MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

Tom Cooper "Mig-23 Flogger in the Middle East" könyvét sorvezetőként használva, illetve tizenkét másik forrás felhasználásával a "MiG-23-as alkalmazásának 40 éve a Közel Keleten" témájában, az elmúlt hónapban, ebben a fórumban sorozat került publikálásra.

Ezek lettek most egybegyúrva és közzétéve egy magyarul ilyen formában még tán nem megjelent anyagként.
A 100 oldalas, PDF formátumú anyag letölthető az alábbi linkről.

mig23-4.jpg
 
Tom Cooper "Mig-23 Flogger in the Middle East" könyvét sorvezetőként használva, illetve tizenkét másik forrás felhasználásával a "MiG-23-as alkalmazásának 40 éve a Közel Keleten" témájában, az elmúlt hónapban, ebben a fórumban sorozat került publikálásra.

Ezek lettek most egybegyúrva és közzétéve egy magyarul ilyen formában még tán nem megjelent anyagként.
A 100 oldalas, PDF formátumú anyag letölthető az alábbi linkről.

mig23-4.jpg

Nagyon köszönöm. A Cooper féle könyvet olvastam, de így egyben nagyon kíváló "szakirodalom".

Más: Én megvettem a Harpia kiadó sorozatából 11 könyvet (Arab MiG sorozatot nagy 4 kötet, Amerikai Migs, Afrikai Migs. Latin amerikai Fighters) de ezek a kötetek inkább a harrendekkel, mennyiségekkel foglakoznak, képekkel illusztrálva, részletesebb műveletek stb. nincsenek bennük
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1945
1990-ben a MiG-23-as típust üzemeltető századok harcrendje a következő volt:
  • 1023. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel Tripoli nemzetközi repteréről üzemelt.
  • 1060. vadászrepülő század MiG-23MLD vadászrepülőivel maradt a Bengázi melletti Benina repterén.
  • 1050. vadászrepülő század MiG-23MF vadászrepülőivel a Tobruk-tól 90km-re nyugatra fekvő, tengerparti al-Bumbah légibázison üzemelt.
  • 1070. vadászbombázó század MiG-23BN vadászbombázó repülőivel a Dernától 60km-re nyugatra fekvő al-Abraq légibázison üzemelt.

Jóó, anyag! Annyi kiegészítés még a líbiai MiG-23MSz típusváltozathoz, hogy Líbiában a kilencvenes évek elején még hadrendben volt két MiG-23MSz század is. Egy vadászrepülő század Al Bumbah, később Benina repülőterén, míg egy kiképző század a Líbiai Légierő Akadémiájának Miszurata repülőterén 1996-ig. Fotók alapján bő húsz MiG-23MSz van azonosítva az ezredforduló után, ami Líbiában maradt.

Lib01.jpg

A 9075 és a 8331 oldalszámú MiG-23MSz repülőgépek 2015-ben , mindkettő 1976-ban került Líbiába.

Lib02.jpg

Amit a raktárban találtak fegyverzettel, 2011-ben kiálításra előkészítve a 06907 MiG-23MSz, amit 1976-ban szállított a szovjet fél.


Ezen felül átadtak a nyolcvanas évek elejétől, a kilencvenes évek elejéig, Tom adatai szerint közel negyven MiG-23MSz-t Szíriának, Iraknak, Szudánnak és az említett afrikai országoknak.

Zaire.jpg

Ex. líbiai 8301-es MiG-23MSz a Kongói Demokratikus Köztársaságban

Ez eddig körülbelül hatvan líbiai MiG-23MSz. Becslések szerint körülbelül nyolcvan-kilencven MiG-23MSz vadászrepülőgépet kapott Líbiai a hetvenes években a Szovjetuniótól, amik nagyrészét eredetileg Egyiptomnak szántak, de a történelem máshogyan fordult, így ráöntötték Líbiára. Ezek közül, eddig közel ötven oldalszám van fotók alapján azonosítva.

Lib03.jpg
 
Más: Én megvettem a Harpia kiadó sorozatából 11 könyvet (Arab MiG sorozatot nagy 4 kötet, Amerikai Migs, Afrikai Migs. Latin amerikai Fighters) de ezek a kötetek inkább a harrendekkel, mennyiségekkel foglakoznak, képekkel illusztrálva, részletesebb műveletek stb. nincsenek bennük

Sajnos azok nincsennek meg, a következő nálam lehet hogy ennek a könyvnek a beszerzése lesz:
:)

91-CLue2WzL.jpg
 
Válaszul március 19-én a Líbiai Légierő Szu-22-es vadászbombázói ismét Benina repterét bombázták, majd a két fél MiG-23MLD gépei között kialakuló manőverező légiharcban a Szabad Líbiai Légierő MiG-23MLD vadászrepülőgépét lelőtték.
Pilótája, Fakhruddin Ali Ashour ezredes életét vesztette.

