NATO Days - Ostrava (Csehország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Ha gondoljátok megkérdezem a SAAB-ot, hogy a Charlie/Delta változathoz is integrálták-e a IV sorozatot. Tudtommal nem. SBD-t igen, de azt is úgy tudom, hogy csak a 2.0 szoftverrel, akár a METEOR-t. Tehát ha integráció van, akkor lehet IV. Ha nincs, akkor meg biztos nincs, mert nem tudjuk használni. Az SBD GPS alapú irányítórendszerrel rendelkezik, és láttam C-n D-n, tehát integrálva van. Eszerint lehetséges GPS irányítású bombát rakni a JAS-39C/D-re. Olyan bombát, amelyik mindkettőt (lézer és GPS-t is tud), arról nem volt eddig se riport, se bemutató.
Nem értek a fegyverek szoftveres lelekéhez, de a P IV alapvetően lézeres bomba. Tehát, ha nincs GPS, akkor szerinted kukázódik a fegyver és harcéréke 0-ra zuhan? Szerintem nem, hanem egyszerűen nem csinál az a része semmit a navigációban, nincs GPS alapú korrekció. Tehát, ha a Gripen nem képes kombinálva használni, akkor egy mezei LGB-d van. (Szerintem.) Ezen felül kicsit nehéz lenne elképzelni azt, hogy a SDB-vel képes dolgozni, LGB integráció mindig is volt, de P IV nem képes a EBS HU...

Félreértés ne essen én is örülnék, ha IV-es lenne a II. helyett, egyébként meg nem értem hogy miért akartak SBD-t a pilóták, mikor az arra jó, hogy szétcsessze a Toyotáit az ISIS-nek, mert gyakorlatilag robbantótöltete relatíve komolyabb épületek ellen sem megfelelő (kivéve sárkunyhók, kis házak), de pld betonfedezékek, hangárok, megerősített épületek ellen nem, ráadásul mozgó célra sem igazán működtethető.
Ez a rész meg szimplán nem igaz.

1. Nincs olyan szárazföldi jármű, ami túlélné azt, hogy telibekapja egy 500 fontos bomba. A LGB szórása méteres nagyságrendben van... Ezzel mozgó harckocsit is apró cafatokra robbantasz, mert még a tető ERA sam állít meg egy M0.8-0.9 ráján érkező 250 kg-os bombát és a benne levő robbanó anyagot...
uq9596tlmz2fq25nfk0q.png



2. Keményebb célok ellen nem jó? Izé... A lenti linken levő fedezékben levő A-7-est hány méternyi vasbenton keresztül kapta el? Szemre úgy 2,5-3,0 m az SDB méretei alapján. Ha ennél keményebb a cél, akkor sem sem gátol meg, hogy 1000 és 2000 fontossal essen neki az ember.
http://www.ausairpower.net/APA-SDB.html

Kele, túl sokszor nem értem, hogy mégis milyen alapon kommentelsz be olyan vad dolgokat, amit...

Annyi benne a pozitívm, hogy asszimetrikus hadviselés esetén csökken a járulékos veszteség, illetve a hozzá gyártott, de nem széria vitorlázókittel nem kell berepülni az indiánok közé, mert akár 170km-ről is ledobható, kell magasság esetén, és mivel kicsi simán lehet 8-16 darabot vinni belőle.
Gripenre reálisan 8 db függeszthető, ahogy F-16-ra is. Ennél több meg semmilyen gépre nem kell, mert ekkora célsűrűség is kb. egy NATO vs. Orosz vagy egyéb hasonló léptékű konfliktusban van...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 140
9 265
113
Szia Molni!
Nem a GBU-12-esre mondom, nem kap szét egy gépkocsit, hanem hanem az SDB-vel, nem tudod szétkapni csak ha áll, mert nem lézeres hanem GPS vezérlésű, az SBD/GBU-39 kemény cél ellen nem alkalmas, 93 kg repesz-romboló... ez nem elégséges komolyabb betoncucc ellen sem. A lézeres SBD-t is próbálgatják JDAM fejrésszel. Van MLRS-sel földi változata is. A DiadmondBack szárnyakkal távolabbra tud vitorlázni.
A GBU-12 viszont 230 kg-s és dupla annyi robbanóanyag van benne, a már komolyabb fegyver, okosabb ezt venni, akár a II. akár a IV-est (ez utóbbi nincs integrálva a Griffre.

