Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 831
12 537
113
Háát nem tudom, meddig tart nálad egy pillanat, de az utolsó C-17-et 2014-ben gyártották le. Tudtommal ezt csak 2018-ban vitték el az indiaiak, hosszú "szülés" után.
forrás
A C-17 gyártósorát meg "beszántották".
De itt egy érdekes cikk, ami eredetileg a The wall street journalban jött le.
Ki is emelek egy részt:
"Richard Aboulafia, vice president at Teal Group Corp., an aerospace consultancy, said Airbus Group NVs newer, cheaper turboprop transport, the A400M Atlas, is undercutting the C-17. For the U.S. government, "there probably was a creative way to save the [C-17] line a few years ago, but it's gone now," he said. "

A "creative way to save the line" itt azt jelentette volna, hogy a gyártás mennyiségét drasztikusan visszaveszik (mint amit majd az Airbus is csinál), és így csak az alkalmazottak egy részét kellett volna elküldeni, ugyanakkor megmaradt volna a lehetőség az utángyártásra.

Az a helyzet, hogy ha az USA nem akar lecsúszni a hazai gyártású nehéz szállítógépekről, akkor már most aktívan fejleszteniük kellene, mert lassan elkezdenek majd az első rendszerbe állított C-17-esek kifutni az üzemidőből, és nem tudom, hogy technikailag, gazdaságilag kivitelezhető-e a felújításuk.
Szerintem, ha a Boeing bízott volna a C17-ben, akkor életben tudta volna tartani az összeszerelést is, mégsem így döntöttek.
Az A400M egy teljesen más üzleti ívet ír le. Míg a C17 esetében volt egy masszív (értsd az összes legyártott gép több mint 80%-a) belföldi kormánymegbízás, amit szépen gyorsan ledarálhattak max. 16 gép/éves ritmusban, a gyártási szám csökkentését túl későn és túl kis mértékben vezették be. Ezzel előrevetítve a típus végét.
Az A400M viszont egy teljesen más szegmens, ahol ráadásul a kezdeti problémák miatt a gyártást túl kellett pörgetni a súlyos igények miatt. Mivel a gyártó lát potenciált a termékben (és pont a C17 gyártósorának beszántása miatt), így inkább elhúzza a már megrendelt, de nem égető sürgősségű gépek leszállítását, és ezzel lehetőséget biztosít további megrendelések teljesítésére.

Még egyszer hangsúlyozom: Teljesen más szegmens. És mindkettőnek megvan a saját helye a piacon. Őket felesleges összevetni. A C130J-30 már sokkal inkább versenytársa az A400M-nek.
Mondjuk egészen érdekes lesz, hogy ha netalán az USA is rászorul egy A400M beszerzésre a jövőben, akkor azt hogyan fogják gyártani...:rolleyes:;)

Fogadni mernék, hogy a tengerentúlon lenne az a gyártás.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Szerintem, ha a Boeing bízott volna a C17-ben, akkor életben tudta volna tartani az összeszerelést is, mégsem így döntöttek.
A C-17 egy nagy szállítógép, melynek rendkívül szűk a piaca, tehát lehetetlen volt új vevőt találni. És "vevőt csinálni" sem sikerült a közös NATO flottán kívül. Így jó döntés volt a gyártás leállítása.

Az A400M szintén elég nagyra sikeredett, így az országok többsége nem tudja és nem is akarja megvenni, mert NEM TUDJA KIHASZNÁLNI. - Mi sem...!!!
Tehát a veszteségek növelése helyett a leggazdaságosabb döntés ott is gyártás leállítása lesz...!
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 937
29 370
113
Ezt is biztos majd megmagyarázzák páran, hogy miért jó...

