1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Northrop YF–23 Black Widow II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - Terminator által indítva @ 2019. szeptember 29..

  1. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Még az is lehet.De ahoz az kell,hogy mindkét oldal stealt gépeket használjon.Mire ez bekvetkezik,és a világon nem csak amerikai sorozatgyártott lopakodó gépek lesznek,addigra az F22 váltásérett.Azonkivűl hangsebesség felet az F23 jobban manőverezett,mint az F22.
    Szerintem a kettős,ARH+IR önvezérlő fejes AAMek elterjedése,és a hálozatba kapcsolt multistatikus radarrendszerek hálózatos hadviselési módszerben fogják jelenteni a megoldást,
     
    Bleroka likes this.
  2. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Igen, újra. Ezt még annyival kiegészíteném, hogy ebből még az ki is lett hagyva, hogy elég komoly iparág ügyködik szerte a világon azon is, hogy azokat a BVR-ben kilőtt rakétákat elterelje a valós céljuktól mindenféle ál célokkal, legyen az aktív zavarás, vagy akár csak egyszerű infra csali. A jövő már a kis méretű ellenrakétáké vagy energia fegyvereké lehet, amelyek a beérkező fenyegető eszközöket hatástalanítják.

    A dogfight szerintem élt, él, és élni fog.
     
    endre and fip7 like this.
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    endre, fip7, svajcibeka and 4 others like this.
  4. sequadon

    sequadon Active Member

    IRST lehet egy lehetséges válasz szerintem. PIRATE állítólag (link) több mint 74 km-ről észlel, persze nem tudni mit és milyen körülmények között (tehát ideálisnak tekinthető feltételek mellett: tiszta idő, fáklyázó célpont). A súrlódásból keletkező hő is mindig ott van és a hatalmas felületek hűtése nem egyszerűen megoldható. Ellenben passzív. Én komoly fejlődést várok ebben a technológiában a stealth terjedésével.
     
    endre likes this.
  5. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Akkor félreértettem, mert ezen a linken drámai változás nincs. Az F-24-re gondoltam.

    A nagy számú és nagy terület felett vívott légi harc esetén a generális stealth képességet nyugodtan felejtsük el. Fizikai képtelenség megvalósítani azt, hogy +/-60 (120) foknál szélesebb aspektusnál az észlelési távolság ennyire alacsony legyen.

    Az EIFF meg kb. kezd a múltté lenni. Sűrű légtér a NATO gépeken rendelkezésre álló IFF rendszerek akár 15-25 fokos nyalábbal dogoznak. Ha már kicsit is keverednek a gépek, akkor ez kuka. Okkal van EOTS integráltan már az F-35-ön. Lehet, hogy nem fog minden tracket VID-elni egy gép, de nem is kell. Bár itt továbbra is az a szűk km., ha közel van egymáshoz baráti és ellenséges gép is és hiába van akár VID és track akkor is fennáll a veszélye, hogy ha bármi okból bontódik az MCG, akkor onnantól fogva ujjak keresztbe, hogy végfázisban az ARH AAM ne baráti gépre álljon rá...

    Az EO/IR képalkotó rendszerek a BVR/WVR határán és 20-30 km távolságig egészen újfajta lehetőségeket nyújtanak főleg adatkapcsolat esetén.

    A stealth képesség azért hasznos, mert a BVR légi harc azon fázisa rejthető el az ellenfél elől, ha gép már kapott infót valahogy, hogy már gyorsít és emelkedik a rakéták elhajigálásához és ezt akkor teszi, amikor a gyorsító gépet még nem igazán látják. A másik fontos képessége az area denial SAM rendszerek képességének negálása. Mivel a rakéták repülési ideje 100 km felett 90+sec táján van ezért bőven van lehetőség az idő és távolság miatt megtörni a trackképzést és a rakéta meg mellémegy. Kisebb távolságon ez egyre inkább irrelevánssá válik.

    Az Sz-400 MFR radarja esetén a -30 dBSm-re (0,001 m2) jön ki 37 km körüli táv, ha jól emlékszem, de zavarásmentes környezetben. Nyebo-nál kb. 90 km. De a SAM radarok nem mozognak, könnyű ellenük optimalizálni az RCS-t. Ha, egy vadászgép az nem ilyen... A batárnagy Ibris radarra valami 25 km jön ki a -30 dBsm-re. Csak, ha picit is szuboptimális már az RCS, ha "csak" 0,01 vagy 0,1 m2 között van, akkor ott azért már nyílik az olló. Még mindig számottevő probléma a stealth de szó nincs arról, hogy egymás mellett húznak már el a gépek mire azonosítják egymást. Ez azért már nagyon extrém túlzás.