Az ábráid a GBU-12-re vonatkoznak..
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Szándékosan írtam motort, mert ezesetben a hajótmó hajtóműve elég hülyén nézett ki. Mert magyarban a hajtómű az a engine és gearbox szavakra is használatos, olyam egységekre, amik áttételt valósítanak meg.

Kezdem érteni. :)
De nem csak simán gearboxnak hívja, hanem reduction gearboxnak (mármint repülőgépek esetében) és magyarul reduktornak hívjuk (a sima gearboxot is érdemes fogaskerékhajtóműnek fordítani).
Az engine-t meg nyugodtan fordíthatjuk gázturbinának, vagy ugye hajtóműnek, ámbár ahhoz is oda szokták néha biggyeszteni, hogy jet engine, vagy piston engine, mert például a vasutasok a dízelmozdonyt is hajlamosak engine-nek nevezni :D

( Kis kitérőként megjegyzendő, hogy helikopternél a main, intermediate és a tail rotor gearbox elnevezést szokták használni. Ezeket nálunk rendre fő-, közbetét- és végreduktor néven szokás illetni. )
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 866
85 397
113
Felmerült egy másik topikbana célcsatornák kérdése.Ha az AEGIS rendszerre gondolok(vagy bármire ami azonos elven működik) és egy olyan hajóra ami egyszerre 4 célt tud leküzdeni(ezt úgy értem,hogy végfázisban ennyit tud megvilágítani tehát egyszerre 4 célpontba csapódhatnak rakéták)akkor egy ilyen hajót elvileg 5 rakétás hullámokkal túl lehet terhelni.Az az elméletem,hogy hiába lehet akár 30-40 rakéta is a levegőben(ráadásul ez a szám távolság csökkenésével csökken hisz a VLS-nek adott a tűzgyorsasága)ha egyszerre csak 4 célpontba csapódnak be rakéták akkor minden ilyen 5 célpontos hullámból lesz egy ami túléli(+ még az előző hullám/hullámokból is maradni fog) így a 2. hullámban már 6 a 3. hullámban 7 stb. célt kell leküzdeni.Tehát egy hajót kiütni nem egy nagy dolog ilyen formán az AEGIS csak rendszerbe kötve veszélyes szemben egy olyan hajóval aminek a légvédelme ugyan nem integrálható rendszerbe de végfázisban sokkal több célcsatornával rendelkezik azaz egyszerre akár több tucat célpontba is csapódhatnak rakéták.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 818
82 316
113
Valószínűleg Mk82-esek, de GBU-12-nek aposztrofálta a tábornok úr. Úgy gondolom, hogy inkább másodkézből szereztek be II-est. A IV-es tudtommal nincs még ingtegrálva még a Gripenhez, csak a II. Nehezen hiszem, hogy egy drágább IV-es változatot szereztek be volna.

A beszámolóban szerintem rossz a következtetés a Gripen szerepléssel kapcsolatban. A svédek nem olyan gazdag gyártók, mint az amerikaiak - elsősorban az LM - ezért van, hogy a repülőnapok nagy részében repül Gripen, de két más nemzetiségű Gripent nem reptetnek. Ahol van svéd, ott nem repült Magyar, Cseh. Ahol Cseh, ott nem repült svéd, magyar stb. Sőt a nagy világkiállításokon már nem is nagyon repülik a régi C/D-t csak a nagy repülőnapokon, és közel-távolkeleten. Tehát a svéd historic kötelék mellett ezért volt csak Cseh Gripen.

Egyébéknt nem ócsárolom az írást, szerintem élvezetes, jól olvasható, és szubjektív, tehát saját élmények vannak benne, ami a fő..


