Itt a topik szempontjából legérdekesebb rész, hogy a nukleáris meghajtás milyen előnyöket ad egy 30 napos bevetés során. Például ez alatt az idő alatt mennyi ideig mehet a hajó teljes sebeséggel?
Mert a Queen Elizabeth a 15 csomós utazósebességével meg tud tenni 18200 km-t, ami még mindig nem sok, az jelentősen leredukálódik, ha a fedélzetéről felszállni gyekvő V/STOL gépek miatt be kell iktatni a gyorsabb szakaszokat.
Eltekintve az F-35B képességeitől, csökkentett hatótávjától, a csökentett fegyverzetétől, a hajófedélzeti repülőgépflotta egyféleségétől, az ezekből adódó flexibilitás hiányától, komolyan kérdem, mi értelme van egy ekkora hajót megjáratni, ha kis túlzással, de lényegében alig hagyhatja el az UK felségvizeit?
5 napos bevetések?!
Kiemennek vele a brit érdekek szempontjából elsődlegesen megjelölt északi tengeri harci övezetekbe és az ellenfélnek csak öt napig kell távolmaradnia/hülyítenie/kerülgetnie. Utána a brit hajó várhatja a tankert, amit ha kilőnek, megáll a tudomány.
Anno USS Kitty Hawk képes volt 36 napos folyamatos tengeren tartózkodást is végrehajtani, de nyílván utántöltéssel. Ez okés, de egy ekkora hajókategóriával 5 napos bevetésekkel számolni? Vagy két utántöltés között gondolják az öt napot? Az se biztonságos.
Itt van egy hosszabb cikk, amiben a szerző azt taglalja, hogy a nyugállományú USN Pete Pagano százados által propagált sea control ship koncepcióval kapcsolatban:
http://cimsec.org/return-sea-contro...ail&utm_term=0_694f73a8dc-bde8c9d3e3-85340837
...milyen buktatók lehetnek:
https://www.forbes.com/sites/lorent...t-carriers-dont-make-much-sense/#794002766419
- Small carriers have less speed and endurance. The newest America class of amphibs has a top speed of about 23 miles per hour. The Ford class has a top speed of 35 miles per hour -- 50% higher thanks to nuclear propulsion. Nuclear propulsion also gives large-deck carriers unlimited range and endurance at sea. So a Nimitz or Ford can exert U.S. influence over a far bigger expanse of land or sea than a small carrier powered by fossil fuel, and for a much longer period of time.
- Small carriers are harder to sustain. Conventionally-powered small aircraft carriers would require frequent replenishment of their fuel by tankers. That entails establishing a costly global logistics system and refueling schedule that in wartime might send the tankers into harm’s way or require the carriers to withdraw to safer locales. The tankers, their crews, and the fuel they deliver would cost many billions of dollars over the lifetime of a small-carrier fleet.
A QE lényegében egy identitászavaros aircraft carrier - sea control ship hibrid.