Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) - katonai gépekkel

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
488
2 039
93
Az indiai baleset némi videóval:

https://index.hu/kulfold/2019/02/19/gyakorlatozas_kozben_utkozott_ket_indiai_vadaszgep/

Csak engem zavar, hogy lakóterületnél gyakorlatoznak és épületek közé zuhant a gép? Mert innét kezdve közel csak szerencse, hogy nem esett rá civilre.


Ezek a jóemberek a hamarosan (a hétvégén?) kezdődő AeroIndia-2019-re gyakoroltak. A más helyen - normális népeknél lakatlan területek felett - begyakorolt programot a bemutató helyszínén is el kell próbálni, hogy rögzüljön pl. a földi tájékozódási pontok helyzete, láthatósága. Hová jön ki egy - egy figura, stb. E közben jött össze a koccanás.
A repülőtér meg nem a puszta közepén van. Mondjuk Kecskemét, Fairford, meg még egy csomó másik sem, ahol kötelék műrepülnek a repülőnapokon. Egyébként tényleg csak szerencse volt, hogy nem estek rá valakire. Bár Indiában nem lehet könnyű lakatlan területet találni a gyakorláshoz. Már a hóhatár alatt.;)
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 885
82 472
113
58068346_2756269174399599_6617642286341685248_o.jpg


Yesterday afternoon, 21 April 2019, Yakovlev 11 F-AZYA - marked '5 white' - overturned when landing. The 80 year old pilot had chosen to land on the grass security strip parallel to the tarmac instead of the runway. As a result of the uneven terrain, the Yak overturned and the pilot got stuck in the cockpit. He had to be released by the firebrigade and was taken to hospital. F-AZYA is based at Mainz-Finthen so it remains unclear why the pilot took the wrong place to land.


