Akkor minek írod ide? Így csak egy alaptalan benyögés az egész...
A hadsereg nem vonhatja ki magát egy katonai jármű fejlesztése alól pláne akkor, ha a hazai politika ily magas szintre emelte a hadipari szektor fejlesztését. Nem azt mondom, hogy a cougart váltsák le vele, hanem azt, hogy azok mellett el lehet kezdeni egy hazai konstrukció kidolgozását. Nem viselkedhet kívülállóként.
Én is azt vallom, hogy ami fejlesztést érdemes, azt támogassa is a HM, de azt magyarázd meg végre nekem, hogy a Honvédség miért ölje olyasmibe a pénzt, ami nem az ő igényei szerint készült? Ráadásul úgy, hogy technológia szintjén létezik egy másik hazai, letesztelt és a szükséges papírokkal megtámogatott alternatíva?
A Respirátor és a Gamma a semmiből összerakott egy MRAP-t, ami szép teljesítmény, de nem tudni hogy kinek és miért, mert láthatóan a hadsereg egyelőre nem kér belőle. Nyilván meg van az oka, mert más fejlesztéseket meg fura mód támogatnak.
A költségvetésbe meg most is meg lehetne találni pár darab árához a fedezetet. De természetesen mint korábban írtam, a hazai hadipar támogatása, a hazai termékek beszerzésével segíthető a legjobban.
Hát... egy Cougar olyan 120 millió HUF, a Komondoron csak az ABV-felszerelés legalább ennyi (idézet Totalcar tesztből: "csak a műszerezettség, ami a járműben megtalálható, több százmillió forint, de hogy a több az mennyi, azt szintén nem tudhatjuk."), szóval egy ABV-csomagban árult jármű ára könnyen lehet 300-400 mHUF is. Nyilván figyelembe kell venni, hogy ennek a pénznek egy része idehaza maradna (mert ugye nem tudni, hogy hány százalékban magyar gyártású a Komondor, 100%-ban biztosan nem), de ez nem érinteni a Honvédség fix keretét. Csak úgy lenne némileg értelme, hogy ha a kormány veszi meg a Honvédségnek, de előtte persze el kéne végezni a csapatpróbákat, amihez több jármű is kell.
Az meg természetes, hogy egy érzékelő elemeket gyártó cég saját berendezései céljára készíti elő az első példányt. Nem mellesleg arra -szerintem- nem is rossz. Természetesen a GI katonák nélkülözhetik a lövegtornyot belőle, de azt már egy későbbi altípusba be lehet építeni. Nem mellesleg harctéri mentőautónak sem utolsó.
Hát ez az, hogy pont ABV-felderítőre nincs szükség! Ha ténylegesen el akarják adni idehaza, akkor egy missziós verzióval kellett volna kezdeni. Vagy még inkább a hazai igények felmérésével, mert akkor a Honvédség szépen átadott volna egy listát, hogy milyen feltételeket kéne teljesítenie. Csak úgy a vakvilágba nem lehet fejlesztgetni.
Igen, az lehet egy jó elv, hogy egyesítsék a hazai beszállítókat ezen járműhöz is. Ez egy fontos elem lenne.
Nemnem. Ne EZEN a járművön egyesítsék a hazai beszállítókat, hanem a hazai beszállítók TERMÉKEIT egyesítsék egy járművön. Ha igazán költséghatékonyan akarunk előállítani valamit, akkor érdemes nagyrészt meglévő dolgokból építkezni, legalábbis az első jármű szintjén. Egyébként meg nagyon drágán kapunk valamit, amit csak azért kéne rendszeresíteni, mert idehaza gyártják és az ilyesmit azért már odafent sem nyelik le.
wolfram
Az a fajta MRAP amit a Komondor is képvisel halott.
No igen, az új generációs MRAP ma már teljesen más igények szerint készülnek: a JLTV-program, a Thales Hawkei, de még a Mowag Eagle V is mind a védelmet és a nagy sebességű manőverezőképességet részesíti előnyben.