Nem-Akusztikus felderítési módszerek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Infravörös felderítés

2018-11-11-11-17-59-Window.jpg


Az atomtengeralattjáró reaktorok szekunder köri hűtését tengervízzel oldják meg, ami hasonlóan Paksnál a Dunához, felmelegíti azt.

2018-11-11-11-49-57-30-fok-feletti-v-zh-m-rs-kleteket-m-rt-nk-a-Dun-ban-Paksn-l-a-hivatalos-h-m-r.jpg

Duna hőmérsékletének mérése az Energiaklub civil szervezet szakmai igazgatója által.

Polgári metorológiai műholdak, akár 0.2°C pontossággal is képesek a tenger felszínének a hőmérsékletét mérni, annak infravörös tartományban való fényképezésével.
A mérés nappal, vagy éjszaka is lehetséges, természetesen csak tiszta időben.
Az óceánok 75%-át felhők takarják, 10 napból átlagosan 6-on, (az Atlanti óceán északi részén 10 napból átlagosan 8 napon át).

Számoljuk ki, hogy egy 3 csomóval lopakodó Virginia osztályú tengeralattjáró S9G típusú, 210MW hőteljesítményű reaktora, hány fokkal emeli meg a tenger hőmérsékletét.

Mivel 1kcal/s megegyezik 4186.8W-al
P = 210MW = 210’000’000 / 4186.8 = 50’157kcal/s

1 kcal az az energia, ami 1kg víz hőmérsékletét 1°C-al emeli meg, és mivel 1m³ víz 1000kg, így elmondhatjuk, hogy a Virginai egy köbméter víz hőmérsékletét másodpercenként 50.1°C-al emeli meg.

S9G hűtési igénye: 50.1°Cm³/s

Számítsuk ki, hogy 3 csomós lopakodási sebesség mellett mennyi víz keveredik össze a 10.1m átmérőjű Virginia mögött.

Virginia testének homlokfelülete
A = R² x π = (10.1 / 2)² x π = 80.1m²

Virginia mögött egy másodperc alatt összekeveredő víz térfogata
3csomó = 3 x 0.514 = 1.542m/s
V = 1.542m/s x 80.1m² = 123.5m³/s

Virginia által felmelegített víz hőmérséklet emelkedése
T = 50.1°Cm³/s / 123.5m³/s = 0.4°C

Fontos kiemelni, hogy a műholdak csak a vízfelszínt látják, az tengeralattjáró által felmelegített tengervíznek el kell érnie a felszínt az észleléshez.

A környezeténél 0.4°C-al melegebb víztömeg addig emelkedik, amíg el nem éri az azonos hőmérsékletű vízréteget, amely a mélysége az aktuális hónaptól függ.

Seasonal-thermocline-in-the-North-Atalantic.jpg


A fenti ábrán látható hőmérsékleti gradienseket figyelembe véve az a maximális mélység, ahonnan a 0.4°C-al melegebb víztömeg a felszínt elérheti;
>100m – március
80m – december, január
60m – november
40m – május, június, október
20m – július, augusztus, szeptember

A fenti számítást elvégezve több osztály, különböző sebességértékeire.

2018-11-11-13-19-44-Microsoft-Excel-SUBS-xls.jpg
Az egész számítás kicsit homályos nekem.
  • Mindig a maximális teljesítménnyel számolsz, akkor is, amikor 3 csomóval megy a hajó?
  • Aztán úgy veszed, hogy a felmelegített víz, eléri a felszínt, miközben hűl is? Ez miből következik...? Áramlástechnikusként ezen picit azért pislogok, mert attól, hogy a hőmérsékleti rétegződés ismert nem igazán értem, hogy mitől nem hűl le tovább a frankón keveredő folyadék. A folyadékok keveredése iszonyatosan gyorssá teszi a hőcserét. Próbáld ki, hogy a kávédba téve a tejet megkeverve másodpercek alatt beáll a keveredési véghőmérséklet. A hajóból hátrafelé kiáramló melegvíz és a hajócsavar meg tudja a dolgát, Azok után még felszínre is kéne emelkednie.
  • A számítás többi része sem nagyon világos, hogy hogyan jön ki. Mert a hőcserélőkön nem a hajó átmérőjével arányos "kör" KM áramlik át.
Amennyire én tudom a hh alatt az álló tengókat periszkóp mélyésgében látta kb. az infra, ha éppen mázlijuk volt.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu
T

