Orosz/szovjet hajtóművek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 990
30 311
113
Szinte minden utánégetős hajtóműnél ilyenek az arányok. Ebben nincsen semmi rendkívüli. Ráadásul a hajtómű üzemidejére is van hatása az utánégetésnek.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 190
14 433
113
Szinte minden utánégetős hajtóműnél ilyenek az arányok. Ebben nincsen semmi rendkívüli. Ráadásul a hajtómű üzemidejére is van hatása az utánégetésnek.
A hétköznapi élet viszonyaihoz és arányaihoz szokott látogatóknak a figyelmét hívtam fel erre az érdekességre, ami a szokásos arányokhoz képest meglepően brutális eltérés. A hétköznapi élet teljesítményeihez viszonyítva rendkívüli.

Az 1.400 óra élettartam agy autóra "átszámítva" --90 km/h-s (város/országút vegyesen) átlagsebesség estére-- olyan, mintha 120e km után motorcsere lenne! ...60e km-es motorfelújítás után!

Csak hogy egy nem repülő-mérnök olvasó is lássa kb. mennyivel nagyobb igénybevételnek van kitéve egy utánégetős hajtómű.

Japán/német benzin motorok nagyjavítás nélkül futnak --gondosan üzemeltetve: olajcsere, szűrők, ...-- 4-500e km-t.

Érdekes lenne egy fajlagos költség becslés, hogy egy német/japán motor --nagyságrendileg-- mennyiért ad 1 LE teljesítményt és egy hajtómű --mondjuk helikopteré, mert azt szintén kW-ban adják meg, nem tolóerőben--.

Szintén érdekes becslés lenne, hogy a nagyjából közös sebességtartományban -- 600-900 km/h -- mennyi (robbanó-motoros)lóerő tud mennyi tolóerőt kiváltani.
...én kb. négyszeres szorzót teszek az LE elé! ...ebben a sebesség-tartományban!

...csak egy kis műszaki/technikai "érdekesség-túra" hétvégi lazítás képpen!!!

Beszállsz @ghostrider ? ;)
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 990
30 311
113
Kicsit más kategória a kettő. Nem véletlenül váltották a csillagmotorokat a gázturbinák. Még a légcsavaros repülőgépeket is gázturbinák mozgatják, csak ott tengely teljesítmény van. A teljesítmény/tömeg viszonyukat össze lehet vetni.
Pl. egy Tu-95MSz NK-12MP (1979) tengelyteljesítményt leadó gázturbinája 3.500 kg tömeg mellett 15.000 LE teljesítményt ad le. Élettartama 5.000 óra. Az alap Tu-95 (1954) 2.900 kg tömegű NK-12 gázturbinája 12.500 LE-t adott le, viszont az élettartama csak 150 óra volt.
Összehasonlításként a B-29 bombázó repülőgép R-4360-51VDT 1.690 kg tömegű, 28 hengeres csillagmotorja a 4.300 LE-t adott le a tengelyre.
A teljesítmény/tömeg viszonya a csillagmotornak 2.54, a gázturbinának 4,29, illetve 4,31.

 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 761
37 392
113
Kicsit más kategória a kettő. Nem véletlenül váltották a csillagmotorokat a gázturbinák. Még a légcsavaros repülőgépeket is gázturbinák mozgatják, csak ott tengely teljesítmény van. A teljesítmény/tömeg viszonyukat össze lehet vetni.
Pl. egy Tu-95MSz NK-12MP (1979) tengelyteljesítményt leadó gázturbinája 3.500 kg tömeg mellett 15.000 LE teljesítményt ad le. Élettartama 5.000 óra. Az alap Tu-95 (1954) 2.900 kg tömegű NK-12 gázturbinája 12.500 LE-t adott le, viszont az élettartama csak 150 óra volt.
Összehasonlításként a B-29 bombázó repülőgép R-4360-51VDT 1.690 kg tömegű, 28 hengeres csillagmotorja a 4.300 LE-t adott le a tengelyre.
A teljesítmény/tömeg viszonya a csillagmotornak 2.54, a gázturbinának 4,29, illetve 4,31.


150 óra? Utána kuka? Vagy csak felújítás? És hogy tudták ezt 5000 órára növelni, ennyivel jobb ötvözeteket használtak később?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 190
14 433
113
150 óra? Utána kuka? Vagy csak felújítás? És hogy tudták ezt 5000 órára növelni, ennyivel jobb ötvözeteket használtak később?
+600 kg anyag és technológiai fejlesztés többlet (25 év alatt) !!!

