1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mil Mi-34

Diskurzus a(z) 'Szállító és egyéb vegyes feladatú helikopterek' témában - weasel007 által indítva @ 2015. június 4..

  1. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    https://www.youtube.com/watch?v=eB7szm9FumM
    Magyar nyelven nem találtam róla infót, ezért ez a videó a típusismertető :)
     
  2. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  3. Kulso_54

    Kulso_54 Well-Known Member

    Ez a kis helikopter annyira felesleges mint hóemberre a nagykabát.
    Bár gondolom exportra, debott meg van bőven miből válssztani.

    Ott az ANSAT meg esetleg a Ka-60/62 inkább azokat kéne specifikusan építeni.
     
  4. sidewinder1

    sidewinder1 New Member

    "Ez a kis helikopter annyira felesleges,mint hóemberre a nagykabát"
    A gép alapvetően civil célokra lett kifejlesztve. A gép abban a tekintetben egyedülálló, hogy műrepülhető, +3g túlterhelésig.
    Orsó,bukfenc és egyéb szép manőverek biztonságos végrehajtására képes.
    A civil gépek közül, ilyet biztonságosan egyedül csak a Bo-105 tud, de az egy nagyobb, drágább, gázturbinás típus.A Mi-34 a Kamov Ka-26-os helikopterekből ismert M14V26 csillagmotorral üzemel, de a Kamovval ellentétben egymotoros.
    Ígéretes, klassz típusnak tűnik azok alapján amit látni lehet belőle a neten. Gyönyörűen műrepül, alkalmas kiképzési feladatokra ( boszinában például a légierő is rendszeresítette). Három szempontból volt gond a típussal:- elhúzódó fejlesztés( először a VAZ-Lada autogyár motorját akarták beleépíteni), nem megfelelő marketing, viszonylag magas ár(a Bo-105-höz képest filléres),ami a gép különleges kialakításának köszönhető. Az elhúzódó fejlesztés miatt a piaci űrt,amelyre szánták (alapkiképzés,sport,műrepülés,) szépen elkezdte betölteni a Robinson R-22 és R-44. Ezek a gépek olcsóbbak voltak. Kevesebbet tudtak mint a Mi-34,de megbízhatónak számítottak. Hogy a Mil mennyire lett volna mebízható az nem derült ki, ugyanis a körülmények miatt nem került olyan nagy szériában gyártásra, mint a Robinsonok. Az orosz NTV-n volt egy repülős műsorban, "Aviatori" ahol jó alaposan le is húzták a 34-est.
    Két Robinson tulajdonos és Szergej Barkov tesztpilóta véleményét ütköztették. A Robinsonosok érvei a következők voltak: 1.A Robinson olcsóbb 2. Minek műrepülni egy helikopterrel,főleg ha az kiképző. " A Mi az játszani van, azt pedig gyerekek szoktak..."
    3. Az egyik Robinson tulaj elmondja, hogy a gépátvétel 2-3 perc a Robinsonnál(amíg repülés előtt részletesen körbenézi,ellenőrzi,hogy alkalmas e a repülésre), ugyanez szerinte a Mi-34-esen 2 órát venne igénybe,ami nyilvánvaló hazugság.
    A köpködést a műsor is folytatja önindítós indítás(Robinson) vs levegővel indítás(Mi),természetesen az jön ki, hogy sokkal kényelmesebb az önindítós. Aztán felróják, hogy nehezebb becsukni a Mi ajtaját. Azt is elmondják,hogy a Robinsonhoz olyan spec üzemanyag kell, amit csak Finnországból lehet beszerezni, de ettől még a Robinson az Isten szerintük.A pártatlanság jegyében a műsorvezető is robinsonon ismerkedik a helikoptervezetés alapjaival,mert az egyik kedves tulaj felajánlja. Aztán az is bajuk volt a Mi-34-el, hogy nehezebb mint a Robinson (hát ki gondolta volna, hogy ha egy Extra 300 is nehezebb mint egy erősebb széltől atomjaira hulló UL, akkor a műrepülő feladatokra is épített heli nehezebb mint az,amelyik max egy nagy bedöntésű fordulót bír ki)Ha tippelnem kéne akkor sokkal jobban jöhetett volna ki a Mil gépe az összehasonlításból, ha kicsit odaadják a riporternek,de ilyen nem volt. Aztán az volt a következő érv,hogy a Robinson úgy tervezte a helikopterét mint egy jó autót, olyan kényelmesek az ülései(hihető),a kilátás jobb belőle mint a Mi-34-ből(ez kevésbé). A világ legidétlenebb ciklikus karjának megszületése mögötti tervezői filozófiát már nem fejtették ki,biztos az is az autóról jutott az eszébe Robinson úrnak.
    Az Aviatori című műsornak ez egy 2009-es adása volt. Megkeresem, aztán belinkelem, de most nincs sok energiám hozzá.Láttam többször eléggé megjegyeztem. A Mi-34 főtervezője is megszólalt, aki amellett érvelt, hogy a 34-es biztonságosabb mert a kialakítása miatt megúszhatóak vele olyan helyzetek amik a Robinsonnal nem. Az adott helyzeteket is elkezdte elemezni,de sajnos azt már nem értettem pontosan. Aztán az egyik Robinson tulaj természetesen leugatta a főtervezőt, hogy olyan nem fordulhat elő, hogy a pilóta ilyen helyzetbe kerüljön. A Robinsonból akkor a műsor szerint (2009) 150 db volt Oroszországban. A Mi-34-esből pedig addig összesen 22db készült,az arszenyevi Progressz gyárban. Ebből egyébként 2 példány Magyarországra került. Sajnos a magyarországi állomány 50%-a elpusztult, mivel az egyik gépet összetörték.
    A pilóta kis magasságon repült, villanydrótnak ütközött, leszakadt a farokrész és utasokkal (falunapi repültetés) együtt a beleestek a Dunába. Szerencsére mindenki túlélte. A pilóta egyébként a végsőkig kitartott amellett,hogy elég magassága volt,(130m) a KBSZ kivizsgálói és a szemtanúk véleménye ellenére is.
    Az esetről készült KBSZ jelentés elolvasása erősen ajánlott:
    http://www.kbsz.hu/dokumentumok/2008-201-4p.pdf
    Itt pedig rövid egy videó( az egyetlen magyar videó a típusról a YT-on ) ahol a gép ugyanazon a környéken,fakorona magasságban repül, ahol a jelentésben leírt baleset is történt.
    https://www.youtube.com/watch?v=SrobfDGyCNQ
     
