• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 872
113
Nem egyfeladatú, a fenti képein is láthatod aknamentesítő ekével, mivel műszaki jármű, ugyanoda tolólapot is rakhatsz.
Azt meg rá tudod tenni rendes toronnyal rendelkező hk-ra is.
:D
De amúgy tényleg úgy vagyok vele, hogy nyilván oka van, hogy ezt alkalmazták talán egyedüliként a jelen korban. És ha nekik jó... nekik meg mindegy, hogy én nem értek vele egyet.


Szóval vitát lezárom, nekem van igazam, punktum. :)
 
  • Tetszik
  • Imádom
Reactions: fip7 and LMzek 2.0

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 217
67 126
113
Azt meg rá tudod tenni rendes toronnyal rendelkező hk-ra is.
:D
De amúgy tényleg úgy vagyok vele, hogy nyilván oka van, hogy ezt alkalmazták talán egyedüliként a jelen korban. És ha nekik jó... nekik meg mindegy, hogy én nem értek vele egyet.


Szóval vitát lezárom, nekem van igazam, punktum. :)
A britek is használják a Trojan AEV tudja telepíteni.

Eww3zQgWEAEaM9c.png

De használták az összes harckocsigenerációjukon.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 196
31 242
113
Azt meg rá tudod tenni rendes toronnyal rendelkező hk-ra is.
:D
De amúgy tényleg úgy vagyok vele, hogy nyilván oka van, hogy ezt alkalmazták talán egyedüliként a jelen korban. És ha nekik jó... nekik meg mindegy, hogy én nem értek vele egyet.


Szóval vitát lezárom, nekem van igazam, punktum. :)
Lassabb,hisz az ároknál nem biztos,hogy lessz főldhányás,amit beletolhatsz.Úgy kell összekotorni a földet.Plusz a belekotort föld laza,elsűlyed benne a hk.Rohamhiddal szemben a csőköteget nem kell precizen telepiteni,és besűlyedve az árokba nem adnak könnyen lőhető célpontot,és sérülten is elláthatja a feladatát (legalábbis több sérülést bir,mint egy hidelem).A tűz alatt áthaladó járműveknek nem kell precizen ráhajtaniuk,mint egy nyompallós hidelemre.És még olcsó,könnyen pótolható is.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 669
55 395
113
A britek is használják a Trojan AEV tudja telepíteni.

Eww3zQgWEAEaM9c.png

De használták az összes harckocsigenerációjukon.
Valóban használták ēles bevetèsen is, vagy csak démónak? Homokos sivatagban eleve nincs sok értelme, mert sehol nem kell viz átfollyon és egy tolólappal a homokot gyorsan el lehet tolni.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 217
67 126
113
Valóban használták ēles bevetèsen is, vagy csak démónak? Homokos sivatagban eleve nincs sok értelme, mert sehol nem kell viz átfollyon és egy tolólappal a homokot gyorsan el lehet tolni.
A II. VH-ban Churchill alapon Normandiában használták:
04f69465e07c58e794d18e0f924ecc9d.jpg


Aztán Centurion alapon a Desert Storm-ban Irakban:
0b67731498434ecf8442552e9e86a228.jpg



De gyakorlatokon a kanadai erőknél is megjelenik, szóval számolnak vele:
33422559704_23b277390f_o.jpg


Ahogy a hollandok is:

Itt látható azért, mennyivel gyorsabb mint tologatni
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Hát,lehet,hogy nem K100 a pontos megjelölése,csak mindenki annak hivta.
Nagyrábához hasonló ruszki traktorsorozat volt,több méretben és motorral.Seregnél is rendszerben volt,láttam tolólappal az elején,árokásóval a hátulján dolgozni.Abba a változatba T72 motor egy kevésbé kihegyezett változata volt,azthiszem nem volt rajt turbó.
MAZ-538 lesz az sanszosan. Abban valóban a V-46 családhoz nagyon közel álló D-12A-375 motor volt. V elrendezés, 12 henger, 38,88 liter, a teljesítménye viszont 375 lóerőre volt visszavéve, így az első megbontást igénylő átvizsgálás 1500, a felújítás pedig 3000 üzemórára volt kitolva. Ezen a MAZ-538 alapon több gép is lett kialakítva, van belőle nehéz kerekes dózer, árokásó, talajlazító változat is.
MAZ-538
1200px-PKT_combat_engineering_bulldozer_at_Park_Patriot_03.jpg

TMK-2 árokásó gép.
TMK-2_trenching_vehicle_at_Park_Patriot_02.jpg

Amivel keverheted, az a Kirovets, amiről @papajoe is beszélt. A 700 a V8, a 701 pedig a V12 motoros változatot jelenti. Lökettérfogatban ezek a gépek jelentősen elmaradtak egy harckocsi motorjától, a V8 motor 14,9 literes (ez van az MT-LB-ben is), a V12 pedig 22,3 literes. Ezek a traktorok nem voltak kimondottan elterjedtek katonai használatra.
Kirovets K-700/701
ceba35a31ed44ed44a28591aaecdeb4c.jpg

