NATO Days - Ostrava (Csehország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 832
113
Apró észrevétel az A400 képeknél: Egy légcsavaros gázturbinát ne nevezzünk már motornak. Szerintem már ki lett itt tárgyalva, hogy nem szép :)

Amúgy Tip-top, meg szép hosszú :D
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
A Baltic Bee nem az Ample Strike-ról maradt még ott? :D

Bár nagyon úgy néz ki, ez nem a Baltic Bees gépe. Ez a gép a Litván Légierő tulajdona, a Baltic Bees pedig lett lajstromú gépekkel repül.

http://www.natodays.cz/participants

http://www.balticbees.com/en/team

Balti államok a baltikumi légi rendészetért "cserébe" szokták küldeni a repülőgépeiket a repülőnapokra. (L-39, An-2, Spartan)

A Baltic Bees privát kötelék, oda mennek, ahol kifizetik nekik a fellépésért kért pénzt.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 816
2 512
113
A lett és a litván légierő is használ "Baltic Bees" gépeket kiképzési célokra, ez a gép konkrét résztvevője volt az Ample Strike-nak.
amse-alba-1.jpg


Ez a lett pedig RIAT-on 2013-ban
 
M

molnibalage

Guest
Apró észrevétel az A400 képeknél: Egy légcsavaros gázturbinát ne nevezzünk már motornak. Szerintem már ki lett itt tárgyalva, hogy nem szép :)

Amúgy Tip-top, meg szép hosszú :D
Szándékosan írtam motort, mert ezesetben a hajótmó hajtóműve elég hülyén nézett ki. Mert magyarban a hajtómű az a engine és gearbox szavakra is használatos, olyam egységekre, amik áttételt valósítanak meg.
Ennyi, meg ilyen részletes kérdések után tuti felkerültél a GRU gyanúsak listájára. :D

Az aktív csalik kapcsán azt nem értem, hogyha nem lehet visszahúzni, ugye alapból ilyen a BriteCloud, akkor maga a berendezés normál használat mellett is az ellenség kezébe kerülhet. Így elég könnyen ki lehet találni hogy működik és lehet rá fejleszteni a ECCM-t. Ez nem gáz így?

A B-1 forgótárát ki lehet szerelni, hogy egy nagy dögöt rakjanak a helyére, pl MOP?
Nem tudom, hogy a MOP integrálva van B-1-re vagy nincs.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
:)

Amit még megkérdezhettél volna a magyar Gripen-pilótától, hogy az AIM-120-akkal mi a helyzet? Létezik-e az a legendás hardverelem, ami nélkül használhatatlanok és, ha igen, akkor itthon tárolják-e azokat, vagy legalább Európában, vagy az USA-ban? Bár sejtem, ha tényleg létezik, akkor erről nem nagyon beszélhetnek, de egy próbát megérne.
Csak nem gondolod, hogyha létezik is ilyen megoldás, akkor sajnálkozó és mosolygós fejrázáson és egy "Én azt nem tudhatom"-on kívül mondanának bármit is egy kívülálló civilnek?!! Ami biztos, hogyha él is egy ilyen megoldás, akkor annak max távolsága a gépektől szerintem a BP. USA-nagykövetség lehet, vagy még inkább Kecsón néhány kihelyezett USA-szakértő őrizgetheti egy páncélszekrényben. :)
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Elolvastam a beszámolót. Némely dologról más a következtetésem, de ez mellékes. Viszont a Pawevay IV. eléggé futurisztikusnak tűnik abban a fényben, hogy eddig csak Britek és Szaúdiak állították rendszerbe, még az USA sem használja. A bázisparancsok az Aranysasban jelentette be,a GBU-12 kittek megvételét, azok pedig Paveway II-esek. A két kitt között van kis különbség. A IV-es már kombinált GPS és lézer irányítású, a II. csak lézer. Mi valószínűleg ez vettük meg.
 
M

molnibalage

Guest
Elolvastam a beszámolót. Némely dologról más a következtetésem, de ez mellékes. Viszont a Pawevay IV. eléggé futurisztikusnak tűnik abban a fényben, hogy eddig csak Britek és Szaúdiak állították rendszerbe, még az USA sem használja. A bázisparancsok az Aranysasban jelentette be,a GBU-12 kittek megvételét, azok pedig Paveway II-esek. A két kitt között van kis különbség. A IV-es már kombinált GPS és lézer irányítású, a II. csak lézer. Mi valószínűleg ez vettük meg.
Akkor ne tartsd magadban...

A méret meg tudtommal nem függ a generációtól. Paveway II és IV is van mindenféle méretben. A Sivatagi Vihar alatt is volt GBU-10, 12 és 16. Mind II-es széria, három eltérő méretben.

Itt is írnak 500 fontos tömeget,ami Mk-82 kategória.Fogod a méretre gyártott kitet és ráteszed a bombára
http://www.defenseindustrydaily.com/my-pgm-for-a-fuze-paveway-iv-hits-trouble-in-britiain-03644/

II-es szériát venni kicsit nehéz lenne, mert cirka 25 éve nem gyártják 25 éves használt eszköz beszerzésének semmi értelme, a britek vagy jenkik cirka 1 éve kezdék kidobálni őket.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Valószínűleg Mk82-esek, de GBU-12-nek aposztrofálta a tábornok úr. Úgy gondolom, hogy inkább másodkézből szereztek be II-est. A IV-es tudtommal nincs még ingtegrálva még a Gripenhez, csak a II. Nehezen hiszem, hogy egy drágább IV-es változatot szereztek be volna.

