Svájci vadászgép tender (Air2030)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Azonos harcászati konfigban messze elmarad a csúcssebesség és gyorsulás. Mert azok minden szirszar podos és fegyvert külső függesztőn visznek,

Egy 4-8 SDB-s vagy 2x2000 lb bombás konténeres AAM-es és póttartályos F-16 vagy Rafale az gyakorlatilag szubszonikus gép.

Egy F-35A meg röhögve repül M1.2 felett is mert a gép sárkányának része az ETOS, DAS és mindent belső fegyvertérben visz. A kerót is.

Minden púder ellenére ma is radar az elsődleges szenzor, A stealth meg képes arra, hogy legalább egy fő irányba ezt brutálisan csökkentse.
Csak hát persze csak az nézi le ezt, akinek ilyenje nincs és talál ki olyan marketing bullshiteket, mint az "aktív lopakodás".

Ja persze, mert a hálózat alapú hadviselében a zavarások elleni dolgozás pont könnyebb.
Ja, nem...
Szerintem kétség sem férhet hozzá,hogy az F-35 egyértelműen harcászati és technológiai fölényben van a 4 + illetve 4++ gépekkel szemben,de mivel szerintem számunkra új gépek beszerzése leghamarabb 2030-32 táján válik esedékessé, nekünk bőven van még időnk kivárni,hogyan is alakul az F-35-ös program sorsa,véleményem szerint addigra egyeduralkodóvá fog vállni a piacon aminek egyszerre lesz jó és rossz oldala is.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Szerintem kétség sem férhet hozzá,hogy az F-35 egyértelműen harcászati és technológiai fölényben van a 4 + illetve 4++ gépekkel szemben,de mivel szerintem számunkra új gépek beszerzése leghamarabb 2030-32 táján válik esedékessé, nekünk bőven van még időnk kivárni,hogyan is alakul az F-35-ös program sorsa,véleményem szerint addigra egyeduralkodóvá fog vállni a piacon aminek egyszerre lesz jó és rossz oldala is.
Nem feltétlen.Koreaiak addigra elkészülnek a gépükkel,talán a japánok is.EU és a törökök szerintem nem jutnak el odáig.Elöbbi azért,mert EU,Utóbbi meg egyszerűen még nem tart ott,túl nagy falat nekik-segitséget meg nem kapnak.A világpiacon addigra még feltehetően megjelenik Kina,a J31/35 már sorozatgyárthetó változatával.Talán az oroszok is a Szu57-tel.
Persze nekünk a koreai/japán gépek lehetnek relevánsak,ha és talán
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Azonos harcászati konfigban messze elmarad a csúcssebesség és gyorsulás. Mert azok minden szirszar podos és fegyvert külső függesztőn visznek,

Egy 4-8 SDB-s vagy 2x2000 lb bombás konténeres AAM-es és póttartályos F-16 vagy Rafale az gyakorlatilag szubszonikus gép.

Egy F-35A meg röhögve repül M1.2 felett is mert a gép sárkányának része az ETOS, DAS és mindent belső fegyvertérben visz. A kerót is.

Minden púder ellenére ma is radar az elsődleges szenzor, A stealth meg képes arra, hogy legalább egy fő irányba ezt brutálisan csökkentse.
Csak hát persze csak az nézi le ezt, akinek ilyenje nincs és talál ki olyan marketing bullshiteket, mint az "aktív lopakodás".

Ja persze, mert a hálózat alapú hadviselében a zavarások elleni dolgozás pont könnyebb.
Ja, nem...
Ez korrekt válasz!

köszi
 
W

Wilson

Guest
Nem feltétlen.Koreaiak addigra elkészülnek a gépükkel,talán a japánok is.EU és a törökök szerintem nem jutnak el odáig.Elöbbi azért,mert EU,Utóbbi meg egyszerűen még nem tart ott,túl nagy falat nekik-segitséget meg nem kapnak.A világpiacon addigra még feltehetően megjelenik Kina,a J31/35 már sorozatgyárthetó változatával.Talán az oroszok is a Szu57-tel.
Persze nekünk a koreai/japán gépek lehetnek relevánsak,ha és talán
Addigra az F-35 hatalmas előnyben lesz,Kína nem hiszem,hogy 2030-ban még nagyon törni fogja magát,hogy export piacokat szerezzen mivel egyrészt még saját hadereje illetve légiereje fejlesztésével lesz elfoglalva és nekik van pénzük lóvéra nincsenek rákényszerítve,hogy így találjanak forrásokat a török a japán és koreai gépek első körben saját használatra lesznek fejlesztve nem hiszem,hogy 10 év múlva még labdába rúghatnak az F-35-ös mellett.
 
