T
Törölt tag 1945
Guest
Amegoldásnak.Arról van valami infó,hogy milyen mértékben hűtik a kiáramló vizet a tengeralattjárók?
nem hűtik, hanem fűtik
(lásd a táblázatot)
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Amegoldásnak.Arról van valami infó,hogy milyen mértékben hűtik a kiáramló vizet a tengeralattjárók?
Az egész számítás kicsit homályos nekem.Infravörös felderítés
Az atomtengeralattjáró reaktorok szekunder köri hűtését tengervízzel oldják meg, ami hasonlóan Paksnál a Dunához, felmelegíti azt.
Duna hőmérsékletének mérése az Energiaklub civil szervezet szakmai igazgatója által.
Polgári metorológiai műholdak, akár 0.2°C pontossággal is képesek a tenger felszínének a hőmérsékletét mérni, annak infravörös tartományban való fényképezésével.
A mérés nappal, vagy éjszaka is lehetséges, természetesen csak tiszta időben.
Az óceánok 75%-át felhők takarják, 10 napból átlagosan 6-on, (az Atlanti óceán északi részén 10 napból átlagosan 8 napon át).
Számoljuk ki, hogy egy 3 csomóval lopakodó Virginia osztályú tengeralattjáró S9G típusú, 210MW hőteljesítményű reaktora, hány fokkal emeli meg a tenger hőmérsékletét.
Mivel 1kcal/s megegyezik 4186.8W-al
P = 210MW = 210’000’000 / 4186.8 = 50’157kcal/s
1 kcal az az energia, ami 1kg víz hőmérsékletét 1°C-al emeli meg, és mivel 1m³ víz 1000kg, így elmondhatjuk, hogy a Virginai egy köbméter víz hőmérsékletét másodpercenként 50.1°C-al emeli meg.
S9G hűtési igénye: 50.1°Cm³/s
Számítsuk ki, hogy 3 csomós lopakodási sebesség mellett mennyi víz keveredik össze a 10.1m átmérőjű Virginia mögött.
Virginia testének homlokfelülete
A = R² x π = (10.1 / 2)² x π = 80.1m²
Virginia mögött egy másodperc alatt összekeveredő víz térfogata
3csomó = 3 x 0.514 = 1.542m/s
V = 1.542m/s x 80.1m² = 123.5m³/s
Virginia által felmelegített víz hőmérséklet emelkedése
T = 50.1°Cm³/s / 123.5m³/s = 0.4°C
Fontos kiemelni, hogy a műholdak csak a vízfelszínt látják, az tengeralattjáró által felmelegített tengervíznek el kell érnie a felszínt az észleléshez.
A környezeténél 0.4°C-al melegebb víztömeg addig emelkedik, amíg el nem éri az azonos hőmérsékletű vízréteget, amely a mélysége az aktuális hónaptól függ.
A fenti ábrán látható hőmérsékleti gradienseket figyelembe véve az a maximális mélység, ahonnan a 0.4°C-al melegebb víztömeg a felszínt elérheti;
>100m – március
80m – december, január
60m – november
40m – május, június, október
20m – július, augusztus, szeptember
A fenti számítást elvégezve több osztály, különböző sebességértékeire.
Az egész számítás kicsit homályos nekem.
Amennyire én tudom a hh alatt az álló tengókat periszkóp mélyésgében látta kb. az infra, ha éppen mázlijuk volt.
- Mindig a maximális teljesítménnyel számolsz, akkor is, amikor 3 csomóval megy a hajó?
- Aztán úgy veszed, hogy a felmelegített víz, eléri a felszínt, miközben hűl is? Ez miből következik...? Áramlástechnikusként ezen picit azért pislogok, mert attól, hogy a hőmérsékleti rétegződés ismert nem igazán értem, hogy mitől nem hűl le tovább a frankón keveredő folyadék. A folyadékok keveredése iszonyatosan gyorssá teszi a hőcserét. Próbáld ki, hogy a kávédba téve a tejet megkeverve másodpercek alatt beáll a keveredési véghőmérséklet. A hajóból hátrafelé kiáramló melegvíz és a hajócsavar meg tudja a dolgát, Azok után még felszínre is kéne emelkednie.
- A számítás többi része sem nagyon világos, hogy hogyan jön ki. Mert a hőcserélőkön nem a hajó átmérőjével arányos "kör" KM áramlik át.
nem hűtik, hanem fűtik
(lásd a táblázatot)
Rosszul fogalmaztam.A tengók a kiáramló melegebb szekunderkörös hűtővizet hűtik-e kiáramoltatás előtt mint ahogy a helik is hűtik a kiáramló égés gázokat.
