Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) - katonai gépekkel

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 529
17 115
113
Igazából egy fura kérdésem lenne. Volt már arra valaha példa, hogy repülőgép pont nagyobb földrengés közben szállt le? Hogyan viselnél vagy viselik ilyesmit a gépek?

Hááát.... igazából nagyon nagy pech kéne, mivel a megközelítés során 0-200 ft között van a DH (decision height) és a rádiókapcsolat folyamatos - vagyis a Tower egyből szólnak, ha földrengés van és körbemész.

Na ha most ezalatt jön a dolog, akkor onnan már nagyon gyorsan megállsz - kevesebb mint egy perc. Nem tudom egy földrengés mennyire gyorsan fejlődik ki, vagyis a full effect mikorra teljesedik ki, de ha egy percnél később, akkor ugye safe.

Ha nem, akkor szerintem annyira nem vészes, mert leszállósebességnél a hatása olyasmi lehet, mint a szélnek - pedállal tudod korrigálni. A lassulás folyamán lehet a gond, ahogy egyre nagyobb a tömeg a futószáron (felhajtóerő csökken), de alapból a futószár az egy lengéscsillapító, ráadásul egy nagy pusztaság mindenfelé - szóval talán az a gép a legbiztonságosabb hely az adott városban :D
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 564
14 377
113
Hááát.... igazából nagyon nagy pech kéne, mivel a megközelítés során 0-200 ft között van a DH (decision height) és a rádiókapcsolat folyamatos - vagyis a Tower egyből szólnak, ha földrengés van és körbemész.

Na ha most ezalatt jön a dolog, akkor onnan már nagyon gyorsan megállsz - kevesebb mint egy perc. Nem tudom egy földrengés mennyire gyorsan fejlődik ki, vagyis a full effect mikorra teljesedik ki, de ha egy percnél később, akkor ugye safe.

Ha nem, akkor szerintem annyira nem vészes, mert leszállósebességnél a hatása olyasmi lehet, mint a szélnek - pedállal tudod korrigálni. A lassulás folyamán lehet a gond, ahogy egyre nagyobb a tömeg a futószáron (felhajtóerő csökken), de alapból a futószár az egy lengéscsillapító, ráadásul egy nagy pusztaság mindenfelé - szóval talán az a gép a legbiztonságosabb hely az adott városban :D


Japánban szinte mindig/naponta remeg a föld vagyis biztosan egy méretig nem okoz nagy problémát a fölött meg a gép utasainak vagy volt vagy nem volt szerencséje ill csak egy statisztikai tétel lesz a a végelszámolásban.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 130
87 302
113
Afganisztánban ma egy Mi-35 és egy Mi-17 zuhant le mindkét gép személyzete életét vesztette.

Mi-35
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 130
87 302
113
Lezuhant az Egyiptomi légierő egyik F-16 gépe. A pilóta életét vesztette.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 971
68 216
113
Tekerjetek a végére. Igaz, hogy léghajóbaleset, de hála a videósnak, a néző tengeribetegséget kap.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
"Lezuhant egy tűzoltó-repülőgép Ausztráliában, a személyzet meghalt"

https://24.hu/kulfold/2020/01/23/ausztral-tuzvesz-lezuhant-tuzolto-repulogep/

Amit szór a gép, az amúgy micsoda?
Alapvetően kétféle megoldás van, vagy vízre is leszállni/átstartolni képes hidroplán/amfíbia gépek, vagy csak repülőtérre leszállni képes hagyományos gépekkel végzett tűzoltás. Az elsőnél sima vizet használnak, amit gyorsan tudnak pótolni ha van természetes vízfelület a tűz közelében: a tűzoltó-hidroplán egyszerű 10-15 másodperces, a vízfelületet érintő átstartolás közben fel tudja tölteni a több tonnányi tűzoltó-víz utánpótlását.
A másik a hagyományos gépek használata, ekkor vízben oldott vegyszerekkel is tudnak tüzet oltani, "csak" a rengeteg vízről és a gyors utántöltésről kell gondoskodni a repülőtéren (ez sok tonnányi víz max 8-10 perces utántöltését jelenti). A piros víz vagy a vegyszert, vagy/és direkt festékanyag miatt van. Ez arra jó hogy a pilóták és a földi tűzoltó-egységek a következő rárepülésnél jól láthassák az előzőleg már oltóanyaggal befedett terület határát, hogy honnan kell tovább folytatni a "vízbombázást".
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Alapvetően kétféle megoldás van, vagy vízre is leszállni/átstartolni képes hidroplán/amfíbia gépek, vagy csak repülőtérre leszállni képes hagyományos gépekkel végzett tűzoltás. Az elsőnél sima vizet használnak, amit gyorsan tudnak pótolni ha van természetes vízfelület a tűz közelében: a tűzoltó-hidroplán egyszerű 10-15 másodperces, a vízfelületet érintő átstartolás közben fel tudja tölteni a több tonnányi tűzoltó-víz utánpótlását.
A másik a hagyományos gépek használata, ekkor vízben oldott vegyszerekkel is tudnak tüzet oltani, "csak" a rengeteg vízről és a gyors utántöltésről kell gondoskodni a repülőtéren (ez sok tonnányi víz max 8-10 perces utántöltését jelenti). A piros víz vagy a vegyszert, vagy/és direkt festékanyag miatt van. Ez arra jó hogy a pilóták és a földi tűzoltó-egységek a következő rárepülésnél jól láthassák az előzőleg már oltóanyaggal befedett terület határát, hogy honnan kell tovább folytatni a "vízbombázást".
Ausztrália a legszárazabb kontinens, így ott természetes vízfelület hiányában 1 masszív felépítésű amfíbia nem lenne költséghatékony. - A mai balesetben egy C-130-as járt szerencsétlenül... :(
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Ausztrália a legszárazabb kontinens, így ott természetes vízfelület hiányában 1 masszív felépítésű amfíbia nem lenne költséghatékony. - A mai balesetben egy C-130-as járt szerencsétlenül... :(
Tudom, olvastam, csak a kérdés nem erről szólt. Egyébként ez már a második tűzoltó-Hercules ami sajnos katasztrófát szenvedett, jópár éve az USA-ban is lezuhant egy. :(:(
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 890
9 911
113
Tudom, olvastam, csak a kérdés nem erről szólt. Egyébként ez már a második tűzoltó-Hercules ami sajnos katasztrófát szenvedett, jópár éve az USA-ban is lezuhant egy. :(:(

