A Taganrog-Yuzhny repülőtéren kirabolták az IL-80 VZPU-t (az orosz fegyveres erők légi parancsnoksága), amelyet "végítélet repülőgépének" is neveznek. A repülőgép a tervezett korszerűsítés és az élettartam meghosszabbítása miatt érkezett ebbe a városba.
December 4-én, pénteken a „Taganrog Aviation Scientific and Technical Complex (TANTK)” nevű repülésbiztonsági szolgálat vezetője G.M. Beriev , a rendőrséghez fordult, mondván, hogy amikor a repülőgépet kora reggel megvizsgálták, a rakományajtó kinyitásának nyomaira bukkantak.
Hogy pontosan mit loptak el, azt nem nevezik meg, de okkal feltételezhetjük, hogy kommunikációs berendezéseket loptak el - rádióadókat és rádióvevőket, beszédinformációk osztályozására szolgáló berendezéseket, titkosító eszközöket.
„A repülőgép-üzemeltetési mérnök elmondása szerint az összes fedélzeti műszer a helyén volt a repülőgép átvételének idején. A munka befejezése után a főbejáratot, a raktér nyílását, három vészkijáratot lezárták. Legutóbb november 26-n vizsgálták meg őket, az összes pecsét ép volt ”- mondta a helyzetet ismerő forrás a REN TV-k.
A rakományajtó felszínén, a repülőgép egyik rekeszében és a belsejébe dobott kapcsolóberendezés fedelén a rendőrök ujjlenyomatokat rögzítettek a feltételezett bűnözőkről
Eddig kevés részlet tudódott ki az eseményről, ezért csak hipotéziseket lehet kidolgozni és feltételezéseket lehet alkotni arról, hogy ez az eset miért történhetett meg.
Sok kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogyan szervezték meg egy ilyen fontos objektum - az orosz fegyveres erők légi parancsnokságának - védelmét.Egyáltalán megszervezték-e, ha a tolvajok ilyen könnyen bejutottak a "világvége repülőgépbe".
Ugyanakkor az Open Media szerint 2020-n a TANTK 24 millió rubelt költött a Taganrog-Yuzhny repülőtér védelmére.
Okkal feltételezhető, hogy a vállalkozás alkalmazottai is részt vehettek a Taganrog-Yuzhny repülőtéren az Il-80-l történő lopásban - vagy voltak megfelelő "tippek" a szakemberek részéről, vagy az üzem alkalmazottai közvetlenül részt vettek a bűncselekményben, mivel segítségük és tanácsuk nélkül aligha lenne lehetséges bejutni a repülőgépbe. Kívülről érkező embernek nehéz bejutni a repülőgépbe, és szinte lehetetlen azt megtudni, hogy mit kell pontosan ellopni, és mi a legnagyobb érték a gépen.
Valószínűleg az úgynevezett "fémtolvajok" vettek részt a taganrogi lopásban. Vagyis a blokkok, panelek és táblák lopását a légirányító állomásról azzal a céllal hajtották végre, hogy később szétszedjék és kiolvasszák belőlük azokat a nemesfémeket, amelyeket nagy mennyiségben használnak az ilyen berendezések gyártásához.
A rendeltetésének megfelelően lehetetlen használni az Il-80-l ellopott rádióberendezéseket a polgári szférában.
Kivéve, ha mint alkatrészt próbálják meg értékesíteni, és ez még ebben az esetben sem valószínű mivel a VSP fedélzetén nagyon specifikus alkatrészeket használnak.
A legnagyobb problémát azonban itt valami más okozza: mivel a lopással precedens született a minősített és szigorúan titkos információk kiszivárogtatásáról.
Amint azt a Gazeta.Ru korábban megírta , a „világvége” repülőgépek az amerikai világvége repülőgépek koncepciójával analóg módon az elnök, a védelmi miniszter és a legfőbb katonai vezetés többi tagja számára szánt járművekre vonatkoznak nukleáris háború esetén, ha a földi irányító szerkezetek megsemmisülnek vagy megsérülnek.
Krízishelyzetekben a légi parancsnokságról Oroszország elnöke - a legfelsőbb főparancsnok - adja meg a legfontosabb utasításokat az ország és a fegyveres erők vezetésével kapcsolatban.Így a bűnözőknek, akik a Taganrog-Yuzhny repülőtéren követték el a lopást, feltételezhetően lehetőségük nyílik arra, hogy megtudják, hogyan történik ez technikailag. És még az a "szerencsés" eset , ha ezek a tolvajok csak a nemesfém tartalmuk miatt lopták el ezeket a berendezéseket , máskülönben a legfontosabb információk kiszivároghatnak a VTPU-l különösen nagy jelentőségű utasítások továbbításának sajátosságairól.
E tekintetben elegendő annyit mondani, hogy a légi parancsnokságról az államfő dönthet egy megtorló (megtorló) hatalmas nukleáris rakétatámadásról, jelzést adhat az atomfegyverek használatának engedélyezéséhez, és átadhat egy kódkombinációt a nukleáris robbanófejek aktiválásához.
Ezért a Taganrog-Yuzhny repülőtéren történt eset messze túllépi a banális lopások határait.
Az Il-80 (Il-86VzPU) egy teljes értékű légi parancsnokság (VZPU), amelyet az 1980-as évek végén fejlesztettek ki az Ilyushin Tervező Irodában (ma PJSC Ilyushin Aviation Complex), és amely az Il-86 utasszállító repülőgépen alapul.
Az Il-86 egy szovjet négymotoros repülőgép közepes távolságú légitársaságok számára készült. Ez az első és legnagyobb tömegű szovjet széles törzsű utasszállító repülőgép. 1980–1997-n sorozatgyártás alatt állt a Voronyezsi Repülési Üzemben. Összesen 106 repülőgépet gyártottak (102 Il-86 az Aeroflot számára és négy Il-80 VZPU a Szovjetunió Védelmi Minisztériumának ). Külsőleg a VTPU abban különbözik a szokásos IL-86-l .hogy nincsenek rajta oldalablakok, a levegőben történő utántöltő rendszerrel rendelkezik és egy hardverrekesz ("púpos") található az elülső törzsben.
A források szerint az Il-80 repülőgépet úgy tervezték, hogy egy háborús időszakban védett helyett biztosítson az ország legfőbb katonai vezetésének, és egyidejűleg irányítsa az ország fegyveres erőit bármilyen intenzitású konfliktusban, ideértve a teljes körű atomháborút is.
Az IL-80 vzpu kommunikációs eszközökkel, életfenntartó rendszerekkel és tápegységekkel van felszerelve. A legénységben vannak rendszer üzemeltetők és harc irányító tisztek. A repülőgépről részletes információk államtitok.
Összesen négy Il-80 repülőgépet gyártottak (USSR-86146, USSR-86147, USSR-86148, USSR-86149 repülőgép-nyilvántartási számok). Mindegyikük a 8. különleges célú repülési részleg (állandó telepítési pont - Chkalovsky repülőtér) része.