Törölt tag 1945

Guest
Az egész számítás kicsit homályos nekem.
  • Mindig a maximális teljesítménnyel számolsz, akkor is, amikor 3 csomóval megy a hajó?
  • Aztán úgy veszed, hogy a felmelegített víz, eléri a felszínt, miközben hűl is? Ez miből következik...? Áramlástechnikusként ezen picit azért pislogok, mert attól, hogy a hőmérsékleti rétegződés ismert nem igazán értem, hogy mitől nem hűl le tovább a frankón keveredő folyadék. A folyadékok keveredése iszonyatosan gyorssá teszi a hőcserét. Próbáld ki, hogy a kávédba téve a tejet megkeverve másodpercek alatt beáll a keveredési véghőmérséklet. A hajóból hátrafelé kiáramló melegvíz és a hajócsavar meg tudja a dolgát, Azok után még felszínre is kéne emelkednie.
  • A számítás többi része sem nagyon világos, hogy hogyan jön ki. Mert a hőcserélőkön nem a hajó átmérőjével arányos "kör" KM áramlik át.
Amennyire én tudom a hh alatt az álló tengókat periszkóp mélyésgében látta kb. az infra, ha éppen mázlijuk volt.

Jogos! Az előfeltételezések nem kerültek ismertetésre.

A fenti számítás a tengeralattjáró számára maximálisan előnytelen előfeltételek mellett történt...
- maximális reaktor hőteljesítmény
- minimális sebesség
- a felmelegített víztömeg 1:1-ben emelkedik, további hűlés-keveredés teljesen elhanyagolva
... és még így is csak tizedfokokról tudunk beszélni.

2018-11-12-09-18-11-Strategic-antisubmarine-warfare-naval-strategy-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg

A számítás feltételezése szerint, a reaktor környékén, oldalt, a hőcserélőn kiáramló felmelegített víztömeg, a tengeralattjáró mögött keveredik annak sodor nyomában, ami hozzávetőlegesen megegyezik annak átmérőjével.
(erről a következő szovjet SOKS hozzászólásban lesz majd szó)
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Rosszul fogalmaztam.A tengók a kiáramló melegebb szekunderkörös hűtővizet hűtik-e kiáramoltatás előtt mint ahogy a helik is hűtik a kiáramló égés gázokat.

Nem, két teljesen különálló dologról beszélsz.
Az egyiknél a cél az, hogy szétoszlassák a kiáramló forró gázokat, hogy a kiáramló hő nagyobb területen oszolhasson szét, hogy kevésbé ugorjon ki az infravörös érzékelők számára.
A másiknál nem tudod mivel hűteni a szekunder kört - csak a tengervíz jöhet szóba, ami ugyan az, ahova a szekunder amúgy is kiömlik. Nem tudod jobban szétoszlatni, és ugyanoda távozik mindkét hő. Tehát nincs értelme annak, amit felvezettél.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Rosszul fogalmaztam.A tengók a kiáramló melegebb szekunderkörös hűtővizet hűtik-e kiáramoltatás előtt mint ahogy a helik is hűtik a kiáramló égés gázokat.

Zárt rendszerben hűteni nem tudunk semmit sem, csak fűteni, és a hőt átpumpálni egyik helyről a másikra.
Nem létezik olyan műszaki berendezés önmagában, ami mondjuk áram betáplálása után hideget állítana elő.
Olyan létezik ami áram betáplálása után fűt, és olyan is, ami a meleget átszállítja az egyik helyről a másikba.
 
M

molnibalage

Guest
Jogos! Az előfeltételezések nem kerültek ismertetésre.

A fenti számítás a tengeralattjáró számára maximálisan előnytelen előfeltételek mellett történt...
- maximális reaktor hőteljesítmény
- minimális sebesség
- a felmelegített víztömeg 1:1-ben emelkedik, további hűlés-keveredés teljesen elhanyagolva
... és még így is csak tizedfokokról tudunk beszélni.

2018-11-12-09-18-11-Strategic-antisubmarine-warfare-naval-strategy-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg

A számítás feltételezése szerint, a reaktor környékén, oldalt, a hőcserélőn kiáramló felmelegített víztömeg, a tengeralattjáró mögött keveredik annak sodor nyomában, ami hozzávetőlegesen megegyezik annak átmérőjével.
(erről a következő szovjet SOKS hozzászólásban lesz majd szó)
Én azt hittem, hogy az egész számítás arra megy ki, hogy az egyben maradt örvényeken áthajózva másik tengóval mérik a vízhőmérsékletet. Mondjuk az, hogy a szétterülő áramképbe bele is hajózol esélye kb. minimális.

