MIM-104 Patriot (USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Az amerikai védelmi minisztérium csütörtökön megerősítette, hogy az ukrajnai Patriot légvédelmi rendszer valóban megsérült, és már meg is javították.


A megfelelő nyilatkozatot Sabrina Singh, a Pentagon alelnöke tette .

"Megerősíthetem, hogy az egyik Patriot rendszer megsérült, de már megjavították és teljesen működőképes" - mondta.

Az amerikai védelmi minisztérium képviselője más részleteket nem volt hajlandó közölni, az újságírókat az ukrán félre hivatkozva. Ugyanakkor egy másik kérdésre válaszolva Singh megjegyezte, hogy "kisebb károkról" van szó.

Korábban a média forrásokra hivatkozva arról számolt be , hogy kedd este egy orosz támadás során megsérült a Patriot légvédelmi rendszer.
Ukrajna és az Egyesült Államok tárgyalni kezdett arról, hogyan lehetne a legjobban megjavítani a rendszert.

Ennek fényében az orosz védelmi minisztérium szerda este úgy döntött, hogy közli, hogy "teljesen megsemmisítette" az amerikai Patriot SAM-rendszer öt indítóállását.

A Patriot az Egyesült Államok egyik legfejlettebb légvédelmi rendszerének számít, amely többek között repülőgépek, cirkáló- és ballisztikus rakéták ellen is bevethető. Általában indítóállásokból áll radarokkal és más segédberendezésekkel együtt.


 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 516
14 152
113
A "tőr" csak körülbelül 5 másodpercig látható a radar számára.


Ezt az eredményt az alábbiakban a Simplicius által biztosított technikai információk felhasználásával, majd a kapott elsőrendű differenciálegyenlet megoldásával vezetem le
. Ez lényegesen rövidebb, mint Simplicius saját
kvalitatív becslése „legfeljebb 20-30 másodperc”.

https://simplicius76.substack.com/p...truction?utm_source=substack&utm_medium=email

Simplicius megmutatja, hogy a hiperszonikus járművek nem tudnak sokáig életben maradni
a tengerszint közelében speciális burkolat nélkül, amelyet lehet, hogy feltaláltak vagy nem
, de egyébként nem használják a Daggeren.
Inkább hiperszonikusról szuperszonikusra lassulnak a légköri súrlódás miatt.

A tőr lelassul v_init-ről (~ 10 Mach) v_final-ra (~ 2-4 Mach), ahogy leereszkedik a
csúcsáról (azaz a kezdeti magasság, h_init ~ 50 km) h=0-ra.

Azok számára, akiket nem érdekelnek a differenciálegyenletek, az egyszerű
fizikai érv az, hogy a légkör körülbelül 2/3-a egy
skálamagasságon belül van (H = 8 km). Ezért, ha az atmoszféra elegendő ellenállást fog biztosítani
ahhoz, hogy a Daggert a hiperszonikus szint alá (h_hyper = Mach 5) csökkentse,
de nem annyira, hogy szubszonikussá tegye, mire eléri a
talajt, akkor ezt körülbelül 1 skálamagasságon belül kell megtennie.

Amikor a sebesség a hiperszonikus (5 Mach) alá esik, a Tőr elveszti
"plazmagubóját", és így láthatóvá válik a radar számára. Mivel ez
körülbelül 8 km-en belül történik, és az átlagsebesség az utolsó süllyedés során
óvatosan legalább 3,5 Mach, a radar láthatóságának ideje <~ 5
másodperc.

Az alábbiakban levezetem a h_hyper magasság képletét,
amelynél a Tőr a v_hyper = Mach 5 alá esik:

h_hiper = H*ln[ln(v_init/v_final)/ln(v_init/v_hyper)]

Mielőtt megadnám ezt a levezetést, az alábbi táblázatban adok néhány működő példát
. A végső repülési időre, t_visible, csak a v_average = (v_hyper + v_final)/2 értéket veszem át
.

v_initial v_final v_average h_hyper t_visible
(m/s) (m/s) (m/s) (km) (másodperc)

3430 1372 1543 2,2 1,4
3430 1029 1372 4,4 3,2
3430 686 1200 6,7 5,6

Tehát a becslés az ismeretlen végsebességtől függően változik,
de a lényeg az, hogy minden ésszerű szám esetén a tőr
körülbelül skálamagasságon belül hiperszonikus alá süllyed, majd
gyorsan eléri a talajt. A táblázatban szereplő értékek a tengerszinti hangsebesség többszörösei
(343 m/s), de tartózkodtam attól, hogy "Mach"-nak nevezzem őket, mert ez a megjelölés szigorúan a helyi hangsebességre
vonatkozik .

