MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 693
12 148
113
Algéria


Algériai MiG-23MF felszállás előtt, fegyverzetét egy-egy R-23R, és R-23T, illetve két R-60MK rakéta alkotja. Törzse alatt póttartályt hordoz.

A MiG-23BN gépek 1976-ban történt viszonylag fájdalommentes rendszerbe állítása után, 1982-ben 16 darab MiG-23MF vadászgépet rendeltek, amik a 14. vadászrepülő század keretébe kerültek Ouragla bázisán, 500km-re délre a Földközi tenger partjától, a Szahara közepén.
Az új gépeket is gond nélkül üzemeltették, egyedül 1985-ben történt egy rejtélyes eset, a mikor egy gép rutin gyakorló útvonal repülés közben eltűnt, hiába próbálták a sivatagban helikopterekkel kutatni, sem a gép, sem a pilótája nem került elő.
A szóbeszédek szerint, vagy átszökött Líbiába, vagy gépével a pilóta zsoldosnak állt valahol Afrikában...

A Palesztin Felszabadítási Szervezet (PFSz) Tuniszi főhadiszállásának 1985-ös bombázása, izraeli F-15B Eagle pilótafülkéjéből fotózva.

Az 1985-ös Tunéziai támadás után, a PFSz következő kongresszusát 1988 novemberében Algériába szervezték, és a résztvevők közül szinte mindenki biztos volt benne, hogy az Izraeli Légierő ismét lecsap a résztvevőkre.

Az Algériai fővárostól 20km-re nyugatra a tengerparton fekvő Club des Pins hotel környékét lezárták, egy 2K12 Kvadrát mobil légvédelmi osztályt telepítettek mellé, és légtérzárlatot rendeltek el.
Folyamatosan egy-egy MiG-25PD és MiG-23MF géppár őrjáratozott, előbbi nagy, utóbbi közepes magasságon a konferencia teljes időtartalma alatt.

1988 november 10-én az algériai légvédelem lokátorai a Földközi tenger felett közepes magasságon, kelet felől két közeledő köteléket észleltek, melyek sem bejelentett katonai tevékenységhez, sem civil repüléshez nem voltak köthetőek.
Azonnal emelték a készültségi géppárokat, így egy-egy újabb MiG-25PD és MiG-23MF géppár csatlakozott a hotel felett őrjáratozó négy géphez.
A feszültség egyre csak nőtt, ahogy újabb immáron Tunéziai radarok is észlelték a keletről közeledő kötelékeket.

Radhouen:
“Egy ideig egyenesen felénk repültek, majd egyszer csak mindkét kötelék visszafordult, és a Földközi tenger felett kelet felé távozott.
Nem hiszem hogy megijedtek volna tőlünk, de ők alapvetően csak a PFSz vezetését akarták elkapni, nulla veszteség árán.
Gondolom észlelték az üzemelő radarjainkat, ezért úgy döntöttek, hogy inkább lefújják a támadást.”

Semmi pitty-putty nem volt?
A BN-ekkel sem?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Irak

Exocet.jpg

Iraki MiG-23ML vadászrepülőgép, francia gyártmányú AM39 Exocet hajók elleni rakétával

Az Irak-Iráni háború lezárultával, annak tapasztalatait levonva, az irakiak többféle módosítást is eszközöltek gépeiken:
  • Megkísérelték a francia gyártmányú AM39 Exocet hajók elleni rakéta integrációját is a MiG-23ML törzs alatti középső tartójára, de nem jártak sikerrel, a rakéta indításához szükséges tápellátás kialakításának komplexitása miatt erről végül letettek.
2440254.jpg

Módosított iraki MiG-23BN vadászbombázó

  • A 49. vadászbombázó század MiG-23BN gépeinek egy részét ellátták francia gyártmányú fix légi utántöltő csonkkal, illetve a szükséges üzemanyag vezetékezéssel.
Irak-map90.jpg


1990 nyarán a MiG-23-as típust üzemeltető századok harcrendje a következő volt:

Bakr légibázis, mely Bagdadtól 70km-re északra feküdt:
  • 63. vadászrepülő század MiG-23ML gépekkel
  • 73. vadászrepülő század MiG-23ML gépekkel
  • 93. vadászrepülő század MiG-23ML gépekkel
Tammuz légibázis, ami Habbaniyah mellett, Bagdadtól 80km-re nyugatra található.
  • 59. vadászrepülő század MiG-23MSz gépekkel
  • 67. vadászrepülő század MiG-23MF gépekkel
Abu Ibn Abu Talib légibázis, an-Nassiriyah mellett:
  • 29. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel
  • 49. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel
1990 augusztus 2-án éjfél után 1:00-i kezdettel két iraki hadosztály lerohanta a szomszédos Kuvaitot.
Az akcióban részt vett mindkettő MiG-23BN vadászbombázó gépekkel felszerelt század.

