Jól látod, oroszok is ezt írják, ők az AL-31FN széria tagjaként hivatkoznak rá
Igen, de itt van egy ki kavarodás, ugyanis az orosz standon a 177Sz mellett ki volt álltva a 117Sz és a 99F
N hajtómű, ami az AL-31F
N. Ez utóbbi nem a korábbi, ribinszki NPO Szaturn, hanem annak egykori konkurense, a moszkvai MMPP Szaljut terméke:
rostec.ru
Így néz ki közelebbről egy régebbi fotón:
Tehát az AL-31FN, vagyis a 99FN nem más, mint a klasszikus AL-31F, tehát 99-es gyártmány alsó segédberendezésházas verziója (ez került az eredeti T-10-es prototípusokban, illetve jóval később a kínai egyhajtóműves J-10-eskbe és a legelső J-20-asokba is) ettől még simán lehet, hogy magát a típusjelet újra használatba veszik. Az AL-31FN-re eredetileg azért volt szükség, mert a T-10-esek még alsó segédberedezés házzal szerelt AL-21F-3A hajtóművekkel voltak szerelve és ebbe az ős-prototípus sorozatba kellett az AL-31F-nek is megcsinálni a módosított verzióját. És érdekesség, hogy mire az első, már AL-31F-re alapozott T-10-es, a negyedik, tehát T-10-4-es elkészült, addigra már tudták, hogy a leendő, végleges Szu-27-es, a T-10Sz majd felső segédberendezésházzal lesz elláva. Így furcsa mód, időrendben a módosított, alsó egédberendezés házas 99FN előbb repült, mint az eredeti 99-es verzió.
Viszont a Ljulka tervezőiroda megtartptta az AL-31FN dizájnt, mert bár a Szu-27-esbe nem ilyen kellett, ők komolyan számoltak az egyhajtóműves típusokba való alkalmazással, olyan gépeknél, mint a Szu-17/22, vagy a MiG-23/27, illetve más, a kilencvenes évekre datált perspektivikus típusok. Akkor még nem tudták, hogy majd a kínaiaknak lesz egy ilyen verzióra szükségük.
Viszont sokan ezt összekeverik a 42FM gyártmánnyal, azaz az AL-31F
M hajtóművel, ami szintán az egykor MMPP Szaljut válasza volt az NPO Szaturn 117Sz hajtóművére és bár erősebb volt, mint klasszikus 99-esek, de tolóerőben nem éri el a 117Sz szintjét.
Ilyen 42FM gyártmányok vannak a Szu-27SzM3, a Szu-30M2 és a Szu-34-es gépekben:
És természetesen ma már nincs se NPO Szaturn, se MMPP Szaljut, csak UEC van és Rosztek.
Szóval a mostani kínai kiállítson egyszerre volt a 117Sz, a 177Sz, a 99FN és az RD-33MK is, de ahogy fentebb írtam, ha ez nem egy egyszerű orosz újságírói félreértés, akkro simán lehet, hogy az AL-31FN-t véletlenül, vagy szánt szándékkal újra használni fogják a 177Sz-re mint típusjelet.
Ne feledjük, hogy a Szuhoj vonalon ősi tradíció, hogy egykor, de kihalt típusjelek gond nélkül újra lesznek hasznosítva. Volt kétféle Szu-7, Szu-9, Szu-11, Szu-15, de még Szu-35-ből is van korai meg későbbi is.