K

kamm

Guest
Azonos harcászati konfigban messze elmarad a csúcssebesség és gyorsulás. Mert azok minden szirszar podos és fegyvert külső függesztőn visznek,

Egy 4-8 SDB-s vagy 2x2000 lb bombás konténeres AAM-es és póttartályos F-16 vagy Rafale az gyakorlatilag szubszonikus gép.

Egy F-35A meg röhögve repül M1.2 felett is mert a gép sárkányának része az ETOS, DAS és mindent belső fegyvertérben visz. A kerót is.
Kiveve, hogy igy alig visz valamit, hacsak nem bombing-only config.
Mondjuk a Gripenhez kepeet igy belul pont a felét tudja, SDBbol 8 megy az internalba, a Gripenre 16 (!), mar a C/Dre is, mas szoval a Gripen vihet meg az SDBk mellett AA raketakat is es tul is élheti a bombing runt...
Ami kifejezetten szórakoztató a "harcertek" 'mantra' mellett. :)
De pl air-to-air confignal, amikor a kettő (!) darab bay belul meg dual stationokre hekkelve a kisebbik AMRAAMbol is max negyet fog elvinni az F-35 - ha meg annyit akarna elvinni, mint az E, akkor az mar kivulre megy, tehat ugrott a stealth, ráadásul lassabb is lesz stb.



Minden púder ellenére ma is radar az elsődleges szenzor, A stealth meg képes arra, hogy legalább egy fő irányba ezt brutálisan csökkentse.
Csak hát persze csak az nézi le ezt, akinek ilyenje nincs és talál ki olyan marketing bullshiteket, mint az "aktív lopakodás".

Minden stealth púder ellenére ma is látják az F-35-ot a radarok, csak vagy nem kovetoradarok (de akkor is arra tud a vedelem mar figyelni), vagy nem automatikusan lesznek azonositva igen távolról.

Ja persze, mert a hálózat alapú hadviselében a zavarások elleni dolgozás pont könnyebb.
Ja, nem...
Ja de, csak azt sem erted, hogyan működik a directional p2p - ami azert erdekes, mert a MADL pontosan ezt (is) a sved TIDLSbol vette at...
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Kiveve, hogy igy alig visz valamit, hacsak nem bombing-only config.
Mondjuk a Gripenhez kepeet igy belul pont a felét tudja, SDBbol 8 megy az internalba, a Gripenre 16 (!), mar a C/Dre is, mas szoval a Gripen vihet meg az SDBk mellett AA raketakat is es tul is élheti a bombing runt...
Ami kifejezetten szórakoztató a "harcertek" 'mantra' mellett. :)
De pl air-to-air confignal, amikor a kettő (!) darab bay belul meg dual stationokre hekkelve a kisebbik AMRAAMbol is max negyet fog elvinni az F-35 - ha meg annyit akarna elvinni, mint az E, akkor az mar kivulre megy, tehat ugrott a stealth, ráadásul lassabb is lesz stb.





Minden stealth púder ellenére ma is látják az F-35-ot a radarok, csak vagy nem kovetoradarok (de akkor is arra tud a vedelem mar figyelni), vagy nem automatikusan lesznek azonositva igen távolról.


Ja de, csak azt sem erted, hogyan működik a directional p2p - ami azert erdekes, mert a MADL pontosan ezt (is) a sved TIDLSbol vette at...
Ezt lejátszhatnátok!
Most komolyan mondom…. Érdekelne hogy érveltek egymás felvetéseire. Remélem nem ignore csata lesz, hanem értelmes vita… szerintem ezzel nem vagyok egyedül.
 
M

molnibalage

Guest
Kiveve, hogy igy alig visz valamit, hacsak nem bombing-only config.
Mondjuk a Gripenhez kepeet igy belul pont a felét tudja, SDBbol 8 megy az internalba, a Gripenre 16 (!), mar a C/Dre
Aha, persze és 16 SDB-vel szerined milyen a Gripen repülési teljesítménye és hatósugara?
Viszonyításképpen nézd meg az F-16CJ-t 2x3 Mk-82-vel.