A képlet levezetése egyszerű, de némi
számítást igényel.

Ahogy a tőr lefelé halad v sebességgel, lelassítja a
légkör, és felgyorsítja a gravitáció,

dv/dt = -K * v^2 * rho(h)/rho(0) + g

ahol rho(h) a légkör sűrűsége h-nál, rho(0) a
sűrűség h=0-nál, g=9,8 m/s^2 a Föld gravitációjának erőssége,
K pedig egy állandó, amely attól függ, a Tőr tömege és geometriája.
Ennek a képletnek a formája az impulzusmegmaradásból ered: a Tőr a részecskékkel való ütközési sebesség és a saját sebessége
arányában ad lendületet a légkörnek .
De az a sebesség, amellyel a részecskéket eltalálja,
arányos a részecskék sűrűségének és saját sebességének szorzatával.

Légköri profilt veszek fel

rho(h)/rho(0) = exp(-h/H)

ahol H = 8 km a légkör skálamagassága.

A láncszabályt és azt a tényt használva, hogy v = -dh/dt, ez ad eredményt

dv/dh = K*v*exp(-h/H) + -g/v

Az alábbiakban megmutatom, hogy az első tag dominál, azaz abban a
rezsimben, ahol a lassítás koncentrálódik, a gravitációs tag
nagyon kicsi. Ezért figyelmen kívül hagyom.

Ez meghozza

d(ln v)/dh = K*exp(-h/H)

vagy

ln v = C - K*H * exp(-h/H)

Ez két egyenletet és két ismeretlent (C és K) eredményez,

ln v_final = C - K*H

ln v_init = C - K*H*exp(-h_init/H) -> C

ahol azt feltételeztem, hogy az exp(-h_init/H) rendkívül kicsi.

Az ember aztán könnyen megtalálja

K = ln(v_init/v_final)/H

C = ln(v_init)

és innentől

ln(v/v_init) = (ln(v_final/v_init)*exp(-h/H)

Így a h_hyper megoldása (azaz amikor v=v_hyper = Mach 5)

h_hiper = H*ln[ln(v_init/v_final)/ln(v_init/v_hyper)]

Ez a képlet néhány másodperces karakterisztikus időket ad meg,
amelyek alatt a gravitáció (néhány másodperc)*10 m/s^2-vel, azaz néhány 10 s m/s-el megváltoztatná a sebességet
, ami a hangsebességhez képest kicsi
és ezért első sorrendben figyelmen kívül hagyható.

"Nem az én művem"
csak hogy érthetőbb legyen a helyzet.
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 604
26 453
113
De azok a rakéták azóta srozatgyártasba voltak, vagy marha régiek. Itt az a helyzet, hogy a fejlesztés 30 évig tartott és csak utána kezdődött meg a sorozatgyártás, ez más szituáció.