Érdekes kontraszt a a C-17-tel összevetve, ahol a gyártó saját kockázatára megrendelés nélkül legyártott 12 db gépet. Pillanatok alatt akadt rá vevő...
A Globemaster II-t mind az MD, mind a Boeing "akarta", míg az Atlas-t úgy erőltették politikailag az Airbusra, ha jól tudom.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 315
24 780
113
Érdekes kontraszt a a C-17-tel összevetve, ahol a gyártó saját kockázatára megrendelés nélkül legyártott 12 db gépet. Pillanatok alatt akadt rá vevő...
Mondjuk ez beszédes, igen...el tudom képzelni, hogy még további példányokra is ugyanigy lecsaptak volna.
Sőt, mivel Pápán már kész Boeing-os szerelőgárda van és hangár, kiépült logisztika, igy ha tényleg Atlas kategóriáról beszélünk magyar viszonylatban, akkor nálunk is szóba került(-hetett) volna.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
M

molnibalage

Guest
A Globemaster II-t mind az MD, mind a Boeing "akarta", míg az Atlas-t úgy erőltették politikailag az Airbusra, ha jól tudom.
Igen. Viszont a kérdés nem ez volt...

Háát nem tudom, meddig tart nálad egy pillanat, de az utolsó C-17-et 2014-ben gyártották le. Tudtommal ezt csak 2018-ban vitték el az indiaiak, hosszú "szülés" után.
Egyik sem igaz. 2017 nyarán már jóváhagyták az USA részéről, az volt az utolsó legyártott gép. Vittek volna többet is csak sokat tököltek és egy maradt...
Már 2015-ben túladtak a pluszban legyártott gépek felén.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
A C-17 egy nagy szállítógép, melynek rendkívül szűk a piaca, tehát lehetetlen volt új vevőt találni. És "vevőt csinálni" sem sikerült a közös NATO flottán kívül. Így jó döntés volt a gyártás leállítása.

Az A400M szintén elég nagyra sikeredett, így az országok többsége nem tudja és nem is akarja megvenni, mert NEM TUDJA KIHASZNÁLNI. - Mi sem...!!!
Tehát a veszteségek növelése helyett a leggazdaságosabb döntés ott is gyártás leállítása lesz...!
Mondjuk ez beszédes, igen...el tudom képzelni, hogy még további példányokra is ugyanigy lecsaptak volna.
Sőt, mivel Pápán már kész Boeing-os szerelőgárda van és hangár, kiépült logisztika, igy ha tényleg Atlas kategóriáról beszélünk magyar viszonylatban, akkor nálunk is szóba került(-hetett) volna.
:):D:rolleyes:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Egyik sem igaz. 2017 nyarán már jóváhagyták az USA részéről, az volt az utolsó legyártott gép. Vittek volna többet is csak sokat tököltek és egy maradt...
Már 2015-ben túladtak a pluszban legyártott gépek felén.
Még jó, hogy betettem a linket!
Akkor itt az utolsó gép indiai szerződésének a hivatalos védelmi minisztériumos kihirdetése: https://dod.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1481376/
A dátum: 2018 március 30.
Hosszú, úgyhogy kiemelem:
The Boeing Co., Defense, Space, and Security, Huntington Beach, California, has been awarded a $262,000,000 not-to-exceed undefinitized contract action for one C-17 aircraft. This contract provides for delivery of a C-17 aircraft in the India unique configuration. Work will be performed in San Antonio, Texas, and is expected to be complete by Aug. 22, 2019. This contract involves foreign military sales to the country of India. This award is the result of a sole-source acquisition. Foreign military sales funds in the amount of $2,000,000 are being obligated at the time of award. Air Force Life Cycle Management Center, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, is the contracting activity (FA8614-18-C-0003).

Ha annyi kapkodó vevő lett volna, akkor miért szarakodtak eddig az indiaiakkal? Ráadásul ezen az áron. ez tulajdonképpen a védelmi minisztériumi beszerzési ár kategóriája.