https://www.hessenschau.de/panorama...lBj3JqsuRjmpunHBrRq4IKhQ5RMMRNfAR3MTQgtzlAaJw
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nemét pilóta vöröscsillagos orosz géppel Lengyelországban.
A pilóta sajnos meghalt.
Azt hiszem ez ide illik. Veres Zoli visszaemlékezése egy emlékezetes Jak-52 dugózásról:
"A történet több éve mesélődött, de tanulságait tekintve örökzöldnek nevezhető, úgy hiszem. Vészhelyzetet előbb-utóbb mindenki átél, aki repül, közülük a szerencsések azok , akiknek módjukban áll elmesélni, mint Veres Zoltánnak.
Egy An–2-es balesetedről már hallottam, volt más is, amit megúsztál?
– Következő megijedésem a Jak-52-sel zajlott, amely repülőt én soha nem szerettem. Szabó Csaba barátomnak úgy kellett beleimádkoznia. Másnak nem is sikerült. Elcsípett a reptéren, megfűzött, hogy csináljunk pár figurát. A hajózónaplómban lévő hatvan-egynéhány típus között ma sem szerepel ez a gép, mint ahogy a Wilga sem. Ami levett gázzal esik és nem siklik, az nekem legalábbis furcsa. Mindig a pillanatnyi hülye ötlet hozza az eseményt, mondtam is:
– Á, Csaba, ezt nem kéne!
Az egész gép nyúlós volt. Kivárta a mozdulatokat, a kormányai nem voltak effektívek. Alapvető hülyeséget is elkövettünk: Csaba 110 kiló volt és hátul ült, én a Woody Allen-szerű alkatommal elöl. Utólag az orosz (amerikai vonalon hozzám érkezett) leírásokból tudtam meg, hogy ez a gép rettentően érzékeny a súlypontra, az orosz ember régen tudta, hogy a nehezebb pilóta nem ülhet a hátsó ülésbe. Mi pont ezt tettük.
Ráálltam a laposdugó-dologra, gondoltam, egy-két pördületet csinálunk, aztán annyi. De a rossz érzés bennem volt.
– Emelkedjünk magasra – mondtam Csabának. 2200 méterig hajtottam fel őt a levegőégbe, életemben nem voltam ilyen magasan műrepüléshez. Eddig a legvakmerőbb dolgot is ki mertem próbálni 1500 méterről. Amikor felértünk, egy 90 fokra ledőlt legyezőből elhúztam, csináltuk a lapos dugót. Másfél pördület után megfogtam. Kész. Nem jó érzés volt. Mondhatni, nyunyákos. Csaba szólt:
– Most én is megpróbálnám! – Ugyanígy fel, csináltuk ketten, gyönyörűen pörögni kezdett, egy pördület után vennénk ki, de csak annyit értem el, hogy átment félig normál dugóba. A súlypont igen be lehetett rezelve, mert mélyen hátul rejtőzködött. A kormányok, ahogy a könyvben írva van, lifegtek, leárnyékolódtak, hatástalanok voltak. Jöttek a variációk: gázzal, gáz nélkül, csűrővel, csűrő nélkül, majréval, majré nélkül, közben pedig gyártottuk a malacfarkat lefelé.
A biai légtérben pörögtünk egyelőre békésen, semmiféle izgalom nem mutatkozott a fedélzeten, bár a kormányok továbbra is laffogtak. Közben jöttek a gázfröccsök. Eric Müller összes ötletét bevetettük; ő megírta, hogy kell lapos dugóból kijönni, de úgy látszott, a Jak–52-es esetében ez még lektorálásra vár. A franc se akart lapos lektor lenni!
Két dolgot nem mertem csinálni: a futót és a fékszárnyat kinyitni. Volt még hely rengeteg, bár főleg horizontálisan, gondoltam, ráérek ezt elcseszni később. Tudtam, hogy a futó hátrafele jön ki, ezzel a súlypont rossz – azaz még rosszabb – irányba tolódik. Csabán elcsodálkoztam – azóta is nagyra becsülöm –, mert hang nélkül várt, átadta nekem a vezetést. 1200-on aztán mindketten elértük az ingerküszöböt. Jöttek a verziók: ki kéne ugrani. De akkor oda a repülő! A következő perverz ötletem: ki kéne Csabát léptetni. Akkor legalább a súlypont előrejön (ha már Fruttival nem lehet előrecsalogatni); addigra már biztos voltam benne, hogy ez a probléma. Pörögtünk. Nem akarom a privát üzemeltetőket bántani, de eszembe villant, vajon ezek az ülőernyők mikor voltak utoljára áthajtva... tán még az orosz ember szellentése is bennük rekedt öt évre visszamenőleg... Csaba kiveti magát, lezúg, fenekén az Ultra Pampers csomaggal, én meg leszállok, mint hős aviatikus, aztán a hangár sarkában felhúzhatom magam egy ejtőernyős kötélre... Ez sem jó. Akkor maradunk. Viszont kell már valami eksön (action), eltelt a szórakozási idő, túlmentünk a DH-n (elhatározási magasság). Szinte egyszerre javasoltuk, Csaba kösse ki magát és másszon előre, amennyire tud. Meg is történt, a nyakamba lihegett, akkor már körülbelül a harmincadik dugót tekertük. Érzem ám a kormányon, hogy mintha sűrűsödne a levegő. Mellesleg igazi nyár volt, olyan jó dunszt idő, de a kormány mégis egyre jobban fogott.
