Queen Elizabeth osztály (Egyesült Királyság)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 961
58 918
113
Ez a hajtótípus, vagy kétegységes osztály egyszerűen túl bonyolult ahhoz képest, amilyen minőségben, amilyen körülmények közt megépült, miközben úgy az egész rendszer valahogy aránytalan.
A hajótest nagy, nagyobb, mint ami egy fosszilis hajtáshoz rentábilis lenne.
A hajtásrendszere is kissé fonák arányokkal bír, mert a hajónként duplikált meghajtás úgy épül fel, hogy van egy-egy Wartsila 9MW-os és egy-egy 11MW-os dízelmotor pár, mint főgép és van ezekhez a főgépekhez modulonként egy-egy Rolls Royce Trent MT30, 36MW-os gázturbina.
Magyarán egy hajóban van 40MW-nyi (2x9MW + 2x11MW) dízel főgép hajtás és mellé 2x36, azaz 72MW gázturbina. Ez így 118 MW, de a dízel vonalon van mód a 2x12 + 2x15, azaz 54MW teljesítményre, amivel a totál output eléri a 126MW tengelyteljesítményt.
Ez még csak a tengelyteljesítmény, amit a kis feszültségű hálózat táplálásán túl a GE Power Conversion module-al 4 darab 20MW-os (80MW) villanymotor által hajtott két fix állásszögű hajócsavarnak adnak át. A hajót tehát egy kombinált ciklusú rendszerből maximálisan kivehető 80MW hajtja.
Itt a kombinált ciklus viszont nem a másutt ismert gázturbina - gőzturbina (Rankine) párosa, mert a kipufogógázok maradványhője nem hasznosul egy hőcserélő által.
Sőt, igazából itt inkább csak egy párhuzamos dízel - gázturbina ciklusról beszélünk, ami végül egy dízel-gázturbina-elektromos hajtásban áll össze.

Ezzel idáig nem volna semmi baj, de valahogy mégis túl sok helyet foglal az egész, miközben a hajó mérete és feladatköréhez képest nem túl hatékony.
Az a baj, hogy a rendszerben nincs tartalék egy gőz- vagy egy elektromos katapult meghajtásához, pedig az lényegesen növelhette volna a harcértéket.
A két külön beépített hajtásmodul szeparáltsága amúgy biztonsági szempontból nem rossz, mert a hajó teljes mozgásképtelenségéhez két külön helyen kellene súlyos károkat okozni, arról nem is beszélve, hogy áramlástani okokból a két kémény köré építették a két külön tornyot, melyek szeparált légellenállása kisebb, mint ha egy nagy hosszú sziget lenne két kéménnyel.
És a két torony át tudja venni egymás feladatát is.
De ebből következik a hátrány is, mert dupla helyet foglalnak el a fedélzetből.