De van a védelmi minisztérium oldalán sok érdekes infó még. Van 1-2 audit, ami azt mutatja, hogy a C-17-et és a McDonnell Douglas-t nagyon erősen kellet noszogatni, mert finoman szólva sem teljesítette a tervezett fejlesztési ütemet. https://media.defense.gov/1990/Nov/02/2001714417/-1/-1/1/91-007.pdf

Ugyanakkor a bujtatott támogatásnak több formáját is felfedezhetjük a szerződések között (persze ezek nem kerültek bele a beszerzési szerződésekbe):
Pl: http://archive.defense.gov/Contracts/Contract.aspx?ContractID=4946
The Boeing Co., Long Beach, Calif., (FA8614-13-D-2002, 0001) is being awarded a $895,000,000 cost-plus-incentive-fee, cost-plus-fixed-fee, firm-fixed-price, fixed-price incentive-fee and cost-reimbursement contract for C-17 Globemaster III, operational enhancements to provide integrated software, hardware upgrades and development efforts to the C-17 weapon system. The location of the performance is Long Beach, Calif. Work is expected to be completed by Dec. 27, 2022. The contracting activity is AFLCMC/WLMK, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio.

Mindezt 2012-ben. Milyen fejlesztések várhatók még ezeken a gépeken?

De csak hogy még visszatérjek a költségekhez:
2012-ben az angolok megvették a 8. C-17-es gépüket (1 azaz egy darab gép). Bagatel 200 millió fontért (akkori árfolyamon 317M dolárért):
Feb 8/12: Britain will buy #8. Prime Minister Cameron announces that Britain will be buying an 8th C-17, and a UK MoD release places the cost at GBP 200 million (over $317 million). Which does seem a bit high. Even American DoD costing standards that include a combat-ready C-17 and some support costs top out at around $260-270 million.

A karbantartási/felújítási szerződéseket már meg sem merem említeni!

Hogy is szokta valaki mondani?
Almát a körtével?
Tényleg felejtsük el a C-17 folyamatos felemlegetését. Tökéletesen nincs értelme. o_O
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
M

molnibalage

Guest
Még jó, hogy betettem a linket!
Akkor itt az utolsó gép indiai szerződésének a hivatalos védelmi minisztériumos kihirdetése: https://dod.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1481376/
A dátum: 2018 március 30.
Hosszú, úgyhogy kiemelem:
The Boeing Co., Defense, Space, and Security, Huntington Beach, California, has been awarded a $262,000,000 not-to-exceed undefinitized contract action for one C-17 aircraft. This contract provides for delivery of a C-17 aircraft in the India unique configuration. Work will be performed in San Antonio, Texas, and is expected to be complete by Aug. 22, 2019. This contract involves foreign military sales to the country of India. This award is the result of a sole-source acquisition. Foreign military sales funds in the amount of $2,000,000 are being obligated at the time of award. Air Force Life Cycle Management Center, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, is the contracting activity (FA8614-18-C-0003).

Ha annyi kapkodó vevő lett volna, akkor miért szarakodtak eddig az indiaiakkal? Ráadásul ezen az áron. ez tulajdonképpen a védelmi minisztériumi beszerzési ár kategóriája.

De van a védelmi minisztérium oldalán sok érdekes infó még. Van 1-2 audit, ami azt mutatja, hogy a C-17-et és a McDonnell Douglas-t nagyon erősen kellet noszogatni, mert finoman szólva sem teljesítette a tervezett fejlesztési ütemet. https://media.defense.gov/1990/Nov/02/2001714417/-1/-1/1/91-007.pdf

Ugyanakkor a bujtatott támogatásnak több formáját is felfedezhetjük a szerződések között (persze ezek nem kerültek bele a beszerzési szerződésekbe):
Pl: http://archive.defense.gov/Contracts/Contract.aspx?ContractID=4946
The Boeing Co., Long Beach, Calif., (FA8614-13-D-2002, 0001) is being awarded a $895,000,000 cost-plus-incentive-fee, cost-plus-fixed-fee, firm-fixed-price, fixed-price incentive-fee and cost-reimbursement contract for C-17 Globemaster III, operational enhancements to provide integrated software, hardware upgrades and development efforts to the C-17 weapon system. The location of the performance is Long Beach, Calif. Work is expected to be completed by Dec. 27, 2022. The contracting activity is AFLCMC/WLMK, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio.