A kuvaiti légvédelem egységei közül egyedül a Bubiyan szigeti MIM-23B I-HAWK légvédelmi rakéta komplexum volt aktív, amelyet amerikai kontraktorok üzemeltetettek.
A 49. vadászbombázó század egy MiG-23BN gépét találták el, melynek pilótája a találat következtében életét vesztette.
A MIM-23B I-HAWK komplexumot, amely ezután még egy iraki gépet lelőtt, végül a 109. vadászbombázó század beérkező Szu-22 gépe kapcsolta ki, egyetlen H-25MP lokátor elleni rakéta alkalmazásával.
Az akció harmadik napjára az egész öböl menti monarchia iraki uralom alá került.

iq1-In-1989-IQAF-sent-10-Mi-G-23-ML-to-Yugoslavia.jpg

Nagyjavításra küldött, majd Jugoszláviában maradt iraki MiG-23ML

A megszállás miatt életbelépő nemzetközi szankciók miatt, az Irakiaknak le kellett mondaniuk az éppen Jugoszláviában nagyjavításon lévő tíz MiG-23ML vadászrepülő gépükről.

Az iraki MiG-23-as flotta állománya a következő képpen alakult 1990 végén:
  • Bakr légibázis, mely Bagdadtól 70km-re északra, 39db MiG-23ML vadászrepülőgép amiből 30-35db volt átlagosan üzemképes.
  • Tammuz légibázis, Bagdadtól 80km-re nyugatra, 14db MiG-23MF, és 15db MiG-23MSz vadászrepülőgép.
  • Abu Ibn Abu Talib légibázis, an-Nassiriyah mellett, 38db MiG-23BN vadászbombázó.
  • Ezen felül a három bázis között 21db MiG-23UB gyakorlógép volt elosztva.
Kari.jpg

A francia gyártmányú Kari automatizált vezetési rendszer (AVR), Bagdadban található vezetési pontja egy F-117A Nighthawk célkeresztjében

1991 január 17-én az „Operation Desert Storm” nyitányaként, a „Task Force Normandy” AH-64 Apache harci helikopterei éjfél után 2:38-kor ultra kismagasságon repülve, észrevétlenül megközelítettek és AGM-114 Hellfire páncéltörő rakétákkal kilőttek két iraki távolfelderítő lokátor állomást, megnyitva ezzel egy rést az iraki rádiólokációs mezőben.
A megnyitott résen keresztül berepülve, húsz perccel később egy F-117A Nighthawk alacsony észlelhetőségű vadászbombázó lézer irányítású bombát dobott a Bagdadban található Kari automatizált vezetési rendszer épületének szellőző járatába.
Eközben F-111E/F Ardvark, F-15E Strike Eagle, és Tornado GR.1 gépek csapást mértek az iraki repterekre, mögöttük közepes magasságon F-15C Eagle vadászgépek érkeztek, E-3A Sentry légtérellenőrző gép támogatásával.

Az iraki légierő nyugati parancsnoksága válaszul emelte a Talha ideiglenes bázisra kitelepített egy-egy MiG-23ML, és Mirage F1EQ géppárját.
Eközben a légtérbe érkezett Rob „Cheese” Graeter kapitány, egy nyolc gépes, 100km széles sávot pásztázó kötelék legnyugatibb tagjaként, 85-0105 szériaszámú F-15C gépével:
“Tudtuk hogy kitelepítettek pár Mirage, meg MiG-23 gépet Mudaysis mellé.
Amikor 40km-re voltam, az E-3A Sentry légtérellenőrző gép
figyelmeztetett hogy gépek szállnak fel.
Befogtam a radarommal, és reméltem hogy ugyanarról a célról beszélünk.
Nemsokára egy második, majd harmadik gép is felszállt ugyanonnan.
30km távolságban átváltottam a vezér követésére, aki 2000m-re emelkedett, miközben én 5000 méteren közelítettem felé.
Az légtérellenőrző csak akkor nyilvánította ellenségesnek, amikorra már 20km-re értem.
Egyetlen AIM-7M Sparrow félaktív önrávezetésű légiharc rakétát indítottam.”