Amennyibe került ez a kéthajónyi - egyelőre - blamázs, jobb lett volna inkább mégis valahogy a nukleáris hajtás mellett letenni a voksot, ami most jól jönne a Rolls Royce nukleáris üzletágának is, mivel a szigetország sokat vár a moduláris reaktorok hazai fejlesztésétől, amiben elvileg a RR fontos szerepet kapna.
Tipikus példája annak, hogy a zsebbenyúlósabb, de nagyobb hozzáadott értékű katonai projekt miképp tudná húzni a gazdaságot más téren.
Most meg ott van ez a két dög, ami nem megy sehová.
Mert nem biztos, hogy a hajtás (csak) a lúdas, de a hajók nagyok és drágák, ugyanakkor, ha működnének se érnének annyit, mivel ráadásképp repülőgép se nagyon van hozzájuk és...
...Ami a legnagyobb baj: ha nukleáris lenne mindkettő, az "jobban fájna".
Ezekkel a hajókkal így, ahogy megépültek, könnyebben spórol a büdzsé, mert műszakilag nem annyira szenzitívek, hogy mindig megadják nekik, ami jár.
Úgy néz ki, amit nyertek a réven, elvesztik a vámon.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
7 952
10 455
113
Ez a hajtótípus, vagy kétegységes osztály egyszerűen túl bonyolult ahhoz képest, amilyen minőségben, amilyen körülmények közt megépült, miközben úgy az egész rendszer valahogy aránytalan.
A hajótest nagy, nagyobb, mint ami egy fosszilis hajtáshoz rentábilis lenne.
A hajtásrendszere is kissé fonák arányokkal bír, mert a hajónként duplikált meghajtás úgy épül fel, hogy van egy-egy Wartsila 9MW-os és egy-egy 11MW-os dízelmotor pár, mint főgép és van ezekhez a főgépekhez modulonként egy-egy Rolls Royce Trent MT30, 36MW-os gázturbina.
Magyarán egy hajóban van 40MW-nyi (2x9MW + 2x11MW) dízel főgép hajtás és mellé 2x36, azaz 72MW gázturbina. Ez így 118 MW, de a dízel vonalon van mód a 2x12 + 2x15, azaz 54MW teljesítményre, amivel a totál output eléri a 126MW tengelyteljesítményt.
Ez még csak a tengelyteljesítmény, amit a kis feszültségű hálózat táplálásán túl a GE Power Conversion module-al 4 darab 20MW-os (80MW) villanymotor által hajtott két fix állásszögű hajócsavarnak adnak át. A hajót tehát egy kombinált ciklusú rendszerből maximálisan kivehető 80MW hajtja.
Itt a kombinált ciklus viszont nem a másutt ismert gázturbina - gőzturbina (Rankine) párosa, mert a kipufogógázok maradványhője nem hasznosul egy hőcserélő által.
Sőt, igazából itt inkább csak egy párhuzamos dízel - gázturbina ciklusról beszélünk, ami végül egy dízel-gázturbina-elektromos hajtásban áll össze.

Ezzel idáig nem volna semmi baj, de valahogy mégis túl sok helyet foglal az egész, miközben a hajó mérete és feladatköréhez képest nem túl hatékony.
Az a baj, hogy a rendszerben nincs tartalék egy gőz- vagy egy elektromos katapult meghajtásához, pedig az lényegesen növelhette volna a harcértéket.
A két külön beépített hajtásmodul szeparáltsága amúgy biztonsági szempontból nem rossz, mert a hajó teljes mozgásképtelenségéhez két külön helyen kellene súlyos károkat okozni, arról nem is beszélve, hogy áramlástani okokból a két kémény köré építették a két külön tornyot, melyek szeparált légellenállása kisebb, mint ha egy nagy hosszú sziget lenne két kéménnyel.
És a két torony át tudja venni egymás feladatát is.
De ebből következik a hátrány is, mert dupla helyet foglalnak el a fedélzetből.

Amennyibe került ez a kéthajónyi - egyelőre - blamázs, jobb lett volna inkább mégis valahogy a nukleáris hajtás mellett letenni a voksot, ami most jól jönne a Rolls Royce nukleáris üzletágának is, mivel a szigetország sokat vár a moduláris reaktorok hazai fejlesztésétől, amiben elvileg a RR fontos szerepet kapna.
Tipikus példája annak, hogy a zsebbenyúlósabb, de nagyobb hozzáadott értékű katonai projekt miképp tudná húzni a gazdaságot más téren.
Most meg ott van ez a két dög, ami nem megy sehová.
Mert nem biztos, hogy a hajtás (csak) a lúdas, de a hajók nagyok és drágák, ugyanakkor, ha működnének se érnének annyit, mivel ráadásképp repülőgép se nagyon van hozzájuk és...
...Ami a legnagyobb baj: ha nukleáris lenne mindkettő, az "jobban fájna".
Ezekkel a hajókkal így, ahogy megépültek, könnyebben spórol a büdzsé, mert műszakilag nem annyira szenzitívek, hogy mindig megadják nekik, ami jár.
Úgy néz ki, amit nyertek a réven, elvesztik a vámon.

A francúzok a 2/3 akkora CdG-be meg köszönik szépen, beraktak két 150 MW-os nukleáris reaktort...