Na a 16 db SBD ehhez képest egy kisebb gépnél sokkal rosszabb, mert a relatív keresztmetszet ls a hullámellenállás szétkúrása is súlyosabb.

Ez is látszik a gépek FM-jéből. 2x3 db Mk-82 whatever egy F-15E-nek.
is, mas szoval a Gripen vihet meg az SDBk mellett AA raketakat is es tul is élheti a bombing runt...
Ja persze, a gép szubszoikus, nem stealth és hatósugara pöttöm.

A többi hülyeségre nincs erőm.

Ezt lejátszhatnátok!
Most komolyan mondom…. Érdekelne hogy érveltek egymás felvetéseire. Remélem nem ignore csata lesz, hanem értelmes vita… szerintem ezzel nem vagyok egyedül.
Csak a szokásos kamm szarik a fizikára, amit az FM-ből számszerűleg ki lehet olvasni.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Ezt lejátszhatnátok!
Most komolyan mondom…. Érdekelne hogy érveltek egymás felvetéseire. Remélem nem ignore csata lesz, hanem értelmes vita… szerintem ezzel nem vagyok egyedül.

Legalább ne biztatnád őket!
Már lejátszották párszor és ugyan az lett a végeredmény. Grip megpróbálja megoldani zavarással azt, amit F-35-ös lopakodással. Partiban vannak egymással? Azt nem tudom megmondani, hogy az F-35-ösnek milyen -ha van- a beépített zavarója. Nyilván amikor az F-35-ös visszafordul a célpontról, akkor elveszti a híres stealth képességét, ha jól értelmezem. De egy távolodó célpontot meg nehezebb lenne lelőni, ha nem tövig repült be az ellenség légelhárítása közé.
Milyen légvédelemmel kalkuláljunk? A szerbeknek már az ezredforduló elejétől kezdve vannak passzív radarjai. (Orosz segítség Koszovónál.) És itt nem azt kell érteni, hogy esetleg az F-35-ös bekapcsolja a radarját, akkor látják. Csökkentették a hőképet állítólag, de a probléma az, hogy nem tudom megmondani, hogy a szerb légvédelem mikor vett észre és mikor céloz rám? De egy román vagy ukrán ellenfél esetébe ilyenről szó nincs. Ők mennyiségben veszélyesek ránk nézve. Teljesen más a két lehetséges csatatér.
Amíg nem tisztázzuk le, hogy mit is szeretnénk, csak barátságos párbajt rendezünk az üres légtérben, addig nem tudjuk megmondani, hogy az egyik gép megfelelő, a másik pedig nem.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó
M

molnibalage

Guest
Ha meg valami rejtélyes okból fontos a 16 db akkor külső függesztesen visz meg az F-35. Mivel a Gripen eleve nem stealth...
 
K

kamm

Guest
Aha, persze és 16 SDB-vel szerined milyen a Gripen repülési teljesítménye és hatósugara?
Itt a Karpat-medenceben meg a mi missziozasunkra messze-messze eleg.

Viszonyításképpen nézd meg az F-16CJ-t 2x3 Mk-82-vel.

Most az F-35-rol van szo, hogy jon ez ide?

Na a 16 db SBD ehhez képest egy kisebb gépnél sokkal rosszabb, mert a relatív keresztmetszet ls a hullámellenállás szétkúrása is súlyosabb.
Teljesen mindegy.
A lenyeg arrol szol, hogy barmilyen epkezlab, nem ongyilkos loadout eseten az imadott stealth kepesseged ugrott.
Mindekozben naluk az EW ill a MADL kizarolag egymas kozott mukodik - ha mar mukodik, egyelore senki nem igazolta vissza -, semmi massal (max B2-vel meg talan AEGIS rombolokkal egyiranyban), mig a TIDLS a teljes legvedelemmel kepes osszedolgozni. Meg radart sem muszaj egyetlen Gripennel tobbnek hasznalnia a kornyekunkon. no meg mindig lehet AA raketa is boven, mert nem kell a stealth internal minimalis meretevel erolkodnie.

