Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 284
113
Csak ugye nem koltozunk, hanem koltoztetunk, raadasul evente többször, ez az irány, amit a politika ill a HM megadott. Ahhoz meg, mivel nem biztos, hogy lesz-e truck idoben, bizony veszel sajat flottat.

Tulbeszeltuk mar ezt. A kovetelmenyek ismertek, rampas, missziós nehez technikat kell tudni szallitani, pl 8x8-at, ahogy PH irta, utantoltest kell tudnia es igy tovabb.
Hányszor kellet ténylegesen APC/IFV-t szállitani?Alkalmilag....
Többe kerül a képesség,mint amennyire szükségünk van.Máshol szükségesebb,jobb helye van a pénznek.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 545
8 350
113
Hányszor kellet ténylegesen APC/IFV-t szállitani?Alkalmilag....
Többe kerül a képesség,mint amennyire szükségünk van.Máshol szükségesebb,jobb helye van a pénznek.
Mert nem csak APC/IFV-t szállítanál vele. Ne kezd már megint. A felesleges kapacítást meg szinte teljes mértékben fel lehet kínálni. Hidd el lenne rá kereslett.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 545
8 350
113
Ez vicces. Ktg aggodsz, kozben a harom multirole brazil vagyATlas helyett inkabb egy marek kulonbozo gepet tartanal hadrendben...? :)
Jaj ne kezd már megint az A400 as promolását. Mittől lenne költségileg kevésbé hatékony. Tankert fel tudod ajánli a nato ba valamint az eu felé is. Ha felajánlod akkor üzemeltetési költségtámogatást is lehetne szerezni rá.
A KC-390 mire tényleges ideérne legjobb esetben is 5-6 év. Nem hiszem hogy 3 évven belül ideérnének. Az A400 lehet de arról meg nincs infom hogy a tényleges üzemi költsége mennyi is annak a gépnek. Attól tartok hogy ez még mindig magas. Hiábba mást reklámozna a gyártó. Üzemeltetési költséget meg nem attól lehet alacsonyan tartanni ha egy tipusú géped van aminek eleve magas. Hanem attól is hogy a szabad kapacításod jelentős részét minnél jobban értékesited. Továbbá olyan "bevált" tipus/tipusaid vannak amiknek az "évek" sorrán a gyartói support támogatás költsegei a piac miatt beálltak és nincs meglepi. Vagy olyan tipust szerzel be ami költség/hatékonysági mutatója a te és szövetségi igényeidnek a legjobb.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Mert nem csak APC/IFV-t szállítanál vele. Ne kezd már megint. A felesleges kapacitást meg szinte teljes mértékben fel lehet kínálni. Hidd el lenne rá kereslet.
Vegye meg a méregdrága sz@rt az, aki gyakran szállít vele technikát. - És ha alkalmanként szükségünk lesz rá, akkor majd mi leszünk a "kereslet"...

Az én adómból akkor - és CSAK akkor - finanszírozzanak ilyen hülyeségeket, ha majd belga vagy norvég fizut kapok Mo-on...!!!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 284
113
Mert nem csak APC/IFV-t szállítanál vele. Ne kezd már megint. A felesleges kapacítást meg szinte teljes mértékben fel lehet kínálni. Hidd el lenne rá kereslett.
Nincs rá igazán igényünk.Az A319 logisztikai szállitóvá(miniMRTT) avanzsálva elég,és jobb nekünk.
Mellesleg ez a majd a bérleti dijból megtérűl az ára,az A319nél is szóba került.Volt rá legalább 1 példa?
Honi védelmi szempontbol meg lényegében haszontalanok.Forráspocsékolás.Másra sokkal jobban kell a pénz.
A maximum,aminek van értelme,1-2 C130J,KC képességgel.De szerintem 1 is elég.A bevetések jol tervezhetőek,a karbantartást hozzájuk lehet ütemezni.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 151
113
Nincs rá igazán igényünk.Az A319 logisztikai szállitóvá(miniMRTT) avanzsálva elég,és jobb nekünk.
honnan gondolod hogy elég? és főleg hogy jobb?
Honi védelmi szempontbol meg lényegében haszontalanok.
micsoda?
Másra sokkal jobban kell a pénz.
ez tény
A maximum,aminek van értelme,1-2 C130J,KC képességgel.De szerintem 1 is elég.
olyan hogy egy darab nem kéne hogy legyen, ott az ördög mindig, lerohad, elromlik, két helyen kéne lenni egyszerre, stbstb nem jó buli, minimum a kettő
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 068
80 873
113
Épp ezeken a bérmunkákon gondolkodom...

