Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

T

Törölt tag 1586

Guest
És ezért lett ennek a változatnak C-390 a típusjelölése KC-390 helyett. Úgy tudom, a KC légiutántöltő-szállítógépeket jelöl. Mivel, ez utántölteni sem tudott volna. Ami meglep, hogy megépült. Vagy csak egy grafika?

A C390 Millenium elnevezést a marketingesek akkor találták ki amikor még úgy volt hogy a Boeing megvásárolja az Embraert.
A cél az volt hogy a KC390-est eladják az USAF-nak mint a C-130 váltó típusát. A gépet az USA-ban tervezték gyártani.
A "K" betűt azért hagyták ki az elnevezésből mert a hajlékony csöves-kosaras utántöltési módszer az USAF-ot nem érdekli. Ők a merev csöves módszert alkalmazzák.

Az Embraer-Boeing üzlet ugrott ---> nem lesz USA gyártás ---> nem lesz USAF C390

Amúgy a C390 és KC390-es teljesen egyforma lett volna. Az hogy az USA gépek szárnya alá nem akasztottak volna utántöltő konténert részletkérdés...
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
635
906
93
A C390 Millenium elnevezést a marketingesek akkor találták ki amikor még úgy volt hogy a Boeing megvásárolja az Embraert.
A cél az volt hogy a KC390-est eladják az USAF-nak mint a C-130 váltó típusát. A gépet az USA-ban tervezték gyártani.
A "K" betűt azért hagyták ki az elnevezésből mert a hajlékony csöves-kosaras utántöltési módszer az USAF-ot nem érdekli. Ők a merev csöves módszert alkalmazzák.

Az Embraer-Boeing üzlet ugrott ---> nem lesz USA gyártás ---> nem lesz USAF C390

Amúgy a C390 és KC390-es teljesen egyforma lett volna. Az hogy az USA gépek szárnya alá nem akasztottak volna utántöltő konténert részletkérdés...

Igen, erről beszélek én is. Kivéve a „teljesen egyforma lett volna” részt, mivel a C-390 Millenium-ról készült képeken jól látható, hogy a pilótafülke fölött nincs légiutántöltő csövet fogadó cső. Tehát magát a gépet sem lehet utántölteni a levegőben, nem csak ő nem tud utántölteni. Ezért a két típus nem ugyanaz, mivel a KC-390-eken rajta van a cső a pilótafülke fölött. Ami ezek után meglepő, hogy épült egy ilyen „csövetlen” példány is. De lehet, hogy csak photoshop a gyártótól, egy szép színes katalógusba szánva.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Igen, erről beszélek én is. Kivéve a „teljesen egyforma lett volna” részt, mivel a C-390 Millenium-ról készült képeken jól látható, hogy a pilótafülke fölött nincs légiutántöltő csövet fogadó cső.
Az körülbelül u.annyira részletkérdés mint hogy akasztanak e a szárny alá utántöltő konténert.
A C-130-nak is az USAF változatai is a merev csöves rendszerhez vannak optimalizálva, a pl. RAF gépek meg a hajlékony csöves / kosaras rendszerhez.

A lényeg hogy nem lesz USAF C-390 Millenium
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and zulu

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
635
906
93
Az körülbelül u.annyire részletkérdés mint hogy akasztanak e a szárny alá utántöltő konténert.
A C-130-nak is az USAF változatai is a merev csöves rendszerhez vannak optimalizálva, a pl. RAF gépek meg a hajlékony csöves / kosaras rendszerhez.

A lényeg hogy nem lesz USAF C-390 Millenium
Na, akkor mindenben egyetértünk.
Megemlítettem anno, hogy utántöltő csonk nélkül mennyire esztétikusabb a gép. Innen indult.
 