FYI a Gripen E szerenyebb hullja miatt is van, hogy az RCSt valahol a B2-nel kisebbnek becsulik... azaz az F-35 es F-22 felett lehet valahol, de persze ezek egyaltalan nem nyilvanosak.


Ez is látszik a gépek FM-jéből. 2x3 db Mk-82 whatever egy F-15E-nek.
Megegyszer, az F-35 a tema.

Ja persze, a gép szubszoikus, nem stealth és hatósugara pöttöm.
A combat range mindkettonek kb ugyanaz (konfigtol fuggoen 1200-1300 km korul, ahogy remlik), ferry range szinten, ha jol emlekszem.
A Gripen E valamivel gyorsabb is, tud supercruiset, a hipererzekeny F-35-tol elteroen eleve -30-40 foktol +50 fokos kornyezetre terveztek, mikozben az amerikai infra toredekevel eluzemel.

De mindezek kozul egyik sem igazan lenyeges feltetel a Karpatok kozott - nem tudom, mire akarsz kilyukadni...?

Az en szokasos ervem viszont az, hogy ha 2x annyi Gripen E-t tudunk reptetni, amelyek a TIDLS hasznalataval hirtelen a legvaratlanabb helyeken bukkanhatnak fel, akkor nem ertem, megis mitol lenne nekunk jobb valasztas az F-35 addig, amig nem talalunk egy vegtelen olaj-, gaz- avagy Tesla-mezot az Alfold alatt...?


A többi hülyeségre nincs erőm.

Csak a szokásos kamm szarik a fizikára, amit az FM-ből számszerűleg ki lehet olvasni.

Jaja, tudjuk, meg wall of text, amit nem ertunk es igy tovabb... :rolleyes:
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Legalább ne biztatnád őket!
Már lejátszották párszor és ugyan az lett a végeredmény. Grip megpróbálja megoldani zavarással azt, amit F-35-ös lopakodással. Partiban vannak egymással? Azt nem tudom megmondani, hogy az F-35-ösnek milyen -ha van- a beépített zavarója. Nyilván amikor az F-35-ös visszafordul a célpontról, akkor elveszti a híres stealth képességét, ha jól értelmezem. De egy távolodó célpontot meg nehezebb lenne lelőni, ha nem tövig repült be az ellenség légelhárítása közé.
Milyen légvédelemmel kalkuláljunk? A szerbeknek már az ezredforduló elejétől kezdve vannak passzív radarjai. (Orosz segítség Koszovónál.) És itt nem azt kell érteni, hogy esetleg az F-35-ös bekapcsolja a radarját, akkor látják. Csökkentették a hőképet állítólag, de a probléma az, hogy nem tudom megmondani, hogy a szerb légvédelem mikor vett észre és mikor céloz rám? De egy román vagy ukrán ellenfél esetébe ilyenről szó nincs. Ők mennyiségben veszélyesek ránk nézve. Teljesen más a két lehetséges csatatér.
Amíg nem tisztázzuk le, hogy mit is szeretnénk, csak barátságos párbajt rendezünk az üres légtérben, addig nem tudjuk megmondani, hogy az egyik gép megfelelő, a másik pedig nem.
Van REH rendszere az F35nek.Mindene van,ami a Gripennek,és még lopakodik is.Plusz egy minden tekintetben nagyobb teljesitményű gép.
Egyszerűen nincsnek egy súlycsoportban,az F35 egy generációval modernebb gép.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 129
50 110
113
Minden púder ellenére ma is radar az elsődleges szenzor, A stealth meg képes arra, hogy legalább egy fő irányba ezt brutálisan csökkentse.
Csak hát persze csak az nézi le ezt, akinek ilyenje nincs és talál ki olyan marketing bullshiteket, mint az "aktív lopakodás".
Ma már szerintem nincs olyan hogy elsődleges szenzor. Hálózat alapú hadviselés van összhaderőnemi hadviselésnél near peer környezetben, több résztvevővel, melyek földön, levegőben megtalálhatóak, egymással kommunikálnak. Az egyes gépeknél is megjelenik a szenzor fúzió, ahol bár egy nagyon fontos eleme a szenzoroknak ma is a radar, s ez így is fog maradni, a jelentősége önmagában szerintem már nem akkora hányadot tesz ki, mint volt ez így mondjuk a BVR képes földháttérben is már befogni-követni képes dopplerradarok és a hozzá tartozó már megbízható rakéták idején, pl. első öböl háború.