Ennek lehet oka az, hogy a Herkulest - gondolom én - eredetileg nem olyan repülési profilra tervezték, mint a tűzoltás, így nem olyan biztosan mozog olyankor, ezzel növelve a kockázatot?
 
  • Tetszik
Reactions: emel

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ennek lehet oka az, hogy a Herkulest - gondolom én - eredetileg nem olyan repülési profilra tervezték, mint a tűzoltás, így nem olyan biztosan mozog olyankor, ezzel növelve a kockázatot?
Tűzoltáshoz alacsony magasságon jó manőverezhetőség szükséges, természetesen alacsony sebesség mellett - melyre szerintem alkalmas a Hercules. És rövid idő alatt több tonna víz kidobása pedig hasonló lehet utánpótlás vagy hadianyag deszantolásához...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Ennek lehet oka az, hogy a Herkulest - gondolom én - eredetileg nem olyan repülési profilra tervezték, mint a tűzoltás, így nem olyan biztosan mozog olyankor, ezzel növelve a kockázatot?
Légi tűzoltásnál sajnos van egy olyan körülmény is, ami más esetekben nemigen fordul elő: a nagymértékű meleg feláramlás miatt olyan hirtelen feláramlások lehetnek, amik hirtelen, váratlan extra terhelést adnak a gépnek és hirtelen kormánymozdulatokat is igényelhetnek, ami szintén túlságosan terhelheti a sárkányszerkezetet, kormányszerveket. Ráadásul ezek a vad "termikek" a szél miatt nem is mindig kiszámíthatóak, az oldal- szél megdöntheti ezeket, így nehéz kiszámítani hogy pontosan mikor befolyásolják a gép repülési pályáját, és földközelben kis sebességnél ezek teremthetnek veszélyes helyzeteket. Az USA-ban lezuhant Herculesnek pl. szabályosan tőből leszakadtak a szárnyai ...
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Légi tűzoltásnál sajnos van egy olyan körülmény is, ami más esetekben nemigen fordul elő: a nagymértékű meleg feláramlás miatt olyan hirtelen feláramlások lehetnek, amik hirtelen, váratlan extra terhelést adnak a gépnek és hirtelen kormánymozdulatokat is igényelhetnek, ami szintén túlságosan terhelheti a sárkányszerkezetet, kormányszerveket. Ráadásul ezek a vad "termikek" a szél miatt nem is mindig kiszámíthatóak, az oldal- szél megdöntheti ezeket, így nehéz kiszámítani hogy pontosan mikor befolyásolják a gép repülési pályáját, és földközelben kis sebességnél ezek teremthetnek veszélyes helyzeteket. Az USA-ban lezuhant Herculesnek pl. szabályosan tőből leszakadtak a szárnyai ...
Mondjuk az tény, hogy a víz közegellenállására tervezett amfíbiákat nem lehet egyszerű a levegőben "összehajtogatni". De a Herkit sem "problémamentes helyekre" tervezték, szóval néhány hónap múlva én kíváncsi lennék az ausztrál baleset vizsgálati jelentésére. - Pláne, hogy már civil típusok tűzoltóvá alakításáról is hallhattunk, melyek szerkezeti szilárdsága valószínűleg elmarad a Herkiétől...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 130
87 302
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 542
12 788
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.