Az első --150 üzem-órás-- 1954 ben, az 5.000 üzemórás 1979 ben 600 kg-mal nehezbben!!!
...és 2.500 LE-vel erősebben!
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 468
58 874
113
Orosz technika attól orosz, hogy zsírpapírba van csomagolva.
Ez a legfontosabb ismérve. Minden más csak ezután jön.
Látszik, hogy nem sok orosz alkatrésszel volt idáig dolgod :)




Megerősíthetem,még a szovjet földmunkagép alkatrészek is tocsogtak a gépzsírban,a zsírpapír alatt,a nagyobb darabokról lángvágóval olvasztottuk le a zsírt.
Good old days...
Izé,старые добрые дни....
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
turboreaktivnyi-dvigatel-trdd-50at-u68v1ig8-1646196301.t.jpg

 
  • Hűha
Reactions: formosa1

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 910
86 425
113
Az Irkut Corporation (a Rostec és az UAC része) megkapta a Szövetségi Légiközlekedési Ügynökségtől az MS-21 repülőgép szabványos kialakításának jelentős változtatásainak jóváhagyását az orosz PD-14 hajtómű és egy szárny beépítésével kapcsolatban, amit hazai gyártású kompozit anyagokból gyártottak. A repülésii bizonyítvány módosítását igazoló dokumentumokat december 29-én adták át Oroszország Ipari és Kereskedelmi Minisztériumában, az Orosz Föderáció miniszterelnök-helyettese – Denis Manturov ipari és kereskedelmi miniszter – jelenlétében.

2022-ben több mint 160 sikeres tesztrepülést hajtottak végre az MS-21 repülőgépen a PD-14 hajtóművel, az OKB im.Jakovleva tesztpilótái. A repülőgépet különféle üzemmódokban tesztelték. A tesztek során a PD-14 hajtómű olyan jellemzőket mutatott, amelyek nem rosszabbak a külföldi társaikénál. Emellett a hazai kompozitokból készült szárny a TsAGI-nál átment egy tesztcikluson, amely megerősítette a bejelentett szilárdsági paramétereket. Ezután az orosz szárnyú kísérleti repülőgép számos tesztrepülést sikeresen végrehajtott, amelyek során tesztelték a repülőgép üzemi jellemzőit.

„Jelentős erőket és erőforrásokat összpontosítunk az MS-21 programra, mert az új utasszállító az orosz flotta zászlóshajója lesz az elkövetkező évtizedekben. A szállítási terv 2030-ig több mint 270 ilyen típusú repülőgépet tartalmaz. A sikeres tesztek megerősítették mind a PD-14 hajtómű mind a hazai anyagokból készült kompozit szárny megbízhatóságát és kiváló minőségét. Ez egy újabb megerősítése annak, hogy a légiközlekedési ágazatunk még nehéz szankciós körülmények között is képes megoldani a legfontosabb feladatokat” – mondta Szergej Csemezov, a Rostec vezérigazgatója.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
SSJ News-hoz fejlesztik a PD-8-at, de a Be-200 is megkapja.




9989489_original.jpg


9988913_original.jpg

9989242_original.jpg
De az SSJ-100 nem. A meglevőket nem hajtóművezik át. Azt mondták, van elég pótalkatrész a tipus kifutásáig.
Bár szerintem arra számítanak, hogy a pénz az pénz, a szankciók meg nem tartanak örökké.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 193
15 606
113
A Yak-130-at ukrán-mentesítik.

"A Rosztec a Hadsereg-2023 fórumon bemutatta az UDC Szaljut termelési komplexumában kifejlesztett új SM-100-as repülőgép-hajtóművet.

A hajtómű az ukrán A.G. Ivcsenko Progress Tervezőiroda által a kilencvenes évek közepén kifejlesztett AI-222-25 alapmotor továbbfejlesztése.

Az orosz SM-100 20 százalékkal nagyobb tolóerőt biztosít, mint ukrán elődje, és a hajtómű élettartamát is megduplázták.
Ezt a megnövelt sűrítési aránynak, az égéstér és a turbinák korszerűsítésének, valamint egy modern háromfokozatú, alacsony nyomású kompresszor beépítésének köszönhető.

A hajtómű az Orosz Légierő Jak-130-as harci kiképző repülőgépeire szerelt AI-222-25-öst váltja fel. A Szaljut pedig úgy véli, hogy az új hajtóművet a könnyű regionális és közigazgatási repülőgépek fő hajtóművének tekinthetik.

Az ukrán AI-222-25 hajtóműveket használják a kínai Hongdu L-15 harci kiképző repülőgépben is, amelyet a Jakovlev Tervezőirodával közösen fejlesztettek ki. Ez azt jelenti, hogy a jövőben a továbbfejlesztett SM-100-ast nemcsak orosz repülőgépekre lehet felszerelni, hanem kínai partnereinknek is fel lehet kínálni.

https://t.me/oroszokazigazsagoldalan/98686
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 468
58 874
113
A Yak-130-at ukrán-mentesítik.