A beszámolóban szerintem rossz a következtetés a Gripen szerepléssel kapcsolatban. A svédek nem olyan gazdag gyártók, mint az amerikaiak - elsősorban az LM - ezért van, hogy a repülőnapok nagy részében repül Gripen, de két más nemzetiségű Gripent nem reptetnek. Ahol van svéd, ott nem repült Magyar, Cseh. Ahol Cseh, ott nem repült svéd, magyar stb. Sőt a nagy világkiállításokon már nem is nagyon repülik a régi C/D-t csak a nagy repülőnapokon, és közel-távolkeleten. Tehát a svéd historic kötelék mellett ezért volt csak Cseh Gripen.

Egyébéknt nem ócsárolom az írást, szerintem élvezetes, jól olvasható, és szubjektív, tehát saját élmények vannak benne, ami a fő..
 
M

molnibalage

Guest
Valószínűleg Mk82-esek, de GBU-12-nek aposztrofálta a tábornok úr. Úgy gondolom, hogy inkább másodkézből szereztek be II-est. A IV-es tudtommal nincs még ingtegrálva még a Gripenhez, csak a II. Nehezen hiszem, hogy egy drágább IV-es változatot szereztek be volna.

A beszámolóban szerintem rossz a következtetés a Gripen szerepléssel kapcsolatban. A svédek nem olyan gazdag gyártók, mint az amerikaiak - elsősorban az LM - ezért van, hogy a repülőnapok nagy részében repül Gripen, de két más nemzetiségű Gripent nem reptetnek. Ahol van svéd, ott nem repült Magyar, Cseh. Ahol Cseh, ott nem repült svéd, magyar stb. Sőt a nagy világkiállításokon már nem is nagyon repülik a régi C/D-t csak a nagy repülőnapokon, és közel-távolkeleten. Tehát a svéd historic kötelék mellett ezért volt csak Cseh Gripen.

Egyébéknt nem ócsárolom az írást, szerintem élvezetes, jól olvasható, és szubjektív, tehát saját élmények vannak benne, ami a fő..
Régen több Gripen is repült egy repnapon...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Kicsit megtréfált a mobilom.

Tehát legyen úgy ahogy hallottad és valóban Paveway IV-eseket vettünk de azon sem szabad megdöbbeni ha csak II.gen. került beszerzésre.Értelmet keresni pedig nem szabad,egyetlen szempont létezik az ár.
 
M

molnibalage

Guest
A P II beszerzés inkább talán jogilag/technikailag problémás, mert gyártótól nem tudsz venni, csak más fegyveres erőtől. Ez valahol megy, valahol meg nem az adott jogi környezet és szándék szerint. Tehát a kérdésem az lenne, hogy kitől lehet egyáltalán venni használt P II kiteket és bombákat? Mikor Líbia idején pont az volt a bibi, hogy az euórpai PGM készletek szépen leapadtak és azóta ők is új bombákat rendeltek...?:confused:

Ezen felül kettőt lehet találni, hogy a jenkinek mi jó üzlet. Drágán eladni a P IV-es vagy óccóért a II-est? Mert nehogy azt hidd már, hogy a magyar fél diktál az ár oldaláról... Ha az ár szempont, akkor 100%, hogy új P IV-et kaptunk. A pilóták egyébként SDB-t szerettek volna.

Mindenkitől azt hallottam, hogy új bombákról van szó. Nem csak a P kitek, de maguk a bombatestek is újak. Új P II meg nincs már jó ideje.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 880
8 097
113
Ha gondoljátok megkérdezem a SAAB-ot, hogy a Charlie/Delta változathoz is integrálták-e a IV sorozatot. Tudtommal nem. SBD-t igen, de azt is úgy tudom, hogy csak a 2.0 szoftverrel, akár a METEOR-t. Tehát ha integráció van, akkor lehet IV. Ha nincs, akkor meg biztos nincs, mert nem tudjuk használni. Az SBD GPS alapú irányítórendszerrel rendelkezik, és láttam C-n D-n, tehát integrálva van. Eszerint lehetséges GPS irányítású bombát rakni a JAS-39C/D-re. Olyan bombát, amelyik mindkettőt (lézer és GPS-t is tud), arról nem volt eddig se riport, se bemutató. Félreértés ne essen én is örülnék, ha IV-es lenne a II. helyett, egyébként meg nem értem hogy miért akartak SBD-t a pilóták, mikor az arra jó, hogy szétcsessze a Toyotáit az ISIS-nek, mert gyakorlatilag robbantótöltete relatíve komolyabb épületek ellen sem megfelelő (kivéve sárkunyhók, kis házak), de pld betonfedezékek, hangárok, megerősített épületek ellen nem, ráadásul mozgó célra sem igazán működtethető. Annyi benne a pozitívm, hogy asszimetrikus hadviselés esetén csökken a járulékos veszteség, illetve a hozzá gyártott, de nem széria vitorlázókittel nem kell berepülni az indiánok közé, mert akár 170km-ről is ledobható, kell magasság esetén, és mivel kicsi simán lehet 8-16 darabot vinni belőle.