C-27, C-295 méretű gépe van már a környéken mindenkinek.
A C-130 méret Kelet-Európában már ritkább. A KC-390 is kb. ez a méret.
A400M méret nincs, de arra meg lehet szerződni a németekkel. A nemzetközi A400M szállító egységben épp ez az ötlet, hogy a kis kelet-európai országok tőlük vegyenek szállítókapacitást és ezáltal fizessék a gépek fenntartásának egy részét. Nem csak 2027-től, hanem már most is lehet szerződni velük.

Ha valaki szerződik kb. évi 1100 órára az A400M-re, akkor tulajdonképpen van egy "saját géped". Lehet rá tervezni, saját pilótákat és műszakit is képezni. Csak a géped általában nem Kecskeméten, hanem a lechfeldi bázison fog állni a karbantartások miatt. Ha az eladható kapacitás jól kihasználják, akkor mindegy hol van a gép. De miért bérelne tőlünk szállító kapacitást valaki, ha a németektől is lehet közvetlenül? Vagy már megint a balkán felé akarjuk játszani a nagyobb testvér szerepét és nekik fogunk bérszállítani az ATARES keretében?

A közös gépekre, egy-egy pápai C-17-esre és a közös tanker flotta egy gépére is kb. 1100 óra felhasználással számolnak évente átlagosan, ha jól emlékszem.

Kinek adnánk bérbe a tankerkapacitást? A környékünkön mindenki F-16-ost rendszeresít, amit nem lehet utántölteni kosaras módszerrel. (persze van CFT tartályba épített megoldás, de nincs hír arról, hogy ezt bárki kérte volna). Legközelebb a csehek, a németeknek és az olaszoknak van szüksége kosaras utántöltésre, de az olaszoknak és a németeknek van tankere, a csehek meg most vettek 30 évre évi 100 órát az európai közös tanker programtól. Feltételezhető hogy a Honvédségnek sincs szüksége 100 óránál több időre a 14 Gripenhez az utántöltés gyakorlásához.

A légi utántöltés az hogy megy? Kell egyszer egy "típustanúsítvány", ami után azt lehet mondani hogy az adott tankertípus képes az adott repülőgéptípus utántöltésére, pl. hogy a KC-390 képes és alkalmas a Gripen utántöltésére? És a pilótáknak is kell egy "vizsga" hogy biztonságosan rá tud csatlakozni a KC390-re? Tehát ha olasz/német/angol/spanyol Eurofightereket vagy AMX-et, Rafale-t stb szeretnénk valamilyen NATO/EU légi műveletben KC-390-nel utántölteni, akkor előtte az összes repülőgéptípusra meg kell szerezni a "típustanúsítványt" és a pilótáknak is le kell vizsgázni? A közös feladatokra felajánlott kb. egy gép miatt? Nem tűnik logikusnak és előnyösnek...

Vagy aki tud tankolni KC-135-ből, az tud minden sugárhajtású tankerből, aki meg tud KC-130-ból az tud minden légcsavaros tankerből? Ez meg nem tűnik valószínűnek a agyonszabolyozott repülés világában...
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 284
113
honnan gondolod hogy elég? és főleg hogy jobb?
Alkalmilag van csak szükségünk nagy rámpás szállitóra,nemzetközi missziókba.A normál logisztikai ellátáshoz elég egy MRTT jellegű gép.Azt ki tudjuk jobban használni,nagy rámpást nem.
egy nagy rámpás szállitógépet honi védelmi helyzetben semmire nem tudunk használni.Felesleges.Légi utántöltést egy MRTT jellegű gép is el tudja látni.Kisebb rámpás szállitora van igényünk csak hazai szükségletre.
olyan hogy egy darab nem kéne hogy legyen, ott az ördög mindig, lerohad, elromlik, két helyen kéne lenni egyszerre, stbstb nem jó buli, minimum a kettő
A missziós feladatok tervezhetőek.Tanuljanak meg tervezetten karbantartani az üzemeltetők.

Pápai C17,és szerintem mellette még esetleg beszállni az A400 közös üzemű flottába.De ne vegyünk egy fölös fehér elefántot.Másra kell a pénz,nem erre elszórni
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 324
96 646
113
Épp ezeken a bérmunkákon gondolkodom...

C-27, C-295 méretű gépe van már a környéken mindenkinek.
A C-130 méret Kelet-Európában már ritkább. A KC-390 is kb. ez a méret.
A400M méret nincs, de arra meg lehet szerződni a németekkel. A nemzetközi A400M szállító egységben épp ez az ötlet, hogy a kis kelet-európai országok tőlük vegyenek szállítókapacitást és ezáltal fizessék a gépek fenntartásának egy részét. Nem csak 2027-től, hanem már most is lehet szerződni velük.