Egyszerűen láttam hogy mire képes a saját 60km-es felderítési hatótávolságával a mi kis H-145M ünk hőkamerája, amiről azt mondták hogy felhőn, ködön is átlát elég jó hatékonysággal(nyilván itt csökken a hatótávolság, de nem egy leküzdhetetlen akadály, átláthatatlan fal!). Na most ezt, egy ehhez hasonló optikai/hőérzékelő, hang detektálására képes rendszert, passzív radar rendszert, több irányból hálózatban használt/közös helyzetképet látó radarrendszerek, vagy csak szimplán hosszú hullámhosszt használó radarok ellen ma már messze nem akkora csoda a stealth mint volt a 90'-es években. Hasznos, csak hát olyan optikai/hőérzékelő - képalkotó rendszerek vannak, olyan érzékenységgel, hatótávolsággal, ha valami megmondja nekik hogy nagyjából merre kell keresni a stealth célt(hang, passzív radar, Nyebo etc.), ezek vidáman követni fogják bőven BVR hatótávolságon túlról. S akkor az aktív elektronikai zavarását a radaroknak még meg sem említettem.

Nem szarozom a stealth-et, csak lassan beérnek már azok a technológiák, amiket pont ennek a megjelenése inicializált!
 
M

molnibalage

Guest
Ma már szerintem nincs olyan hogy elsődleges szenzor.
Ez is egy vélemény.

A radar rendelkezik egyedül akkora pásztázási terülhettem, ami több tíz vagy akár százezer km2-et is képes lefedni és nyomon követni több száz célt. Az IR és más ilyet nem tud. Az időjárás is legkevésbé érinti ezt a szenzort.
30-40 km-es távolságon túl a radar bajnok, nem az IRST. De már itt is remeg a léc az IRST-nek.
Hálózat alapú hadviselés van összhaderőnemi hadviselésnél near peer környezetben, több résztvevővel, melyek földön, levegőben megtalálhatóak, egymással kommunikálnak. Az egyes gépeknél is megjelenik a szenzor fúzió, ahol bár egy nagyon fontos eleme a szenzoroknak ma is a radar, s ez így is fog maradni, a jelentősége önmagában szerintem már nem akkora hányadot tesz ki, mint volt ez így mondjuk a BVR képes földháttérben is már befogni-követni képes dopplerradarok és a hozzá tartozó már megbízható rakéták idején, pl. első öböl háború.
De, mert a radarképeket fésülik össze még ma is nagyrészt.
Az az alap. A IRST és minden más csak kiegészíti azt, pld. adott esetben VID-et az a TGP/EOTS.
Egyszerűen láttam hogy mire képes a saját 60km-es felderítési hatótávolságával a mi kis H-145M ünk hőkamerája, amiről azt mondták hogy felhőn, ködön is átlát elég jó hatékonysággal(nyilván itt csökken a hatótávolság, de nem egy leküzdhetetlen akadály, átláthatatlan fal!)
Olyan muris, hogy egyetlen paraméterét nézted meg annak a rendszernek. Tud zoomolni nagy távolságra. Aha.
És hány célt tudsz vele követni és közben kereseni? Ja, bocs, egy célt tud követni és közben nem képes keresni.

Egy radar meg több tucat célra is tud tűzvezetés pontosságú adatot adni és közben keres is.
Még az ősrégi 40 éves radarok is tudtak szűk tartományban TWS-t.

Hasznos, csak hát olyan optikai/hőérzékelő - képalkotó rendszerek vannak, olyan érzékenységgel, hatótávolsággal, ha valami megmondja nekik hogy nagyjából merre kell keresni a stealth célt(hang, passzív radar, Nyebo etc.), ezek vidáman követni fogják bőven BVR hatótávolságon túlról. S akkor az aktív elektronikai zavarását a radaroknak még meg sem említettem.
Ez ebben a formában maszlag.
Hiába tudod, hogy merre van a cél, ha 80 km-re pontosan ráirányítod mondjuk a Gripen radarját egy -30 dBsm célra, akkor sem fogja érzékelni.
Nem szarozom a stealth-et, csak lassan beérnek már azok a technológiák, amiket pont ennek a megjelenése inicializált!
Én nagyon nem ezt látom...
PR és marketing bulldózer van azon gyártók részéről, akiknek nincs ilyen patfromja.
Kb. ennyi van.