Viszont létezett egy ehhez nagyon hasonló gép, a PZM-2, ennek az alapját a T-150K típusjelű traktor jelentette, ez azonban mindösszesen egy 6 hengeres, 9,2 literes dízelmotorral volt szerelve. Én azt gondolom, ezen gépek mentális gimnasztika általi egybegyúrásával született meg valami, amit nálatok K-100 néven neveztek. Nekem így most százas számmal egyetlen szovjet földmunka/mezőgazdasági gép ugrik csak be, a Stalinec 100, meg annak a nagyobb motoros változata, a T-100 lánctalpas traktor.
PZM-2
2015-09-09-1141_%2821270969165%29.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 196
31 242
113
MAZ-538 lesz az sanszosan. Abban valóban a V-46 családhoz nagyon közel álló D-12A-375 motor volt. V elrendezés, 12 henger, 38,88 liter, a teljesítménye viszont 375 lóerőre volt visszavéve, így az első megbontást igénylő átvizsgálás 1500, a felújítás pedig 3000 üzemórára volt kitolva. Ezen a MAZ-538 alapon több gép is lett kialakítva, van belőle nehéz kerekes dózer, árokásó, talajlazító változat is.
MAZ-538
1200px-PKT_combat_engineering_bulldozer_at_Park_Patriot_03.jpg

TMK-2 árokásó gép.
TMK-2_trenching_vehicle_at_Park_Patriot_02.jpg

Amivel keverheted, az a Kirovets, amiről @papajoe is beszélt. A 700 a V8, a 701 pedig a V12 motoros változatot jelenti. Lökettérfogatban ezek a gépek jelentősen elmaradtak egy harckocsi motorjától, a V8 motor 14,9 literes (ez van az MT-LB-ben is), a V12 pedig 22,3 literes. Ezek a traktorok nem voltak kimondottan elterjedtek katonai használatra.
Kirovets K-700/701
ceba35a31ed44ed44a28591aaecdeb4c.jpg

Viszont létezett egy ehhez nagyon hasonló gép, a PZM-2, ennek az alapját a T-150K típusjelű traktor jelentette, ez azonban mindösszesen egy 6 hengeres, 9,2 literes dízelmotorral volt szerelve. Én azt gondolom, ezen gépek mentális gimnasztika általi egybegyúrásával született meg valami, amit nálatok K-100 néven neveztek. Nekem így most százas számmal egyetlen szovjet földmunka/mezőgazdasági gép ugrik csak be, a Stalinec 100, meg annak a nagyobb motoros változata, a T-100 lánctalpas traktor.
PZM-2
2015-09-09-1141_%2821270969165%29.jpg
Meglehet,régen volt már.Bár én úgy emlékszem,hogy volt egy K700 jellegű gép,tolólappal és árokásóval,amibe ez a D12 motor volt,ami V2 motorcsalád "polgári" változata.De voltak D12 motoros generátorok is,félpótkocsira épitve.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Meglehet,régen volt már.Bár én úgy emlékszem,hogy volt egy K700 jellegű gép,tolólappal és árokásóval,amibe ez a D12 motor volt,ami V2 motorcsalád "polgári" változata.De voltak D12 motoros generátorok is,félpótkocsira épitve.
Technikailag is nehéz lett volna megvalósítani. Az a gond, hogy a Yamz-240 legerősebb változata az 500 lóerős, és azt elméletileg már nem bírja el a Kirovetz hajtása, ezek a motorok csak a Belaz bányadömpereibe építhetőek be. A Kirovetzbe a csúcsot máig a 300 lóerős YaMZ-240BM2 jelenti. Ha ennél nagyobb teljesítményű motor kerül bele és nem nyúlnak hozzá a hajtáslánc többi részéhez, akkor előbb-utóbb széttekeri a motor a hajtás többi részét.

Láncos árokásó gépeik voltak, amikben használtak harckocsi motorokat vagy azok nagyon közeli testvéreit.
MDK-3, 710 paci, V-46-4, gyakorlatilag a Pion SPG alvázán kialakított gépek.
ve_trck_mt-t_v3.jpg

ve_trck_mt-t_m15.jpg

BTM-4, ugyanaz a specifikáció, annyi az eltérés, hogy az előbbivel széles árkot, ezzel meg futóárkot lehet ásni.
btm4_3.jpg

pzKSm1E2O3PReN7ja31kzQ.jpg

Ugyanezen az alvázon létezik egy buldózer/darus kialakítású gép, az a BAT-2.
0x0.jpg
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Előttük hasonló volt a koncepció, ott volt az elődje, abban a V-401-es motor volt, ami a V-55 egy butított változata. Ezen az alapon is több gép került kialakításra.
BAT-1/M buldózer/daru, futóárok ásásra készített változata a BTM-3, széles árokásó változata meg az MDK-2, platós változata az AT-T, amit jellemzően nehézágyúk vontatására használták. Volt belőle egy hosszabbított, 7 futógörgős változat is, az pedig az 1S12 radart kapta felépítményként.
BAT-M
BAT-M%2BPlanierraupe%252C%2Boliv%2B-%2BPioniermaschine%252C%2BBasis%2BAT-T%2B405MU%252C%2BT-54%252C%2BNVA%252C%2BDDR%252C%2BUdSSR%2B-%2B170916-112-1431.JPG

