Orosz/szovjet hajtóművek

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 829
29 624
113
Szinte minden utánégetős hajtóműnél ilyenek az arányok. Ebben nincsen semmi rendkívüli. Ráadásul a hajtómű üzemidejére is van hatása az utánégetésnek.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 420
113
Szinte minden utánégetős hajtóműnél ilyenek az arányok. Ebben nincsen semmi rendkívüli. Ráadásul a hajtómű üzemidejére is van hatása az utánégetésnek.
A hétköznapi élet viszonyaihoz és arányaihoz szokott látogatóknak a figyelmét hívtam fel erre az érdekességre, ami a szokásos arányokhoz képest meglepően brutális eltérés. A hétköznapi élet teljesítményeihez viszonyítva rendkívüli.

Az 1.400 óra élettartam agy autóra "átszámítva" --90 km/h-s (város/országút vegyesen) átlagsebesség estére-- olyan, mintha 120e km után motorcsere lenne! ...60e km-es motorfelújítás után!

Csak hogy egy nem repülő-mérnök olvasó is lássa kb. mennyivel nagyobb igénybevételnek van kitéve egy utánégetős hajtómű.

Japán/német benzin motorok nagyjavítás nélkül futnak --gondosan üzemeltetve: olajcsere, szűrők, ...-- 4-500e km-t.

Érdekes lenne egy fajlagos költség becslés, hogy egy német/japán motor --nagyságrendileg-- mennyiért ad 1 LE teljesítményt és egy hajtómű --mondjuk helikopteré, mert azt szintén kW-ban adják meg, nem tolóerőben--.

Szintén érdekes becslés lenne, hogy a nagyjából közös sebességtartományban -- 600-900 km/h -- mennyi (robbanó-motoros)lóerő tud mennyi tolóerőt kiváltani.
...én kb. négyszeres szorzót teszek az LE elé! ...ebben a sebesség-tartományban!

...csak egy kis műszaki/technikai "érdekesség-túra" hétvégi lazítás képpen!!!

Beszállsz @ghostrider ? ;)
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 829
29 624
113
Kicsit más kategória a kettő. Nem véletlenül váltották a csillagmotorokat a gázturbinák. Még a légcsavaros repülőgépeket is gázturbinák mozgatják, csak ott tengely teljesítmény van. A teljesítmény/tömeg viszonyukat össze lehet vetni.
Pl. egy Tu-95MSz NK-12MP (1979) tengelyteljesítményt leadó gázturbinája 3.500 kg tömeg mellett 15.000 LE teljesítményt ad le. Élettartama 5.000 óra. Az alap Tu-95 (1954) 2.900 kg tömegű NK-12 gázturbinája 12.500 LE-t adott le, viszont az élettartama csak 150 óra volt.
Összehasonlításként a B-29 bombázó repülőgép R-4360-51VDT 1.690 kg tömegű, 28 hengeres csillagmotorja a 4.300 LE-t adott le a tengelyre.
A teljesítmény/tömeg viszonya a csillagmotornak 2.54, a gázturbinának 4,29, illetve 4,31.

 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 597
36 975
113
Kicsit más kategória a kettő. Nem véletlenül váltották a csillagmotorokat a gázturbinák. Még a légcsavaros repülőgépeket is gázturbinák mozgatják, csak ott tengely teljesítmény van. A teljesítmény/tömeg viszonyukat össze lehet vetni.
Pl. egy Tu-95MSz NK-12MP (1979) tengelyteljesítményt leadó gázturbinája 3.500 kg tömeg mellett 15.000 LE teljesítményt ad le. Élettartama 5.000 óra. Az alap Tu-95 (1954) 2.900 kg tömegű NK-12 gázturbinája 12.500 LE-t adott le, viszont az élettartama csak 150 óra volt.
Összehasonlításként a B-29 bombázó repülőgép R-4360-51VDT 1.690 kg tömegű, 28 hengeres csillagmotorja a 4.300 LE-t adott le a tengelyre.
A teljesítmény/tömeg viszonya a csillagmotornak 2.54, a gázturbinának 4,29, illetve 4,31.


150 óra? Utána kuka? Vagy csak felújítás? És hogy tudták ezt 5000 órára növelni, ennyivel jobb ötvözeteket használtak később?
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 420
113
150 óra? Utána kuka? Vagy csak felújítás? És hogy tudták ezt 5000 órára növelni, ennyivel jobb ötvözeteket használtak később?
+600 kg anyag és technológiai fejlesztés többlet (25 év alatt) !!!

