Irak
Iraki MiG-23ML vadászrepülőgép, francia gyártmányú AM39 Exocet hajók elleni rakétával
Az Irak-Iráni háború lezárultával, annak tapasztalatait levonva, az irakiak többféle módosítást is eszközöltek gépeiken:
- Megkísérelték a francia gyártmányú AM39 Exocet hajók elleni rakéta integrációját is a MiG-23ML törzs alatti középső tartójára, de nem jártak sikerrel, a rakéta indításához szükséges tápellátás kialakításának komplexitása miatt erről végül letettek.
Módosított iraki MiG-23BN vadászbombázó
- A 49. vadászbombázó század MiG-23BN gépeinek egy részét ellátták francia gyártmányú fix légi utántöltő csonkkal, illetve a szükséges üzemanyag vezetékezéssel.
1990 nyarán a MiG-23-as típust üzemeltető századok harcrendje a következő volt:
Bakr légibázis, mely Bagdadtól 70km-re északra feküdt:
- 63. vadászrepülő század MiG-23ML gépekkel
- 73. vadászrepülő század MiG-23ML gépekkel
- 93. vadászrepülő század MiG-23ML gépekkel
Tammuz légibázis, ami Habbaniyah mellett, Bagdadtól 80km-re nyugatra található.
- 59. vadászrepülő század MiG-23MSz gépekkel
- 67. vadászrepülő század MiG-23MF gépekkel
Abu Ibn Abu Talib légibázis, an-Nassiriyah mellett:
- 29. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel
- 49. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel
1990 augusztus 2-án éjfél után 1:00-i kezdettel két iraki hadosztály lerohanta a szomszédos Kuvaitot.
Az akcióban részt vett mindkettő MiG-23BN vadászbombázó gépekkel felszerelt század.
A kuvaiti légvédelem egységei közül egyedül a Bubiyan szigeti MIM-23B I-HAWK légvédelmi rakéta komplexum volt aktív, amelyet amerikai kontraktorok üzemeltetettek.
A 49. vadászbombázó század egy MiG-23BN gépét találták el, melynek pilótája a találat következtében életét vesztette.
A MIM-23B I-HAWK komplexumot, amely ezután még egy iraki gépet lelőtt, végül a 109. vadászbombázó század beérkező Szu-22 gépe kapcsolta ki, egyetlen H-25MP lokátor elleni rakéta alkalmazásával.
Az akció harmadik napjára az egész öböl menti monarchia iraki uralom alá került.
Nagyjavításra küldött, majd Jugoszláviában maradt iraki MiG-23ML
A megszállás miatt életbelépő nemzetközi szankciók miatt, az Irakiaknak le kellett mondaniuk az éppen Jugoszláviában nagyjavításon lévő tíz MiG-23ML vadászrepülő gépükről.
Az iraki MiG-23-as flotta állománya a következő képpen alakult 1990 végén:
- Bakr légibázis, mely Bagdadtól 70km-re északra, 39db MiG-23ML vadászrepülőgép amiből 30-35db volt átlagosan üzemképes.
- Tammuz légibázis, Bagdadtól 80km-re nyugatra, 14db MiG-23MF, és 15db MiG-23MSz vadászrepülőgép.
- Abu Ibn Abu Talib légibázis, an-Nassiriyah mellett, 38db MiG-23BN vadászbombázó.
- Ezen felül a három bázis között 21db MiG-23UB gyakorlógép volt elosztva.
A francia gyártmányú Kari automatizált vezetési rendszer (AVR), Bagdadban található vezetési pontja egy F-117A Nighthawk célkeresztjében
1991 január 17-én az
„Operation Desert Storm” nyitányaként, a „Task Force Normandy” AH-64 Apache harci helikopterei éjfél után 2:38-kor ultra kismagasságon repülve, észrevétlenül megközelítettek és AGM-114 Hellfire páncéltörő rakétákkal kilőttek két iraki távolfelderítő lokátor állomást, megnyitva ezzel egy rést az iraki rádiólokációs mezőben.
A megnyitott résen keresztül berepülve, húsz perccel később egy F-117A Nighthawk alacsony észlelhetőségű vadászbombázó lézer irányítású bombát dobott a Bagdadban található Kari automatizált vezetési rendszer épületének szellőző járatába.
Eközben F-111E/F Ardvark, F-15E Strike Eagle, és Tornado GR.1 gépek csapást mértek az iraki repterekre, mögöttük közepes magasságon F-15C Eagle vadászgépek érkeztek, E-3A Sentry légtérellenőrző gép támogatásával.
Az iraki légierő nyugati parancsnoksága válaszul emelte a Talha ideiglenes bázisra kitelepített egy-egy MiG-23ML, és Mirage F1EQ géppárját.