Hassan kapitány a 73. vadászrepülő század MiG-23ML vadászgépét szinte emelkedés után azonnal rakéta találat érte, a reptértől alig 14km-re.
A három másik gép ezután a Sa’ab légibázis felé fordult.
Mivel a lelőtt gépet nem látták, így ezt az amerikai légi győzelmet Mirage-F1 célként könyvelték el.

Eközben a Bakr légibázisról a 63. vadászrepülő század MiG-23ML gépével Waleed kapitány szállt fel, hogy Bagdadtól 50km-re délre őrjáratozzon, hátha fel tud deríteni egy arra tartó F-117A alacsony észlelhetőségű vadászbombázót.
Őrjárata eseménytelenül telt, lokátora egyetlen „lopakodó” vadászbombázót sem derített fel.

A 63. századtól Dulu’ya ideiglenes bázisra kitelepített MiG-23ML gépével Hussam kapitány szállt fel.
Földi rávezetés segítségével Szapfir-23MLA lokátorával kismagasságon repülő célt derített fel, alig 10km távolságban.
Amint célkövetési üzemmódra váltott, erős zavarás érte lokátorát, ami képtelen volt a célt követésbe fogni.
A kapitány ezután TP-23M hőpellengátorával fogta követésbe kismagasságon repülő célját, amire 7km távolságon indította R-24T infravörös önirányítású rakétáját.
Pillanatokkal később a rakéta harci részének hatalmas villanása világította meg a tájat, és egy amerikai F-111F Aardwark bombázót, amint az tovább repült.

Az első éjszaka a MiG-23-as vadászgépek alig tucatnyi bevetést repültek, a teljes iraki légierő 55-öt de a Kari automatizált vezetési rendszer elvesztése eredményességüket súlyosan korlátozta.

an-aerial-view-of-four-hardened-aircraft-shelters-at-kuwait-international-airport-4ac66f.jpg

Iraki repülőgép fedezékek

A konfliktus első három napján légiharcban az iraki légierő elvesztett...
  • 5db MiG-29 vadászrepülőt
  • 4db Mirage F1EQ vadászrepülőt
  • 2db MiG-25PD vadászrepülőt
  • 2db MiG-21bisz vadászrepülőt
  • 1db MiG-23ML vadászrepülőt
... és csak egyetlen 163484-es sorozatszámú F/A-18C Hornet vadászgépet sikerült légiharcban megsemmisíteni, egy a 96. vadászrepülő század MiG-25PD pilótájának, Zuhair Dawoud hadnagynak, R-40RD félaktív önirányítású légiharc rakétájával.

Ugyanezen három nap alatt az iraki csöves és rakétás légvédelem eltalált 26 szövetséges gépet, melyekből 15db le is zuhant.
  • 6db Tornado GR.1 brit vadászbombázó
  • 2db F-15E Strike Eagle vadászbombázó
  • 2db A-6E Intruder vadászbombázó
  • 2db F-16C Fighting Falcon vadászrepülő
  • 1db A-4KU Skyhawk kuvaiti vadászbombázó
  • 1db OV-10 Bronco tüzérségi megfigyelőgép
  • 1db F-4G Wild Weasel vadászbombázó
Az elkövetkező napokat az iraki légierő gépei jórészt megerősített fedezékekben töltötték, átlagosan csak napi 25 bevetést repültek, miközben a szövetségesek napi 2500-at.
Az első héten az F-111 bevetések 50%-a, és az F-117 bevetések 10%-a az iraki légierő megerősített fedezékei ellen irányult 900kg-os lézervezérlésű GBU-10/24/27 Paveway-II/III bombákkal.
A második héten az F-111 bevetések 60%-a, és az F-117 bevetések 26%-a, a harmadikon az az F-111 bevetések 41%-a, és az F-117 bevetések 18%-a támadta az iraki légierő megerősített fedezékeit.
Január végéig a szövetségesek 375 megerősített repülőgép fedezéket romboltak le, amikben 141 iraki gép veszett oda.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Hogy kivonja légierejét a szövetségesek további légicsapásai alól, Szaddám Huszein a Teheránnal 1990 augusztusában kötött megállapodás szerint, az Iránba való evakuálásáról döntött.
A 73. század nyolc üzemképes MiG-23ML gépe, január 26-án kísérelte meg a kismagasságban történő átrepülést, két négygépes kötelékben, amik néhány perc időközzel szálltak fel.
Az iraki földi irányítás a háború tízedik napján már egyáltalán nem működött, magukra voltak utalva.