K

kamm

Guest
Most mi a mákról beszéltek?!?! o_O

Ha jol ertem, az allitja, hogy lett volna valami variacio esetleg az amerikai piacra. A KC vs C az hülyeség, persze, egy modell van csak, de azt esetleg el tudom kepzelni, hogy az amcsiknak vmi masfajta tanker interface kellett volna ra, az nem kizart.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
635
906
93
Ha jol ertem, az allitja, hogy lett volna valami variacio esetleg az amerikai piacra. A KC vs C az hülyeség, persze, egy modell van csak, de azt esetleg el tudom kepzelni, hogy az amcsiknak vmi masfajta tanker interface kellett volna ra, az nem kizart.
Ebből a cikkből vettem az infót:
https://airportal.hu/c-390-milleniumra-nevezik-at-az-embraer-kc-390-es-szallito-valtozatat/
"A vegyesvállalat neve Boeing Embraer – Defense lesz, a csak szállítási feladatokra szánt változat pedig C-390 Millenium típusjelzés alatt fut majd. A tanker-változat továbbra is elérhető lesz, ennek neve KC-390 marad. A gyártók nem közölték, hogy a két változat között – a légiutántöltő rendszer beépítésén túl – lesznek-e egyéb eltérések is, vagy az átnevezés tisztán marketing célokat szolgál."

De az egész már tárgytalan
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 412
113
Ebből a cikkből vettem az infót:
https://airportal.hu/c-390-milleniumra-nevezik-at-az-embraer-kc-390-es-szallito-valtozatat/
"A vegyesvállalat neve Boeing Embraer – Defense lesz, a csak szállítási feladatokra szánt változat pedig C-390 Millenium típusjelzés alatt fut majd. A tanker-változat továbbra is elérhető lesz, ennek neve KC-390 marad. A gyártók nem közölték, hogy a két változat között – a légiutántöltő rendszer beépítésén túl – lesznek-e egyéb eltérések is, vagy az átnevezés tisztán marketing célokat szolgál."

De az egész már tárgytalan
A C-130J-t és a KC-130J-t is két külön típusként kezelik Amerikában. De a francia német közös C-130J flotta is 5-5 C-t és KC-t tartalmaz.
A C-390-ből kihagynak minden légi utántöltéshez szükséges dolgot. A nedves pilonokat, a nagyobb nyomású szivattyúkat, a légi utántöltéshez szükséges szoftvereket, és kezelő szerveket, kamerákat, na meg persze légi utántöltő podokat a rugalmas csövekkel. És igen, a C-390-esenek nincs saját csonkja sem, amivel újratölthető lenne.
A C-390-es kimondottan a Pentagon igényei szerint készülne. Persze, akinek ebben a konfigban is megfelelő, az akár több millió USD-t tud ezen funkció kihagyásával spórolni. Amolyan "fapados légitársaság" mintájára. Nekünk nem nagyon lenne értelme vegyesen rendelni. Viszont a KC képességeire is szükségünk van!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 114
31 091
113
Én ezzel az egész szállitógép váltással ugy vagyok,mint az egész magyar haderőfejlesztési rovattal.
Talán elsőnek azt kéne tisztázni,hogy mi is a cél?Mire kell nekünk szállitógép?Reálisan.Beszerezhetően,fentarthatóan,és értelmes hatékonysággal hasznosithatóan.
Mert szerintem a baromság csimborasszója szerintem,hogy az a mérce,hogy beleférjen egy Puma IFV.Mert majd mi 2géppel nehéz gépesitett deszantműveleteket kezdünk Burkina Fasoba?!?
Reálisan egy(1) ok van nagyobb rámpás gép vételére.A Gripen missziós konténerének hurcolására.Más,távoli misszios feladatokra ott az A319,Az alkalmilag jelentkező rámpás gépet igénylő feladatra nekünk fentartani egy egyébbként kihasználatlan kapacitást,forráselvonás a honi védelem egyéb,a honvédelemhez fontosabb elemeitől.
Vagyis szerintem felesleges nehéz rámpás gépek árát inkább költsük a tényleges harcoló állomány zsoldjára és felszereléséra,fegyverzetére.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 412
113
Én ezzel az egész szállitógép váltással ugy vagyok,mint az egész magyar haderőfejlesztési rovattal.
Talán elsőnek azt kéne tisztázni,hogy mi is a cél?Mire kell nekünk szállitógép?Reálisan.Beszerezhetően,fentarthatóan,és értelmes hatékonysággal hasznosithatóan.
Mert szerintem a baromság csimborasszója szerintem,hogy az a mérce,hogy beleférjen egy Puma IFV.Mert majd mi 2géppel nehéz gépesitett deszantműveleteket kezdünk Burkina Fasoba?!?
Reálisan egy(1) ok van nagyobb rámpás gép vételére.A Gripen missziós konténerének hurcolására.Más,távoli misszios feladatokra ott az A319,Az alkalmilag jelentkező rámpás gépet igénylő feladatra nekünk fentartani egy egyébbként kihasználatlan kapacitást,forráselvonás a honi védelem egyéb,a honvédelemhez fontosabb elemeitől.
Vagyis szerintem felesleges nehéz rámpás gépek árát inkább költsük a tényleges harcoló állomány zsoldjára és felszereléséra,fegyverzetére.
Attól, hogy az A-400M-be bemegy a PUMA, gyakorlatilag senki nem használta arra. Még a németek is max. loading próbákat csinálhattak vele.
Jelenleg az a helyzet, hogy már egy Patria AMV/Rosomak berakásához sem elegendő a C-130. A lengyelek próbálták, és legyintettek...
Nem is értem, hogy milyen gépesített deszant műveletekről beszélsz. Ha Kecskemétről kiszállítasz egy BTR-t a Kabuli nemzetközi repülőtérre, majd később ellenkező irányba, az mitől deszant művelet? Az egy sima logisztikai légiszállítás. Nem valami sci-fi-ről beszélünk, mert történt már ilyen, csak ugye a C-17-tel.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 633
5 358
113
Attól, hogy az A-400M-be bemegy a PUMA, gyakorlatilag senki nem használta arra. Még a németek is max. loading próbákat csinálhattak vele.
Jelenleg az a helyzet, hogy már egy Patria AMV/Rosomak berakásához sem elegendő a C-130. A lengyelek próbálták, és legyintettek...
Nem is értem, hogy milyen gépesített deszant műveletekről beszélsz. Ha Kecskemétről kiszállítasz egy BTR-t a Kabuli nemzetközi repülőtérre, majd később ellenkező irányba, az mitől deszant művelet? Az egy sima logisztikai légiszállítás. Nem valami sci-fi-ről beszélünk, mert történt már ilyen, csak ugye a C-17-tel.

