A hadsereg nem vonhatja ki magát egy katonai jármű fejlesztése alól pláne akkor, ha a hazai politika ily magas szintre emelte a hadipari szektor fejlesztését. Nem azt mondom, hogy a cougart váltsák le vele, hanem azt, hogy azok mellett el lehet kezdeni egy hazai konstrukció kidolgozását. Nem viselkedhet kívülállóként. A költségvetésbe meg most is meg lehetne találni pár darab árához a fedezetet. De természetesen mint korábban írtam, a hazai hadipar támogatása, a hazai termékek beszerzésével segíthető a legjobban. Erre teremtsék meg a fedezetet. Ez túlmutat a hadseregen, hiszen azzal egyet lehet érteni, hogy egy alkalmazott kutatásba ez belefér. Az meg természetes, hogy egy érzékelő elemeket gyártó cég saját berendezései céljára készíti elő az első példányt. Nem mellesleg arra -szerintem- nem is rossz. Természetesen a GI katonák nélkülözhetik a lövegtornyot belőle, de azt már egy későbbi altípusba be lehet építeni. Nem mellesleg harctéri mentőautónak sem utolsó.
Igen, az lehet egy jó elv, hogy egyesítsék a hazai beszállítókat ezen járműhöz is. Ez egy fontos elem lenne.
 
ifff

Az MRAP egy halott dolog tök felesleges fejleszteni.

GrGLy

Nem ide tartozik.
 
dudi

"Az MRAP egy halott dolog tök felesleges fejleszteni."

Nem halott az, ha "jó" a cucc, mint az Oshkosh M-ATV, amiből rendeltek is vagy 8000 darabot. És akár még le is szivároghat egy ilyen konstrukció a kisebb katonai terepjárók közé, mint pl. az L-ATV. De a Komondor, mint MRAP, tényleg halott... Kár is lenne ezirányban erősködni, felesleges pénzkidobás.
 
Hát igen, MRAP egy iraki fajta misszióban jól jött volna a BTR helyett akkoriban. Az afgáni műveletre is megfelelt volna, ha van ott Komondor talán.
Viszont úgy tekinteni rá, mint ami helyettesíti a páncélozott gyalogsági harcjárművet a harcmezőn és egyéb hagyományos katonai műveletekben, nagyon balga gondolat lenne. Néhányan itt álmodoznak erről, de feltételezem kevés katonai ismerettel rendelkeznek e téren.
 
Nem ide tartozik.

Akkor minek írod ide? Így csak egy alaptalan benyögés az egész...

A hadsereg nem vonhatja ki magát egy katonai jármű fejlesztése alól pláne akkor, ha a hazai politika ily magas szintre emelte a hadipari szektor fejlesztését. Nem azt mondom, hogy a cougart váltsák le vele, hanem azt, hogy azok mellett el lehet kezdeni egy hazai konstrukció kidolgozását. Nem viselkedhet kívülállóként.

Én is azt vallom, hogy ami fejlesztést érdemes, azt támogassa is a HM, de azt magyarázd meg végre nekem, hogy a Honvédség miért ölje olyasmibe a pénzt, ami nem az ő igényei szerint készült? Ráadásul úgy, hogy technológia szintjén létezik egy másik hazai, letesztelt és a szükséges papírokkal megtámogatott alternatíva?

A Respirátor és a Gamma a semmiből összerakott egy MRAP-t, ami szép teljesítmény, de nem tudni hogy kinek és miért, mert láthatóan a hadsereg egyelőre nem kér belőle. Nyilván meg van az oka, mert más fejlesztéseket meg fura mód támogatnak.

A költségvetésbe meg most is meg lehetne találni pár darab árához a fedezetet. De természetesen mint korábban írtam, a hazai hadipar támogatása, a hazai termékek beszerzésével segíthető a legjobban.

Hát... egy Cougar olyan 120 millió HUF, a Komondoron csak az ABV-felszerelés legalább ennyi (idézet Totalcar tesztből: "csak a műszerezettség, ami a járműben megtalálható, több százmillió forint, de hogy a több az mennyi, azt szintén nem tudhatjuk."), szóval egy ABV-csomagban árult jármű ára könnyen lehet 300-400 mHUF is. Nyilván figyelembe kell venni, hogy ennek a pénznek egy része idehaza maradna (mert ugye nem tudni, hogy hány százalékban magyar gyártású a Komondor, 100%-ban biztosan nem), de ez nem érinteni a Honvédség fix keretét. Csak úgy lenne némileg értelme, hogy ha a kormány veszi meg a Honvédségnek, de előtte persze el kéne végezni a csapatpróbákat, amihez több jármű is kell.

Az meg természetes, hogy egy érzékelő elemeket gyártó cég saját berendezései céljára készíti elő az első példányt. Nem mellesleg arra -szerintem- nem is rossz. Természetesen a GI katonák nélkülözhetik a lövegtornyot belőle, de azt már egy későbbi altípusba be lehet építeni. Nem mellesleg harctéri mentőautónak sem utolsó.