Eközben Anthony „Kimo” Schiavi kapitány 85-0104 gyári számú F-15C gépében egy négygépes kötelék tagjaként éppen befejezte a légi utántöltést:
“Az E-3A Sentry légtérellenőrző gép rádiózott, hogy banditák szállnak fel a H2 reptérről, menjetek és kapjátok el őket.
Amikor 180
kilométerre voltunk tőlük, és annyira gyorsan repültünk feléjük, amennyire a gépen lévő három üzemanyag tartály engedte.
Mire megközelítettük őket, egyszerre csak újabb iraki kötelék szállt fel az immáron mögöttünk hagyott, de ugyanarról a reptérről.
Tökéletes szendvicsbe fogtak, bár valószínűbb hogy fogalmuk sem volt arról hogy ott vagyunk.
180°-os fordulóval az éppen felszállt kötelék felé fordultunk, ráadásul a légtérellenőrző ezen a távolságon már elvesztette a korábban felszállt négyest, így fogalmunk sem volt, hogy azok mire készülnek mögöttünk.
Lokátorommal 150km távolságból mind a négy célt láttam, pedig 300m alatt repültek, miközben mi 8000 méteren.
Rövidesen az egyik visszafordult, és leszállt az indulási reptéren, gondolom műszaki hibája lehetett.
A vezér Rhory „Hoser” Draeger kapitány a 85-0119 szériaszámú F-15C gépében gyorsan elosztotta a célokat, ő maga a „térképet olvasóra” fog tüzelni, az ellenséges kötelék vezérgépére.
Enyém lesz a második gép, míg Caesar „Rico” Rodriguez kapitány a 85-0014 szériaszámú F-15C gépben a harmadik gépre tüzel majd, Bruce „Roto” Till a tartalék.
37 kilométeren Draeger kapitány indított először, pár másodperccel később én és Rico is tüzelünk, mindhárman egy-egy AIM-7M Sparrow félaktív önrávezetésű légiharc rakétával.
Mind hármunk rakétája találatot ért el.”


Shaker Rehan Hamood őrnagy, és Karim Hassan Rahel kapitány életét vesztette, Amer Hassam kapitány a találat után a sérült gépével sikeres kényszerleszállást hajtott végre Bakr légibázisán.

2020-08-15-09-23-23-Osprey-Duel-72-F-15-C-Eagle-vs-Mi-G-23-25-Iraq-1991-pdf-Adobe-Acrobat-Reader.jpg

Jay „Op” Denney kapitány a 84-0025 gyári számú F-15C gépében AIM-9M Sidewinder infravörös önirányítású légiharc rakétát indít

Másnap 27-én az események hasonlóan alakultak.
Ezúttal a négygépes F-15C kötelék második és harmadik gépe műszaki hibát jelentett, így csak Jay „Op” Denney kapitány a 84-0025 gyári számú F-15C gépében mint vezér, és Ben „Coma” Powell kapitány a 84-0027 gyári számú F-15C gépében mint kísérő szállt fel, hogy Bagdadtól 180 kilométerre délre őrjáratozzanak.
Jay „Op” Denney kapitány:
“Az E-3A Sentry légtérellenőrző gép rádiózott, banditák 180 kilométerre, keletre.
10km magasan száguldottunk utánuk, úgy 110 kilométer távolságból láttuk meg őket a radaron.
Amikor a közelükbe értünk, mindketten indítottunk egy-egy AIM-7M Sparrow félaktív önrávezetésű légiharc rakétát, de mindkettő célt tévesztett.
Ezután lesüllyedtünk három kilométerrel mögéjük, ők 30m magasan, mi 1000m-en.
Másodjára AIM-9M Sidewinder infravörös önirányítású légiharc rakétát indítottam, és a MiG-23-as Molotov koktéllá változott előttem.
Ben eközben két AIM-7M Sparrow rakéta felhasználásával lelőtt egy Mirage F1, és egy második MiG-23-as gépet.
A kötelék negyedik gépét a harmadik MiG-23-ast 1200m-ről lőttem ki egy újabb AIM-9M Sidewinder felhasználásával.”


