Toronykomplexum
A jármű toronykomplexumának tervezett kialakítása 2 féle változat (A, B) alkalmazásával számolt. Az A változat esetén a lengyel gyártmányú Vidra toronykomplexum (beépítve 1 darab 30 mm-es gépágyú és 1 darab 7,62 mm-es géppuska) került volna alkalmazásra, amely könnyű páncélozott célok, élőerő és légi célok leküzdésére alkalmas. A B változat a szovjet gyártmányú BMP–1 típusú jármű toronykomplexumának (beépítve 1 db 73 mm-es löveg és 1 db 7,62 mm-es géppuska, valamint vezetékes távirányítású páncéltörő rakéta indítórendszere) alkalmazását irányozta elő, amely elsődlegesen földi páncélozott célok leküzdésére alkalmas. A toronykomplexum mindkét változat esetén egy olyan 1500 mm átmérőjű csapágyazott toronykoszorún forog, amely 120 mm-rel van a jármű tetőpáncéljának síkja fölé emelve, és amelynek középpontja 85 mm-rel van hátrább a jármű kereszttengelyénél, valamint 260 mm-rel van balra a jármű hossztengelyénél. A toronykomplexumok magukban foglalják a torony héjszerkezetének páncélzatát, a beépített fegyvereket, azok pajzsát, bölcsőrendszerét, irányzó- és célzóberendezését, lőszeradogató berendezését, valamint a toronykosarat, amelyben a toronylövész helye van kialakítva. 1993. OKTÓBER–DECEMBER XXVII. ÉVFOLYAM / HAZAI TÜKÖR / A PSZH–2, egy elvetélt műszaki fejlesztés / Motor Motor A dízelüzemű, RÁBA-MAN 2156 típusú motor 4 ponton van ágyazva a páncéltest jobb mellső részére elhelyezkedő motortérben. Felépítését tekintve vízhűtéses, 6 hengeres, soros, 37álló hengerelrendezésű, közvetlen befecskendezésű. Égőterének kialakítása gömb alakú, amely a dugattyútetőben van kiképezve. A szelepek felülvezérelt kivitelűek. Kenőrendszere kényszerolajozású. A motor maximális teljesítménye 170,2 kW.
Erőátviteli egységek
A tengelykapcsoló és a sebességváltó a motor lendkerékházára van erősítve, és szintén a motortérben foglal helyet. A sebességváltó és az osztómű közötti kapcsolatot egy kúpkerekes közbetéthajtómű teremti meg. Az osztómü blokkja a harmadik futómű hajtóműházára van építve, és azzal egy egységet képezve 2 kihajtótengellyel, valamint 2 mellékhajtással rendelkezik. A kihajtótengelyek a harmadik és a második futómü hajtóművét, a mellékhajtások a hajóhajtás és a csörlőmü hajtóművét hajtják meg. Az osztómű felépítését tekintve homlokkerekes, mechanikus, differenciálművel és differenciálzárral ellátva. Az osztómű fogaskerekes szivattyú és szóróolajozás segítségével kapja kenését. A második futómű hajtóművéről az első futómű hajtóműve, míg a harmadik futómű hajtóművéről a negyedik futómü hajtóműve kapja a hajtást kardántengelyeken keresztül. A hajtóművek kúpkerekes differenciálművekkel és körmös kapcsolóhüvelyes differenciálzárakkal vannak ellátva. A hajtóművek szóróolajozást kapnak. A hajtóművekről a hajtás nagy törésszögű kardántengelyeken keresztül jut el a kerékagyakban kialakított kerékhajtásokba. (A hajtáslánc sémáját a 3. sz. ábra szemlélteti.) 1993. OKTÓBER–DECEMBER XXVII. ÉVFOLYAM / HAZAI TÜKÖR / A PSZH–2, egy elvetélt műszaki fejlesztés / Erőátviteli egységek / Futóművek Futóművek A futóművek független kerékfelfüggesztésűek és trapéz lengőkarokon keresztül kapcsolódnak a páncéltestbe épített torziós rúdrugókhoz. A nemkívánatos lengéseket kerekenként 2-2 darab lengéscsillapító csökkenti. A mellső két futómű kormányzott. A kormánymű szervóberendezéssel van ellátva. Valamennyi futómű hajtott. A kerekek hajtása a kerékagyakban lévő kerékhajtóművek segítségével történik. A kerekek menet közben is változtatható nyomású szóló abroncsokkal rendelkeznek. A futóművek kerékközi és tengelyközi differenciálzárai megakadályozzák a kerekek kipörgését (megcsúszását) laza, csúszós talajon. Mindegyik futómű tárcsafékkel van ellátva, amelyek a futóművek féltengelyeire vannak felépítve. 