Mindezt 2012-ben. Milyen fejlesztések várhatók még ezeken a gépeken?

De csak hogy még visszatérjek a költségekhez:
2012-ben az angolok megvették a 8. C-17-es gépüket (1 azaz egy darab gép). Bagatel 200 millió fontért (akkori árfolyamon 317M dolárért):
Feb 8/12: Britain will buy #8. Prime Minister Cameron announces that Britain will be buying an 8th C-17, and a UK MoD release places the cost at GBP 200 million (over $317 million). Which does seem a bit high. Even American DoD costing standards that include a combat-ready C-17 and some support costs top out at around $260-270 million.

A karbantartási/felújítási szerződéseket már meg sem merem említeni!

Hogy is szokta valaki mondani?
Almát a körtével?
Tényleg felejtsük el a C-17 folyamatos felemlegetését. Tökéletesen nincs értelme. o_O
Nem igazán vágom, hogy mi értelme volt ennek az egész kommentnek, hogy hogyan vág ide.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 111
113
Nem igazán vágom, hogy mi értelme volt ennek az egész kommentnek, hogy hogyan vág ide.
Egyik sem igaz. 2017 nyarán már jóváhagyták az USA részéről, az volt az utolsó legyártott gép. Vittek volna többet is csak sokat tököltek és egy maradt...
Már 2015-ben túladtak a pluszban legyártott gépek felén.
Te írtad, hogy nem igaz, amit leírok. Pedig beraktam neked a forrást is!
Gondoltam, ha nekem meg a linkelt forrásnak nem hiszel, akkor majd a USA Védelmi Minisztériumának hiszel.

A köztes rész (és a zárszó) inkább arra reflektált, hogy neked valami késztetésed van arra, hogy elővedd a C-17-et, amint meglátod az A400M tipust, majd pocskondiázd.
Messze nem tökéletes típus, de a C-17 sem az.

Az utolsó rész pedig azért lehet fontos, hogy lássuk az utolsó gép Indiának nem azért ment el akkor és annyiért, mert olyan nagyon kapkodtak a gép után.
4-5 évvel a legyártása után és nagyjából az USA beszerzési árán, szerintem inkább készletkisöprés tényével állunk szemben, nem a "ki ad többet az utolsó darabért" helyzettel.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
K

kamm

Guest
A Globemaster II-t mind az MD, mind a Boeing "akarta", míg az Atlas-t úgy erőltették politikailag az Airbusra, ha jól tudom.

Ugyan. Ki mas csinalta volna meg? Az Airbus nem egy sima privat ceg, europai kormanyok a legnagyobb onallo tulajdonosai/reszvenyesei. Reges-regen van mar nemet-francia egyuttmukodes, az Airbus meg nem is letezett, lasd az elodjet, a C-160-ast a Transall altal, ami a gyakorlatban egy Messerschmidt-Fokker-Aerospatiale kozos ceg volt. Az Airbus ennek az osszeuropai ujragondolasa, de az is egy 50-60 eves konepcio, osszhangban a masodik vilaghaborut lezaro EU-s otlettel.

Amugy C-17-et mar kiveseztuk, teljesen mindegy, hogy milyen suletlensegekkel probaljak itt a rajongoi eroltetni - egyszeruen nem opcio. Nemcsak a meretei es a magas ktg miatt, hanem a kozeleben sincs felszallasnal az Atlas rovid tavjahoz, tobbek kozott a turbofanok miatt, amelyek joval elonytelenebbek taktikai helyzetben a foldon (vs elonyosebbek magasan, nagy sebessegnel.) Kar ezen rugozni, egyszeruen irrelevans egy rampas, legi utantoltesre es nehez (30t feletti) harceszkozok taktikai szallitasara egyarant alkalmas hazai szallitogeptipus beszerzese kapcsan.
 