Harmadnap 28-án az amerikaiak már őrjáratokat szerveztek az iraki-iráni határra, hogy a gépek átszökését megakadályozzák.
Don „Muddy” Watrons kapitány 79-022 gyári számú F-15C gépével:
„Az E-3A Sentry légtérellenőrző gép rádiózott, banditák 110 kilométerre, 1100km/h sebességgel.
Mi 8000m magasságban repültünk, ők 1000m-en.
Miután szemből megközelítettük őket, indítottam két AIM-7M Sparrow félaktív önrávezetésű légiharc rakétát a célra, de mindkettő tévesztett.
A harmadiknak indított AIM-7M Sparrow rakétám motorja be sem indult, egyszerűen csak leesett a gépemről.
A negyedik végre célba talált, a MiG-23-as jobb szárnytövébe csapódott, és lerobbantotta az egész szárnyát.”


Negyednap 29-én David „Logger” Rose kapitány, 85-0102 gyári számú F-15C gépével:
„Cindy őrjáraton voltunk, az iraki-iráni határon, megakadályozandó az irakiak napok óta tartó áttelepülését Iránba.
Egyszer csak kiszúrtam a radaron egy 100m magasságban 1300km/h-val száguldó célt.
Mivel az E-3A Sentry légtérellenőrző gép
nem látta azt, viszont voltak saját gépek is a körzetben, így vizuálisan azonosítani kellett.
5000m magasban, 1200km/h sebességgel közelítjük meg, szemből.
Egy barna MiG-23-as, szárnyai 72°-ra hátracsapva, kb 30m magasan repül, 1300km/h sebességgel.
Egy AIM-7M Sparrow félaktív önrávezetésű légiharc rakétát indítottam rá, mivel annak nagyobb a harci része, mint az AIM-9M Sidewinder-nek.
A MiG-23-as törzse felett robban a rakétám, az pedig szinte azonnal becsapódott a sivatagba.”


Eközben az iráni Hamedan repterén sikeresen leszállt hét MiG-23BN, négy MiG-23UB, és négy MiG-23ML.
Irán sohasem adta vissza Iraknak ezeket a gépeket.

A Kari automatizált vezetési rendszer gyors elvesztése után, az iraki légierő teljesen alárendelt szerepet játszott.
Az Irakban szolgáló MiG-23-as család 127 példányából:
  • 1db-ot az első éjszakán lőttek le a szövetségesek
  • 38db földön álló gép, a lebombázott megerősített repülőgép fedezékében veszett oda
  • 8db az evakuáció alatt vált áldozattá
  • 1db-ot az iráni légvédelem lőtt le leszállás közben.
A háború után az iraki hadrend a megmaradt 64 gépből, ami a háború előtti mennyiség fele, a következő képen alakult:
  • 49. vadászbombázó század 18db MiG-23BN géppel
  • 73. vadászrepülő század 17db MiG-23ML, 7db MiG-23MF, és 3db MiG-23UB géppel
  • 59. vadászrepülő század 9db MiG-23MSz, és 10db MiG-23UB géppel


Holnap következik a végjáték...
 
M

molnibalage

Guest
Hogy kivonja légierejét a szövetségesek további légicsapásai alól, Szaddám Huszein a Teheránnal 1990 augusztusában kötött megállapodás szerint, az Iránba való evakuálásáról döntött...
Erről hol lehet olvasni bővebben?
Egész egyszerűen nem értem ezt. 1980-ban Irak galád módon lerohanta őket, még vegyi-fegyverrel is irtotta őket, majd alig két év múlva még a lövöldözés előtt aláírtak valami szerződést a patás ördög ellenséggel, hogy oda települhet (?) az Iraki Légierő egy részen?