Legalább ne biztatnád őket!
Már lejátszották párszor és ugyan az lett a végeredmény. Grip megpróbálja megoldani zavarással azt, amit F-35-ös lopakodással. Partiban vannak egymással? Azt nem tudom megmondani, hogy az F-35-ösnek milyen -ha van- a beépített zavarója. Nyilván amikor az F-35-ös visszafordul a célpontról, akkor elveszti a híres stealth képességét, ha jól értelmezem. De egy távolodó célpontot meg nehezebb lenne lelőni, ha nem tövig repült be az ellenség légelhárítása közé.
Milyen légvédelemmel kalkuláljunk? A szerbeknek már az ezredforduló elejétől kezdve vannak passzív radarjai. (Orosz segítség Koszovónál.) És itt nem azt kell érteni, hogy esetleg az F-35-ös bekapcsolja a radarját, akkor látják. Csökkentették a hőképet állítólag, de a probléma az, hogy nem tudom megmondani, hogy a szerb légvédelem mikor vett észre és mikor céloz rám? De egy román vagy ukrán ellenfél esetébe ilyenről szó nincs. Ők mennyiségben veszélyesek ránk nézve. Teljesen más a két lehetséges csatatér.
Amíg nem tisztázzuk le, hogy mit is szeretnénk, csak barátságos párbajt rendezünk az üres légtérben, addig nem tudjuk megmondani, hogy az egyik gép megfelelő, a másik pedig nem.

Kamm kommentje eleve azért volt vicces, mert a C Gripen, ha el is vinné a 16 db SDB-t - amit nem tud, mert a belső függesztőn 4-4, a kintebbin meg 2-2 mehet - , akkor BVR légiharc képessége az nincs.

Meg csak CL pótos.

A gép repülési teljesítménye meg akkora fos lenne, hogy ehaj.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 129
50 110
113
Ez is egy vélemény.

A radar rendelkezik egyedül akkora pásztázási terülhettem, ami több tíz vagy akár százezer km2-et is képes lefedni és nyomon követni több száz célt. Az IR és más ilyet nem tud. Az időjárás is legkevésbé érinti ezt a szenzort.
30-40 km-es távolságon túl a radar bajnok, nem az IRST. De már itt is remeg a léc az IRST-nek.

De, mert a radarképeket fésülik össze még ma is nagyrészt.
Az az alap. A IRST és minden más csak kiegészíti azt, pld. adott esetben VID-et az a TGP/EOTS.

Olyan muris, hogy egyetlen paraméterét nézted meg annak a rendszernek. Tud zoomolni nagy távolságra. Aha.
És hány célt tudsz vele követni és közben kereseni? Ja, bocs, egy célt tud követni és közben nem képes keresni.

Egy radar meg több tucat célra is tud tűzvezetés pontosságú adatot adni és közben keres is.
Még az ősrégi 40 éves radarok is tudtak szűk tartományban TWS-t.


Ez ebben a formában maszlag.
Hiába tudod, hogy merre van a cél, ha 80 km-re pontosan ráirányítod mondjuk a Gripen radarját egy -30 dBsm célra, akkor sem fogja érzékelni.

Én nagyon nem ezt látom...
PR és marketing bulldózer van azon gyártók részéről, akiknek nincs ilyen patfromja.
Kb. ennyi van.



Kamm kommentje eleve azért volt vicces, mert a C Gripen, ha el is vinné a 16 db SDB-t - amit nem tud, mert a belső függesztőn 4-4, a kintebbin meg 2-2 mehet - , akkor BVR légiharc képessége az nincs.

Meg csak CL pótos.

A gép repülési teljesítménye meg akkora fos lenne, hogy ehaj.
Ma modern környezetben a radarokat zavarnák, és a legkisebb esély van arra hogy sokáig tudsz az optimális geometriai formáddal folyamatosan jól helyezkedni, egyszerűen azért, mert komplex környezetben sok a számossága a résztvevőknek, nem egy irányból fognak jönni. Minden hálózatba van kötve, AWACS repül, földi radar-radarok dolgoznak, vadászkötelékek mozoghatnak fent hangsebesség felett. Egy near pear ellenfél ellen nem lesajnálandó az az optikai egy cél/harceszköz ami követésben van, mert az lehet hogy a valóságban pont egyel több mint amit bármilyen radar tud majd, ha csak simán brute force fehérzajjal le van vakítva, de ettől azért van pár jóval fifikánsabb megoldás is.