Hát ez az, hogy pont ABV-felderítőre nincs szükség! Ha ténylegesen el akarják adni idehaza, akkor egy missziós verzióval kellett volna kezdeni. Vagy még inkább a hazai igények felmérésével, mert akkor a Honvédség szépen átadott volna egy listát, hogy milyen feltételeket kéne teljesítenie. Csak úgy a vakvilágba nem lehet fejlesztgetni.

Igen, az lehet egy jó elv, hogy egyesítsék a hazai beszállítókat ezen járműhöz is. Ez egy fontos elem lenne.

Nemnem. Ne EZEN a járművön egyesítsék a hazai beszállítókat, hanem a hazai beszállítók TERMÉKEIT egyesítsék egy járművön. Ha igazán költséghatékonyan akarunk előállítani valamit, akkor érdemes nagyrészt meglévő dolgokból építkezni, legalábbis az első jármű szintjén. Egyébként meg nagyon drágán kapunk valamit, amit csak azért kéne rendszeresíteni, mert idehaza gyártják és az ilyesmit azért már odafent sem nyelik le.

wolfram

Az a fajta MRAP amit a Komondor is képvisel halott.

No igen, az új generációs MRAP ma már teljesen más igények szerint készülnek: a JLTV-program, a Thales Hawkei, de még a Mowag Eagle V is mind a védelmet és a nagy sebességű manőverezőképességet részesíti előnyben.
 
Abban a formában, amiben a prototípus készült, "vegyi-sugár-biológiai fegyver felderítő", vagy mi, abban a formában, max., pár darab kell,( vagy nem is kell ) a Honvédségnek. Tényleg, hazai igény 5-10 db jármű esetén, semmi nem aktualizálja hogy ilyen kevés db-ra kifejlesszenek egy külön eszközt. Ráadásul MRAP verzióban, egy sugármérőt, teljesen felpáncélozva, mint egy egy első vonalbeli PSZH-t. Exportálni ??? Nem tudom, de lehet elég sok MRAP van már a piacon, ahhoz képest hogy milyen kevés helyre kell.
 
GrGLy

Nem alaptalan csak te nem ismered az alapját.Készült ott olyan géppuskaállvány afganisztáni használatra amit lefelé csak vízszintesig lehetett kitéríteni,gyakorlatilag egy nagyon fasza légvédelmi állvány volt.Szerintem ezzel mindent el is mondtam az ottani munkáról.
 
@dudi

Látod, nem is volt olyan nehéz leírni. Addig alaptalan az egész, amíg nem indoklod meg.
 
GrGLy

Nem alaptalan csak te nem ismered az alapját.Készült ott olyan géppuskaállvány afganisztáni használatra amit lefelé csak vízszintesig lehetett kitéríteni,gyakorlatilag egy nagyon fasza légvédelmi állvány volt.Szerintem ezzel mindent el is mondtam az ottani munkáról.

Emlékszem volt is belőle balhé pár éve, azt a tisztet aki köztudatba hozta ezt elüldözték cserébe a seregből. Pedig ahelyett hogy megbecsülték volna, mert ki tudja megmentett e egy későbbi halálesettől egy későbbi honvédet. A hatalom ( Szekeres azt hiszem) persze bőszen tagadta hogy xar az állvány.
Vegyi-sugár-biológiai fegyver felderítő járműre már tényleg nincs akkora szükség mint a hidegháború idején. ( ha meg igen már úgyis mindegy ) 1-2 példányban tényleg luxus lenne rendszeresíteni ha a sorozatgyártás be sem indul és tényleg csak azért tákolták össze hogy demonstrálják a respirátor termékeit.
De akkor ők is minek hozták létre? Na mindegy ez az ő dolguk.
Viszont a BRDM-2 féle járművek helyett már nem ártana modernebb abban a kategóriában.Az a farmotoros kialakítás a manuális toronnyal és a Gaz motorral már elég elavult konstrukció. A Cougar viszont nem igazán az a kategória,és szvsz túl magas is. (magas súlypont, xar lehet terepen vezetni) Mindenre Mrap-ot venni nem tudom mennyire lenne jó megoldás de szerintem felesleges, kicsit tényleg túl van lihegve már az Mrap dolog. De a politikusokat is értsük meg, nem jó pont a nép szemében ha egy missziós katona meghal valamiért.
 