Rosszul fogalmaztam.A tengók a kiáramló melegebb szekunderkörös hűtővizet hűtik-e kiáramoltatás előtt mint ahogy a helik is hűtik a kiáramló égés gázokat.
Én azt hittem, hogy az egész számítás arra megy ki, hogy az egyben maradt örvényeken áthajózva másik tengóval mérik a vízhőmérsékletet. Mondjuk az, hogy a szétterülő áramképbe bele is hajózol esélye kb. minimális.Jogos! Az előfeltételezések nem kerültek ismertetésre.
A fenti számítás a tengeralattjáró számára maximálisan előnytelen előfeltételek mellett történt...
- maximális reaktor hőteljesítmény
- minimális sebesség
- a felmelegített víztömeg 1:1-ben emelkedik, további hűlés-keveredés teljesen elhanyagolva
... és még így is csak tizedfokokról tudunk beszélni.
A számítás feltételezése szerint, a reaktor környékén, oldalt, a hőcserélőn kiáramló felmelegített víztömeg, a tengeralattjáró mögött keveredik annak sodor nyomában, ami hozzávetőlegesen megegyezik annak átmérőjével.
(erről a következő szovjet SOKS hozzászólásban lesz majd szó)
Konkrétan értelmezhetetlen. Mi a fenénvel akar hűteni bármit, amikor az egyetlen hűtőközeg a tengervíz? Tehát a rektorból már kivezetett hőt a tengervíz előtt mivel hűtene...?Nem, két teljesen különálló dologról beszélsz.
Az egyiknél a cél az, hogy szétoszlassák a kiáramló forró gázokat, hogy a kiáramló hő nagyobb területen oszolhasson szét, hogy kevésbé ugorjon ki az infravörös érzékelők számára.
A másiknál nem tudod mivel hűteni a szekunder kört - csak a tengervíz jöhet szóba, ami ugyan az, ahova a szekunder amúgy is kiömlik. Nem tudod jobban szétoszlatni, és ugyanoda távozik mindkét hő. Tehát nincs értelme annak, amit felvezettél.
Nem, két teljesen különálló dologról beszélsz.
Az egyiknél a cél az, hogy szétoszlassák a kiáramló forró gázokat, hogy a kiáramló hő nagyobb területen oszolhasson szét, hogy kevésbé ugorjon ki az infravörös érzékelők számára.
A másiknál nem tudod mivel hűteni a szekunder kört - csak a tengervíz jöhet szóba, ami ugyan az, ahova a szekunder amúgy is kiömlik. Nem tudod jobban szétoszlatni, és ugyanoda távozik mindkét hő. Tehát nincs értelme annak, amit felvezettél.
Zárt rendszerben hűteni nem tudunk semmit sem, csak fűteni, és a hőt átpumpálni egyik helyről a másikra.
Nem létezik olyan műszaki berendezés önmagában, ami mondjuk áram betáplálása után hideget állítana elő.
Olyan létezik ami áram betáplálása után fűt, és olyan is, ami a meleget átszállítja az egyik helyről a másikba.
Mi a túróval lehetne hűteni...? Skiccen.Úgy látom nem vagyok érthető.
Amikor a szekunder körbe beáramlik a víz teszem azt 10 fokos.Miután megtörtént a hőcsere(lehűtötte amit le kellett hűtenie) akkor felmelegszik teszem azt 20 fokra.Az a kérdésem,hogy így 20 fokosan távozik a tengeralattjáróból vagy előtte hűtik valamilyen módszerrel?
Mi a túróval lehetne hűteni...? Skiccen.
A gépegységektől fogod és elvezeted a hulladék hőt a szekunder körbe, ahol a hidegebb tengervíz melegebb lesz. Hogyan én mivel hűtenél? Legfőképpen minek...?
Mi a túróval lehetne hűteni...? Skiccen.
A gépegységektől fogod és elvezeted a hulladék hőt a szekunder körbe, ahol a hidegebb tengervíz melegebb lesz. Hogyan én mivel hűtenél? Legfőképpen minek...?
Termoelektromos módszerrel (hő -》elektromosság) talán még tudnák csökkenteni a tengóból kilépő víz hőmérsékletét, de félek nem érné meg.