Olyan mintha ma szeretnél elkezenil 2-es Golfot gyártani kizárólag 30-40 éves technológiai szónvonalú bármivel. Nem menne, mert egész egyszerűen vannak olyan reszegységek amit már akuta se gyárt annyira lavult.
Sergeant akkor gondold el , hogy az egyik legújabb Patriotot egy ilyen fos 40 éves rakettya technika alázza porig égetve SZÓSZERINT a nimbuszát ! Na akkor mennyivel vannak ezen logika mentén előrébb az Oroszok ?
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 604
26 453
113
Szerinted a német autóipar (mert ugye a Skoda az) nem rendelkezik modern XXI. századi fék gyártási technológiával? Te is tudod, meg mindenki is tudja, hogy rendelkeznek XXI. századi fék gyártási technológiával. De mégis dobfékkel gyártanak egy prémium árazású autót! Miért? Mert így látják jónak. És ennek megfelelően kiépítették a gyártáshoz szükséges dolgokat, és gyártják.
Nem hiszem, hogy bekaptad a Dudi csalit ! Állított valamit amivel szembesítettétek , hogy hülyeség. De ismerjük jól "Baltazár inkább meghal de nem alkuszik! " Dudi effektust ! Sok sok türelem kell a Sergeant-al való vitához ! Ja és idő is !
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 682
34 465
113
Khm.A joval gyorsabb ICBM MIRV visszatérő egysegeket plazma képződés ellenére vegig lehet követni radarral..... Kindzsalt is lehet.
Túlterheléses támadással megrongaltak egy Patriot uteget.Hogy mik vannak ....micsoda nagy truvaj....tyuuuha.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
7 449
20 685
113
Ez itt a Skoda Enyaq Coupe RS. Az ára kb. 30 millió Ft. De nem is ez az érdekes benne, hanem az, hogy ezt az autót 2023-ban a Skoda hátul dobfékkel gyártja! Van erre magyarázata a gyártónak persze, de mindegy is, mert a lényeg, hogy akarat és igény volt rá, hogy egy elavult technikát gyártsanak, és tessék, gyártják.
de nem 40 évvel ezelőtti ötvözetből, fékbetét összetétellel csinálja, mert azokat ma már nem kapja meg, hanem korszerű dobféket gyárt. (gondolom a generátormód fékhatása miatt nem akar rozsdáltatni egy tárcsaféket)
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Szerinted a német autóipar (mert ugye a Skoda az) nem rendelkezik modern XXI. századi fék gyártási technológiával? Te is tudod, meg mindenki is tudja, hogy rendelkeznek XXI. századi fék gyártási technológiával. De mégis dobfékkel gyártanak egy prémium árazású autót! Miért? Mert így látják jónak. És ennek megfelelően kiépítették a gyártáshoz szükséges dolgokat, és gyártják.
például azért, mert a villanyjárgányok fékezésének a jelentékeny mennyiségét a rekuperációs üzemmódu villanymotorok végzik, így nincs akkora szükség egy nagy teljesítményű fékre hátul is.... Az első fékek a lassításkor fellépő dinamikus tömegközéppont változás miatt így is a fékenergia vagy 70%-át produkálják, a hátsó tengelyen meg ott van még +ban a rekuperációs fékezés..... Tudom hogy sokak szerint az autótervező mérnökök a hülyék, csak épp ez nem igaz....
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 221
6 140
113
Mindennel. Nem azon fog múlni hogy mi mit vívunk itt a fórumon. Elsődleges prioritás lesz. Tartom hogy az átadott 1-2-3 század, 24-36 F-16 nagy csodát, és pláne sokáig nem fog elérni Ukrajna felett. Ellenben ahogy lehetett most már látni nem csak szarrá lőtt Sz-300 roncsot, de megterhelt és önmagát sem hatékonyan megvédő Patriotot is, most majd lesz Mig-29/Szu-35 roncs mellé F-16 is. Ennyit fogunk vele elérni.

Tévedés jogát fenntartom, de kb. érzelemmentesen ezt tartom realitásnak. Még pár milliárd dodót betolunk az ukránokba, mielőtt összeomlanak, a hülyének is megéri!
Egyenlőre annyi tűnik biztosnak hogy megsérült a komplexum.Ukrán-Usa álláspont szerint már teljesen üzemképes minimális sérülés érte.Orosz források meg szinte egy teljes komplexum(radar-indítók) megsemmisítését írja.Sajnos ehez is csak közvetett bizonyítékok vannak mint a Kindzsal lelövéshez.Egyenlőre patriot roncsról még nincs kép És az Orosz-Ukrán légierők veszteségeiből is az tekinthető biztosnak amiről van fotó vagy elismerik.Ezért a egy időben a 2 mi 8,Su34,Su35 elég nagy "trófea"
 

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 991
15 856
113
2-3 Kindzsal, 20-30 dron, 10-15 CM valojaban, a Kindzsal csak a vege fele jon, amikor mar minden massal jol osszezavartak meg kitaraztattak a rendszereket, amikor mar szinte csak CIWS meg Patriot maradt.

