Szállítógépek váltása a MH-nél

remélem nem azok miatt járnak oda , más is van ám ott:rolleyes:;)
Csak nem rozsomák.:rolleyes:;)
Mondjuk szép állat meg kell hagyni.
search
 
A lengyel rozsomákokok bázisai nagyon messze vannak Krakkótól. ( Szczecin, Międzyrzecz)
Esetleg valamilyen parancsnokság lehet még Krakkóvban?

Viszont Rosomak gyár tényleg van a közelben...

"The Kołowy Transporter Opancerzony (KTO) Rosomak is 8×8 multi-role military vehicle produced by Rosomak S.A. (formerly Wojskowe Zakłady Mechaniczne) in Siemianowice Śląskie, a Polish Armaments Group company."

És a NATO Counter Intelligence Center of Exellence (CI COE) is Krakkóban van.
 
csak megválaszoltad magadnak :D és csak mondom hogy a 94-es autóútjuk vagy az A4-es autópályájuk közvetlen összeköttetést biztosít a két hely között;)
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Ha ez így lesz:
"A H225M-esek 2023-tól jönnek. Abban az évben négy darab, 2024-ben nyolc, végül 2025-ben még négy, TTH (Tactical Transport Helicopter) illetve SOF (Special Operaion Forces) konfigurációban."
zord

És ez alatt a hivatalos konfigurációt értjük a növelt védelmi képességgel, hatótávval és azon felül is a légi utántölthetősségel, amik jogos elvárások ilyen területen (gondoljunk arra, hogy mondjuk magyar túszokat kell menteni valahol Észak-Afrikában egy nyaralóhelyről, vagy bárhol taktikai távolságban a legközelebbi ígénybe vehető NATO vagyegyéb baráti bázistól!):
20151001_Infographic_H225Mposter_PO_low.jpg

Akkor újabb alakulat jelentkezett be a légiutántöltő képesség kihaszálására: MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár

Hogy ez mit jelent, arról eddig ennyit tudunk:
getasset.aspx

ec725-air-to-air1-2x.jpg


Arra nem találtam adatot, hogy mi a KC-390 minimum sebessége...
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and arcas
Akkor még elvben versenyben van a rámpás szállítórepülőgépért ebben a tekintetben: A400M, KC-390, C-130J
Talán még ide veheted a c2-t is, mert szerintem nem véletlenül smúzolt kb. egy héttel ezelőtt a japán miniszter nemzetbiztonsági tanácsadója Benkővel.
Nem nagyon tudok olyan egyéb más témát elképzelni, amiről diskurálhattak.:rolleyes:
Persze lehet mondani, hogy nem nagyon van értelme japán gépet venni, azonban egy nagyon komoly ajánlattal megkínálhatnak. Pl. egy előretolt (értsd európai) szerelő/karbantartó/alkatrészgyártó kapacitás kiépítésével, mondjuk 200% ellentételezéssel...
Ezzel együtt a nyilatkozatok alapján az A400M a gyanús.
 
Azért remélem, hogy nem csak elvben versenyez
Mivel szakmai és politikai döntés születik, ezért nem csak elvben. Vannak még szempontok:

A leendő 8x8-as APC/IFV szállításának lehetősége. Ugye mi még nem ismerjük ezt a járművet, de kizárólag a PATRIA esetében marad versenyben mindhárom, akkor is csak úgy, ha a C-130J leszerelt felépítménnyel szállítja az APC-t:
patria6.jpg


Szóval: A400M és KC-390, mert a C-130J képességei korlátozottak a legfontosabb feladatkörben a missziós csapataink adott esetben saját erőből történő ellátásában (a kiszállítás nem a mi feladatunk, az szövetségi erőforrásokat ígényel, de ellátnunk tudnunk kell, ezt tekintsük donkanyar-elvnek!).

A többi felvetett szakmai szempont már nem csökkenti a lehetséges két versenyző számát tovább. A politikai sem, mert nem tudjuk, hogy a néppárti pofáraesés után milyen érvek mentén gondolkodnak!
 
Mivel szakmai és politikai döntés születik, ezért nem csak elvben. Vannak még szempontok:

A leendő 8x8-as APC/IFV szállításának lehetősége. Ugye mi még nem ismerjük ezt a járművet, de kizárólag a PATRIA esetében marad versenyben mindhárom, akkor is csak úgy, ha a C-130J leszerelt felépítménnyel szállítja az APC-t:
patria6.jpg


Szóval: A400M és KC-390, mert a C-130J képességei korlátozottak a legfontosabb feladatkörben a missziós csapataink adott esetben saját erőből történő ellátásában (a kiszállítás nem a mi feladatunk, az szövetségi erőforrásokat ígényel, de ellátnunk tudnunk kell, ezt tekintsük donkanyar-elvnek!).