    Nem kell várni, már van. A Haditechnikai Összefoglalóban egy hevenyészett angol fordítása van egy német hosszú anyagnak a PIRATE IRST-ről.

    Vagy csak a német wiki...
    https://de.wikipedia.org/wiki/EuroFIRST_PIRATE
     
    endre, Bleroka and Celebra like this.
  6. zsolti

    zsolti Well-Known Member

    Komoly fejlődés VAN, nem kell azt várni ezen a területen. Ellenben párás - ködös időben nem működik. Vannak olyan tájai a világnak ahol nagyjából sosem lesz jó semmire, meg olyanok ahol csak random előre nem kiszámítható módon lesz használhatatlan néha - néha.
     
    endre likes this.
  7. sequadon

    sequadon Active Member

    Már most is komoly képességeket ad egy ilyen rendszer de ezeken felül várok további javulást. Azt pedig nem merném állítani, hogy sosem lesz jó semmire, fejlődik a képalkotási technológia, a számítási kapacitások is egyre durvábbak.
     
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Nem a számítási kapacitás a limitáló tényező, hanem az optika. Nem tehetsz tetszőleges méretű optikát a gépre, mert nem fér el, ezen felül egy idő után már pásztázni is kell, ha szűk a FOV.

    Zsolti nem azt mondta, hogy generálisan semmire sem jó, de a világon vannak olyan klímájú helyek, akkor az év és földrajzi hely igen szűk alkalmazhatóságot tesz lehetővé. Van ahol, mert szinte soha nincs gátja az alkalmazásnak.
     
  9. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Szerintem a datalinkek fejlődésével a vadászok mint aktiv kisugárzók,az AWACS gépek meg mint passziv jelfogó és feldolgozó elemek fognak multistatikus radarhálót alkotni.Ha meg továbbfejlődnek a kompjúterek,és képesek lesznek a szükséges jelfeldolgozó kapacitást vadászgépbe épithető méretbe prezentálni,a vadászgépek magukban is képesek lesznek ilyesmire.A szenzórfúzió is sok lehetőséget rejt még magában,ahogy maguk a szenzorok fejlődnek.Ha jol emlékszem,az ausztrál E7 már rendelkezik nagy hatótávú IR keresővel.
     
    Bleroka likes this.
  10. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Erről van valami forrásod? Mert nekem ez kicsit valószerűtlennek hangzik.


    Így ránézésre nekem nem tűnik egyszerűbbnek és könnyebben gyárthatónak, de ezt nem tudom.

    Igen, közben látom is már a Cifu által betett képen. Ma is tanultam valamit.



    Nagyobb felbontásban ugyanez a kép
    [​IMG]
     
    Horizon and sidewinder12 like this.
  11. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Mindig vannak ilyen vélemények. Minthogy nem építették meg, sose tudjuk meg.
     
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezt a képet azért imádom, mert sok olyan tervezési infó van rajta, amit más gépnél soha nem mutattak meg. Pl. a szuperszonikus területszabálynál a keresztmetszet profilt. Vagy a kabinból kilátás diagramja. Meg a súlypont vándorlás. Asszem talán HTÖ melléklet is lett, de benne van magában a szövegben is ezek miatt.
     
    wolfram, fishbed and arcas like this.
  13. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  14. beta

    beta Well-Known Member

    Ahogy látom az F-23 alternatíva lehetett volna az F-22-nek, vagyis ha az YF-23-at választják ki az YF-22 helyett, akkor is jó gépet kaptak volna.

    Ellenben az X-32 - X-35 versenynél az X-32 olyan ronda volt szerencsétlen, hogy esélye sem volt.
     
    altx likes this.
  15. sidewinder12

    sidewinder12 Well-Known Member

    A YF-23 megépült, repült is. Azt,hogy melyik gép pontosan mit és hogyan tudott végrehajtani, azt a legjobban valószínűleg Paul Metz tudná megmondani. Ő az a berepülőpilóta aki részt vett mindkét programban, repülte mindkét típust. A kérdés az,hogy mit mondhat el abból,amit tapasztalt.
     
    rappali_, fishbed, fip7 and 1 other person like this.
  16. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  20. szzsolt81

    szzsolt81 Well-Known Member

Ezen oldal megosztása