Valószínüleg igen. Mindenesetre abban megegyezhetünk, hogy a nyugati légvédelmet az oroszok játszva áttörik.
például azért, mert a villanyjárgányok fékezésének a jelentékeny mennyiségét a rekuperációs üzemmódu villanymotorok végzik, így nincs akkora szükség egy nagy teljesítményű fékre hátul is.... Az első fékek a lassításkor fellépő dinamikus tömegközéppont változás miatt így is a fékenergia vagy 70%-át produkálják, a hátsó tengelyen meg ott van még +ban a rekuperációs fékezés..... Tudom hogy sokak szerint az autótervező mérnökök a hülyék, csak épp ez nem igaz....

De te sem az vagy, hogy nem ismered az okát. Szóval úgy okoskosz, hogy azt sem tudod eszik vagy isszák.
A dobfékkel semmi gond nincs fékerőre, sosem volt. Max Barkas színvonalon. Egyedül a túlhevülés és az adagolhatóság a hátránya. Illetve szériában drágábban gyártható.
Olvass utána legalább, mi az ok, mielőtt "tudod".
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 346
51 708
113
Egyenlőre annyi tűnik biztosnak hogy megsérült a komplexum.Ukrán-Usa álláspont szerint már teljesen üzemképes minimális sérülés érte.Orosz források meg szinte egy teljes komplexum(radar-indítók) megsemmisítését írja.Sajnos ehez is csak közvetett bizonyítékok vannak mint a Kindzsal lelövéshez.Egyenlőre patriot roncsról még nincs kép És az Orosz-Ukrán légierők veszteségeiből is az tekinthető biztosnak amiről van fotó vagy elismerik.Ezért a egy időben a 2 mi 8,Su34,Su35 elég nagy "trófea"
Persze, a 4 repeszköz kuka is blama az oroszoknak, hatalmas siker az ukránoknak. Itt a különbség akkor is az, hogy ehhez hasonlót az oroszok napi szinten csináltak többet, míg volt ukrán légierő, az ukiknak meg szökőévben meglepetésből néha jön össze, a tőlük sokkal inkább láthatóbb RuAF ellen.

Patriottal mi van, senki sem tudja, ez tény. Kitáraztak, önmagában annak fájni kellett, hogy eltoltak 32 PAC-3 rakétát, darabja állítólag 5 misi körül, ezt sokáig nem fogjuk nekik a semmire adni, mert belebuknak a nyugati vezetők.
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
342
2 239
93
Úgy nét ki Patriottal "szedték" le a 2 Mi8-ast,Su34-est,Su35-öst.Ezek lehetnek az első "igazolt" légi "győzelmei a komplexumnak ellentétben a Kindszallal amit mai napig nem igazoltak "hitelesen"

Ezzel az a gond, hogy a PAC-2 verziónak van 160 km hatótávolsága, ami egy böszme nagy rakéta 91 kg tömegű harci résszel.


  • semmit nem lehet látni a rakétából, márpedig a PAC-2 nem kicsi és 100 km+ már nem is lehet annyira gyors.
  • szerintem a robbanás mérete nem utal ekkora harci részre
  • kb közvetlen találat után a helikopterből viszonylag "sok" marad. Úgy gondolom, ha egy ekkora rakéta elcsap valamit, az nem így néz ki.

Én a SAMP/T + Aster-30 kombóra fogadok. Az a rakéta is tud ilyen hatótávot, de jóval kisebb (2 fokozatú), a rendszer is sokkal mozgékonyabb, és nagyon csendben vannak vele kapcsolatban.

Azért is valószínűbb, hogy SAMP/T volt, mert az átlag twitter paraszt soha nem is hallott még róla, így ha esetleg kilövik egy ilyen kockázatosabb település alatt, nem lesz akkora cirkusz... Meg egyszerűen alkalmasabb erre.
 