Az életed nem pörgött le előtted a dugókkal együtt?
– Nagyon szégyellem a mai napig, de elmondom, mi játszódott le bennem. Miközben vártam, hogy mi lesz már az életem lepörgésével, helyette az jött be az elsődleges csatornámon, hogy fékszárny kéne, futó is kéne, talán csűrni és gázt adni; a kettes csatornán pedig – akár a vitorlázó pilótáknál terepkiválasztáskor –: ott jön egy földút, jó. Oda fogunk becsapódni, nem jó. Milyen minőségű a földút? Pocsék. Szegény Kovács Pali bácsi a hatóságtól hogy tud majd bejönni a Mazdájával? Hogy fog majd káromkodni, hogy még a Veres is ilyen helyre tudja csak odaverni magát, és ráadásul ledugózik egy Jakkal! A legjobban az dühített, hogy elvesztem a bizalmát. Ez a méreg úgy felpumpált, hogy 400 méteren jött a „last action”, egy utolsó, nagy nyomás. A gép megállt.
Egy kövér gázzal emelkedtünk napirányba, mint Pokriskin. Egyperces néma magassággyűjtés következett. Hengerfej- és olajhőmérséklet, benzinnyomás, vérnyomás, minden rendben, volt idő átnézni. Mintegy a vasárnap déli szieszta csöndjét megtörve valaki csendesen megszólalt:
– Nem kéne műrepülni egy kicsit?...
Ki volt az?!
– Istenbizony, nem tudom. Egyszerűen nem akartunk így leszállni. Előbb még lecsaptunk néhány békés orsót, gyógybukfencet, viszonylag kormányfogós figurát, ahol végig vezethető a repülő, meg még három iskolakört a nagy ijedségre, aztán szálltunk csak le. Sietve átmentünk a Landolóba, és egy üveg pezsgőt gyorsan megittunk.
– Te sosem iszol...
– Vannak kivételek.
Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
– Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra.
Nem kellene a rossz érzéseidre is jobban hallgatni?
– Most jön a nem hivatalos verzió: igen, az ember hallgasson a megérzéseire még akkor is, ha egy nagyon jó barátnak kell nemet mondani."[/QUOTE]
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 119
113
Na ez érdekes volt.
Vári Gyula szereti, Veres Zoli utálja, mi az?
Most már legalább ezt is megtudtuk.
Kiváncsi vagyok, hogy a RED-motoros Jak-52-es is így viselkedik-e?
Igaz, a fentiek alapján ez inkább aerodinamikai sajátosság.
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
183
43
Azt hiszem ez ide illik. Veres Zoli visszaemlékezése egy emlékezetes Jak-52 dugózásról:
"A történet több éve mesélődött, de tanulságait tekintve örökzöldnek nevezhető, úgy hiszem. Vészhelyzetet előbb-utóbb mindenki átél, aki repül, közülük a szerencsések azok , akiknek módjukban áll elmesélni, mint Veres Zoltánnak.
Egy An–2-es balesetedről már hallottam, volt más is, amit megúsztál?
– Következő megijedésem a Jak-52-sel zajlott, amely repülőt én soha nem szerettem. Szabó Csaba barátomnak úgy kellett beleimádkoznia. Másnak nem is sikerült. Elcsípett a reptéren, megfűzött, hogy csináljunk pár figurát. A hajózónaplómban lévő hatvan-egynéhány típus között ma sem szerepel ez a gép, mint ahogy a Wilga sem. Ami levett gázzal esik és nem siklik, az nekem legalábbis furcsa. Mindig a pillanatnyi hülye ötlet hozza az eseményt, mondtam is:
– Á, Csaba, ezt nem kéne!
Az egész gép nyúlós volt. Kivárta a mozdulatokat, a kormányai nem voltak effektívek. Alapvető hülyeséget is elkövettünk: Csaba 110 kiló volt és hátul ült, én a Woody Allen-szerű alkatommal elöl. Utólag az orosz (amerikai vonalon hozzám érkezett) leírásokból tudtam meg, hogy ez a gép rettentően érzékeny a súlypontra, az orosz ember régen tudta, hogy a nehezebb pilóta nem ülhet a hátsó ülésbe. Mi pont ezt tettük.
Ráálltam a laposdugó-dologra, gondoltam, egy-két pördületet csinálunk, aztán annyi. De a rossz érzés bennem volt.
– Emelkedjünk magasra – mondtam Csabának. 2200 méterig hajtottam fel őt a levegőégbe, életemben nem voltam ilyen magasan műrepüléshez. Eddig a legvakmerőbb dolgot is ki mertem próbálni 1500 méterről. Amikor felértünk, egy 90 fokra ledőlt legyezőből elhúztam, csináltuk a lapos dugót. Másfél pördület után megfogtam. Kész. Nem jó érzés volt. Mondhatni, nyunyákos. Csaba szólt:
– Most én is megpróbálnám! – Ugyanígy fel, csináltuk ketten, gyönyörűen pörögni kezdett, egy pördület után vennénk ki, de csak annyit értem el, hogy átment félig normál dugóba. A súlypont igen be lehetett rezelve, mert mélyen hátul rejtőzködött. A kormányok, ahogy a könyvben írva van, lifegtek, leárnyékolódtak, hatástalanok voltak. Jöttek a variációk: gázzal, gáz nélkül, csűrővel, csűrő nélkül, majréval, majré nélkül, közben pedig gyártottuk a malacfarkat lefelé.
A biai légtérben pörögtünk egyelőre békésen, semmiféle izgalom nem mutatkozott a fedélzeten, bár a kormányok továbbra is laffogtak. Közben jöttek a gázfröccsök. Eric Müller összes ötletét bevetettük; ő megírta, hogy kell lapos dugóból kijönni, de úgy látszott, a Jak–52-es esetében ez még lektorálásra vár. A franc se akart lapos lektor lenni!
Két dolgot nem mertem csinálni: a futót és a fékszárnyat kinyitni. Volt még hely rengeteg, bár főleg horizontálisan, gondoltam, ráérek ezt elcseszni később. Tudtam, hogy a futó hátrafele jön ki, ezzel a súlypont rossz – azaz még rosszabb – irányba tolódik. Csabán elcsodálkoztam – azóta is nagyra becsülöm –, mert hang nélkül várt, átadta nekem a vezetést. 1200-on aztán mindketten elértük az ingerküszöböt. Jöttek a verziók: ki kéne ugrani. De akkor oda a repülő! A következő perverz ötletem: ki kéne Csabát léptetni. Akkor legalább a súlypont előrejön (ha már Fruttival nem lehet előrecsalogatni); addigra már biztos voltam benne, hogy ez a probléma. Pörögtünk. Nem akarom a privát üzemeltetőket bántani, de eszembe villant, vajon ezek az ülőernyők mikor voltak utoljára áthajtva... tán még az orosz ember szellentése is bennük rekedt öt évre visszamenőleg... Csaba kiveti magát, lezúg, fenekén az Ultra Pampers csomaggal, én meg leszállok, mint hős aviatikus, aztán a hangár sarkában felhúzhatom magam egy ejtőernyős kötélre... Ez sem jó. Akkor maradunk. Viszont kell már valami eksön (action), eltelt a szórakozási idő, túlmentünk a DH-n (elhatározási magasság). Szinte egyszerre javasoltuk, Csaba kösse ki magát és másszon előre, amennyire tud. Meg is történt, a nyakamba lihegett, akkor már körülbelül a harmincadik dugót tekertük. Érzem ám a kormányon, hogy mintha sűrűsödne a levegő. Mellesleg igazi nyár volt, olyan jó dunszt idő, de a kormány mégis egyre jobban fogott.
Az életed nem pörgött le előtted a dugókkal együtt?
– Nagyon szégyellem a mai napig, de elmondom, mi játszódott le bennem. Miközben vártam, hogy mi lesz már az életem lepörgésével, helyette az jött be az elsődleges csatornámon, hogy fékszárny kéne, futó is kéne, talán csűrni és gázt adni; a kettes csatornán pedig – akár a vitorlázó pilótáknál terepkiválasztáskor –: ott jön egy földút, jó. Oda fogunk becsapódni, nem jó. Milyen minőségű a földút? Pocsék. Szegény Kovács Pali bácsi a hatóságtól hogy tud majd bejönni a Mazdájával? Hogy fog majd káromkodni, hogy még a Veres is ilyen helyre tudja csak odaverni magát, és ráadásul ledugózik egy Jakkal! A legjobban az dühített, hogy elvesztem a bizalmát. Ez a méreg úgy felpumpált, hogy 400 méteren jött a „last action”, egy utolsó, nagy nyomás. A gép megállt.
Egy kövér gázzal emelkedtünk napirányba, mint Pokriskin. Egyperces néma magassággyűjtés következett. Hengerfej- és olajhőmérséklet, benzinnyomás, vérnyomás, minden rendben, volt idő átnézni. Mintegy a vasárnap déli szieszta csöndjét megtörve valaki csendesen megszólalt:
– Nem kéne műrepülni egy kicsit?...
Ki volt az?!
– Istenbizony, nem tudom. Egyszerűen nem akartunk így leszállni. Előbb még lecsaptunk néhány békés orsót, gyógybukfencet, viszonylag kormányfogós figurát, ahol végig vezethető a repülő, meg még három iskolakört a nagy ijedségre, aztán szálltunk csak le. Sietve átmentünk a Landolóba, és egy üveg pezsgőt gyorsan megittunk.
– Te sosem iszol...
– Vannak kivételek.
Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
– Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra.
Nem kellene a rossz érzéseidre is jobban hallgatni?
– Most jön a nem hivatalos verzió: igen, az ember hallgasson a megérzéseire még akkor is, ha egy nagyon jó barátnak kell nemet mondani."
[/QUOTE]