Az egészet nem értem.

Ki látta előre, hogy ez majd kell?
Amikor ezt megcsinálták mi volt ebben Iránnak a buli?
Vagy ők előre látták, hogy ez ingyen gép lesz?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 699
65 994
113
Erről hol lehet olvasni bővebben?
Egész egyszerűen nem értem ezt. 1980-ban Irak galád módon lerohanta őket, még vegyi-fegyverrel is irtotta őket, majd alig két év múlva még a lövöldözés előtt aláírtak valami szerződést a patás ördög ellenséggel, hogy oda települhet (?) az Iraki Légierő egy részen?

Az egészet nem értem.

Ki látta előre, hogy ez majd kell?
Amikor ezt megcsinálták mi volt ebben Iránnak a buli?
Vagy ők előre látták, hogy ez ingyen gép lesz?
Ezt most csak nem érted, vagy egyátalán nem is ismerted a sztorit?
Anno a hírekben is benne volt.
Amúgy, ha jól tudom, Irán összes MiG-29-ese ex-iraki gép, míg az IÁ elleni harc keretében valamikor 2015-ben Irán gesztusképpen visszaadott Iraknak pár 1991-ben “szocialista megörzésre” átvett Szu-25-öst.
Más gépet viszont azóta se.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
M

molnibalage

Guest
Ezt most csak nem érted, vagy egyátalán nem is ismerted a sztorit?
Anno a hírekben is benne volt.
Amúgy, ha jól tudom, Irán összes MiG-29-ese ex-iraki gép, míg az IÁ elleni harc keretében valamikor 2015-ben Irán gesztusképpen visszaadott Iraknak pár 1991-ben “szocialista megörzésre” átvett Szu-25-öst.
Más gépet viszont azóta se.
Az átrepülést természetesen ismerem amióta csak megtörtént. De én eddig azt hittem, hogy szaddam egy nap felkelt és kitalálta, hogy akkor meneküljenek oda a gépek és hogy Irán is pislogott, hogy mi ez.

Ehhez képest 2 éve még egymást gyakó ősellenség ezt előre leboltolta...? Ezt nem vágom. És azt, hogy 29 év alatt soha senki nem írt erről ahol én olvastam erről.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 558
18 449
113
Az átrepülést természetesen ismerem amióta csak megtörtént. De én eddig azt hittem, hogy szaddam egy nap felkelt és kitalálta, hogy akkor meneküljenek oda a gépek és hogy Irán is pislogott, hogy mi ez.

Ehhez képest 2 éve még egymást gyakó ősellenség ezt előre leboltolta...? Ezt nem vágom. És azt, hogy 29 év alatt soha senki nem írt erről ahol én olvastam erről.
Bármennyire utálták egymást, a Nagy Sátánt még jobban gyűlölték. Onnantól pedig, hogy az ereje teljében lévő USA elkezdett felsorakozni Irak határán, sem Bagdadban, sem Teheránban nem volt kérdés, hogy győzni fog. Max a győzelem mértéke volt kérdéses. Azzal nem számoltak Irakban, hogy ennyire leverik őket, a fél országot megszállják és demilitarizált övezetet hoznak létre.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Az átrepülést természetesen ismerem amióta csak megtörtént. De én eddig azt hittem, hogy szaddam egy nap felkelt és kitalálta, hogy akkor meneküljenek oda a gépek és hogy Irán is pislogott, hogy mi ez.

Ehhez képest 2 éve még egymást gyakó ősellenség ezt előre leboltolta...? Ezt nem vágom. És azt, hogy 29 év alatt soha senki nem írt erről ahol én olvastam erről.
Én folyton harcolok a testvéremmel
A testvérem és én folyton harcolunk a családdal.
A család és én folyton harcolunk a klánnal
A klán és én folyton harcolunk a törzsel
A törzs és én folyton harcolunk a többi szomálival
A többi szomáli és én harcolunk az egész világgal.
Szomáli közmondás.
Vagyis a külső közös ellenség mindig összezárásra készteti az egyébként egymással harcoló feleket.
Európai változatban
-Ha Hitler megtámadja a Poklot,csupa jó dolgot fogok mondani az Ördögről az Alsóházban
W.C.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Amúgy, ha jól tudom, Irán összes MiG-29-ese ex-iraki gép, míg az IÁ elleni harc keretében valamikor 2015-ben Irán gesztusképpen visszaadott Iraknak pár 1991-ben “szocialista megörzésre” átvett Szu-25-öst.
Más gépet viszont azóta se.