Az első --150 üzem-órás-- 1954 ben, az 5.000 üzemórás 1979 ben 600 kg-mal nehezbben!!!
...és 2.500 LE-vel erősebben!
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 334
58 234
113
Orosz technika attól orosz, hogy zsírpapírba van csomagolva.
Ez a legfontosabb ismérve. Minden más csak ezután jön.
Látszik, hogy nem sok orosz alkatrésszel volt idáig dolgod :)




Megerősíthetem,még a szovjet földmunkagép alkatrészek is tocsogtak a gépzsírban,a zsírpapír alatt,a nagyobb darabokról lángvágóval olvasztottuk le a zsírt.
Good old days...
Izé,старые добрые дни....
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
turboreaktivnyi-dvigatel-trdd-50at-u68v1ig8-1646196301.t.jpg

 
  • Hűha
Reactions: formosa1

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 714
85 686
113
Az Irkut Corporation (a Rostec és az UAC része) megkapta a Szövetségi Légiközlekedési Ügynökségtől az MS-21 repülőgép szabványos kialakításának jelentős változtatásainak jóváhagyását az orosz PD-14 hajtómű és egy szárny beépítésével kapcsolatban, amit hazai gyártású kompozit anyagokból gyártottak. A repülésii bizonyítvány módosítását igazoló dokumentumokat december 29-én adták át Oroszország Ipari és Kereskedelmi Minisztériumában, az Orosz Föderáció miniszterelnök-helyettese – Denis Manturov ipari és kereskedelmi miniszter – jelenlétében.

2022-ben több mint 160 sikeres tesztrepülést hajtottak végre az MS-21 repülőgépen a PD-14 hajtóművel, az OKB im.Jakovleva tesztpilótái. A repülőgépet különféle üzemmódokban tesztelték. A tesztek során a PD-14 hajtómű olyan jellemzőket mutatott, amelyek nem rosszabbak a külföldi társaikénál. Emellett a hazai kompozitokból készült szárny a TsAGI-nál átment egy tesztcikluson, amely megerősítette a bejelentett szilárdsági paramétereket. Ezután az orosz szárnyú kísérleti repülőgép számos tesztrepülést sikeresen végrehajtott, amelyek során tesztelték a repülőgép üzemi jellemzőit.

„Jelentős erőket és erőforrásokat összpontosítunk az MS-21 programra, mert az új utasszállító az orosz flotta zászlóshajója lesz az elkövetkező évtizedekben. A szállítási terv 2030-ig több mint 270 ilyen típusú repülőgépet tartalmaz. A sikeres tesztek megerősítették mind a PD-14 hajtómű mind a hazai anyagokból készült kompozit szárny megbízhatóságát és kiváló minőségét. Ez egy újabb megerősítése annak, hogy a légiközlekedési ágazatunk még nehéz szankciós körülmények között is képes megoldani a legfontosabb feladatokat” – mondta Szergej Csemezov, a Rostec vezérigazgatója.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
SSJ News-hoz fejlesztik a PD-8-at, de a Be-200 is megkapja.




9989489_original.jpg


9988913_original.jpg

9989242_original.jpg
De az SSJ-100 nem. A meglevőket nem hajtóművezik át. Azt mondták, van elég pótalkatrész a tipus kifutásáig.
Bár szerintem arra számítanak, hogy a pénz az pénz, a szankciók meg nem tartanak örökké.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 052
15 171
113
A Yak-130-at ukrán-mentesítik.

"A Rosztec a Hadsereg-2023 fórumon bemutatta az UDC Szaljut termelési komplexumában kifejlesztett új SM-100-as repülőgép-hajtóművet.

A hajtómű az ukrán A.G. Ivcsenko Progress Tervezőiroda által a kilencvenes évek közepén kifejlesztett AI-222-25 alapmotor továbbfejlesztése.

Az orosz SM-100 20 százalékkal nagyobb tolóerőt biztosít, mint ukrán elődje, és a hajtómű élettartamát is megduplázták.
Ezt a megnövelt sűrítési aránynak, az égéstér és a turbinák korszerűsítésének, valamint egy modern háromfokozatú, alacsony nyomású kompresszor beépítésének köszönhető.

A hajtómű az Orosz Légierő Jak-130-as harci kiképző repülőgépeire szerelt AI-222-25-öst váltja fel. A Szaljut pedig úgy véli, hogy az új hajtóművet a könnyű regionális és közigazgatási repülőgépek fő hajtóművének tekinthetik.

Az ukrán AI-222-25 hajtóműveket használják a kínai Hongdu L-15 harci kiképző repülőgépben is, amelyet a Jakovlev Tervezőirodával közösen fejlesztettek ki. Ez azt jelenti, hogy a jövőben a továbbfejlesztett SM-100-ast nemcsak orosz repülőgépekre lehet felszerelni, hanem kínai partnereinknek is fel lehet kínálni.

https://t.me/oroszokazigazsagoldalan/98686
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 334
58 234
113
A Yak-130-at ukrán-mentesítik.

