Ezt is biztos majd megmagyarázzák páran, hogy miért jó...
Érdekes kontraszt a a C-17-tel összevetve, ahol a gyártó saját kockázatára megrendelés nélkül legyártott 12 db gépet. Pillanatok alatt akadt rá vevő...
Háát nem tudom, meddig tart nálad egy pillanat, de az utolsó C-17-et 2014-ben gyártották le. Tudtommal ezt csak 2018-ban vitték el az indiaiak, hosszú "szülés" után.
forrás
A C-17 gyártósorát meg "beszántották".
De itt egy érdekes cikk, ami eredetileg a The wall street journalban jött le.
Ki is emelek egy részt:
"Richard Aboulafia, vice president at Teal Group Corp., an aerospace consultancy, said Airbus Group NVs newer, cheaper turboprop transport, the A400M Atlas, is undercutting the C-17. For the U.S. government, "there probably was a creative way to save the [C-17] line a few years ago, but it's gone now," he said. "
A "creative way to save the line" itt azt jelentette volna, hogy a gyártás mennyiségét drasztikusan visszaveszik (mint amit majd az Airbus is csinál), és így csak az alkalmazottak egy részét kellett volna elküldeni, ugyanakkor megmaradt volna a lehetőség az utángyártásra.
Az a helyzet, hogy ha az USA nem akar lecsúszni a hazai gyártású nehéz szállítógépekről, akkor már most aktívan fejleszteniük kellene, mert lassan elkezdenek majd az első rendszerbe állított C-17-esek kifutni az üzemidőből, és nem tudom, hogy technikailag, gazdaságilag kivitelezhető-e a felújításuk.
Szerintem, ha a Boeing bízott volna a C17-ben, akkor életben tudta volna tartani az összeszerelést is, mégsem így döntöttek.
Az A400M egy teljesen más üzleti ívet ír le. Míg a C17 esetében volt egy masszív (értsd az összes legyártott gép több mint 80%-a) belföldi kormánymegbízás, amit szépen gyorsan ledarálhattak max. 16 gép/éves ritmusban, a gyártási szám csökkentését túl későn és túl kis mértékben vezették be. Ezzel előrevetítve a típus végét.
Az A400M viszont egy teljesen más szegmens, ahol ráadásul a kezdeti problémák miatt a gyártást túl kellett pörgetni a súlyos igények miatt. Mivel a gyártó lát potenciált a termékben (és pont a C17 gyártósorának beszántása miatt), így inkább elhúzza a már megrendelt, de nem égető sürgősségű gépek leszállítását, és ezzel lehetőséget biztosít további megrendelések teljesítésére.
Még egyszer hangsúlyozom: Teljesen más szegmens. És mindkettőnek megvan a saját helye a piacon. Őket felesleges összevetni. A C130J-30 már sokkal inkább versenytársa az A400M-nek.
Mondjuk egészen érdekes lesz, hogy ha netalán az USA is rászorul egy A400M beszerzésre a jövőben, akkor azt hogyan fogják gyártani...