A többi felvetett szakmai szempont már nem csökkenti a lehetséges két versenyző számát tovább. A politikai sem, mert nem tudjuk, hogy a néppárti pofáraesés után milyen érvek mentén gondolkodnak!

Szerintem attól függ, hogy elvárás-e IFV-k és komolyabb APC-k szállítása. Ha nem, akkor a C-130J is versenyez. Ha meg igen, akkor csak a KC-390 és az A400M (a KC-390 a Boxert, a lánctalpasok közül meg maximum a K21-est tudja elvinni), ahogy írod. Ha pedig Pumát vagy Lynx-et veszünk és akarunk is majd légiszállítgatni, akkor már csak az A400M marad.
 
Szerintem attól függ, hogy elvárás-e IFV-k és komolyabb APC-k szállítása. Ha nem, akkor a C-130J is versenyez. Ha meg igen, akkor csak a KC-390 és az A400M (a KC-390 a Boxert, a lánctalpasok közül meg maximum a K21-est tudja elvinni), ahogy írod. Ha pedig Pumát vagy Lynx-et veszünk és akarunk is majd légiszállítgatni, akkor már csak az A400M marad.
Jó, csak mire megyünk, ha kettesével, hármasával szállítjuk ezeket a vackokat?
 
Szerintem attól függ, hogy elvárás-e IFV-k és komolyabb APC-k szállítása. Ha nem, akkor a C-130J is versenyez. Ha meg igen, akkor csak a KC-390 és az A400M (a KC-390 a Boxert, a lánctalpasok közül meg maximum a K21-est tudja elvinni), ahogy írod. Ha pedig Pumát vagy Lynx-et veszünk és akarunk is majd légiszállítgatni, akkor már csak az A400M marad.
Nincs szerintem. Megmondta Benkő, hogy elvárás és ezerszer olvashattad te is! És nyilvánvaló, hogy nincs szó lánctalpas APC/IFV járművekről, hiszen minek küldenénk azt misszióba! Továbbá Pumát A400M-el sem lehet szállítani, mert túl nehéz ahhoz. A mókolás, szétszerelgetés nem desszantolás.
 
Jó, csak mire megyünk, ha kettesével, hármasával szállítjuk ezeket a vackokat?

Én csak azt tudom, hogy a döntéshozóknak ezeket kell mérlegelniük. Hogy mennyire reális igény, azt már nem.
Szerintem a kerekes APC/IFV/MRAP légi úton és saját erőből történő eljuttatása a konfliktuszónába a max képesség, amit érdemes elvárni. Akár missziókba (és jelenleg szerencsére még ez az egyetlen olyan helyzet, ahol tényleg eldurvulhatnak a dolgok), hogy megfelelő védettségű járműveket tudjunk biztosítani az ott szolgáló katonáinknak bármikor, amikor mi akarjuk. De kifejezetten nehéz, láncos IFV-k szállítására alkalmas gép beszerzése és fenntartása szerintem már aránytalanul nagy költség lenne. Mert bár közhely, de a beszerzési ár, az üzemeltetési költség és az elvárt képességek aránya a lényeg.
Na most, én úgy vélem, hogy az A400M már túl drága, mind vételár, mind pedig főleg a várható üzemeltetési költségek miatt csak azért, hogy Pumát is tudjunk vele szállltani. Persze, ha egyáltalán nem veszünk normális kerekes APC/IFV-t, hanem csak láncos Pumákat, akkor már más a szitu.

Némileg szubjektív persze, de nekem amúgy a brazil gép a favoritom.

Nincs szerintem. Megmondta Benkő, hogy elvárás és ezerszer olvashattad te is! És nyilvánvaló, hogy nincs szó lánctalpas APC/IFV járművekről, hiszen minek küldenénk azt misszióba! Továbbá Pumát A400M-el sem lehet szállítani, mert túl nehéz ahhoz. A mókolás, szétszerelgetés nem desszantolás.

Azért én nem veszem Benkő minden szavát készpénznek. Egyrészt, mert (már?) ő is politikus, másrészt meg azért, mert az elvárások, vagy a lehetőségek tőle függetlenül is változhatnak bármikor.
Na de a lényeg, hogy én nem is akarok jelenleg kilépni a találgatás kereteiből.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Eu-választások után:
1. Nyer a Fidesz itthon és nyernek a jobboldaliak Európában, Fidesz a Néppártban marad és vezető erő lesz: A400M
2. Nyer a Fidesz itthon, Brüsszelben minden marad a régiben, a Fideszt kirakják a Néppártból: KC-390/Hercules
3. Veszít a Fidesz itthon, Brüsszel örül..... Tante JU vagy valami orosz :)
 
Nincs szerintem. Megmondta Benkő, hogy elvárás és ezerszer olvashattad te is! És nyilvánvaló, hogy nincs szó lánctalpas APC/IFV járművekről, hiszen minek küldenénk azt misszióba! Továbbá Pumát A400M-el sem lehet szállítani, mert túl nehéz ahhoz. A mókolás, szétszerelgetés nem desszantolás.
De miért beszél itt mindenki deszantolásról???
Szállítás!
Az elmúlt és elkövetkező misszióinkban mennyire fordult elő/várható, hogy nehéz technika desszantolásra legyen szükség?
A desszantolás nem lehetetlen, csak a rámpa (alátámasztás nélküli) teherbírása határozza meg. Ez ha jól emlékszem valahol 15-19t környékén mozog az A400M-nél.
 
