• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 844
65 517
113
A fogyasztásról nehéz találni adatot,. Az nem publikus.:) De ugyanezzel a motorral mint a Cougar és kb 4 tonnával könnyebben a Caiman ról annyit ír hogy 284l a tank, és elmegy vele 660km-t. Tehát a Cougar simán bepuszil 50 litert 100-on, nem 16-ot.
A motor gyártója is 64l/órát ad meg fogyasztásra. Ebből 16l nem igen lesz ha beszerelik valamibe.
Hossza 6522 mm ( 257 hüvelyk)
Szélesség ( Tire 1. lehetőség ) 2596 mm (102 hüvelyk)
Szélesség ( Tire 2. lehetőség ) 2438 mm (96 hüvelyk)
Magasság ( működési ) 3099 mm (122 hüvelyk)
Magasság ( Pintle , menetkész állapotban ) 914 mm (36 hüvelyk)
Tengelytáv 3900 mm ( 154 hüvelyk)
Megközelítési szög 40 fok
Kiszállás szöge 40 fok
A gépkocsi saját tömegét (üzemanyaggal ) 13.835 kg ( 30.500 £ )
Megengedett össztömeg 19.505 kg ( 46.000 £ )
Vontatott teher 5443 kg ( £ 12.000 )
Maximális sebesség ( irányított, a bruttó tömeg) 105 km / h (65 mph)
Tartomány 72 kph (45 mph) 660 km ( 410 mérföld)
Maximum Grade 60 százalék
Maximális lejtés 30 százalék
Fordulási sugár ( Tire 1. lehetőség , Curb -to- Curb ) 7,8 m (25,7 láb)
Fordulási sugár ( Tire 1. lehetőség , a Wall -to -Wall ) 8,5 m (28 ft)
Gázlóátkelés ( nélkül Kit) 915 mm ( 36 )
Cab Armor védett 4 - ajtós 5 Crew Cab ( Gunner Platform átalakítja az 5. Seat )
Automatikus tűzoltó rendszer igen
Motor Caterpillar C7 nagyteljesítményű dízel, 6 hengeres , üzemanyag-befecskendezéses, turbófeltöltős és Aftercooled , EPA Certified
Motor Rating 276 kW ( 370 LE ) @ 2400 rpm
Motor nyomaték 1262 Nm ( £ 931 -ft) @ 1440 rpm
Üzemanyag típusok Diesel , DF -2 , JP -4 , JP -8 , VV -F- 800
Transmission Allison 3700SP , Automatikus / Select 7-fokozatú , All -Wheel Drive, Integral Osztómű
Váltó Torque (normál működés ) 30 százalékkal a nyomatékot az első kerekek , 70 százalékos nyomaték Hátsó kerekek
Váltó Torque ( Off - Road) Equal Első és hátsó
Tengelyek ArvinMeritor R611 első és hátsó tengelyek
Összességében Axle Áttétel 6.14:1
Első tengely Kormányzási szög 38 fok
Felfüggesztés Parabolikus Kúpos laprugó a Coil mint hidraulikus lengéscsillapítók, Vezér hegy Coil / lengéscsillapító
Fékek ( elsődleges) kétkörös , Four Channel Air, Front Air Disc / hátsó Air dobfékek , elektromos menetstabilizáló rendszer (ESC ) kipörgésgátlóval (TC ) és a blokkolásgátló fékrendszer (ABS) pótkocsik ABS csatlakozók Emergency vontatás
Fékek ( Kiegészítő ) levegővel működő , vezető Controlled Légfék
Fuel Tank Öntömítő és oltó , szerelt Between Frame sínek
Üzemanyagtank 284 L (75 gallon)
Elektromos rendszer 12/24 volt, EMI / HAEMP Minősített , Resettable megszakítók , Központi áramelosztó panel , akkumulátor és töltő rendszer
Elektromos Generátor 570 amperes , 24 V-os , vízálló
Elektromos Starter 24 V-os vízálló
Műszerek SAE J1708/J1939 adatbusz Driven
Központi abroncstöltő rendszer ( Eaton ) Cab szerelt elektronikus Controls , 4 mód működtethető vezetés közben
Gumiabroncsok ( 1. lehetőség ) Michelin 475/80R20XML All- Terrain
Gumiabroncsok ( 2. lehetőség ) Goodyear 395/85R20 MV / T All Terrain
Defekttűrő Devices Single öntött darab beépített BEADLOCK
marine.cat.com/cat-C7
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
@blogen