Sajnos laikus vagyok, de nekem pár dolog kissé érdekes:
- Veres Zoltán életrajzát elolvasva nekem inkább tűnik ez egy kiszínezett történetnek.
Komolyan kéne vennem hogy egy olyan pilóta aki műrepülő bajnok volt (tehát nem egy poénból leteszek egy vizsgát a Cessnámhoz) elkezd úgy a leírás nélkül műrepülni egy géppel hogy előtte nem is OLVAS róla? "Utólag az orosz (amerikai vonalon hozzám érkezett) leírásokból tudtam meg, hogy ez a gép rettentően érzékeny a súlypontra, az orosz ember régen tudta, hogy a nehezebb pilóta nem ülhet a hátsó ülésbe. Mi pont ezt tettük."
Persze; elcsípte a reptéren...ha egy haver rávesz hogy vezessem a kocsiját azt aláírom, de egy magát profinak valló pilótától ez milyen hozzáállás!?
"Az egész gép nyúlós volt. Kivárta a mozdulatokat, a kormányai nem voltak effektívek." Mihez képest? Ez egy kiképzőgép és nem versenygép műrepüléshez. Vannak hibái de amennyire tudom elég pilóta-barát repülőről van szó, a feladatának megfelelő képességével.
Meg aztán mutasson nekem a Veres Zoltán egy olyan repülőt ami nem várja ki a mozdulatokat; elég gáz lenne ha gép váratlanul saját akarattal nekiállna manőverezni...
"Nem akarom a privát üzemeltetőket bántani, de eszembe villant, vajon ezek az ülőernyők mikor voltak utoljára áthajtva" márpedig akarja egy olyan pilóta aki BÁRMIFÉLE oktatás vagy tájékozódás nélkül beül egy repülőgépbe és elkezdi azt műrepülni.
"Szegény Kovács Pali bácsi a hatóságtól hogy tud majd bejönni a Mazdájával? Hogy fog majd káromkodni, hogy még a Veres is ilyen helyre tudja csak odaverni magát, és ráadásul ledugózik egy Jakkal!" Ezen most komolyan ki kezd el gondolkodni?
Aki tudja hogy elb...ott valamit. És nem kicsit,hanem nagyon. Ha vészhelyzetben vagyok akkor ami számít hogy elsősorban az élőerőt mentsem, utána a technikát. Nem kezdek el aggódni a Kovács Pali bácsi Toyotája, a Balogh Krisztián MTZ-je miatt.
"Egyszerűen nem akartunk így leszállni. Előbb még lecsaptunk néhány békés orsót, gyógybukfencet, viszonylag kormányfogós figurát, ahol végig vezethető a repülő, meg még három iskolakört a nagy ijedségre, aztán szálltunk csak le"
Ez most komoly? Arra hivatkozik hogy a repülés során jelentkező "problémák" műszaki hiba miatt fordultak elő és utána elkezd még manőverezni a "történtek" után?
(Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
– Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra.
)
" Nem kellene a rossz érzéseidre is jobban hallgatni?
– Most jön a nem hivatalos verzió: igen, az ember hallgasson a megérzéseire még akkor is, ha egy nagyon jó barátnak kell nemet mondani."[/QUOTE][/QUOTE
]"
Nem ez a tanulság, hanem az hogy felkészületlenül nem szabad a botkormány elé ülni. Ez a tanulság. Veres Zoltán felelőtlen volt. Ettől még világbajnok és nagyon jó pilóta, csak hozott egy rossz döntést.
De az igazi baj hogy ezt nem vallja be, hanem még ráadásul átlátszóan műszaki hibának állítja be pilótahiba helyett.
El kell ismerni ha hibázunk.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 119
113
Amúgy, hogy értsük a dolgot jól:
  • Veres Zoltán műrepülő bajnok, hatósági berepülőpilóta, kb 50 különféle típusra van szakszója
  • Jak-52-esre nincs, de a sztorihoz neki nem is kellett, mert ott ült vele a gépen az is, akinek meg volt
  • Az 50 különféles típus között olyanok vannak, mint Szu-26, Extra 300 és a többi gyors és direkt repülőgép
  • Ezekhez képest a Jak-52 nagyon nem ilyen
  • Nem kiszínezte, nem kimagyarázta a dolgot, hanem lényegében bevallja, hogy letegezte a repülőgépet, amit sose szabad megtenni
  • Bizony a levegőben, vészhelyzetben is tudnak igen oda nem illő gondolatai lenni az embernek
Kisebb kaliberű, de önérzetesebb aviatikusok el se büszkélkedtek volna ilyen blamázsokkal, pedig ezekből tanul mindenki.
A legtöbb vérprofi a repülésben, aki lezuhant, általában valami nagyon nem profi dologba halt bele.
 