An-124-gyel vittük ki, és hoztuk haza a Btr-eket. A páncélozott Rábákat is.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 114
31 091
113
Attól, hogy az A-400M-be bemegy a PUMA, gyakorlatilag senki nem használta arra. Még a németek is max. loading próbákat csinálhattak vele.
Jelenleg az a helyzet, hogy már egy Patria AMV/Rosomak berakásához sem elegendő a C-130. A lengyelek próbálták, és legyintettek...
Nem is értem, hogy milyen gépesített deszant műveletekről beszélsz. Ha Kecskemétről kiszállítasz egy BTR-t a Kabuli nemzetközi repülőtérre, majd később ellenkező irányba, az mitől deszant művelet? Az egy sima logisztikai légiszállítás. Nem valami sci-fi-ről beszélünk, mert történt már ilyen, csak ugye a C-17-tel.
Lényegtelen a konkrét harcjármű tipus.Egyszerűen olyan ritka,hogy ilyesmire szükségünk legyen,hogy azért pazarlás képességet fentartani nekünk.Költözködéshez sem veszel egy 12tonnás teherautót,hanem bérelsz.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
K

kamm

Guest
Lényegtelen a konkrét harcjármű tipus.Egyszerűen olyan ritka,hogy ilyesmire szükségünk legyen,hogy azért pazarlás képességet fentartani nekünk.Költözködéshez sem veszel egy 12tonnás teherautót,hanem bérelsz.
Csak ugye nem koltozunk, hanem koltoztetunk, raadasul evente többször, ez az irány, amit a politika ill a HM megadott. Ahhoz meg, mivel nem biztos, hogy lesz-e truck idoben, bizony veszel sajat flottat.