Akár lehetne nálunk M-ATV is, de biztos, hogy nem mint a BTR-80/80A váltótípusa, mivel a két jármű feladatköre szimplán nem egyezik.

Az M-ATV egy MRAP és ebben benne van minden, amit tudni kell a feladatköréről. A BTR pedig egy páncélozott csapatszállító, az A változat esetében pedig talán még a támogató szerepkörbe is be lehet tuszkolni.

Már eleve a szállítható személyek számán megbukik az összehasonlítás: 4 vs. 7.

Igaz, hogy a világon igen szép számban alkalmaznak MRAP járműveket, de egy nagyobb, összfegyvernemi rendszerben a PSzH-k <b>mellett</b>. Egy MRAP-vel nem lehet kiváltani egy PSzH feladatkörét és ez fordítva is igaz.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 058
26 619
113
A fogyasztásról nehéz találni adatot,. Az nem publikus.:) De ugyanezzel a motorral mint a Cougar és kb 4 tonnával könnyebben a Caiman ról annyit ír hogy 284l a tank, és elmegy vele 660km-t. Tehát a Cougar simán bepuszil 50 litert 100-on, nem 16-ot.

Örülök, hogy találgatsz, viszont ez a tizenhat liter a gyári adat, mint a cikkből kiderül.
 

Unio

Member
2011. május 5.
663
3
18
Nem kell több MRAP, amennyi van az pont elég, legfeljebb még 20 oszt jó napot. Nincs nekem bajom ezekkel a járművekkel, de teljesen másra lettek kitalálva és hiába élünk a "Terror" korszakában, attól még ne akarjuk már kikukázni vagy teljesen megszüntetni a PSZH kategóriát. Én se rajongok a BTR-80-ért és igen eljárt felette az idő, de nem lennék olyan naiv, hogy a mozgó téglákkal helyettesíteném őket. Nekünk egyetlen egy normális MRAP-unk van, és az a Cougar, de abból is csak 3 darabunk van. Én még hozzácsapnék kb 17-et és akkor azt mondanám, hogy korrekt lenne. Mondjuk a Cougar is inkább tűzszerészeknek jó, nem pedig tereprallyra. A MaxxPro-ról meg ne is beszéljünk, az a jármű egy vicc kategória :). Ha majd egy Afganisztánhoz hasonló (vagy még durvább) hegyes országba sodor minket a békefenntartás szele, akkor majd csak egy helyben fogunk vele állni? Mert kb csak arra jó :).
Na meg ezeket a kölcsönadásokat se értem az amerikaiak részéről felénk, de ezt kifejtettem a CG-s cikknél.

A szomorú helyzet az, hogy nincs pénz, vagyis van csak ugye a fejesek bla bla bla ezt már annyiszor leírtam itt és máshol is. De ha még van is pénz, akkor is minimum 2 dolog szabna gátat egy normális PSZH beszerzésére-fejlesztésére. 1: A hozzá nem értő, de nagyon okos politikusaink és jó néhány katonai "szakértőnk" úgy is elbaszná a rendelést, és beszereznének valami sz*rt. 2: Szerintem nem lenne lehetetlen, de! Jelen állás szerint egy nyomorék pót páncélt nem tudunk itthon legyártani, akkor ne várja el senki, hogy majd itt lesz nekünk egy 6x6, 8x8x-as (vagy lánctalpas) PSZH szerűségünk.

