M
molnibalage
Guest
Hát, élet a Gripen után biztos nem lesz, mert jelen állás szerint 0 realitása van annak, hogy 2026 után itt más típus lészen.Mondjuk egy olyan címmel, hogy: "Élet a Gripen után" . Persze ez csak egy ötlet - vehetjük munkacímnek is. Alább néhány pontba szedve némi "ötletbörze":
Inkább "További Élet a Gripennel" videó lehetne. Szerintem.
Persze lehet rugózni azon, hogy "nem biztos", de aki szerint majd 6-7 mrd EUR-ért jön ide 24 F-35A 2026-ra, azt szerintem nincs egészen magánál vagy nagyon erős szert szed.
Amikor @rudi és @kamm meg mittomén még ki egymást ütik, hogy akkor szerintük mi van és min nincs, milyen SW és milyen antenna, stb.
- közeleg a jelenlegi Gripen flotta bérleti ideje. Mit jelent ez a gyakorlatban - értve ez alatt maradhat-e a jövőben, milyen feltételekkel, milyen megfontolás alapján. A svéd légierő tervei a C/D változattal.
Más sem hiányzik, hogy hülyeséget mondjak és a fejemre olvassák. Én olyanról szeretek beszélni, aminek nagy része tény vagy egésze.
Ha meg ekkora bizonytalanság van, akkor semmi kedvem vagy kitenni egy olyan videót, aminek istentudja hány %-a nem pontos.
Tudom, hogy ma ez a divat, de hát én akkor ódivatú vagyok.
A Z2026 túlnyomó része nem katonai repülés és légvédelem, de ezen részei amúgy is külön videó kapnak majd.
- Zrínyi 2026 általános célkitűzések, koncepciók, mik a proritások, ebbe mennyire illeszthető a dolog. Vadászgép beszerzésnél megkerülhetetlen a politika, de persze ezt lehet "mérsékelt mélységű" boncolgatással is. Ugyanakkor utalva arra, hogy külpolitikai szempontból sem teljesen irreleváns a dolog.
A Skyranger + Silka egy videóban lesz bemutatva ezen kategória evolúcióját. Elvileg.
Itt meg a a bibi, hogy egyesek itt frankón vetítik a mindentudást, amikor objektív kézzelfogható, összemérhető paraméter nincs a Gripen C/E között, ami számokkal bemutatható, nagyon kevés dolgot leszámítva. Jelzőket lehet használni vagy még azt sem. Tehát mondhatom, hogy mi van rajta, de objektíve számokkal bemutatni a difit kevés helyen lehet.
- Gripen C/D és E/F (akár egymáshoz viszonyítva) milyen technikai/harcászati tulajdonságokkal illetve korlátokkal rendelkezik. Hol vannak rendszeresítve - és azokról egy-egy gondolat. Néhány egyéb manapság elterjedt típussal összehasonlítva akár - hogy a kategóriával tisztában legyünk. Pár gondolat az orosz és Távol-Keleti országok típusairól esetleg.
Ha meg a SAAB marketing faszságokkal szembemegyek, akkor meg jön megint a troll hadsereg és a véresszájú Gripen E fanok minden hülyeségükkel.
Bár ezt még el tudnám viselni amúgy a 29-es agyatlan híveit is tudtam tolerálni, ameddig nem személyeskedtek, csak kiabáltak.
Érdemi tartalom nem lenne benne. Én meg pofázni semmiről nem akarok 8-10 percet csak azért, hogy monetizálható legyen. Evolúciósan úgysem értné meg az olvasó, hogy miről van szó. Ezért vettem előre a vadászgépes sorozatot. Mert legalább jelzőkkel fel van sorolva, hogy mi került mire és aztán majd ezeket lehet tovább részletezni. A karácsonyfa megvan, látszanak a díszek, de azt, hogy melyik micsoda, azt egyesével el köll magyarázni.
- esetleg SAAB és Gripen jelenlegi állapot és jövőbeni kilátások rövid elemzése (most akár a Tempest/FCAS dolgokról is lehet, hiszen a mi döntésünkre is lehet befolyással - időzítést tekintve is). Flotta méretgazdaságosság.
Ez a "mire elég" mindig attól is függ, hogy ki ellen. Végtelen scenario mennyiség van. Egy vidi hossza meg véges.
- egy századnyi gép, a jelenlegi felszereltségével és rendszeresített fegyvereivel mire elég - pl. légtérrendészkedés, NATO kötelezettségvállalásként is nagyrészt ez (pl. Balti légtérrendészkedés és szomszéd országoknak besegítés). Váltás esetén, ha maradnánk ennél a koncepciónál, akkor megérné-e nagyobb üzemeltetési költséggel rendelkező típusra váltani. Miért igen és miért nem.
Ha engem kérdezel nincs jelölt. Max. még több C/D Gripen lépcsőzetesen korszerűsítve a meglevőkkel.
- lehetséges jelöltek - ideértve a Gripen C/D alternatíva (pl. plussz egy század) vagy Gripen E/F. Szomszéd országok kontextusa, az Ő választásuk hátterének boncolgatása. Kicsit távlatiabban - az EU országok említés szintjén és egy-egy vagy néhány mondat erejéig kommentálva. Ez mennyire lehet releváns ránk nézve - azok az okok mennyire állnak meg nálunk illetve bír-e "kényszerítőerővel" ránk nézve.
Minden más gazdasági sci-fi, de más szempontból is.
Nehéz lenne ott, ahol semmi hivatalos komm nincs.Általánosságban nem kellene ítéletet mondani meg jóslásokba bocsátkozni.
Ergo az egész videó lógna a levegőben.
Ettől függetlenül lehet, hogy megfontolom.Hanem lehetséges forgatókönyveket felvázolni és címszavakban ezek előnyei és hátrányai. Persze pedzegetve, hogy egy esetleges váltás az egyszeri anyagi terhek mellett jelent új gép bevezetést (persze mehet a repóra költségszámítás, lízing, személyi- és egyéb költségek). Miben kellene a kiszolgáló környezetet megújítani és mi az ami maradhat. Szimulátor, műszakiak átképzése, eljárások. Párhuzamos üzemeltetés előnyei (hülye példa - egy század F-35 harcászati fölény + jelenlegi Gripen század az eltévedt utasszállítók hajkurászására)/hátrányai, realitása Magyarországon manapság stb. Miért működhetett régen és miért igen/nem ma. Több század esetén milyen plussz infrastruktúra igény kellene? Több pilóta, kiképző repülőgép illetve külföldi képzés finanszírozása, gyakorlatok egyebek.
De előre látom, hogy talán még a lektorok is picit egymásnak mennének.)
(Volt már ilyen még a HTÖ írása laatt.