Laci1970

Well-Known Member
2016. július 23.
1 760
3 195
113



Sajnos laikus vagyok, de nekem pár dolog kissé érdekes:
- Veres Zoltán életrajzát elolvasva nekem inkább tűnik ez egy kiszínezett történetnek.
Komolyan kéne vennem hogy egy olyan pilóta aki műrepülő bajnok volt (tehát nem egy poénból leteszek egy vizsgát a Cessnámhoz) elkezd úgy a leírás nélkül műrepülni egy géppel hogy előtte nem is OLVAS róla? "Utólag az orosz (amerikai vonalon hozzám érkezett) leírásokból tudtam meg, hogy ez a gép rettentően érzékeny a súlypontra, az orosz ember régen tudta, hogy a nehezebb pilóta nem ülhet a hátsó ülésbe. Mi pont ezt tettük."
Persze; elcsípte a reptéren...ha egy haver rávesz hogy vezessem a kocsiját azt aláírom, de egy magát profinak valló pilótától ez milyen hozzáállás!?
"Az egész gép nyúlós volt. Kivárta a mozdulatokat, a kormányai nem voltak effektívek." Mihez képest? Ez egy kiképzőgép és nem versenygép műrepüléshez. Vannak hibái de amennyire tudom elég pilóta-barát repülőről van szó, a feladatának megfelelő képességével.
Meg aztán mutasson nekem a Veres Zoltán egy olyan repülőt ami nem várja ki a mozdulatokat; elég gáz lenne ha gép váratlanul saját akarattal nekiállna manőverezni...
"Nem akarom a privát üzemeltetőket bántani, de eszembe villant, vajon ezek az ülőernyők mikor voltak utoljára áthajtva" márpedig akarja egy olyan pilóta aki BÁRMIFÉLE oktatás vagy tájékozódás nélkül beül egy repülőgépbe és elkezdi azt műrepülni.
"Szegény Kovács Pali bácsi a hatóságtól hogy tud majd bejönni a Mazdájával? Hogy fog majd káromkodni, hogy még a Veres is ilyen helyre tudja csak odaverni magát, és ráadásul ledugózik egy Jakkal!" Ezen most komolyan ki kezd el gondolkodni?
Aki tudja hogy elb...ott valamit. És nem kicsit,hanem nagyon. Ha vészhelyzetben vagyok akkor ami számít hogy elsősorban az élőerőt mentsem, utána a technikát. Nem kezdek el aggódni a Kovács Pali bácsi Toyotája, a Balogh Krisztián MTZ-je miatt.
"Egyszerűen nem akartunk így leszállni. Előbb még lecsaptunk néhány békés orsót, gyógybukfencet, viszonylag kormányfogós figurát, ahol végig vezethető a repülő, meg még három iskolakört a nagy ijedségre, aztán szálltunk csak le"
Ez most komoly? Arra hivatkozik hogy a repülés során jelentkező "problémák" műszaki hiba miatt fordultak elő és utána elkezd még manőverezni a "történtek" után?
(Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
– Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra.
)
" Nem kellene a rossz érzéseidre is jobban hallgatni?
– Most jön a nem hivatalos verzió: igen, az ember hallgasson a megérzéseire még akkor is, ha egy nagyon jó barátnak kell nemet mondani."[/QUOTE][/QUOTE
]"
Nem ez a tanulság, hanem az hogy felkészületlenül nem szabad a botkormány elé ülni. Ez a tanulság. Veres Zoltán felelőtlen volt. Ettől még világbajnok és nagyon jó pilóta, csak hozott egy rossz döntést.
De az igazi baj hogy ezt nem vallja be, hanem még ráadásul átlátszóan műszaki hibának állítja be pilótahiba helyett.
El kell ismerni ha hibázunk.[/QUOTE]
Azert ezek az emberek egy kicsit máshogy állnak am a repüleshez mint mi egyszerű emberek. Igenis előfordulhat, hogy veszhelyzet közben megfordul meg egyeb egy s mas a fejében. Illetve nem voltunk ott, illetve ha ott is lettünk volna, észre sem vettük volna hogy baj van. Tehat ha ő azt mondja, hogy a geppel volt baj en elhiszem neki. Illetve nem hiaba nem szereti ezt a gépet.
 