K

kamm

Guest
Te írtad, hogy nem igaz, amit leírok. Pedig beraktam neked a forrást is!
Gondoltam, ha nekem meg a linkelt forrásnak nem hiszel, akkor majd a USA Védelmi Minisztériumának hiszel.

A köztes rész (és a zárszó) inkább arra reflektált, hogy neked valami késztetésed van arra, hogy elővedd a C-17-et, amint meglátod az A400M tipust, majd pocskondiázd.
Messze nem tökéletes típus, de a C-17 sem az.

Hagy a fenebe, itt az a szokas, hogy nem tenyekbol indul ki senki, hanem van egy prekoncepcioja, erzelmi alapon, es ahhoz keres erveket. Nyugatabbra ezt a hibat 'confirmation bias' neven ismerik es soha nem engedik semmilyen donteshozoi pozicio kozelebe akit ilyesmin kapnak. :)

A C-17 sosem volt alternative az A400M-hez kepest, ezt mar szazszor leirtuk, kar ra energiat pazarolni, meg a hivatalos felszallasi tavot (ami 2-3x az Atlasenak) is le akartak tagadni it. :D

Az utolsó rész pedig azért lehet fontos, hogy lássuk az utolsó gép Indiának nem azért ment el akkor és annyiért, mert olyan nagyon kapkodtak a gép után.
4-5 évvel a legyártása után és nagyjából az USA beszerzési árán, szerintem inkább készletkisöprés tényével állunk szemben, nem a "ki ad többet az utolsó darabért" helyzettel.

Indiaiak a leggazosabb vevok: iszonyu inkompetensek, evekig toketlenkednek mindennel, borzaszto korruptak es a katonai vezetes total fogalmatlan.
 
M

molnibalage

Guest
Te írtad, hogy nem igaz, amit leírok. Pedig beraktam neked a forrást is!
Gondoltam, ha nekem meg a linkelt forrásnak nem hiszel, akkor majd a USA Védelmi Minisztériumának hiszel.

A köztes rész (és a zárszó) inkább arra reflektált, hogy neked valami késztetésed van arra, hogy elővedd a C-17-et, amint meglátod az A400M tipust, majd pocskondiázd.
Messze nem tökéletes típus, de a C-17 sem az.

Az utolsó rész pedig azért lehet fontos, hogy lássuk az utolsó gép Indiának nem azért ment el akkor és annyiért, mert olyan nagyon kapkodtak a gép után.
4-5 évvel a legyártása után és nagyjából az USA beszerzési árán, szerintem inkább készletkisöprés tényével állunk szemben, nem a "ki ad többet az utolsó darabért" helyzettel.
Az, hogy te a jóváhagyást összemosod a szállítással és mással, arról én nem tehetek. A többi wall of text rész sem vágom a fejlesztésről C-17-ből egy veszett oda, az is demózgatás közben. A400 meg orbitális hiba miatt.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Szerintem rajtad kivul senki nem hasznalja igy a "deszantolas" szot. :) Ha precizek akarunk lenni, akkor nyelveszkedjunk kicsit: a deszant ejtoernyovel torteno celbajuttatast jelent, semmi koze molohoz kikoteshez es hasonlokhoz (vo "descent" angolul.)
Felejtsuk el ezt a deszantolast, szo sem volt ilyesmirol (ha jol remlik max konnyu 6x6, meg terepjarokat dobalhatsz ki meg az A400M-bol is, a tobbibol meg meg talan azt sem, nem tudom.)
A Pumak eseteben szinten szo nincs "deszantolasrol", csak szimpla legi uton torteno szallitasrol beszelunk (es nincs semmifele "mokolas", hanem egyszeruen egy tucat lemez levetelerol es visszatetelerol, az eloretolt muveleti teruleten par oran belul harckeszek.)
Ami a mennyiseget illeti a dolog lenyege, hogy nem egyedul, harom geppel erolkodnenk egy tucatot letenni, hanem varhatoan egy europai muveletben, ahol 10-20 ilyen gep fordul kettot-harmat 48-72 ora alatt, ami mar egesz ertekelheto haderot jelent igen rovid ido alatt - peldaul emiatt is jon jol, ha ugyanolyan gepeink vannak (hozhat-vihet peldaul a magyar Atlas nemet technikat is etc.)
Speciel a tengeri deszant is deszant,és még a harcjárműnek is deszanttere van.
Továbbra is,mi a ménykünek nekünk saját tulajdonba 30tonnát deszantolni képes fehér elefánt?!?Közös EUs.vagy NATO üzemeltetésben igen,de honvédelmi célra hót felesleges pénzkidobás.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
K