"A Rosztec a Hadsereg-2023 fórumon bemutatta az UDC Szaljut termelési komplexumában kifejlesztett új SM-100-as repülőgép-hajtóművet.

A hajtómű az ukrán A.G. Ivcsenko Progress Tervezőiroda által a kilencvenes évek közepén kifejlesztett AI-222-25 alapmotor továbbfejlesztése.

Az orosz SM-100 20 százalékkal nagyobb tolóerőt biztosít, mint ukrán elődje, és a hajtómű élettartamát is megduplázták.
Ezt a megnövelt sűrítési aránynak, az égéstér és a turbinák korszerűsítésének, valamint egy modern háromfokozatú, alacsony nyomású kompresszor beépítésének köszönhető.

A hajtómű az Orosz Légierő Jak-130-as harci kiképző repülőgépeire szerelt AI-222-25-öst váltja fel. A Szaljut pedig úgy véli, hogy az új hajtóművet a könnyű regionális és közigazgatási repülőgépek fő hajtóművének tekinthetik.

Az ukrán AI-222-25 hajtóműveket használják a kínai Hongdu L-15 harci kiképző repülőgépben is, amelyet a Jakovlev Tervezőirodával közösen fejlesztettek ki. Ez azt jelenti, hogy a jövőben a továbbfejlesztett SM-100-ast nemcsak orosz repülőgépekre lehet felszerelni, hanem kínai partnereinknek is fel lehet kínálni.

https://t.me/oroszokazigazsagoldalan/98686



Mit lehet a turbinákon korszerűsíteni?
Áttervezik a propellers profilját, vagy modernebb anyagot,gyártástechnológiát használnak?
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 062
31 596
113
Mit lehet a turbinákon korszerűsíteni?
Áttervezik a propellers profilját, vagy modernebb anyagot,gyártástechnológiát használnak?
Az alkalmazott ötvözetektől és bevonatoktól kezdve a gázhőfokon át a beömlő profilokig sokféle módon lehet berhálni a hajtóműveket is. Úgy képzeld el ezt, mint a tuningot az autóknál, ami a VTEC-es racsing kipufogós szakadt Honda Civic-től indul, de beletartozik a chiptuningon át az "ez dízel te kurva" feliratos füstgenerátor 1,9 TDI-t át egészen a manufakturális gyári AMG is. Például ahogy @Allesmor Obranna kolléga levezette a venezuelai Szu-30MKV-k kapcsán, a gázfőfok leketerésével lehet az élettartamot növelni az üzemeltetés olcsósítása mellett, miközben például egyenkristály bevonattal az élettartamot toljuk ki a Holdig. Sok inputtal lehet operálni itt, csak kérdés ki-mit preferál
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 334
58 234
113
Az alkalmazott ötvözetektől és bevonatoktól kezdve a gázhőfokon át a beömlő profilokig sokféle módon lehet berhálni a hajtóműveket is. Úgy képzeld el ezt, mint a tuningot az autóknál, ami a VTEC-es racsing kipufogós szakadt Honda Civic-től indul, de beletartozik a chiptuningon át az "ez dízel te kurva" feliratos füstgenerátor 1,9 TDI-t át egészen a manufakturális gyári AMG is. Például ahogy @Allesmor Obranna kolléga levezette a venezuelai Szu-30MKV-k kapcsán, a gázfőfok leketerésével lehet az élettartamot növelni az üzemeltetés olcsósítása mellett, miközben például egyenkristály bevonattal az élettartamot toljuk ki a Holdig. Sok inputtal lehet operálni itt, csak kérdés ki-mit preferál



Akkor kell egy.korszerűsített rd30 ide a kert végébe,szombat reggelenként megzúgatom,hogy kifújja a port az udvarról,meg a szomszédok is érezzék a törődést,hogy fontosak nekem, és szeretem őket!
Ha meg kérdezik,hát ez már a modernizált verzió,zajcsökkentett,jobb ötvözetből is van,euro 4 környezeti normás,legális az EU-ban.
:rolleyes::D
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 062
31 596
113
Двигатель ПД-35 может появиться к 2030 году, его тяга может быть ниже 35 тонн, точное решение будет весной следующего года. Об этом заявил вице-премьер - глава Минпромторга РФ Денис Мантуров.

"К 2030 году должен уже появиться двигатель с рабочим названием ПД-35. Не факт что это [тяга] будет 35 тонн, это будет, скорее всего, меньше, тягой от 26 тонн до 35 тонн. Мы в марте следующего года будем понимать более точно, в каком виде двигатель будет создаваться", - сказал он.
Gyenyisz Manturov iparügyi miniszter szerint a PD-35 hajtómű szolgálatba állása 2030-ra várható, ám végleges tolóerejéről még nincs döntés. Manturov szerint a 26-35 tonnás sávban lehet majd a végleges teljesítmény, ám döntés erről csak 2024 márciusára születhet