1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Queen Elizabeth-osztály

Diskurzus a(z) 'Repülőgép-hordozók' témában - Tcat által indítva @ 2013. január 5..

  1. Parapitecus

    Parapitecus Well-Known Member

    A balatonon nem férnének el.
     
  2. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Nem nekünk. Az Ángliusoknak.
     
    Parapitecus likes this.
  3. notaricon

    notaricon Well-Known Member

  4. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Szó se róla, impozáns darab.
     
  5. blogen

    blogen Well-Known Member

  6. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  7. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  8. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  9. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  10. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A 48 darabosra visszavágott RAF F-35B rendelés után vagy mind a két hajót fullra ellátják géppel és akkor Marham-ben nem marad egy sem, vagy az egyik hajó üresen álldogál majd az egyik kikötőben.
    Minden esetre RAF Marham jókora bázis, korábban a bombázók reptere volt, de simán kiszolgált 60-70 Tornado-t is.
    Szóval a 24 F-35B az kevés lesz oda.
    Ehhez képest külön vicces/szomorú, hogy a támaszpont egyik díszét, egy kiváló állapotú Victor tankergépet szét akarnak flexelni, ha nem tudják eladni gyűjtőknek drágán, mert valami szuperfontos irodaépületet, vagy kantint akarnak de pontosan a helyére felhúzni.
    Mert nincs ám máshol hely.
    Bár mostanság nem lepődöm meg semmin velük kapcsolatban. Bruntingthorpe-ot is egy autószervíz vette át és egészen egy idén júliusi bejelentésig úgy volt, hogy csak a kisebb gépeket tudják közúton elmenekíteni, a nagyokat (működőképes Victor, VC10, stb) szét fogják flexelni.
    Most annyi változott, hogy a Covid miatt egyelőre nem...
     
    endre, fishbed, KoviUbi and 3 others like this.
  11. borisz

    borisz Well-Known Member

    Juhászék ott szakértenek nekik?
     
    svajcibeka likes this.
  12. rudi

    rudi Well-Known Member

    Az angolok sem 100% ig buták.
    Olyan dolgokat kell mérlegelniük mint hogy:
    - a Brit GDP több mint 20% kal esett vissza. A legkönnyebb a hadi kiadásokon vágni. Jelenleg semmiféle komolyabb biztonsági kihivás nincs a láthatáron ahová hordozók kellenének.
    - az F35 ára és fenntartása hiper drága. Még normál üzem menet melllett is komoly tétel.
    - Úgy tűnik hogy a Tempest program mégsem teljesen vicc kategória. Lehet hogy a Japánokkal közösen esetleg lehet belőle valami. Ha van szabad erőforrás akkor úgy tűnik inkább erre fordítják.
     
    formosa1 likes this.
  13. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ez így a jelenlegi végéről nézve még akár logikus is lehetne.
    A baj csak azzal van, hogy egy ilyen erőteljes visszavágást (azaz, hogy az F-35B, meg a hordozóflotta az mégiscsak hiperdrága) kb fél év alatt bekövetkezett gazdaságpolitikai környezet- és irányváltás alapján, pár hét parlamenti diskurzus után meghoznak, de kb huszonöt év munkáját dobják így ki.

    Kb negyedszázadnyi idő volt arra, hogy pontosan tudatosuljon, hogy mi is az az F-35B, mit tud, mire kell, mennyit ad és mennyit visz.
    A hordozók ugyanez.
    Régtől ismert volt, hogy a saját, nemzeti gázturbinás meghajtás, a katapult mellőzése mekkora méret mellett, mekkora hatótávot és milyen típusokat, ezáltal milyen korlátozott képességet fog eredményezni.
    A gázturbinával helyzetbe hozták a Rolls Royce-ot, de elengedték a hadászatilag elfogadható hatótávot. Olcsóbb, de mégis drágább üzem.
    A katapult elhagyásával kényszerből is az F-35B mellett álltak ki, ami megint csak a RR-nek volt üzlet, de így oda lett a hatékonyság és a flexibilitás.
    Így nem operálhat a fedélzetről se a Rafale M, se a Hornet/Super Hornet, se a Growler, se a fajlagosan olcsóbb F-35C, se az E-2D, se a C-2.
    Alternatíva marad csak a helikopter, amihez ez a hajóosztály túl nagy és túl drága.

    És most, ennyi idő és pénz után a 100%-ig talán mégse hülye britek rájöttek, hogy jelenleg inkább mégse kell hajó, meg az F-35B rendszeresítésének kellős közepén, mégis jobb lenne inkább a Tempest?
    Mert azt értem, hogy békeidőben a legjobb biznisz, hogy a nagy hadiipari cégeket hizlalják mindenféle újabb és újabb, még rendesen ki se futó, egymásbaérő projektekkel. Ez különösen a brit hadiiparnál nagy hagyomány.
     