Én fizikailag reménytelennek érzem a hulladékhő alapú érzékelést. Lassú sebességnél a teljesítmény nagyon kicsi. Nagyobb sebességnél a teljesítmény igény négyzetes/köbös szerűen nő a hullámellenállástól is függően, addig a hőcserélő hatékonysága már érdekesebb kérdés, mert a hőcserélő hasonlósági számai tízszeres áramlási sebességnél - a tengó sebességével lineárisan nő az anyagáram, míg az elvonandó hő nem - azért már iszonyatosan eltérnek és attól erősen függ adott tömegáramok esetén a dT.

Még, ha 10-15 fokot is emelne a tengó körüli hőmérsékletnél, akkor sem igazán tudom elképzelni azt, hogy a felszínen abból bármi látszódna. A víz "sajnos" - iparban ennek csak örülünk - nagyon jó hővezető és nagy fajhője. A tenger meg hatalmas, elveszik benne az a hőmennyiség úgy, hogy a hajócsavar még kellemesen meg is pörgeti a vizet.

Gondolj bele, hogy Paksnál a kondenzátorok cirka 3 GW-ot* tesznek bele a folyóba és a hőmérséklet emelkedése átlagos vízhozamnál a keveredés után mennyire kicsi.

*Erőműveknél ahol a hatásfok 30% tája a kondenzátor hőteljesítménye kb. 130-150%-a a villamos teljesítménynek átlagos tavaszi munkanapon.


A radioaktivitás méréséről lesz szó? Az orosz tengók, mintha ezzel próbálkoztak volna.

Nem, két teljesen különálló dologról beszélsz.
Az egyiknél a cél az, hogy szétoszlassák a kiáramló forró gázokat, hogy a kiáramló hő nagyobb területen oszolhasson szét, hogy kevésbé ugorjon ki az infravörös érzékelők számára.
A másiknál nem tudod mivel hűteni a szekunder kört - csak a tengervíz jöhet szóba, ami ugyan az, ahova a szekunder amúgy is kiömlik. Nem tudod jobban szétoszlatni, és ugyanoda távozik mindkét hő. Tehát nincs értelme annak, amit felvezettél.
Konkrétan értelmezhetetlen. Mi a fenénvel akar hűteni bármit, amikor az egyetlen hűtőközeg a tengervíz? Tehát a rektorból már kivezetett hőt a tengervíz előtt mivel hűtene...? :confused::eek:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 915
85 511
113
Nem, két teljesen különálló dologról beszélsz.
Az egyiknél a cél az, hogy szétoszlassák a kiáramló forró gázokat, hogy a kiáramló hő nagyobb területen oszolhasson szét, hogy kevésbé ugorjon ki az infravörös érzékelők számára.
A másiknál nem tudod mivel hűteni a szekunder kört - csak a tengervíz jöhet szóba, ami ugyan az, ahova a szekunder amúgy is kiömlik. Nem tudod jobban szétoszlatni, és ugyanoda távozik mindkét hő. Tehát nincs értelme annak, amit felvezettél.

Zárt rendszerben hűteni nem tudunk semmit sem, csak fűteni, és a hőt átpumpálni egyik helyről a másikra.
Nem létezik olyan műszaki berendezés önmagában, ami mondjuk áram betáplálása után hideget állítana elő.
Olyan létezik ami áram betáplálása után fűt, és olyan is, ami a meleget átszállítja az egyik helyről a másikba.

Úgy látom nem vagyok érthető.

Amikor a szekunder körbe beáramlik a víz teszem azt 10 fokos.Miután megtörtént a hőcsere(lehűtötte amit le kellett hűtenie) akkor felmelegszik teszem azt 20 fokra.Az a kérdésem,hogy így 20 fokosan távozik a tengeralattjáróból vagy előtte hűtik valamilyen módszerrel?
 
M

molnibalage

Guest
Úgy látom nem vagyok érthető.