1S12
ad_rdr_p40_p04.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 196
31 242
113
Előttük hasonló volt a koncepció, ott volt az elődje, abban a V-401-es motor volt, ami a V-55 egy butított változata. Ezen az alapon is több gép került kialakításra.
BAT-1/M buldózer/daru, futóárok ásásra készített változata a BTM-3, széles árokásó változata meg az MDK-2, platós változata az AT-T, amit jellemzően nehézágyúk vontatására használták. Volt belőle egy hosszabbított, 7 futógörgős változat is, az pedig az 1S12 radart kapta felépítményként.
BAT-M
BAT-M%2BPlanierraupe%252C%2Boliv%2B-%2BPioniermaschine%252C%2BBasis%2BAT-T%2B405MU%252C%2BT-54%252C%2BNVA%252C%2BDDR%252C%2BUdSSR%2B-%2B170916-112-1431.JPG

1S12
ad_rdr_p40_p04.jpg
Alighanem a PMZ és a TMK gép is ott volt a gyakorlaton,és én már 30 év távlatábol keverem a gépeket.Mea culpa.
Jó oldala a dolognak,hogy igy egy szakértő szépen előszedi ezeket a műszaki gépeket.Szerintem jóval több figyelmet kéne forditani a műszaki eszközökre,itt a fórumon.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Szittya

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 828
113
Alighanem a PMZ és a TMK gép is ott volt a gyakorlaton,és én már 30 év távlatábol keverem a gépeket.Mea culpa.
Jó oldala a dolognak,hogy igy egy szakértő szépen előszedi ezeket a műszaki gépeket.Szerintem jóval több figyelmet kéne forditani a műszaki eszközökre,itt a fórumon.
a műszaki képesség elengedhetetlen. ehhez speciális gépparkra is szükség van. az árokásóképességet én hiányolom nagyon. Talán az önvezető teknológiás kutatás kihoz akár egy páncélozott traktort vagy több méretkategoriába akár lánctalpas alvázon.

igazából civilbe a vízügynek lenne nagyon hasznos de akármelyik földbefektetett tövábbító rendszerekkel dolgozó cégnek hasznos lenne. közmű pl esővíz elvezetés stb. egészen az olaj gázvezetékeket telepítő cégekig vannak helyek ahol lakott területek vagy utak miatt földalatti elvezetés szükséges.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 196
31 242
113
a műszaki képesség elengedhetetlen. ehhez speciális gépparkra is szükség van. az árokásóképességet én hiányolom nagyon. Talán az önvezető teknológiás kutatás kihoz akár egy páncélozott traktort vagy több méretkategoriába akár lánctalpas alvázon.

igazából civilbe a vízügynek lenne nagyon hasznos de akármelyik földbefektetett tövábbító rendszerekkel dolgozó cégnek hasznos lenne. közmű pl esővíz elvezetés stb. egészen az olaj gázvezetékeket telepítő cégekig vannak helyek ahol lakott területek vagy utak miatt földalatti elvezetés szükséges.
Nincsennek már szolgálatban ezek a masinák?
Lynx müszaki változatát is rendszeresitenünk kell.Sőt,még bőviteni is kéne a képességeit.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 828
113
Nincsennek már szolgálatban ezek a masinák?
Lynx müszaki változatát is rendszeresitenünk kell.Sőt,még bőviteni is kéne a képességeit.
önvezető nincs de körkanalas árokásó (maró) nem tudom mi a helyes megnevezés) nemigen. pzm van mutató mennyiségbe a bat ok elvileg. de édeskevés mennyiségben.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 196
31 242
113
önvezető nincs de körkanalas árokásó (maró) nem tudom mi a helyes megnevezés) nemigen. pzm van mutató mennyiségbe a bat ok elvileg. de édeskevés mennyiségben.
Ezt az önvezető marhaságot szerintem felejsd el.Gyakorlatban nem működik.
Pedig a müszaki támogatás elengethetetlen,nélkülözhetetlen,kihagyhatatlan,stb
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 256
33 828
113
Ezt az önvezető marhaságot szerintem felejsd el.Gyakorlatban nem működik.
Pedig a müszaki támogatás elengethetetlen,nélkülözhetetlen,kihagyhatatlan,stb
nem az autópályán kell vezetnie.
csak a szántóföldön mezőn árkotásnia és bizonyos megtett km után bizonyos irányba fordúlni Majd vissza. ugyan ez műszaki akadály telepítésnél az még egyenesen is mehet néha megtörve egy egy kanyarral. ehhez nem kell ember a fülkébe. a páncélozandó felület egyből kisebb,
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 900
36 191
113
Norvégia WiSent 2-eseket rendel a Leopard 2 flottájához.


3 Műszaki mentő jármű (29 mEUR) és 8 műszaki (engineer) harckocsi kerül beszerzésre 80 millió értékben a német FFG-től.

Tehát a Wisent 2 jelenlegi darab ára kb. 10 millió EUR
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and fip7