Na erről kéne bővebbet megtudni! Éles manőverező légiharc 2011-ben, azonos ex-szovjet típusok között, légigyőzelemmel???
 
Mivel sokszor felmerült, és jellemzően ellentétes véleményeket olvastam róla, úgy gondoltam hogy a MiG-21bisz és a MIG-23MF maximális manőverező képességét jellemző görbéket összehasonlítom.
Átrajzoltam a MiG-21bisz különböző repülési magasságokon illetve sebességeken húzható maximális túlterhelhetőségének diagrammjára, a MiG-23MF hasonló görbéit.

Mi-G21bis-z-vs-Mi-G-23-MF-p.jpg

Amit ezekből kiolvasni vélek:

Tengerszinten, 0.65~0.7 Mach alatt a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel, felette a MiG-21bisz.

5km magasságban, 0.83 Mach alatt a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel, felette a MiG-21bisz.

10km magasságban (bár ennek a jelentősége kisebb);
- 0.93 Mach alatt a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel
- 0.93 és 1.22 Mach között a MiG-21bisz manőverezhet nagyobb túlterheléssel
- 1.22 és 1.77 Mach között a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel
- 1.22 Mach fölött a MiG-21bisz manőverezhet nagyobb túlterheléssel

15km magasságban (bár ennek a jelentősége kisebb);
- jellemzően a MiG-23MF manőverezhet nagyobb túlterheléssel, kivéve a 0.8 és 1.18 Mach közötti tartományt

Szóval jó vegyes a kép, a manőverező légiharcok jellemző magasságán (0..5km) minél alacsonyabb a sebesség, annál nagyobb a MiG-23MF előnye a MiG-21bisz-hez képest.
 
A 80-as évek elején exportáltak az oroszok szemből is inditható IR rakétát?
 
A 80-as évek elején exportáltak az oroszok szemből is inditható IR rakétát?

Hát ugye a MiG-23-as család fő ígérete a BVR támadás lehetősége volt.
Persze akik a MiG-23MSz változatot kapták, azok ugye ebből kimaradtak.

A MIG-23MF és R-23-as páros valós képessége persze jelentősen limitált volt 5km magasan repülő céllal szemben:
R-23R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta vadász radarkeresztmetszet méretű cél ellen szemből 13km, hátulról 5km távolságból volt indítható.
R-23T infravörös önirányítású légiharc rakéta szubszonikus (0.8 Mach) sebességű cél ellen szemből és hátulról is 5km távolságból volt indítható.

A MIG-23ML és R-24-as páros esetén ugyanez:
R-24R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta vadász radarkeresztmetszet méretű cél ellen szemből 28km, hátulról 10km távolságból volt indítható.
R-24T infravörös önirányítású légiharc rakéta szubszonikus (0.8 Mach) sebességű cél ellen szemből 5km, hátulról 10km távolságból volt indítható.
 
Hát ugye a MiG-23-as család fő ígérete a BVR támadás lehetősége volt.
Persze akik a MiG-23MSz változatot kapták, azok ugye ebből kimaradtak.

A MIG-23MF és R-23-as páros valós képessége persze jelentősen limitált volt 5km magasan repülő céllal szemben:
R-23R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta vadász radarkeresztmetszet méretű cél ellen szemből 13km, hátulról 5km távolságból volt indítható.
R-23T infravörös önirányítású légiharc rakéta szubszonikus (0.8 Mach) sebességű cél ellen szemből és hátulról is 5km távolságból volt indítható.

A MIG-23ML és R-24-as páros esetén ugyanez:
R-24R félaktív önrávezetésű légiharc rakéta vadász radarkeresztmetszet méretű cél ellen szemből 28km, hátulról 10km távolságból volt indítható.
R-24T infravörös önirányítású légiharc rakéta szubszonikus (0.8 Mach) sebességű cél ellen szemből 5km, hátulról 10km távolságból volt indítható.

Köszönöm.

Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudott felmutatni az európai NATO tagok legierjében a 23-as ellen.Vagy rosszul látom?
 
És sajnos tisztán látszik a gépek (generációs) manőverező képessége közötti különbség, ha az F-14A görbéit is berajzolom...
:oops:

Mi-G21bisz-z-vs-Mi-G-23-MF-p.jpg
És ez csak az F-14A...
Amihez képest az F-15 és F-16 még egy másik kategória vagy az F-14B


Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudo
Közelről az F-5-ösök is.
 
Köszönöm.

Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudott felmutatni az európai NATO tagok legierjében a 23-as ellen.Vagy rosszul látom?
És ez csak az F-14A...
Amihez képest az F-15 és F-16 még egy másik kategória vagy az F-14B


Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudo
Közelről az F-5-ösök is.
És mennyi F4est állomásoztatott az USAF Európában?Merthogy az F16 elött az volt az "alaptipus".
F104G úgy tudom csak SW-t hordozott.Viszont nekünk pont az olasz 104S gépekkel kellett volna összeakaszkodnunk,amin volt Sparrow/Aspide rakéta.
 
És mennyi F4est állomásoztatott az USAF Európában?Merthogy az F16 elött az volt az "alaptipus".
F104G úgy tudom csak SW-t hordozott.Viszont nekünk pont az olasz 104S gépekkel kellett volna összeakaszkodnunk,amin volt Sparrow/Aspide rakéta.

Olvasd már el,hogy mit írtam.
 
Olvasd már el,hogy mit írtam.
Elolvastam.Mennyi MiG23 lett volna VSZ oldalon,és mennyi F4E és F15 NATO oldalon?Plusz a Mirage F1 a fő fronton.
A "mi" frontunkon meg mennyi F104S jutott volna a mi 1 századnyi MF-ünkre,plusz a szovjet gépekre?Nameg az amcsi flottavadászokra...
BVR tekinteben nem volt fölényben,mire meg elterjedt a növelt manőverképességű MLD,elterjedt az F16 is.
 
Elolvastam.Mennyi MiG23 lett volna VSZ oldalon,és mennyi F4E és F15 NATO oldalon?Plusz a Mirage F1 a fő fronton.
A "mi" frontunkon meg mennyi F104S jutott volna a mi 1 századnyi MF-ünkre,plusz a szovjet gépekre?Nameg az amcsi flottavadászokra...
BVR tekinteben nem volt fölényben,mire meg elterjedt a növelt manőverképességű MLD,elterjedt az F16 is.

Olvass már légyszives...
 
Köszönöm.

Az írásbólnaz derül ki,hogy végig alárendelt szerep jutott a 23-asoknak, viszont ha egy kicsit jobban szetnézünk pl az európai NATO takokközt akkor azt latjuk,hogy F-16 elterjedéséig egyáltalán nem lett volna annyira lefutott a meccs mint ami aKözel-Keleten volt.Sőt ha az F-15-ösök tömegére gondolok akor egyertelmű az előby.Igazaból az F-4 és a Mirage F1 volt az ami megfelelő erőt tudott felmutatni az európai NATO tagok legierjében a 23-as ellen.Vagy rosszul látom?

A szovjet MiG-23M 1971-től állt rendszerbe, és alig három évvel később 1974-ben állt rendszerbe az F-14A, és az F-15A...
... a MiG-23ML már hozta ugyan egy 9t-ra terhelt MiG-21bisz szintjét, de csak 1976-tól...
... és hol volt ez mondjuk az F-14A-tól.
(elnézést a lassan áttekinthetetlen ábráért)
:confused:

Mi-G21bisz-z-vs-Mi-G-23-MF-p.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Azt hiszem, hogy ezt az érdekes fej-fejmelleti vitát nagyban befolyásolja a gépek harci hatósugara.
Galcom írta itt egy hónapja, hogy a nyugat-európai harcászati repülőerők számára a légi utántöltés biztosítása távolról sem volt olyan magától értetődő dolog, mint a kilencvenes évek második felétől egészen napjainkig.
A Bitburg-i F-15C gépek is főleg az NDK MiG-23ML és szovjet MLD gépekkel voltak ellensúlyban és ez utóbbiak által támogatott Szu-17-esekre és 24-esekre vadásztak.
A Benelux F-16-os kontingens meg méghátrébb volt a fronttól.
És főleg a póttartályok jelentették a bevállalható hatótávot és repülési időt.

Ezzel szemben az MN és a Déli Hadseregcsoport gépei főleg az olasz F-104-esek ellenében dolgozott.

Szóval hiába jelent meg fizikailag a kontinensen az F-15/16 páros, azok egyfelől nem az Sivatagi Vihar körülményei között, nem az 1991-ben látott és csodált támogatással és nem az iraki légierő ellenében kellett volna, hogy harcoljon.
És a VSz-nek is csak egy kisebb része ellen tudták volna őket bevetni.
 
A szovjet MiG-23M 1971-től állt rendszerbe, és alig három évvel később 1974-ben állt rendszerbe az F-14A, és az F-15A...
... a MiG-23ML már hozta ugyan a MiG-21bisz szintjét, de csak 1976-tól...
... és hol volt ez mondjuk az F-14A-tól.
(elnézést a lassan áttekinthetetlen ábráért)
:confused:

Mi-G21bisz-z-vs-Mi-G-23-MF-p.jpg

Európai NATO tagok légierejéről írtam.Az USA amennyire tudom nem europai ország(GBR nem az USA még ha úgy is viselkedik mintha az lenne).