A csehek már aláírták a szerződést a Gripen-ek korszerűsítésére. Most nincs miért nyomulni a Saabnak. Majd ha aktuális lesz, lesz is Gripen E/F demó minden cseh repülőnapon. A svéd-cseh katonai viszony jó, a Saab büszke a cseh Gripen programra, mert jól megy, ezért küldik mindig a régi gépeket.
 
M

molnibalage

Guest
Felmerült egy másik topikbana célcsatornák kérdése.Ha az AEGIS rendszerre gondolok(vagy bármire ami azonos elven működik) és egy olyan hajóra ami egyszerre 4 célt tud leküzdeni(ezt úgy értem,hogy végfázisban ennyit tud megvilágítani tehát egyszerre 4 célpontba csapódhatnak rakéták)akkor egy ilyen hajót elvileg 5 rakétás hullámokkal túl lehet terhelni.Az az elméletem,hogy hiába lehet akár 30-40 rakéta is a levegőben(ráadásul ez a szám távolság csökkenésével csökken hisz a VLS-nek adott a tűzgyorsasága)ha egyszerre csak 4 célpontba csapódnak be rakéták akkor minden ilyen 5 célpontos hullámból lesz egy ami túléli(+ még az előző hullám/hullámokból is maradni fog) így a 2. hullámban már 6 a 3. hullámban 7 stb. célt kell leküzdeni.Tehát egy hajót kiütni nem egy nagy dolog ilyen formán az AEGIS csak rendszerbe kötve veszélyes szemben egy olyan hajóval aminek a légvédelme ugyan nem integrálható rendszerbe de végfázisban sokkal több célcsatornával rendelkezik azaz egyszerre akár több tucat célpontba is csapódhatnak rakéták.
Nem lehet. Ugyanis közben több rakéta is úton lehet. Ha egyetlen irányból jön rakéta akkor is kb. tucat kell ASM szubszonikusból és akkor, ha sea skimming üzemben jönnek.

A folyamat ahogy leírtad téves. Ugyanis a második sorozatból a SAM-ek észlelvén, hogy mardt még az előzőből átállnak az egy megmaradtra. Te tényleg azt hiszed, hogy a rendszer ilyen buta...? A '80-sa években többet tudott az akkori Patriot célosztályzás szerint mikor 1MHz CPU-t és Kb RAM-okat használtak...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 866
85 397
113
Nem lehet. Ugyanis közben több rakéta is úton lehet. Ha egyetlen irányból jön rakéta akkor is kb. tucat kell ASM szubszonikusból és akkor, ha sea skimming üzemben jönnek.

A folyamat ahogy leírtad téves. Ugyanis a második sorozatból a SAM-ek észlelvén, hogy mardt még az előzőből átállnak az egy megmaradtra. Te tényleg azt hiszed, hogy a rendszer ilyen buta...? A '80-sa években többet tudott az akkori Patriot célosztályzás szerint mikor 1MHz CPU-t és Kb RAM-okat használtak...


Erről beszélek!Egy hajót kb egy tucat rakétával túl lehet terhelni az pedig akárhogy is nézem a mai hajófedélzeti gépeket(Hornet,Rafale MIG-29K)akkor is 2 géppár.Szemben egy olyan hajóval aminek nem ilyen elven működik a légvédelme mert ott több a célcsatorna végfázisban.

A sorozatok egyértelműen nem percenként követnék egymást hanem 1-2 km lenne két sorozat közt a távköz így nem nagyon maradna idő arra,hogy a minden sorozatot maximális 4 célcsatornával várjon a légvédelmi rendszer.
 
M

molnibalage

Guest
Erről beszélek!Egy hajót kb egy tucat rakétával túl lehet terhelni az pedig akárhogy is nézem a mai hajófedélzeti gépeket(Hornet,Rafale MIG-29K)akkor is 2 géppár.Szemben egy olyan hajóval aminek nem ilyen elven működik a légvédelme mert ott több a célcsatorna végfázisban.