Tulbeszeltuk mar ezt. A kovetelmenyek ismertek, rampas, missziós nehez technikat kell tudni szallitani, pl 8x8-at, ahogy PH irta, utantoltest kell tudnia es igy tovabb.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 488
18 397
113
An-124-gyel vittük ki, és hoztuk haza a Btr-eket. A páncélozott Rábákat is.

Az An-124-ek pár év múlva kirepülik az idejüket (a felújított orosszal nemigen vihetünk cuccokat). Most 30-40 évre előre kell gondolkodni. A pápai C-17 jó lenne, de szerintem politikai okokból nem akarunk közösködni a nagytestvérrel.
Szűkül a kör.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 380
7 877
113
Az An-124-ek pár év múlva kirepülik az idejüket (a felújított orosszal nemigen vihetünk cuccokat). Most 30-40 évre előre kell gondolkodni. A pápai C-17 jó lenne, de szerintem politikai okokból nem akarunk közösködni a nagytestvérrel.
Szűkül a kör.
Kawasaki C2. Szerintem méltánytalanul hanyagolt újabb tipus.
Egyébként pár db használt A330 ra is ráugranék. Ha bejön a horvát légtér azzal jó esélyel nyugat balkán is komolyabban. Ahhoz meg nem ártanna tanker is. Legalább 4 db használt jó állapotban lévő A330 as is elférne. 1-(2) tanker közösben egy két szomszéddal, meg mehetne is a nato (eu) tanker fottába. Plusz legalább 2 db teher gép is. Amit szintén lehetne közösbe pl nato...... vagy vegyesen wizzel műkődtetni. A tehergépeknél meg törekedni kellene arra hogy üzemeltetés költségileg minnél kedvezőbb legyen. Egy jó szerződéssel az emlitett Wizzel. A lényeg most lehetőség adódik hogy komolyabban kiépitsünk egy kisebb flottát. Későbbb már nem vagy jóval nehezebben, költségesebben. Kawasaki letudnánk a rámpást. Az A330 ok átlakításával meg az airbust. KC390 el nincs bajom de ne ugorjunk egyből a mélyvízbe. A-400 ast meg hiábba for kifelé. Inkább maradjunk karbantartás, üzemeltetés költségileg a vonalnál.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
K

kamm

Guest
Kawasaki C2. Szerintem méltánytalanul hanyagolt újabb tipus.
Egyébként pár db használt A330 ra is ráugranék. Ha bejön a horvát légtér azzal jó esélyel nyugat balkán is komolyabban. Ahhoz meg nem ártanna tanker is. Legalább 4 db használt jó állapotban lévő A330 as is elférne. 1-(2) tanker közösben egy két szomszéddal, meg mehetne is a nato (eu) tanker fottába. Plusz legalább 2 db teher gép is. Amit szintén lehetne közösbe pl nato...... vagy vegyesen wizzel műkődtetni. A tehergépeknél meg törekedni kellene arra hogy üzemeltetés költségileg minnél kedvezőbb legyen. Egy jó szerződéssel az emlitett Wizzel. A lényeg most lehetőség adódik hogy komolyabban kiépitsünk egy kisebb flottát. Későbbb már nem vagy jóval nehezebben, költségesebben. Kawasaki letudnánk a rámpást. Az A330 ok átlakításával meg az airbust. KC390 el nincs bajom de ne ugorjunk egyből a mélyvízbe. A-400 ast meg hiábba for kifelé. Inkább maradjunk karbantartás, üzemeltetés költségileg a vonalnál.

Ez vicces. Ktg aggodsz, kozben a harom multirole brazil vagyATlas helyett inkabb egy marek kulonbozo gepet tartanal hadrendben...? :)
 
K

kamm

Guest
Az An-124-ek pár év múlva kirepülik az idejüket (a felújított orosszal nemigen vihetünk cuccokat). Most 30-40 évre előre kell gondolkodni. A pápai C-17 jó lenne, de szerintem politikai okokból nem akarunk közösködni a nagytestvérrel.
Szűkül a kör.

A minimalis orakereten es az ordenare uzemi ktg kivul eleve kiesik, mert sajat kepesseget akar mind a politika, mind a HM.