Amikor a szekunder körbe beáramlik a víz teszem azt 10 fokos.Miután megtörtént a hőcsere(lehűtötte amit le kellett hűtenie) akkor felmelegszik teszem azt 20 fokra.Az a kérdésem,hogy így 20 fokosan távozik a tengeralattjáróból vagy előtte hűtik valamilyen módszerrel?
Mi a túróval lehetne hűteni...? Skiccen.
bab070fb9889e7a72208d4f8b283e3fc.png



A gépegységektől fogod és elvezeted a hulladék hőt a szekunder körbe, ahol a hidegebb tengervíz melegebb lesz. Hogyan én mivel hűtenél? Legfőképpen minek...?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Cifu

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 915
85 511
113
Mi a túróval lehetne hűteni...? Skiccen.
bab070fb9889e7a72208d4f8b283e3fc.png



A gépegységektől fogod és elvezeted a hulladék hőt a szekunder körbe, ahol a hidegebb tengervíz melegebb lesz. Hogyan én mivel hűtenél? Legfőképpen minek...?

A szekunder kör kivezetése előtt lehetne hűteni a kiáramló vizet úgy hogy külső tengervizet kevernek hozzá még a hajótesten belül azért,hogy ne olyan meleg víz kerüljön azonnal a tengerbe.
De így,hogy molni magyarázata kb tök értelmetlenné teszi ezt a felderítési módot még a legoptimálisabb(a kereső szemszögéből)esetben is maga a felvetés is felesleges(csak amikor felvetettem még nem írta le molni azt amit).
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Termoelektromos módszerrel (hő -》elektromosság) talán még tudnák csökkenteni a tengóból kilépő víz hőmérsékletét, de félek nem érné meg.
A hőmérséklet különbségbtúl kicsi, a termoelektromos rendszerek hatékonysága is túl kicsi...ergó valami nagyon nagy berendezés kéne hogy érdemi hatást érjenek el.
 
M

molnibalage

Guest
A szekunder kör kivezetése előtt lehetne hűteni a kiáramló vizet úgy hogy külső tengervizet kevernek hozzá még a hajótesten belül azért,hogy ne olyan meleg víz kerüljön azonnal a tengerbe.
De így,hogy molni magyarázata kb tök értelmetlenné teszi ezt a felderítési módot még a legoptimálisabb(a kereső szemszögéből)esetben is maga a felvetés is felesleges(csak amikor felvetettem még nem írta le molni azt amit).
Arra gondolsz, hogy a kondenzátor utáni vezetékszakaszba közvetlenül fecskendezel be tengervizet? Felesleges.Kint úgyis keveredik...
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Termoelektromos módszerrel (hő -》elektromosság) talán még tudnák csökkenteni a tengóból kilépő víz hőmérsékletét, de félek nem érné meg.

No +1x ugyanaz a butaság, mint amit dudi kérdezett.
A termoelektromos módszerrel egyáltalán nem tudsz hőt elektromossággá alakítani.
A Peltier elem csak annyit tud, hogy egyik oldaláról a másikra szállítja a meleget.
Egy zárt tengeralattjárón pedig nincs hová szállítani, csak a tenger körülötte.

Nem létezik olyan műszaki berendezés, ami mondjuk áram betáplálása után hideget állítana elő.
Olyan létezik ami áram betáplálása után fűt, és olyan is, ami a meleget átszállítja az egyik helyről a másikba. (Peltier elem a második)
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
T

Törölt tag 1586

Guest
A termoelektromos módszerrel egyáltalán nem tudsz hőt elektromossággá alakítani.
Bocsi, de akkor a termoelektromos generátorok mit csinálnak? Pl. az RTG-k az űrszondákon?
Vàn egy hideg oldalad (jelen estben a tengervíz) egy meleg oldalad (reaktor hűtővíz) és a a kettő közé beraksz valami termoelemet akkor nem a hőenergia egy részéből lesz közvetlenül villamos energia? (perrsze iszonyúan rossz hatásfokkal).
 
T

Törölt tag 1945

Guest
СОКС* (Система Обнаружения Кильватерного Следа – sodornyom érzékelő rendszer)

*Mivel jelenleg is minősített, és export korlátozott komplexumról lesz szó, így a továbbiakat kéretik némi egészséges kétkedéssel olvasni.

Következzék akkor a SzOKSz komplexum három generációja.