Ahogy végigolvastam itt mindent, én is leginkább -ha jól emlékszem- GrGLy véleményével értek egyet és igazából nem tudok magyarázatot találni arra, hogy ha neki ez eszébe jutott, akkor azok, akiknek konkrétan a pénzéről van szó, meg nyereségről meg ilyenekről, miért nem jutott eszébe, hogy pl. a Rábával a Cuncussal, meg akivel még érdemes összeálljanak, és közösen fejlesszenek ki egy járművet, ami tökéletesen megfelelne egy általános APC/IFV-nek, toronytól függően, über moduláris lehetne, hogy megcsinálhassák a vegyi, stb. változatot, illetve jó legyen missziókba is.
Mindig szó van róla, hogy dehát nincs pénz semmire, itt mégis összeraktak egy ilyen valamit, ami viszont senkinek sem kell... Miért tűnik olyan logikátlannak az érintettek számára, hogy ezt megfordítva, összeülnek az érintettek és közösen fejlesztenek ki valami olyasmit (akár licencere alapozva), ami pl. a hazai igényeket lefedi, illetve adott esetben még akár külföldre is jó lehet... Úgy tudom, hogy Komondor esetében azért nem volt teljesen alaptalan a fejlesztés, mert sokan kérdezték rá náluk, hogy miért nincs egy kaszni, amibe a műszereket rakják...
 
Nem tudom hányan ismerik a Respirátor tevékenységét. Bizony Ők is jelentős gépjármű átalakítók. Csak nem a HM részére, hanem a belügy, a katasztrófavédelem stb. Legalább olyan szinten űzik, mint a Currus.
 
Nemnem. Ne EZEN a járművön egyesítsék a hazai beszállítókat, hanem a hazai beszállítók TERMÉKEIT egyesítsék egy járművön. Ha igazán költséghatékonyan akarunk előállítani valamit, akkor érdemes nagyrészt meglévő dolgokból építkezni, legalábbis az első jármű szintjén. Egyébként meg nagyon drágán kapunk valamit, amit csak azért kéne rendszeresíteni, mert idehaza gyártják és az ilyesmit azért már odafent sem nyelik le.
Ezzel mindenki egyetért, aki ilyen berendezéseket gyárt. De a gépjárműgyártók már kevésbé, vagy egyáltalán nem.
 
A civil szféra gépjármű gyártói, akik ma hazánkban jelen vannak, személygépkocsi gyártásban érdekeltek. Nem foglalkozik egyik sem katonai dolgokkal. Mivel multinacionális cégekről van szó, ezek nem is fognak a mi két szép szemünkért termékváltást végrehajtani a hadi megrendelések reményében. A Magyar beszállítók..., sajnos két tucat ha van belőlük..., akik megfelelő minőségben szállítani is tudnak olyan alkatrészt, amit a multik termékeikbe beépítenek. Van a Rába, a Currus, meg ez a Respirator, amiről tudok, akik katonai eszközökkel is foglalkoznak, a járműgyártás terén. Utóbbi lehet, jobban tette volna, ha a Komondor név alatt, egy páncélozott gyalogsági harcjárművet fejleszt ki és ad át csapatpróbára, egy századnyi mennyiségben legalább, a Honvédségnek.
 
De tényleg én azt nem értem -az előbbiek mellett-, hogy most itt van ez a Komondor olyan tervezőktől, akik gondolom nagyságrenddel kevesebb pénzt forgatnak és amúgy is jóval kisebb mennyiségben reménykedhetnek, ha ebből lesz valami, mégis megcsináltak egy ilyet... Amikor meg Rába NPC szóbakerül, akkor egyből jön, hogy hát izé, nincs rá pénz, meg amúgy is Mo. kőkorszak van ebből a szempontból... Arról nem is beszélve, hogy nem is licenceről volt szó, ami hót tökéletes lenne, kisebb-nagyobb átalakításokkal, toldozgatásokkal, hogy minden igényt kielégítsen... De most amúgy a BTR-80-at pl. meddig tervezik még sanyargatni az MH-t? :)
 
Hát... egy Cougar olyan 120 millió HUF

ha ugyanennyiért itthon gyártasz járművet, az áfa-járulék-zárjegy-szja-atm és még ki tudja milyen fittyfasz adók mintegy 70 százalékos mértéke mellett, a valóságban kevesebb mint felébe kerülne az államnak ugyanaz. és mint a mellékelt ábra mutatja nem anyagi kérdés, a hazai ipar részéről egyértelműen nem tudásbeli, anyag vagy munkaerőhiány akadályozza, csak és kizárólag politikai akarat.
 
@xfotel

Hát ha mi is legyártunk belőle 2500 darabot, akkor igen, egyébként meg a kisszériás gyártás miatt valószínűleg még így is drágább lenne árban (főleg, hogy a felszerelések egy része export cucc, aminek nem lehet lenyomni az árát).
 
Egy bot egyszerű reaktív páncélt miért olyan komplikált dolog összerakni ithon??? Vagy a kerámia kompozitot (Miért nem kérik fe a Zsolnai vagy a Herendit.... (Többet tudna rólla szerintem mint egy hadimérnök gárda. Vagy a mechanikusok.