    endre, fip7, Ruby de Puteaux and 6 others like this.
  14. rudi

    rudi Well-Known Member

    Bizros vagyok benne hogy követed a híreket ès Te is láttad hogy a Brit (UK) államháztartás egyenlege teljesen fenntarthatatlan pályára került.
    Muszály volt valamit lépni. A védelmi költségvetés visszavágása csak az első, leg nyilvánvalóbb lépés volt. Lesz még több is amit már nem csak a katonák fognak megérezni.
    Itt valami félreértés lehet mert a QE és PoW hajtásláncában a gázturbina csak a "booster". A hajó az esetek 99% ban a dízelmotorok hajtotta generátorok által termelt áramot használja a hajócsavarokat forgató villanymotorok meghajtáshoz (prime movers). A gázturbinákat akkor kapcsolják be ha a normál utazósebességnél (~15 kn) nagyobb sebesség kell vagy el akarják érni a 25 kn végsebességet. A hatótávolsága 10000 nm ami teljesen elfogadható egy nem nukleáris meghajtású hajó esetén.
    lsd.:https://forum.htka.hu/threads/queen-elizabeth-osztály.103/page-3#post-347619

    A hajó egyetlen problémája - de az jó nagy - a katapultok hiánya.
     
    blogen likes this.
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Először is: a két 36 MW gázturbinás RR főgépet egészíti ki a négy, egyenként 11MW-os Wärtsilä dízel segédgép, nem fordítva.
    A négy 20MW GE villamos gépet a “kis” dízelsegédgépek ki se tudnák hajtani.
    De egyetlen ilyen dízel gép brutto tömege eléri az egyik gázturbina brutto tömegét. Vagy akár meg is haladhatja.

    A szélesebb spektrumban használható, gyors indítású dízel rendszer a kvázi fix munkapontú, lassabban felálló gázturbina fő-hajtásrendszer indításához és kiegyenlítéséhez kell.
    A gázturbinás-dízel hajtású villanymotoros rendszerben nincs és sajnos nem is lehet meg a további tartalék a katapultok működtetésére.

    Ez így csak rosszabb, hiszen ami elfogadható hatótáv egy nem nukleáris hajó esetén, az nem elfogadható hatótáv egy korszerűnek szánt, 65-72 ezer tonnás repülőgéphordozónak, mint hadászati hajóegységnek.
    Viszont ez így olcsóbb volt, mert kvázi “lakossági” technológiával megoldották a hajtásrendszert, csak kissé helyigényesen és katonai szempontból kétséges hasznossággal.
     
    endre likes this.
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Az, amit a britek a folyamatos oda-vissza F-35C - F-35B tánccal összehoztak az a kabaré a négyzeten. Főleg úgy, hogy a Kuzi "harcértéke" ismert STOBAR gépekkel.
    Erre ezek a zsenik képesek voltak ennyi pénzért egy 65 ezer tonnás hajtó összehozni egy félbevágott hatósugarú F-35B-vel.

    Ehhez mennyire kell hülyének lenni? Drágán szart beszerezni? Ki az a hülye, aki korlátozott hatósugarú és terhelhetőségű gépet szerez be kb. ugyanannyiért...?
    Értem én Falkland nosztalgiát, de az KÉNYSZER volt. Most meg önként erre mennek.

    Agyrém, amit a brit védelmi ipar előad a lejárt gránátú Chally2-től, az elbaszott Nimrod upgrade progamon át a QE + F-35B párosig, vagy anno az EF Ty. gépágyús cigánykodásával.-..
     
    endre, fip7, nyugger and 4 others like this.
  17. rudi

    rudi Well-Known Member

    Sajnos pont fordítva van mint gondolod.
    A dízelek az elsődlegesek erőforrások...a gázturbinákat akkor kapcsolják be amikor az utazósebességnél nagyobb sebességre kell kapcsolni. A dízelek által biztosított kb. 50000 LE - illetve az általuk meghajtott generátorokból nyert elektromos teljesítmény - bőven elég ahhoz hogy a hajó utazósebességgel "csoszogjon"
    "...Both QE-class aircraft carriers’ propulsion systems feature as prime movers Wartsila 38 marine diesel engine .."
     
    gacsat likes this.
  18. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    15 csomó az igen szerény utazósebességnek.
    20-22 csomó körüli egy fűtőolaj tüzelésű turbina meghajtású repülőgéphordozó utazósebessége, egy nukleáris meghajtásúnak a felszállóüzemi csúcs sebessége 30-35 csomó körüli.
    De amúgy elhiszem, hogy úgy van, ahogy írod, csak kompletten furcsa. Úgy energetikai, mind üzemi szempontból.

    Visszatérve a 10000 km-es hatótávra. Ez a hajó még a szövetséges USA partjait se tudja úgy megközelíteni, egyenes vonalban, harci manőverek nélkül, hogy egy töltéssel haza érjen.
    A gépeinek hatótávja miatt pedig jóval közelebb kell úsznia az ellenséges partokhoz, mint egy Nimitznek, vagy akár a francia hajónak. És az F-35B-t a levegőben egy másik F-35B nem is tudja megtankolni. Akkor meg ki fogja?
     
    fip7, endre, fishbed and 5 others like this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Pont az ilyesfajta "apró problémák" miatt gondolat azt, hogy k*rvára semmi értelme a hajónak. F-35C + CATOBAR-nak kellett volna lennie.
     
    endre, fishbed, Rotten878 and 3 others like this.
  20. rudi

    rudi Well-Known Member

    Nem én írom, legfeljebb fordítom és idézem.
    Nem km hanem nm (nautical mile (tengeri mérföld) 1 nm = 1,852 km)
     

Ezen oldal megosztása