Internal-Wake.jpg

Szovjetek a tengeralattjáró sodornyomának észlelésére az 1970-es években dolgozták ki a СОКС „Снегирь” kísérleti komplexumot, ami nevét a Pirók madárkáról kapta. (a csőre hasonlít a középső detektorra)

Victor-image-19312.jpg

SzOKSz komplexum három féle detektora

A komplexum három detektorból állt;
- nagy-pontosságú vízhőmérő
- turbulencia (hullám nyomás) érzékelő
- ultra érzékeny sugárdetektor (gamma spektrométer)

A detektorok egymástól függetlenül folyamatosan működtek, mindegyik kijelezte a mérésének eredményét.
A mérési eredmények változása jelezte, ha a vadász a cél sodornyomában került.
Mivel a SzOKSz sem irány, sem távolsági adatot nem szolgáltatott a célról, így a vadásznak kellett manőverezéssel meghatározni a sodornyom irányát. (cikk-cakkban feltérképezve a sodornyom határát)

Az észlelési távolság helyett, itt észlelési időről érdemes beszélni.
Egy cél elhaladása után, annak típusától és sebességétől függően; 30 perctől, több óráig terjedt az az időtartam, amíg a SzOKSz eredményesen észlelhette annak sodornyomát.

Az akkor már elavulófélben lévő Pr.627A (November) osztály több egységére (K-14, K-42, K-115) szerelték fel a СОКС „Снегирь” kísérleti komplexumot.
Feladatuk a saját egységek követésével igazolni a СОКС „Снегирь” kísérleti komplexum gyakorlati alkalmazásának lehetőségét.

K-42s.jpg

Pr.627A (November) - K-42

Miután a Pr.627A (November) egységek többször is sikeresen követtek saját egységeket a СОКС „Снегирь” alkalmazásával, a 80’as évek elején döntés született arról, hogy két modernebb Пр.671 (Victor-I) vadászra utólag beépítik, immáron az ellenséges célok elleni alkalmazásáról gyűjthessenek tapasztalatokat.

СОКС МНК-100 „Колос” (fül)

Két Пр.671 (Victor-I) egységre (K-147, K-438) utólag került beépítésre a СОКС МНК-100 „Колос” komplexum.

pKox1L2.png

A kísérleti СОКС „Снегирь” tapasztalatai alapján, a СОКС МНК-100 „Колос” esetén immáron több detektor került beépítésre, mivel néha nem lehetett eldönteni, hogy célt észlel-e a SzOKSz, vagy csak elromlott az adott detektor.

image-30408.jpg

Пр.671 (Victor-I) K-147


147-mp4-snapshot-07-27-2018-11-16-12-35-26.jpg

Пр.671 (Victor-I) K-147

Az első siker 1985 nyarán, az Операция “Апорт” alatt érkezett, amikor a K-147 öt napon át képes volt a Benjamin Franklin osztályú SSBN-641 USS Simon Bolivar rakétahordozót követni.

A siker után döntés született, miszerint az összes újonnan épített vadásztengeralattjáró megkapja a SzOKSz komplexum következő generációját...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 915
85 511
113
СОКС* (Система Обнаружения Кильватерного Следа – sodornyom érzékelő rendszer)

*Mivel jelenleg is minősített, és export korlátozott komplexumról lesz szó, így a továbbiakat kéretik némi egészséges kétkedéssel olvasni.

Következzék akkor a SzOKSz komplexum három generációja.

Internal-Wake.jpg

Szovjetek a tengeralattjáró sodornyomának észlelésére az 1970-es években dolgozták ki a СОКС „Снегирь” kísérleti komplexumot, ami nevét a Pirók madárkáról kapta. (a csőre hasonlít a középső detektorra)

Victor-image-19312.jpg

SzOKSz komplexum három féle detektora

A komplexum három detektorból állt;
- nagy-pontosságú vízhőmérő
- turbulencia (hullám nyomás) érzékelő
- ultra érzékeny sugárdetektor (gamma spektrométer)

A detektorok egymástól függetlenül folyamatosan működtek, mindegyik kijelezte a mérésének eredményét.
A mérési eredmények változása jelezte, ha a vadász a cél sodornyomában került.
Mivel a SzOKSz sem irány, sem távolsági adatot nem szolgáltatott a célról, így a vadásznak kellett manőverezéssel meghatározni a sodornyom irányát. (cikk-cakkban feltérképezve a sodornyom határát)

Az észlelési távolság helyett, itt észlelési időről érdemes beszélni.
Egy cél elhaladása után, annak típusától és sebességétől függően; 30 perctől, több óráig terjedt az az időtartam, amíg a SzOKSz eredményesen észlelhette annak sodornyomát.

Az akkor már elavulófélben lévő Pr.627A (November) osztály több egységére (K-14, K-42, K-115) szerelték fel a СОКС „Снегирь” kísérleti komplexumot.
Feladatuk a saját egységek követésével igazolni a СОКС „Снегирь” kísérleti komplexum gyakorlati alkalmazásának lehetőségét.