Amúgy (ahogy már régen is írtam) az én favorit járműveim: Centauro (120 mm), Freccia, vagy a Lengyel Anders és annak a verziói.

Komolyan inkább akkor maradjanak még a Btr-ek minthogy Maxxprok "szaladgáljanak" nyuszibusz 2.0 nulla néven.
2015-ben kellene váltani a Btr-eket,vagy tévedek?
Van egy érzésem, hogy ez nem fog megtörténni, de ha igen, akkor nem lesz utána semmi sem :S.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 058
26 619
113
Viszont a BTR-80 pontosan arra nem igazán alkalmas, aminek nevezik: páncélozott csapatszállító. Ugyan páncélozott és csapatokat is tud szállítani, de de cseppet sem ideális módon. A BTR-80 beszerzése a magyar fegyveres erők egyik legrosszabb döntése volt. Gyakorlatilag a BTR-nek nincs keresnivalója fegyveres erőben a XXI. században, leszámítva talán a román modifikációt, amit megpróbáltak normális katonai használatra alkalmassá tenni.

Ezenkívül az MRAP is PSZH. Mi több volt már rendszerben hasonló jármű egy másik korból a hadseregünknél, a BRDM magyar licensze és pontosan arra használtuk, amire most a BTR-t.
 

Danger

Member
2010. április 29.
76
0
6
Ahol olyan sok a szilárd burkolatú út mint itt Europában, ott pont nem szàmít annyira az akna véddetség. A Maxx Pro és a MATV is böszme magas , ahogy a képen látod( túl nagy sziluett). A fogyasztásuk alsó hangon 55liter, és ez még jó is... Mind a kettőben Caterpillar motor van, soros 6 hengeresek. Mind a 2 MRAP-nek müanyagból van a motorháztető, de még a HMMWV-n is, ugye BTR-en nem... A BTR-eket kb. M3 A3 Bradley kategoriájú járművekkel kéne csereli, vagy hasonló IFV-el.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
Fogyasztáshoz: a gyári adatok a legideálisabb esetre vannak modellezve általában és szintén általában el is felejtődik ennek az esetnek a megemlítése a prospektusban.

Pl. egy 1.3-as Wagon R+-ra 7 liter alatti kombinált fogyasztást írnak, ennek ellenére lazán le lehet nyomni a torkán a 10 litert is és az ember még le se ment az útról.

Egy olyan járműnél, amely aktívan közlekedik nehéz terepen is, a fogyasztás mondhatni hatványozódik, tehát az M-ATV 16 literes gyári fogyasztása is simán lehet a duplája, ha mondjuk erdőjárásra használják.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 844
65 517
113
<blockquote rel="antigonosz">A fogyasztásról nehéz találni adatot,. Az nem publikus.:) De ugyanezzel a motorral mint a Cougar és kb 4 tonnával könnyebben a Caiman ról annyit ír hogy 284l a tank, és elmegy vele 660km-t. Tehát a Cougar simán bepuszil 50 litert 100-on, nem 16-ot.

Örülök, hogy találgatsz, viszont ez a tizenhat liter a gyári adat, mint a cikkből kiderül.</blockquote>

Kizárt a 16l. Nem gallon az véletlenül? Usában gallonban számolnak.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 058
26 619
113
Az már a KOMONDOR-nál eldőlt, hogy a BTR-ek MRAP-okra lesznek cserélve. Mi több a BTR-ek eleve a német DINGO-k helyett jöttek, mert nem volt DINGO-ra pénz! Ezt ne felejtsük el, a BTR kvázi MRAP pótlék nálunk.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
Viszont a BTR-80 pontosan arra nem igazán alkalmas, aminek nevezik: páncélozott csapatszállító. Ugyan páncélozott és csapatokat is tud szállítani, de de cseppet sem ideális módon. A BTR-80 beszerzése a magyar fegyveres erők egyik legrosszabb döntése volt. Gyakorlatilag a BTR-nek nincs keresnivalója fegyveres erőben a XXI. században, leszámítva talán a román modifikációt, amit megpróbáltak normális katonai használatra alkalmassá tenni.

