figyelmesen olvastad, az iraki légiharc leírásokat, akkor abból azért átjön, hogy az AIM-7 -est az amcsi pilóták miért 'MISSile'-nek hívták, és nem 'HITtie'-nek.
:D

A sivatagi vihar alatt valami 33% volt a találati aránya. (71 indítás / 24 találat)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
.
.
.
NAGYON JÓ AZ IRÁSOD!
.
Irak-Irán között 1986-87-ben ment a harc, iráni minőségi fölénnyel. Majd egyszercsak 1988-ra azt irod: "Áprilisban a Faw félsziget visszafoglalása után, lassan kialakult a teljes iraki légifölény, az irakiak szinte ott és azt bombáztak amit akartak."
Ez hogy jött ki igy hirtelen? Ez nem jön át a szövegből. Ha csinálsz átdolgozást, ezt a fordulatot még részletezhetnéd egy bekezdéssel.

Pedig említettem.
Az Irániak alapvetően végig amcsi embargó alatt harcoltak, és a vége felé elfogytak a működő képes AIM-54A Phoenix rakéták.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and endre