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 221
6 140
113
Ezzel az a gond, hogy a PAC-2 verziónak van 160 km hatótávolsága, ami egy böszme nagy rakéta 91 kg tömegű harci résszel.


  • semmit nem lehet látni a rakétából, márpedig a PAC-2 nem kicsi és 100 km+ már nem is lehet annyira gyors.
  • szerintem a robbanás mérete nem utal ekkora harci részre
  • kb közvetlen találat után a helikopterből viszonylag "sok" marad. Úgy gondolom, ha egy ekkora rakéta elcsap valamit, az nem így néz ki.

Én a SAMP/T + Aster-30 kombóra fogadok. Az a rakéta is tud ilyen hatótávot, de jóval kisebb (2 fokozatú), a rendszer is sokkal mozgékonyabb, és nagyon csendben vannak vele kapcsolatban.

Azért is valószínűbb, hogy SAMP/T volt, mert az átlag twitter paraszt soha nem is hallott még róla, így ha esetleg kilövik egy ilyen kockázatosabb település alatt, nem lesz akkora cirkusz... Meg egyszerűen alkalmasabb erre.
Pac-2 nem közvetlen ütközéssel hanem "repeszfelhővel" semmisíti meg a célpontot nem feltétlenül fog látszódni a rakéta egy videófelvételen.SAMP/T kilövése is ugyanakkora "szenzáció" lenne mint a patrioté
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Negan

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 221
6 140
113
Pac-2 nem közvetlen ütközéssel hanem "repeszfelhővel" semmisíti meg a célpontot nem feltétlenül fog látszódni a rakéta egy videófelvételen.SAMP/T kilövése is ugyanakkora "szenzáció" lenne mint a patrioté
Még annyi Pac 1/2-nek pont emiatt korlátozottabb a ballisztikus rakéták elleni hatekonysága és a Pac-3-as már közvetlen ütközéssel semmiti meg a célpontot
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Valószínüleg igen. Mindenesetre abban megegyezhetünk, hogy a nyugati légvédelmet az oroszok játszva áttörik.

De te sem az vagy, hogy nem ismered az okát. Szóval úgy okoskosz, hogy azt sem tudod eszik vagy isszák.
A dobfékkel semmi gond nincs fékerőre, sosem volt. Max Barkas színvonalon. Egyedül a túlhevülés és az adagolhatóság a hátránya. Illetve szériában drágábban gyártható.
Olvass utána legalább, mi az ok, mielőtt "tudod".
csak a gépjárműs részhez, és csak szólok: gépjármű mechatronikai technikus vagyok....... van kérdésed?
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: fip7 and efott1974

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
342
2 239
93
Pac-2 nem közvetlen ütközéssel hanem "repeszfelhővel" semmisíti meg a célpontot nem feltétlenül fog látszódni a rakéta egy videófelvételen.SAMP/T kilövése is ugyanakkora "szenzáció" lenne mint a patrioté

?
Megnézted a videót? Hogy jön ez ide? Ez egy közvetlen találat.
Elég nagy légtért mutat a felvétel, főleg az első. Nem 500m távolságból fog repeszfelhőt képezni... látni kéne a felvételen azt is.

A PAC-2 5,3 méter hosszú és 0,87m átmérőjű vasdarab, majdnem akkora mint a mi-8 leszakadt farokrésze... Azt azért észre lehetne venni.

Úgy gondolom a SAMP/T kevésbé ismert rendszer. Nem értesz ezzel egyet? Gyakorlatilag szó nem esik róla, az összes szagértő is csak a patriottal foglalkozik a médiában.
 

GI83

Well-Known Member
2022. március 13.
1 991
15 856
113
csak a gépjárműs részhez, és csak szólok: gépjármű mechatronikai technikus vagyok....... van kérdésed?

Elhiszem, hogy papirod van róla. Ettől még az a hozzászólás megfelelő fék ismeret (és nem papír) mellett nem született volna meg.
Sajnos mérnökként nap mint nap vannak ilyen tapasztalataim. Pont az a legszörnyűbb, amikor ilyen ismeretek mellett még fel is vágnak vele.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7