K-42s.jpg

Pr.627A (November) - K-42

Miután a Pr.627A (November) egységek többször is sikeresen követtek saját egységeket a СОКС „Снегирь” alkalmazásával, a 80’as évek elején döntés született arról, hogy két modernebb Пр.671 (Victor-I) vadászra utólag beépítik, immáron az ellenséges célok elleni alkalmazásáról gyűjthessenek tapasztalatokat.

СОКС МНК-100 „Колос” (fül)

Két Пр.671 (Victor-I) egységre (K-147, K-438) utólag került beépítésre a СОКС МНК-100 „Колос” komplexum.

pKox1L2.png

A kísérleti СОКС „Снегирь” tapasztalatai alapján, a СОКС МНК-100 „Колос” esetén immáron több detektor került beépítésre, mivel néha nem lehetett eldönteni, hogy célt észlel-e a SzOKSz, vagy csak elromlott az adott detektor.

image-30408.jpg

Пр.671 (Victor-I) K-147


147-mp4-snapshot-07-27-2018-11-16-12-35-26.jpg

Пр.671 (Victor-I) K-147

Az első siker 1985 nyarán, az Операция “Апорт” alatt érkezett, amikor a K-147 öt napon át képes volt a Benjamin Franklin osztályú SSBN-641 USS Simon Bolivar rakétahordozót követni.

A siker után döntés született, miszerint az összes újonnan épített vadásztengeralattjáró megkapja a SzOKSz komplexum következő generációját...

A sodornyom erősségéből(vagy abból,hogy milyen széless)nem lehetett következtetni a távolságra
 
T

Törölt tag 1945

Guest
СОКС МНК-200 „Тукан” (tukánmadár)

1987 és 1992 között a Пр. 671РТМК (Victor-III) sorozat utolsó 5 egysége (К-292, К-388, К-138, К-414, К-448) készült a torony tetején SzOKSz tukán detektorral.

Victor-III-K-138-image-14079.jpg

Пр. 671РТМК (Victor-III) - K-138 „Обнинск”

Victor-III-414.jpg

Пр. 671РТМК (Victor-III) - K-414 „Даниил Московский”

A Пр. 671РТМК (Victor-III) utódja, a Пр. 971 (Akula) sorozat első két egységén lemaradt, de utána az 1988-tól átadott mind a 12 példányra (К-154, К-157, К-317, К-328, К-335, К-461, К-480, К-295, К-322, К-331, К-391, К-419) már felkerült a СОКС МНК-200 „Тукан”.
Az Indiának átadott К-152 „Chakra” nem kapta meg az érzékeny technológiának számító, ezáltal export korlátozott SzOKSz komplexumot.

Akula-K-335-image-6152.jpg

Пр. 971 (Akula) – K-335 "Гепард"

Miközben az acélból épített és ezáltal olcsóbb Пр. 971 (Akula) nagy számban készült, addig a drága titán Пр.945А (Sierra-II) típusból mindössze két példány (K-239, K-276) került rendszeresítésre 1990 illetve 1993-ban.

SIERRA-II-various-image-30419.jpg

Пр.945А (Sierra-II) SzOKSz jellegzetessége, hogy a hármas érzékelő tartója vízszintesen, a torony oldalára került felszerelésre.

Sierra-image-19311.jpg

Mindkét Пр.945А (Sierra-II) egység a kikötőben

A 2000-es évek elején, nagyjavítása alatt a még üzemben tartott egyetlen Пр.945 (Sierra-I) egység, a K-276 "Кострома" is megkapta a SzOKSz komplexumot, amit egészen egyedi módon építenek be.

SIERRA-I-K276-image-30415.jpg

Пр.945 (Sierra-I) - K-276 "Кострома"

Miközben az 1987 és 1995 között rendszeresített vadász tengeralattjárók összes egysége megkapta a СОКС МНК-200 „Тукан” komplexumot, addig a hidegháború utáni első új vadásztípus, a 2013-ban rendszerbe állított Пр.885 (Granay) osztály K-560 „Северодвинск”, és a Пр.8851 К-561 „Казань” egységén nem láttam már SzOKSz nyomát.

560.jpg

Пр.885 (Granay) - K-560 „Северодвинск”
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Azt hittem, hogy a "tűpárna" SzOKSz valójában azért jött létre, hogy a sodor / sugárzás / hő forrásának irányát nagyjából meghatározhassák. Ezek szerint valójában ilyesmire egyik SzOKSz változat sem alkalmas?