Arra gondolsz, hogy a kondenzátor utáni vezetékszakaszba közvetlenül fecskendezel be tengervizet? Felesleges.Kint úgyis keveredik...A szekunder kör kivezetése előtt lehetne hűteni a kiáramló vizet úgy hogy külső tengervizet kevernek hozzá még a hajótesten belül azért,hogy ne olyan meleg víz kerüljön azonnal a tengerbe.
De így,hogy molni magyarázata kb tök értelmetlenné teszi ezt a felderítési módot még a legoptimálisabb(a kereső szemszögéből)esetben is maga a felvetés is felesleges(csak amikor felvetettem még nem írta le molni azt amit).
Termoelektromos módszerrel (hő -》elektromosság) talán még tudnák csökkenteni a tengóból kilépő víz hőmérsékletét, de félek nem érné meg.
Arra gondolsz, hogy a kondenzátor utáni vezetékszakaszba közvetlenül fecskendezel be tengervizet? Felesleges.Kint úgyis keveredik...
Bocsi, de akkor a termoelektromos generátorok mit csinálnak? Pl. az RTG-k az űrszondákon?A termoelektromos módszerrel egyáltalán nem tudsz hőt elektromossággá alakítani.
СОКС* (Система Обнаружения Кильватерного Следа – sodornyom érzékelő rendszer)
*Mivel jelenleg is minősített, és export korlátozott komplexumról lesz szó, így a továbbiakat kéretik némi egészséges kétkedéssel olvasni.
Következzék akkor a SzOKSz komplexum három generációja.
Szovjetek a tengeralattjáró sodornyomának észlelésére az 1970-es években dolgozták ki a СОКС „Снегирь” kísérleti komplexumot, ami nevét a Pirók madárkáról kapta. (a csőre hasonlít a középső detektorra)
SzOKSz komplexum három féle detektora
A komplexum három detektorból állt;
- nagy-pontosságú vízhőmérő
- turbulencia (hullám nyomás) érzékelő
- ultra érzékeny sugárdetektor (gamma spektrométer)
A detektorok egymástól függetlenül folyamatosan működtek, mindegyik kijelezte a mérésének eredményét.
A mérési eredmények változása jelezte, ha a vadász a cél sodornyomában került.
Mivel a SzOKSz sem irány, sem távolsági adatot nem szolgáltatott a célról, így a vadásznak kellett manőverezéssel meghatározni a sodornyom irányát. (cikk-cakkban feltérképezve a sodornyom határát)
Az észlelési távolság helyett, itt észlelési időről érdemes beszélni.
Egy cél elhaladása után, annak típusától és sebességétől függően; 30 perctől, több óráig terjedt az az időtartam, amíg a SzOKSz eredményesen észlelhette annak sodornyomát.
Az akkor már elavulófélben lévő Pr.627A (November) osztály több egységére (K-14, K-42, K-115) szerelték fel a СОКС „Снегирь” kísérleti komplexumot.
Feladatuk a saját egységek követésével igazolni a СОКС „Снегирь” kísérleti komplexum gyakorlati alkalmazásának lehetőségét.
Pr.627A (November) - K-42
Miután a Pr.627A (November) egységek többször is sikeresen követtek saját egységeket a СОКС „Снегирь” alkalmazásával, a 80’as évek elején döntés született arról, hogy két modernebb Пр.671 (Victor-I) vadászra utólag beépítik, immáron az ellenséges célok elleni alkalmazásáról gyűjthessenek tapasztalatokat.
СОКС МНК-100 „Колос” (fül)
Két Пр.671 (Victor-I) egységre (K-147, K-438) utólag került beépítésre a СОКС МНК-100 „Колос” komplexum.
A kísérleti СОКС „Снегирь” tapasztalatai alapján, a СОКС МНК-100 „Колос” esetén immáron több detektor került beépítésre, mivel néha nem lehetett eldönteni, hogy célt észlel-e a SzOKSz, vagy csak elromlott az adott detektor.
Пр.671 (Victor-I) K-147
Пр.671 (Victor-I) K-147
Az első siker 1985 nyarán, az Операция “Апорт” alatt érkezett, amikor a K-147 öt napon át képes volt a Benjamin Franklin osztályú SSBN-641 USS Simon Bolivar rakétahordozót követni.
A siker után döntés született, miszerint az összes újonnan épített vadásztengeralattjáró megkapja a SzOKSz komplexum következő generációját...