Hello!

Hogy az iráni MiG-29-esek, irakiak lennének az természetesen nem igaz. Az Irániak Oroszországból kaptak 9.12B és 9.53-as változatokat a kilencvenes évek elején. Ellentétben a sok, itt is olvasható legendával, az Irániak ekkor még nem állították hadrendbe az iraki MiG-29-est (sem).

Az irániak ugyan több áttelepült iraki repülőgépet üzemképesé tettek, majd tesztelték az összes áttelepült iraki repülőgép válozatott, de a nagysebességű típusok közül a kilencvenes években csak az iraki Szu-24MK bombázókat állították hadrendbe az Iráni Légierőnél.

Nem volt rá szükségük, hiszen a kilencvenes évek elején még be tudtak szerezni a MiG-29-eseket, Szu-24-eseket Oroszországból és MiG-21-es gyakorló gépeket Kínából.

Csak a kétezres évek második felében vették elő az iraki Mirage F-1-es és MiG-29-es repülőgépeket a Iráni Légierőnél.

Ezzel párhuzamos történet, hogy az Iráni Forradalmi Gárda Légiereje is ebben az időben kapta meg a Szu-25 típust, feldúsítva orosz Szu-25 gépekkel, amiket valóban visszaadtak Iraknak az ISIS elleni harcra. E helyett kapta meg az iraki Szu-22-eseket az iráni gárda kb öt éve. Ez mind-mind, külön-külön érdekes történet lenne.

Hogy témánál maradjunk, ex. iraki MiG-23BN Iránban:
iran.jpg

Készült néhány hasonló kép iraki áttelepült gépekről iránban, a kliencvenes években, ezért feltételezte azt a nyugati szaksajtó, hogy hadrendbe is álltak.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Nagyjavításra küldött, majd Jugoszláviában maradt iraki MiG-23ML
iq1-In-1989-IQAF-sent-10-Mi-G-23-ML-to-Yugoslavia.jpg

A kép erről az iraki MiG-23ML-ről egyébként nem Jugoszláviában, hanem Oroszországban készült Kubinkán, a 121-es üzem nagyhangárja előtt. Ez az egy ismert - a 23255 oldalszámú - ami Oroszországban maradt.

Jugoszláviában az alábbi tíz gép ragad eredetileg:
23252
23260
23267
23269
23278
23279
23282
23288
23290
23292

Csak a 23269 berepülését kezdték meg, majd jött itt is a polgárháború.Természetesen csak a sárkányszerkezetet nagy javították, a fedélzeti berendezéseket és a hajtóművek javítását más külföldi üzemek végezték
4524045-800.jpg

4524363-original.jpg


Érdekesség, jugó adatok szerint, hogy mivel a jugoszlávok nem üzemeltették a MiG-23-as típust, ezért két technikust és két pilótát 1989 szeptember 18. és november 12. között Pápán a Magyar Néphadsereg képezte át MiG-21MF és UB változatra!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
979
3 470
93
Érdekesség, jugó adatok szerint, hogy mivel a jugoszlávok nem üzemeltették a MiG-23-as típust, ezért két technikust és két pilótát 1989 szeptember 18. és november 12. között Pápán a Magyar Néphadsereg képezte át MiG-21MF és UB változatra!

között Pápán a Magyar Néphadsereg képezte át MiG-23MF és UB változatra!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 281
84 014
113
Az átrepülést természetesen ismerem amióta csak megtörtént. De én eddig azt hittem, hogy szaddam egy nap felkelt és kitalálta, hogy akkor meneküljenek oda a gépek és hogy Irán is pislogott, hogy mi ez.

Ehhez képest 2 éve még egymást gyakó ősellenség ezt előre leboltolta...? Ezt nem vágom. És azt, hogy 29 év alatt soha senki nem írt erről ahol én olvastam erről.