  5. Mackensen

    Mackensen Well-Known Member Szerkesztőségi tag Moderátor

    Nem felesleges, sőt! Az oroszoknak gyakorlatilag M-8/17 széria helikoptereik vannak, az alatt meg gyakorlatilag semmi (nem tudom a Mi-2 mennyire van náluk elterjedve). Az amerikaiaknak meg MH-6, OH-58, európában egy rakás közepes helikopter.
     
  6. sidewinder1

    sidewinder1 New Member

    A Mi-2 nagyon el van terjedve náluk. Az volt az alapkiképzőgép náluk a DOSZAAF-ban, ezen kívül pedig a mezőgazdaágban jelenleg az alap helikoptertípusuk. Éppen ezek miatt még mindig sok Mi-2-es van náluk.A helikopteres világbajnokságokat is Mi-2-eekkel szokta nyerni az orosz válogatott. A Mi-34 alapcélja eredetileg a Mi-2 leváltása volt a kiképzési területen. Csak a SZU megszűnésével minden lehetőség beszűkült,a 90-es évek sötét időszak volt. A DOSZAAF ugyan nem szűnt meg, úgy mint a magyar változata, az MHSZ, de a lehetőségeik rosszabbak lettek. A szervezet helyzete a 2000-es években kezdett ismét javulni. A Mi-34 hazai lehetőségeit ez beszűkítette, hogy a helikopteres vonalon pedig megjelentek közben a magán kiképző szervezetek, amik közül sokan Robinsont választották.Az autóvezető képzésben tudomásom szerint még mindig a DOSZAAF van monopolhelyzetben.
    Ismertető videó a 4 évente megrendezésre kerülő FAI helikopter világbajnokságról:
    https://www.youtube.com/watch?v=KFCsCM7xRg0
     
  7. sidewinder1

    sidewinder1 New Member

    Itt van a Mi-34-et jó alaposan lefikázó 2009-es Aviatori című műsor videója. A benne elhangzottakat már feljebb leírtam.Aki esetleg jobban tud oroszul nyugodtan hozzátehet,mert a főtervező mondandóját csak részben értettem:)
    13:50-től indul a Mi kicsontozása és a Robinson magasztalása:
    https://www.youtube.com/watch?v=PMQo3QznEUE
     
  8. sidewinder1

    sidewinder1 New Member

    Mi-34 műrepülése a MAKSZ-2001 kiállításon:
    http://ok.ru/video/11169892918
     
  9. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A Mi-34-es dunai lezuhanása hozta fel a felszínre az addig eltűntként kezelt Ophelie francia diáklány holttestét.
     
  10. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

Ezen oldal megosztása