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
183
43
Most félre ne értsd, nem kritika, vagy ilyesmi, csak a kérdéseid alapján érdekel, hogy milyen sűrűn jársz ki repterekre, vagy mennyit találkozol ezekkel az emberekkel?

Sajnos nem eleget!
Ezért is írtam hogy laikus vagyok csak kissé fáradtan félreértelmeztem a sztorit.
Lehet nem hajnali fél kettőkor kéne értelmeznem egy ilyen olvasmányt.
Bevállalom, hogy hibáztam!

Amúgy, hogy értsük a dolgot jól:
  • Veres Zoltán műrepülő bajnok, hatósági berepülőpilóta, kb 50 különféle típusra van szakszója
  • Jak-52-esre nincs, de a sztorihoz neki nem is kellett, mert ott ült vele a gépen az is, akinek meg volt
  • Az 50 különféles típus között olyanok vannak, mint Szu-26, Extra 300 és a többi gyors és direkt repülőgép
  • Ezekhez képest a Jak-52 nagyon nem ilyen
  • Nem kiszínezte, nem kimagyarázta a dolgot, hanem lényegében bevallja, hogy letegezte a repülőgépet, amit sose szabad megtenni
  • Bizony a levegőben, vészhelyzetben is tudnak igen oda nem illő gondolatai lenni az embernek
Kisebb kaliberű, de önérzetesebb aviatikusok el se büszkélkedtek volna ilyen blamázsokkal, pedig ezekből tanul mindenki.
A legtöbb vérprofi a repülésben, aki lezuhant, általában valami nagyon nem profi dologba halt bele.

Ez a rész volt nekem a vörös posztó:
"Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
– Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra."

(A hivatalos verzió ezek szerint hogy ők nem hibáztak, a gép nem volt műszakilag alkalmas a repülésre?)
Elfogadom amit írtál, nem kérdés hogy te értesz ehhez velem ellentétben; lehet hogy már előítéletes vagyok, de annyi önszínezéssel és önmosdatással találkozok a napi munkámban hogy ez a sztori így ebben a formában akkor nekem teljesen hihetetlen volt.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 119
113
Sajnos nem eleget!
Ezért is írtam hogy laikus vagyok csak kissé fáradtan félreértelmeztem a sztorit.
Lehet nem hajnali fél kettőkor kéne értelmeznem egy ilyen olvasmányt.
Bevállalom, hogy hibáztam!