A muzulmanok elsősorban muzulmánok és csak másodsorban iraniak vagy irakiaka.A muzulmán világ europai szemmel felfoghatatlanul egységes.Ha elmegy egy délkelet-ázsiai muzulmán egy fekete-afrikai muzulmán országban akkor nagyon sok dolog neki ugyanolyan lesz mint otthon, mert a vallásuk nem csupán vallás hanem életforma is egyben.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 699
65 994
113
A kép erről az iraki MiG-23ML-ről egyébként nem Jugoszláviában, hanem Oroszországban készült Kubinkán, a 121-es üzem nagyhangárja előtt. Ez az egy ismert - a 23255 oldalszámú - ami Oroszországban maradt.

Jugoszláviában az alábbi tíz gép ragad eredetileg:
23252
23260
23267
23269
23278
23279
23282
23288
23290
23292

Csak a 23269 berepülését kezdték meg, majd jött itt is a polgárháború.Természetesen csak a sárkányszerkezetet nagy javították, a fedélzeti berendezéseket és a hajtóművek javítását más külföldi üzemek végezték
4524045-800.jpg

4524363-original.jpg


Érdekesség, jugó adatok szerint, hogy mivel a jugoszlávok nem üzemeltették a MiG-23-as típust, ezért két technikust és két pilótát 1989 szeptember 18. és november 12. között Pápán a Magyar Néphadsereg képezte át MiG-21MF és UB változatra!

 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A kép erről az iraki MiG-23ML-ről egyébként nem Jugoszláviában, hanem Oroszországban készült Kubinkán, a 121-es üzem nagyhangárja előtt. Ez az egy ismert - a 23255 oldalszámú - ami Oroszországban maradt.

Jugoszláviában az alábbi tíz gép ragad eredetileg:
23252
23260
23267
23269
23278
23279
23282
23288
23290
23292

Csak a 23269 berepülését kezdték meg, majd jött itt is a polgárháború.Természetesen csak a sárkányszerkezetet nagy javították, a fedélzeti berendezéseket és a hajtóművek javítását más külföldi üzemek végezték
4524045-800.jpg

4524363-original.jpg


Érdekesség, jugó adatok szerint, hogy mivel a jugoszlávok nem üzemeltették a MiG-23-as típust, ezért két technikust és két pilótát 1989 szeptember 18. és november 12. között Pápán a Magyar Néphadsereg képezte át MiG-21MF és UB változatra!
A két Pápán MiG-23-ra átképzett jugoszláv pilóta Zeljko Mendas (horvát nemzetiségű) és Omer Avdakovic (bosnyák nemzetiségű), nekik kellett (volna) berepülni nagyjavítás után az iraki gépeket.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A két Pápán MiG-23-ra átképzett jugoszláv pilóta Zeljko Mendas (horvát nemzetiségű) és Omer Avdakovic (bosnyák nemzetiségű), nekik kellett (volna) berepülni nagyjavítás után az iraki gépeket.

Miért pont a Jugókkal akarták az irakiak a nagyjavítást elvégeztetni, akik még csak nem is ismerték a típust?
Tudom hogy jóban voltak a jugókkal, és az iraki megerősített repülőgép fedezékeket is tán ők építették, node miért nem akkor már a Bolgárok javítottak? (ennyi erővel akár mi is nagyjavíthattuk volna őket)
 
  • Tetszik
Reactions: endre and borisz

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 128
50 109
113
A muzulmanok elsősorban muzulmánok és csak másodsorban iraniak vagy irakiaka.A muzulmán világ europai szemmel felfoghatatlanul egységes.Ha elmegy egy délkelet-ázsiai muzulmán egy fekete-afrikai muzulmán országban akkor nagyon sok dolog neki ugyanolyan lesz mint otthon, mert a vallásuk nem csupán vallás hanem életforma is egyben.
Aha. Egységesek. Addig amíg szunnita megy szunnitához, síita meg síitához, egyébként felkoncolják egymást, olyan egységesek!
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 128
50 109
113
Őket is össze lehet fogni,ha talalsz egy bagyobb ellenséget.
Meddig? Ki ellen?

Szaudiak pl. bármikor lepacsiznak Izraellel/USA-val is azért, hogy Irán pusztuljon. Szerintem ez mutatja igazán, hogy egymást jobban gyűlöli a két ág, mint bármi mást.
 
  • Tetszik
Reactions: endre