A sorozatok egyértelműen nem percenként követnék egymást hanem 1-2 km lenne két sorozat közt a távköz így nem nagyon maradna idő arra,hogy a minden sorozatot maximális 4 célcsatornával várjon a légvédelmi rendszer.
Ez így önmagában nem igaz. Milyen hajót milyen rakétával milyen rendszerrel...? Az E-2D + aktív fejes SM-6 lényege az, hogy a horinzont eltűnik. Annyi időd van SAM-et eregetni, mint a penész...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 866
85 397
113
Ez így önmagában nem igaz. Milyen hajót milyen rakétával milyen rendszerrel...? Az E-2D + aktív fejes SM-6 lényege az, hogy a horinzont eltűnik. Annyi időd van SAM-et eregetni, mint a penész...


Úgy kezdtem,hogy egy hajót önmagában és azt is leírtam,hogy rendszerbe kötve már más a helyzet.
 
M

molnibalage

Guest
Úgy kezdtem,hogy egy hajót önmagában és azt is leírtam,hogy rendszerbe kötve már más a helyzet.
Upsz, erre elfeljetettem válaszolni. Tehát milyen rakétáról és milyenm célpontról beszélünk? A rakéta milyen magasságon és sebességen érkezik?
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Balázs, te a tavalyi cseh túrát hogyan oldottad meg? Foglaltál szállást előtte-utána napra? Tudsz ajánlani valamit esetleg?
Érdemes Ostravában hamarabb foglalni, mert eléggé tele van a város aznap. Illetve célszerű valamelyik villamos/troli vonal mellett nézelődni szállás ügyében, mert úgyis Ostrava Hln-ről mennek ki a vonatok a reptérre.
 
M

molnibalage

Guest
Érdemes Ostravában hamarabb foglalni, mert eléggé tele van a város aznap. Illetve célszerű valamelyik villamos/troli vonal mellett nézelődni szállás ügyében, mert úgyis Ostrava Hln-ről mennek ki a vonatok a reptérre.
A Forgó szállással együtt jár. Egy koliban van, semmi extra, elég spártai, de tiszta. Úgyis csak aludni megy oda az ember.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 885
6 127
113
Érdemes Ostravában hamarabb foglalni, mert eléggé tele van a város aznap. Illetve célszerű valamelyik villamos/troli vonal mellett nézelődni szállás ügyében, mert úgyis Ostrava Hln-ről mennek ki a vonatok a reptérre.

A reptérnél hol rak le a vonat? Autóval gondolom esélytelen a reptér közelébe jutni :)
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A reptérnél hol rak le a vonat? Autóval gondolom esélytelen a reptér közelébe jutni :)
Mosnov Ostrava Airport megálló pont a terminál mellett van, onnan már csak egy kis séta. De egyébként volt busz is Studénkaról szintén a reptérre (addig vonat). Szóval fél óránként volt valami, amivel ki lehetett menni. A vonat emeletes City Elephant, a buszon is beszélnek angolul a szükséges mennyiségben. Menetrendi tervezéshet az IDOS appot javaslom (busz+vonat). Vagy: https://jizdnirady.idnes.cz/vlaky/spojeni/
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A Forgó szállással együtt jár. Egy koliban van, semmi extra, elég spártai, de tiszta. Úgyis csak aludni megy oda az ember.
Ostravában többnyire a Hotel Veronikában szoktam megszállni (szemben templom, festői kilátás a vaskohóra, reggel odébb kell rugdalni a csöviket az ajtóból, de ott van mellette a vili, 30 perc alatt ki lehet érni a vasútállomásra).
Residence Slezská, Československé Armády 1612/25, kolesz szoba 26 euróért 1 főre, jó wifivel, 2 trolis átszállással kultúrhelyen.
Moravia Ostrava, Nádražní 512/172, Ostrava - Přívoz, 44 eur volt 2 főre, pont a vasútállomás mellett, jó környéken

Szóval Ostrava amúgy frankó kis hely, egyedül Vitkovice városrészben nem sétáltam annyira szívesen hazafelé (még meg talál sérülni valaki, aztán lehet adminisztrálni csehül...). A sör jó!