Ez a rész volt nekem a vörös posztó:
"Tanulság? Mi az, amit legközelebb nem így csinálnál?
– Egyértelmű: nem ülök többet Jak–52-esbe. Nem is ültem azóta. De ezt a mezei utálat teszi velem, nem pedig a félsz. A hivatalos verzió: a gép műszaki állapotát mindig lelkiismeretesen ellenőrizni kell, még akkor is, ha csak úgy meghívnak egy felszállásra."

(A hivatalos verzió ezek szerint hogy ők nem hibáztak, a gép nem volt műszakilag alkalmas a repülésre?)
Elfogadom amit írtál, nem kérdés hogy te értesz ehhez velem ellentétben; lehet hogy már előítéletes vagyok, de annyi önszínezéssel és önmosdatással találkozok a napi munkámban hogy ez a sztori így ebben a formában akkor nekem teljesen hihetetlen volt.

Világos, meg igazából ez nem arról szól, hogy te a gép előtt ülve hibáztál-e. Abban valóban van valami, hogy a hosszasan és alaposan leírt légi szituációból nem jön ki, hogy itt a gép aktuális műszaki állapotának ehhez bármi köze lett volna.
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
183
43
Világos, meg igazából ez nem arról szól, hogy te a gép előtt ülve hibáztál-e. Abban valóban van valami, hogy a hosszasan és alaposan leírt légi szituációból nem jön ki, hogy itt a gép aktuális műszaki állapotának ehhez bármi köze lett volna.
Nekem sem jött le ez, valószínűleg ezért csapta ki a már laza biztosítékot.
Bár a gép lusta reagálását a kormánymozdulatokra talán annak lehet tekinteni.

Az orosz légiközlekedés biztonsága kapcsán engem az alábbi már nem friss eset is sokkolt:
https://www.origo.hu/sport/csapat/2...sz-hokicsapat-gep-harminchatan-meghaltak.html

Példaértékű volt utána az orosz jégkorongszövetség és a csapatok összefogása, de az már más téma.
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 520
24 263
113
Nekem sem jött le ez, valószínűleg ezért csapta ki a már laza biztosítékot.
Bár a gép lusta reagálását a kormánymozdulatokra talán annak lehet tekinteni.

Az orosz légiközlekedés biztonsága kapcsán engem az alábbi már nem friss eset is sokkolt:
https://www.origo.hu/sport/csapat/2...sz-hokicsapat-gep-harminchatan-meghaltak.html

Példaértékű volt utána az orosz jégkorongszövetség és a csapatok összefogása, de az már más téma.

A vizsgálat kiderítette hogy pilotahiba okozta a katasztrófát.
A gép másodpilótája a kis légitársaság vezetője volt, így az a fura helyzet állt elő, hogy a kapitány a tulajdonost a főnökét utasítgatja. Ráadásul a másodpilotának volt egy neurológiai betegsége (néha nagyon zsibbadt a lába) és ezt sikeresen eltitkolta az alkalmasságin. Erre a tipusra nem volt szakszója, csak Jak-40-esre. A balesetet végsősoron az okozta, hogy a tudtán és akaratán kívűl a szerencsétlen masodpilóta vegig nyomta a lábával a féket, amit a zsibbadt lábai miatt nem érzett.
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

Rotten878

Active Member
2018. november 21.
211
183
43
A vizsgálat kiderítette hogy pilotahiba okozta a katasztrófát.
A gép másodpilótája a kis légitársaság vezetője volt, így az a fura helyzet állt elő, hogy a kapitány a tulajdonost a főnökét utasítgatja. Ráadásul a másodpilotának volt egy neurológiai betegsége (néha nagyon zsibbadt a lába) és ezt sikeresen eltitkolta az alkalmasságin. Erre a tipusra nem volt szakszója, csak Jak-40-esre. A balesetet végsősoron az okozta, hogy a tudtán és akaratán kívűl a szerencsétlen masodpilóta vegig nyomta a lábával a féket, amit a zsibbadt lábai miatt nem érzett.

Hát finoman szólva is megdöbbentő...