kamm

Guest
Speciel a tengeri deszant is deszant,és még a harcjárműnek is deszanttere van.

Feletek lehet, esetleg mint, pontatlan, slendrian magyar szleng (gondolom mert nem ismertek a jelenteset), de mindenhol mashol nem az. Semmilyen angolszasz kornyezetben nincs koze a harcjarmu szemelyszallito resze nevenek a descent szohoz. Mondom, a szo jelentesebol indulj ki.

[
Továbbra is,mi a ménykünek nekünk saját tulajdonba 30tonnát deszantolni képes fehér elefánt?!?Közös EUs.vagy NATO üzemeltetésben igen,de honvédelmi célra hót felesleges pénzkidobás.

Akkor ujra: szo nem volt deszantolasrol, felejtsuk mar el ezt a teves szohasznalatot.
Semmikeppen sem penzkidobas, lasd amikor konkretan semmilyen legi teherszallitassal nem rendelkezik az orszag; amugy a politika eldontotte, hogy rampas, legi utantoltesre es nehez (~25-30t feletti) harceszkozok taktikai szallitasara egyarant alkalmas hazai szallitogeptipust akar rendszeresiteni, kar ezen tovabb rugozni.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 510
132 286
113
Feletek lehet, esetleg mint, pontatlan, slendrian magyar szleng (gondolom mert nem ismertek a jelenteset), de mindenhol mashol nem az. Semmilyen angolszasz kornyezetben nincs koze a harcjarmu szemelyszallito resze nevenek a descent szohoz. Mondom, a szo jelentesebol indulj ki.



Akkor ujra: szo nem volt deszantolasrol, felejtsuk mar el ezt a teves szohasznalatot.
Semmikeppen sem penzkidobas, lasd amikor konkretan semmilyen legi teherszallitassal nem rendelkezik az orszag; amugy a politika eldontotte, hogy rampas, legi utantoltesre es nehez (~25-30t feletti) harceszkozok taktikai szallitasara egyarant alkalmas hazai szallitogeptipust akar rendszeresiteni, kar ezen tovabb rugozni.
A magyar katonai terminológiában a deszant az mindenféle járműkategória alapján történő szállítást (de leginkább személyszállításit) jelent. Most sajnáljuk, hogy ez ilyen torzan mászott át a magyar szaknyelvbe, de ez van. A lingvisztikai eredetéhez meg itthon végképp nincs köze az egésznek.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 510
132 286
113
A magyar katonai terminológiában a deszant az mindenféle járműkategória alapján történő szállítást (de leginkább személyszállításit) jelent. Most sajnáljuk, hogy ez ilyen torzan mászott át a magyar szaknyelvbe, de ez van. A lingvisztikai eredetéhez meg itthon végképp nincs köze az egésznek.
Mondjuk az tény, hogy repülős teherszállításra nem szokták alkalmazni, de pl, a BTR is deszantot visz akármennyire böki is a csőröd.
10308999_538654689596080_6172598980138368003_n.jpg
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 937
29 370
113
Mibe van az A400M repülési órája? A SACos Globemasternek ha jól tudom 35 ezer dollár, aminek kétharmada a karbantartás, a maradék fele-fele üzemanyag és személyzeti költség.