"A Rosztec a Hadsereg-2023 fórumon bemutatta az UDC Szaljut termelési komplexumában kifejlesztett új SM-100-as repülőgép-hajtóművet.

A hajtómű az ukrán A.G. Ivcsenko Progress Tervezőiroda által a kilencvenes évek közepén kifejlesztett AI-222-25 alapmotor továbbfejlesztése.

Az orosz SM-100 20 százalékkal nagyobb tolóerőt biztosít, mint ukrán elődje, és a hajtómű élettartamát is megduplázták.
Ezt a megnövelt sűrítési aránynak, az égéstér és a turbinák korszerűsítésének, valamint egy modern háromfokozatú, alacsony nyomású kompresszor beépítésének köszönhető.

A hajtómű az Orosz Légierő Jak-130-as harci kiképző repülőgépeire szerelt AI-222-25-öst váltja fel. A Szaljut pedig úgy véli, hogy az új hajtóművet a könnyű regionális és közigazgatási repülőgépek fő hajtóművének tekinthetik.

Az ukrán AI-222-25 hajtóműveket használják a kínai Hongdu L-15 harci kiképző repülőgépben is, amelyet a Jakovlev Tervezőirodával közösen fejlesztettek ki. Ez azt jelenti, hogy a jövőben a továbbfejlesztett SM-100-ast nemcsak orosz repülőgépekre lehet felszerelni, hanem kínai partnereinknek is fel lehet kínálni.

https://t.me/oroszokazigazsagoldalan/98686



Mit lehet a turbinákon korszerűsíteni?
Áttervezik a propellers profilját, vagy modernebb anyagot,gyártástechnológiát használnak?
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 122
32 096
113
Mit lehet a turbinákon korszerűsíteni?
Áttervezik a propellers profilját, vagy modernebb anyagot,gyártástechnológiát használnak?
Az alkalmazott ötvözetektől és bevonatoktól kezdve a gázhőfokon át a beömlő profilokig sokféle módon lehet berhálni a hajtóműveket is. Úgy képzeld el ezt, mint a tuningot az autóknál, ami a VTEC-es racsing kipufogós szakadt Honda Civic-től indul, de beletartozik a chiptuningon át az "ez dízel te kurva" feliratos füstgenerátor 1,9 TDI-t át egészen a manufakturális gyári AMG is. Például ahogy @Allesmor Obranna kolléga levezette a venezuelai Szu-30MKV-k kapcsán, a gázfőfok leketerésével lehet az élettartamot növelni az üzemeltetés olcsósítása mellett, miközben például egyenkristály bevonattal az élettartamot toljuk ki a Holdig. Sok inputtal lehet operálni itt, csak kérdés ki-mit preferál
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 468
58 874
113
Az alkalmazott ötvözetektől és bevonatoktól kezdve a gázhőfokon át a beömlő profilokig sokféle módon lehet berhálni a hajtóműveket is. Úgy képzeld el ezt, mint a tuningot az autóknál, ami a VTEC-es racsing kipufogós szakadt Honda Civic-től indul, de beletartozik a chiptuningon át az "ez dízel te kurva" feliratos füstgenerátor 1,9 TDI-t át egészen a manufakturális gyári AMG is. Például ahogy @Allesmor Obranna kolléga levezette a venezuelai Szu-30MKV-k kapcsán, a gázfőfok leketerésével lehet az élettartamot növelni az üzemeltetés olcsósítása mellett, miközben például egyenkristály bevonattal az élettartamot toljuk ki a Holdig. Sok inputtal lehet operálni itt, csak kérdés ki-mit preferál



Akkor kell egy.korszerűsített rd30 ide a kert végébe,szombat reggelenként megzúgatom,hogy kifújja a port az udvarról,meg a szomszédok is érezzék a törődést,hogy fontosak nekem, és szeretem őket!
Ha meg kérdezik,hát ez már a modernizált verzió,zajcsökkentett,jobb ötvözetből is van,euro 4 környezeti normás,legális az EU-ban.
:rolleyes::D
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 122
32 096
113
Двигатель ПД-35 может появиться к 2030 году, его тяга может быть ниже 35 тонн, точное решение будет весной следующего года. Об этом заявил вице-премьер - глава Минпромторга РФ Денис Мантуров.

"К 2030 году должен уже появиться двигатель с рабочим названием ПД-35. Не факт что это [тяга] будет 35 тонн, это будет, скорее всего, меньше, тягой от 26 тонн до 35 тонн. Мы в марте следующего года будем понимать более точно, в каком виде двигатель будет создаваться", - сказал он.
Gyenyisz Manturov iparügyi miniszter szerint a PD-35 hajtómű szolgálatba állása 2030-ra várható, ám végleges tolóerejéről még nincs döntés. Manturov szerint a 26-35 tonnás sávban lehet majd a végleges teljesítmény, ám döntés erről csak 2024 márciusára születhet