Eközben a légtérbe érkezett Rob „Cheese” Graeter kapitány, egy nyolc gépes, 100km széles sávot pásztázó kötelék legnyugatibb tagjaként, 85-0105 szériaszámú F-15C gépével:
“Tudtuk hogy kitelepítettek pár Mirage, meg MiG-23 gépet Mudaysis mellé.
Amikor 40km-re voltam, az E-3A Sentry légtérellenőrző gép figyelmeztetett hogy gépek szállnak fel.
Befogtam a radarommal, és reméltem hogy ugyanarról a célról beszélünk.
Nemsokára egy második, majd harmadik gép is felszállt ugyanonnan.
30km távolságban átváltottam a vezér követésére, aki 2000m-re emelkedett, miközben én 5000 méteren közelítettem felé.
Az légtérellenőrző csak akkor nyilvánította ellenségesnek, amikorra már 20km-re értem.
Egyetlen AIM-7M Sparrow félaktív önrávezetésű légiharc rakétát indítottam.”
Hassan kapitány a 73. vadászrepülő század MiG-23ML vadászgépét szinte emelkedés után azonnal rakéta találat érte, a reptértől alig 14km-re.
A három másik gép ezután a Sa’ab légibázis felé fordult.
Mivel a lelőtt gépet nem látták, így ezt az amerikai légi győzelmet Mirage-F1 célként könyvelték el.
Eközben a Bakr légibázisról a 63. vadászrepülő század MiG-23ML gépével Waleed kapitány szállt fel, hogy Bagdadtól 50km-re délre őrjáratozzon, hátha fel tud deríteni egy arra tartó F-117A alacsony észlelhetőségű vadászbombázót.
Őrjárata eseménytelenül telt, lokátora egyetlen „lopakodó” vadászbombázót sem derített fel.
A 63. századtól Dulu’ya ideiglenes bázisra kitelepített MiG-23ML gépével Hussam kapitány szállt fel.
Földi rávezetés segítségével Szapfir-23MLA lokátorával kismagasságon repülő célt derített fel, alig 10km távolságban.
Amint célkövetési üzemmódra váltott, erős zavarás érte lokátorát, ami képtelen volt a célt követésbe fogni.
A kapitány ezután TP-23M hőpellengátorával fogta követésbe kismagasságon repülő célját, amire 7km távolságon indította R-24T infravörös önirányítású rakétáját.
Pillanatokkal később a rakéta harci részének hatalmas villanása világította meg a tájat, és egy amerikai F-111F Aardwark bombázót, amint az tovább repült.
Az első éjszaka a MiG-23-as vadászgépek alig tucatnyi bevetést repültek, a teljes iraki légierő 55-öt de a Kari automatizált vezetési rendszer elvesztése eredményességüket súlyosan korlátozta.
Iraki repülőgép fedezékek
A konfliktus első három napján légiharcban az iraki légierő elvesztett...
- 5db MiG-29 vadászrepülőt
- 4db Mirage F1EQ vadászrepülőt
- 2db MiG-25PD vadászrepülőt
- 2db MiG-21bisz vadászrepülőt
- 1db MiG-23ML vadászrepülőt
... és csak egyetlen 163484-es sorozatszámú F/A-18C Hornet vadászgépet sikerült légiharcban megsemmisíteni, egy a 96. vadászrepülő század MiG-25PD pilótájának, Zuhair Dawoud hadnagynak, R-40RD félaktív önirányítású légiharc rakétájával.
Ugyanezen három nap alatt az iraki csöves és rakétás légvédelem eltalált 26 szövetséges gépet, melyekből 15db le is zuhant.
- 6db Tornado GR.1 brit vadászbombázó
- 2db F-15E Strike Eagle vadászbombázó
- 2db A-6E Intruder vadászbombázó
- 2db F-16C Fighting Falcon vadászrepülő
- 1db A-4KU Skyhawk kuvaiti vadászbombázó
- 1db OV-10 Bronco tüzérségi megfigyelőgép
- 1db F-4G Wild Weasel vadászbombázó
Az elkövetkező napokat az iraki légierő gépei jórészt megerősített fedezékekben töltötték, átlagosan csak napi 25 bevetést repültek, miközben a szövetségesek napi 2500-at.
Az első héten az F-111 bevetések 50%-a, és az F-117 bevetések 10%-a az iraki légierő megerősített fedezékei ellen irányult 900kg-os lézervezérlésű GBU-10/24/27 Paveway-II/III bombákkal.
A második héten az F-111 bevetések 60%-a, és az F-117 bevetések 26%-a, a harmadikon az az F-111 bevetések 41%-a, és az F-117 bevetések 18%-a támadta az iraki légierő megerősített fedezékeit.
Január végéig a szövetségesek 375 megerősített repülőgép fedezéket romboltak le, amikben 141 iraki gép veszett oda.