1993. OKTÓBER–DECEMBER XXVII. ÉVFOLYAM / HAZAI TÜKÖR / A PSZH–2, egy elvetélt műszaki fejlesztés / Erőátviteli egységek / Hajócsavarhajtás Hajócsavarhajtás A jármű vízen 2 darab Kort gyűrűs propulziós hajócsavar segítségével mozog, amelyek a páncéltest hátsó részének jobb és bal oldalán helyezkednek el, a vízvonal alatt. A hajócsavarok meghajtása az osztómű mellékhajtásáról történik, a hajóhajtás hajtóművén keresztül. A vízen a hajócsavarok mögötti kormánylapátokkal és a jármű két mellső futóművének kormányzott kerekeivel lehet a harcjárművet irányítani. 1993. OKTÓBER–DECEMBER XXVII. ÉVFOLYAM / HAZAI TÜKÖR / A PSZH–2, egy elvetélt műszaki fejlesztés / Erőátviteli egységek / Csörlőmű Csörlőmű Meghajtása az osztómű mellékhajtásáról a csörlőhajtóművön keresztül történik. A csörlő a jármű orr-részében van beépítve, és 65 m hosszú csörlőkötéllel rendelkezik. A csörlőkötél vonófeje a jármű orrpáncélján kiképzett vízmentes fedél alatt foglal helyet. A fedél levételekor a fedélen lévő csap a csörlőkötél vonófejét is kihúzza, amelyre rákapcsolható a csörlőhorog. A csörlőberendezés be-, illetve kikapcsolását a járművezető végzi. 1993. OKTÓBER–DECEMBER XXVII. ÉVFOLYAM / HAZAI TÜKÖR / A PSZH–2, egy elvetélt műszaki fejlesztés / Erőátviteli egységek / Szűrő-, fűtő- és szellőzőberendezés Szűrő-, fűtő- és szellőzőberendezés Főegységeit a szűrőrendszer, az elszívó-nyomórendszer és a fűtőrendszer alkotják. A berendezés olyan összefüggő rendszert képez, amely: – 70-80 mm vízoszlop-túlnyomást állít elő a hermetizált küzdőtérben; – szabályozza a küzdőtér megfelelő klímáját; – elszívja a toronyfegyverek és az egyéni fegyverek lőporgázait; – biztosítja a küzdőtérben helyet foglaló személyek szűrt levegővel való ellátását atom-, vegyi és bakteológiai fegyverekkel szennyezett terepszakaszok leküzdése során.
Elektromos és híradó berendezések
A harcjármű egyenáramú elektromos rendszerrel van ellátva, amelynek fedélzeti feszültsége 26 V. Az elektromos energia tárolására 4 darab 150 Ah-ás akkumulátor szolgál. Az elektromos fogyasztókat, valamint az akkumulátor-töltőt a dízelmotor főtengelyéről meghajtott 7,5 kW-os dinamó táplálja. A jármű kétoldalú összeköttetését a beépített R–123 típusú ultrarövid hullámú rádió adó-vevő berendezés teszi lehetővé. A küzdőtérben helyet foglaló személyzet összeköttetése az R–124 típusú belső beszélgetőberendezés segítségével történik.
A harcjármű főbb harcászati–műszaki adatai
Típusjele: PSZH–2 Harci tömeg: 15 000 kg Szállított személyek száma: 13 fő, amelyből – 1 fő gépjárművezető – 1 fő parancsnok; – 1 fő toronylövész; – 10 fő lövész; Fajlagos teljesítménye: 11,3 kW/t Kerékképlete: 8 × 8 Max. sebessége műúton: 80 km/h Max. sebessége vízen: 12 km/h Lejtőmászó képessége: 30° Oldalstabilitása: 20° Leküzdhető árok szélessége: 1,5–2 m Lépcsőmászó képessége: 0,45 m Főbb méretek: – hosszúság: 7480 mm; – szélesség: 3000 mm; – magasság (tetőpáncélon): 1900 mm; (toronytetőn): 2500 mm; – tengelytávok: A–B: 1400 mm; B–C: 1950 mm; C–D: 1400 mm; – nyomtáv: 2500 mm; – szabad magasság: 450 mm; – mellső terepszög: 45°; – hátsó terepszög: 45°; – minimális nyomkörsugár: 10 m; – vízvonalmagasság: 1380 mm; Motor – típusa: RÁBA-MAN 2156; – üzeme: dízel; – felépítése: 6 hengeres, álló, soros, vízhűtéses, felülvezérelt, közvetlen befecskendezésű; – teljesítménye: 170,2 kW (2200 ford/min) Tengelykapcsoló – típusa: 0,82.1–1045–000; – rendszere: egytárcsás, száraz súrlódású; – működtetése: hidropneumatikus Toronykomplexum A változat esetén – típusa: Vidra – fegyverzete: 1 db 30 mm-es gépágyú; 1 db 7,62 mm-es géppuska – vízszintes Iőszögtartománya: 0°–360°; – függőleges lőszögtartománya: –5°–+80° B változat esetén – típusa: BMP–1 harcjármű tornya; – fegyverzete: 1 db 73 mm-es löveg; 1 db 7,62 mm-es géppuska; 6 db vezetékes páncéltörő rakéta; – vízszintes lőszögtartomány: 0°–360° – függőleges lőszögtartomány: –4°–+30°;