Ezért gondolom én azt, hogy mostanra a radar mellé valójában felzárkózott az EO szenzorok hada fontosságban, mert a kettő együtt szükséges, fúzionálva, és lehetőleg hálózat alapon.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 443
15 668
113
Azt nem tudom megmondani, hogy az F-35-ösnek milyen -ha van- a beépített zavarója.
AN/ASQ-239

Grip megpróbálja megoldani zavarással azt, amit F-35-ös lopakodással.
Nem fogja. Csak egy eleme a képességmátrixnak. Magában édeskevés a mai elvárási szinten.

Nyilván amikor az F-35-ös visszafordul a célpontról, akkor elveszti a híres stealth képességét, ha jól értelmezem.

  • Távolodó célpontra a HMZ iszonyat kicsi
  • Ha visszafordult, azt azért teszi, mert elengedte a szeretetcsomagjait...
 
M

molnibalage

Guest
Hat, a hiperszonikus vedelmet is emlekezetes modon, mindossze felora alatt az ismeretlen allapotbol teljesen atlattad, nagyon impressziv volt... :cool:


A dolog lenyege az volt, hogy ez a "stealth" mod gyakorlatilag csak akkor igaz, ha
1. minimalis fegyverzetet visz csak (2 internal bay)
2. azt sem tul tavolra, ha vissza is akar terni
3. nincs a kozelben klasszikus, nagyteljesitmenyu VHF/UHF radar, mert az meg kovetni is tudja valoszinuleg
4. nincs a levegoben modern ellenfel Meteorral felfegyverezve

Minden mas esetben megy a levesbe a low-detectability elony.
Termeszetesen utana is remek fighter, de ezt a "stalth=BVR=F-35 wins" autoskartya szintet el kellene mar engedni... nem egyes gepet veszel, hanem egy flottat, annak van egy maximum budzseje, amihez a tervezok a megfelelo scenariok alapjan a legoptimalisabbat kivalasztjak.

Maskeppen, ha az F-35 repulni nem kerulne $35,000-$40,000 kozott orankent, hanem mondjuk ennek a harmada lenne, akkor meg az esetleges rettenet uj infraktg is siman lenyelheto lenne es en is azt mondanam, hogy hajra (hiszen maga a gep alapara max par tizmillioval magasabb, mint a Gripen E-nel.) De nem annyi es a support is csillagaszati osszeg stb. Igy viszont mar ongyilkossag lenne olyasmit venni, amit utana a betonon tartanank, raadasul max egy szazad jonne ki, mikozben 30 evre vetitve becselesem szerint 2x annyi Et lehet a levegoben tartani.
Minimális fegyverzet a 8 db SDB?
Ami a Gripen C gyakorlati maximuma úgy, ha ugrik a szárnypótos?
Az igen...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Ma modern környezetben a radarokat zavarnák
Biz isten,kikeresem azt az ADATS ismertető cikket,ahol megjegyzik,hogy a rendszer fekrenciasávugratásos és szórt spektrunu radarját még érzékelni is csak véletlenszerüen tudnánk,bemérni és zavarni meg egyáltalán nem.
Szóvel elvileg lehet zavarni,csak az a gond,hogy a legjobb radar és REH technológiával pont az rendelkezik,ki az F35öt gyártja.Ahogy a szenzorfúzió is az F35ön van rajta.LPI lokátor üzemmód is azon van.
Nem egyszerűen az egyetlen nagysorozatban gyártott lopakodó,hanem minden más tekintetben is az F35 jelenti az élvonalat.
30+ éve fejlesztik a lopakodókat bemérni képes eszközöket,és alig pár korlátozott hatótávú,bonyorult és harcászatilag statikus eszköz van rá.Alapvetően nem befolyásolják a hadműveleti helyzetet.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 129
50 110
113
Biz isten,kikeresem azt az ADATS ismertető cikket,ahol megjegyzik,hogy a rendszer fekrenciasávugratásos és szórt spektrunu radarját még érzékelni is csak véletlenszerüen tudnánk,bemérni és zavarni meg egyáltalán nem.
Szóvel elvileg lehet zavarni,csak az a gond,hogy a legjobb radar és REH technológiával pont az rendelkezik,ki az F35öt gyártja.Ahogy a szenzorfúzió is az F35ön van rajta.LPI lokátor üzemmód is azon van.
Nem egyszerűen az egyetlen nagysorozatban gyártott lopakodó,hanem minden más tekintetben is az F35 jelenti az élvonalat.
30+ éve fejlesztik a lopakodókat bemérni képes eszközöket,és alig pár korlátozott hatótávú,bonyorult és harcászatilag statikus eszköz van rá.Alapvetően nem befolyásolják a hadműveleti helyzetet.
Az az ADATS egy kiváló fegyverrendszer, papíron.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Ma modern környezetben a radarokat zavarnák, és a legkisebb esély van arra hogy sokáig tudsz az optimális geometriai formáddal folyamatosan jól helyezkedni, egyszerűen azért, mert komplex környezetben sok a számossága a résztvevőknek, nem egy irányból fognak jönni. Minden hálózatba van kötve, AWACS repül, földi radar-radarok dolgoznak, vadászkötelékek mozoghatnak fent hangsebesség felett. Egy near pear ellenfél ellen nem lesajnálandó az az optikai egy cél/harceszköz ami követésben van, mert az lehet hogy a valóságban pont egyel több mint amit bármilyen radar tud majd, ha csak simán brute force fehérzajjal le van vakítva, de ettől azért van pár jóval fifikánsabb megoldás is.