Ezenkívül az MRAP is PSZH. Mi több volt már rendszerben hasonló jármű egy másik korból a hadseregünknél, a BRDM magyar licensze és pontosan arra használtuk, amire most a BTR-t.

Érdekes ellentétet vélek itt felfedezni. A BTR-t nem tartod megfelelő PSzH-nak, sőt, elhibázott döntésnek tartod a rendszeresítését, de a BTR kistestvérének számító és a BTR-hez képest igen csak alulfegyverzett BRDM-et és magyar alternatíváját pedig már megfelelő PSzH-nak tartod és erre hivatkozol az MRAP-kkal kapcsolatban.

Ez a két dolog üti egymást.

Bónusz: gondolom a FÚG*-ra gondoltál, ami BRDM**-1 utánérzet volt és egy-az-egyben egy felderítő jármű. Legjobb tudomásom szerint a FÚG-okat és a BRDM-eket se használták soha dedikáltan PSzH feladatkörben.

*FÚG - Felderítő Úszó Gépkocsi
**BRDM - Бронированная Разведывательная Дозорная Машина, azaz páncélozott felderítő/járőr gépjármű
 

Danger

Member
2010. április 29.
76
0
6
A 16 literes fogyasztás teljességgel kizárt. A nem páncélozott HMMWV fogyaszt 26 liter körül, aszfalton.
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
611
113
Az már a KOMONDOR-nál eldőlt, hogy a BTR-ek MRAP-okra lesznek cserélve.

Akkor most szeretnék erre kérni egy forrást, miszerint Komondort* fog rendszeresíteni a Honvédség bármilyen formában is.

*ami meg egyébként egy ABV-felderítő jármű és az inkább BRDM-2 feladatkör
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 356
77 030
113
blogen

Az MRAP az nem APc kategória hanem MRAP kategória...

Az MRAP egy páncélozott teherautó nem harcjármű!!!
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 058
26 619
113
Nem tartom megfelelőnek az egykori PSZH-at sem. A BMP megfelelő volt. De ha nincs IFV és nincs pénz rendes APC-re sem (a BTR nem az!), akkor legyen rendes könnyű páncélozott jármű legalább!
 

szittya88

Member
2010. október 23.
916
5
18
Ja: melelsleg amit hajtogatok itt is vagy fél éve: kb fillérekért eladók, ahogy eljönnek Afganisztánból.

Tehát a magyar Komondor a kutyának sem fog kelleni, hogy stílszerű legyek.

Kidobott pénz.

Latom a Komondorr lenyegevel meg mindig nincs tisztaban itt par ember...
Az hogy a komondor redszeresitve lessz es ez meg az a feladat el lessz latva vele CSAK A FOTELADMIRALISOK FANTAZIAJANAK SZULEMENYE. Soha nem mondta se a gyart se a HM hogy valaha is rendszeresitve lessz ithon....
A komondor /rdo/ alapjarmu azert szuletett meg hogy az ABV felderito cuccot hordozza kiallitasokra. /esetleg csoro orszagnak alapjarmuvel eggyutt eladva DE MEG EZ IS CSAK PLUSZ ES NEM CEL CSAK OPCIO./ a lenyegmegegyszer ABV FELDEITO RENDSZER ELADASA. Semmi tobb.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 356
77 030
113
blogen

Az MRAP nem rendes páncélozott jármű!!!Amekkora hibája a BTR-nek a gyenge páncélzat és ergonómia annyira nagy hibája az MRAP-nek a gyenge fegyverzet és a kritikán aluli mobilitás.
Mind a kettő ugyan olyan rossz APC-nek csak nem ugyan abban rosszak.