De miért beszél itt mindenki deszantolásról???
Szállítás!
Az elmúlt és elkövetkező misszióinkban mennyire fordult elő/várható, hogy nehéz technika desszantolásra legyen szükség?
A desszantolás nem lehetetlen, csak a rámpa (alátámasztás nélküli) teherbírása határozza meg. Ez ha jól emlékszem valahol 15-19t környékén mozog az A400M-nél.
Talán azért, mert deszantolásnak nevezünk minden közvetlen harctérre juttatást. Teljesen mindegy, hogy a harctéren leszállnak vele betonra, földes szükségpályára, kirántattják ernyővel alacsony magasságon, vagy kidobják a levegőből magasról, ahogy mindegy az is, hogy kikötnek vele a mólónál, vagy partra futnak, vagy még a vizen útnak indítják, a lényeg az, hogy a harctérre juttatják.
 
Eu-választások után:
1. Nyer a Fidesz itthon és nyernek a jobboldaliak Európában, Fidesz a Néppártban marad és vezető erő lesz: A400M
2. Nyer a Fidesz itthon, Brüsszelben minden marad a régiben, a Fideszt kirakják a Néppártból: KC-390/Hercules
3. Veszít a Fidesz itthon, Brüsszel örül..... Tante JU vagy valami orosz :)
Teljesen lényegtelen szerintem a politikai háttér jelenleg.
Nekünk MOST van szükségünk új szállítókra. (ez azt jelenti, hogy 2-3 éven belül)

A KC390-es egy egészen komplett gép lenne számunkra.
Hátrányok:
- nem illik a rendszerbe (méret)
- 1-1 missziós kitelepülésnél külsős segítséget kellene igénybe venni (de ezzel együtt lehet élni)
- sokára kapnánk belőle. Még a braziloknál sincs rendszerben. Ha jól emlékszem 2 gépet kaptak. A rendszerbe állítás folyamatban van. Ha bejelentkeznénk értük akkor egy még egy tesztfázisba csöppennénk bele, ráadásul a csehek is hamarabb kapnának belőle, mivel ők a fejlesztésbe is beszálltak. Az amerikaiak beszállása elméletileg segíthet a gyártás felpörgetésében, de értelem szerűen ők is elénk sorolódnának, ha úgy akarnák.

Előnyök:
- gazdaságos fenntartás, üzemeltetés
- kellemes ár

C-130J
Hátrányok:
- nem illik a rendszerbe (méret)
- 1-1 missziós kitelepülésnél külsős segítséget kellene igénybe venni (de ezzel együtt lehet élni)
- fajlagosan magas ár
- nem biztosítja a "függetlenségünket"

Előnyök:
- kipróbált típus
- sokan értenek hozzá
- USA felé lehet gesztus ereje, bár nem vagyok benne biztos, hogy a jelenlegi kormányzat gesztusokat akarna tenni feléjük. A megkövetelt GDP 2% meglesz, a többi meg, már csak ajándék...

Nem mellesleg egyik gyártó esetén sem várhatnánk további gazdasági együttműködést. Az Airbus viszont már a gyárat nyitja nálunk.

De ha már politika, akkor azt tegyük hozzá, hogy a jelenlegi kormányzat az egyensúlyozó politikát forszírozza az USA/Orosz tengelyen. Mivel jelenleg nem opció orosz beszerzés, így az amerikai sem igazán. (Saját vélemény, nem kell ezzel egyetérteni, de szerintem ezért van Gripenünk, meg lesz európai szárazföldi technikánk. Ahol van jó opció, ott semleges vonal fut most)
 
Talán azért, mert deszantolásnak nevezünk minden közvetlen harctérre juttatást. Teljesen mindegy, hogy a harctéren leszállnak vele betonra, földes szükségpályára, kirántattják ernyővel alacsony magasságon, vagy kidobják a levegőből magasról, ahogy mindegy az is, hogy kikötnek vele a mólónál, vagy partra futnak, vagy még a vizen útnak indítják, a lényeg az, hogy a harctérre juttatják.
Fel tudnál olyan műveletett sorolni a 2. világháború óta, amikor az MH gyakorlaton kívül ilyet tett volna? Vagy egyáltalán a közeli vagy távoli jövőben ilyenre vállalkozna???