Ezért gondolom én azt, hogy mostanra a radar mellé valójában felzárkózott az EO szenzorok hada fontosságban, mert a kettő együtt szükséges, fúzionálva, és lehetőleg hálózat alapon.
Te csodálatos módon a szuperhatalmak erejeéből indulsz ki.
Oszt látod mi volt a angolai bozótarchoknál.

Ha valaha Svájc háborúzna neki pl. nincs AWACS-e...
De neknük sem.

Ezen felül a radar zavarása is "annyira jól ment", hogy a 1986-ban a líbiai Sz-200 tüzeléseknél inkább mindenki ment horizont alá.
Az AF alatt a Kub is elcsapta az ALE-50 csalit.

Szóval ez a zavargatás pont ott kontraproduktív, ha ezt hálózatosság van. Mert pikk pakk bemérik a zavarforrás irányát...
Kettőt találhatsz, hogy miért volt n+1 zavarógéo az EDC és a Lin II alatt is.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 129
50 110
113
Te csodálatos módon a szuperhatalmak erejeéből indulsz ki.
Oszt látod mi volt a angolai bozótarchoknál.

Ha valaha Svájc háborúzna neki pl. nincs AWACS-e...
De neknük sem.

Ezen felül a radar zavarása is "annyira jól ment", hogy a 1986-ban a líbiai Sz-200 tüzeléseknél inkább mindenki ment horizont alá.
Az AF alatt a Kub is elcsapta az ALE-50 csalit.

Szóval ez a zavargatás pont ott kontraproduktív, ha ezt hálózatosság van. Mert pikk pakk bemérik a zavarforrás irányát...
Kettőt találhatsz, hogy miért volt n+1 zavarógéo az EDC és a Lin II alatt is.
Nyilván szuperhatalmak erejéből indulok ki, mert nekünk, hozzánk hasonló erejű-lehetőségekkel rendelkező országoknak NINCS stealth gépük jellemzően, ha mégis erőn felül vesznek egy századot, akkor HA tudják egyáltalán üzemeltetni, az egy reptéren koncentrálva kb. 2 napig lenne bevethető, reálisan. Az EW meg egy sötét ló, az biztos hogy oda - vissza játék, bemérhető a zavaró is, de ugyan így kiktathatóak a földi radarok is, természetesen, vagy éppen azok a repterek ahonnan a stealth gépek üzemelnek. Ez már így nagyon távolra visz.

A kulcs a szenzorfúzió, és a hálózatosság, amiben egy fontos és hasznos dolognak gondolom a stealth képességet, de ma már én messze nem tulajdonítanék neki akkora jelentőséget, mint amekkora volt az F-117-el pl. a DS alatt.