Ha valaki szerződik kb. évi 1100 órára az A400M-re, akkor tulajdonképpen van egy "saját géped". Lehet rá tervezni, saját pilótákat és műszakit is képezni. Csak a géped általában nem Kecskeméten, hanem a lechfeldi bázison fog állni a karbantartások miatt. Ha az eladható kapacitás jól kihasználják, akkor mindegy hol van a gép. De miért bérelne tőlünk szállító kapacitást valaki, ha a németektől is lehet közvetlenül? Vagy már megint a balkán felé akarjuk játszani a nagyobb testvér szerepét és nekik fogunk bérszállítani az ATARES keretében?

A közös gépekre, egy-egy pápai C-17-esre és a közös tanker flotta egy gépére is kb. 1100 óra felhasználással számolnak évente átlagosan, ha jól emlékszem.

Kinek adnánk bérbe a tankerkapacitást? A környékünkön mindenki F-16-ost rendszeresít, amit nem lehet utántölteni kosaras módszerrel. (persze van CFT tartályba épített megoldás, de nincs hír arról, hogy ezt bárki kérte volna). Legközelebb a csehek, a németeknek és az olaszoknak van szüksége kosaras utántöltésre, de az olaszoknak és a németeknek van tankere, a csehek meg most vettek 30 évre évi 100 órát az európai közös tanker programtól. Feltételezhető hogy a Honvédségnek sincs szüksége 100 óránál több időre a 14 Gripenhez az utántöltés gyakorlásához.

A légi utántöltés az hogy megy? Kell egyszer egy "típustanúsítvány", ami után azt lehet mondani hogy az adott tankertípus képes az adott repülőgéptípus utántöltésére, pl. hogy a KC-390 képes és alkalmas a Gripen utántöltésére? És a pilótáknak is kell egy "vizsga" hogy biztonságosan rá tud csatlakozni a KC390-re? Tehát ha olasz/német/angol/spanyol Eurofightereket vagy AMX-et, Rafale-t stb szeretnénk valamilyen NATO/EU légi műveletben KC-390-nel utántölteni, akkor előtte az összes repülőgéptípusra meg kell szerezni a "típustanúsítványt" és a pilótáknak is le kell vizsgázni? A közös feladatokra felajánlott kb. egy gép miatt? Nem tűnik logikusnak és előnyösnek...

Vagy aki tud tankolni KC-135-ből, az tud minden sugárhajtású tankerből, aki meg tud KC-130-ból az tud minden légcsavaros tankerből? Ez meg nem tűnik valószínűnek a agyonszabolyozott repülés világában...
Ha véletlenül KC-390 lesz, akkor nem egyedüliként a NATO-ban, hisz a portugáloknak is lesz. A balkani befolyásnövelés meg kormányprogi.
2%-os honvédelmi költségvetésbe, ezeknek a gépeknek bele kell férniük. Az önálló szállítókapacitás pedig egy válsághelyzetben felértékelődik. A bérlés valszeg rövid távon jóval olcsóbb, de mégiscsak valamilyen szinten kiszolgáltatottságot jelent. Ezt pedig sztem jó az ésszerű minimumra szorítani.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 151
113
Alkalmilag van csak szükségünk nagy rámpás szállitóra,nemzetközi missziókba.A normál logisztikai ellátáshoz elég egy MRTT jellegű gép.Azt ki tudjuk jobban használni,nagy rámpást nem.
az a baj hogy megint ott tartunk szerintem hogy honnan a fenéből tudjuk hogy nem használnánk ki? bármilyen kis szar helyzetben a saját szállítókapacitás nagyon fel tud értékelődni ám
A missziós feladatok tervezhetőek.
mert az esetleg "hirtelen csapatkivonás " lehetősége az tervezhető volt? nem, van olyan ami tervezhető de előre nem látott eseményekre ugyanúgy készen kell állni mint a tervezettekre
Pápai C17,és szerintem mellette még esetleg beszállni az A400 közös üzemű flottába.De ne vegyünk egy fölös fehér elefántot.Másra kell a pénz,nem erre elszórni
nézd én nem azt mondom hogy legyen kecsón meg páán 6-6 A400/C17 , én csak azt mondom hogy rámpás szállító kell és néha kell a nagyobb madár, nem sűrűn idehaza ez tény de kellhet, én régen is azt mondtam hogy a C130J nekünk sok szempontból is megfelelő de sokan még azt is nagynak tartják idehaza
Lényegében szerintem idehaza igenis kell a rámpás, sok előnye van, nem elég az MRTT gép sajnos.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 284
113
az a baj hogy megint ott tartunk szerintem hogy honnan a fenéből tudjuk hogy nem használnánk ki? bármilyen kis szar helyzetben a saját szállítókapacitás nagyon fel tud értékelődni ám

mert az esetleg "hirtelen csapatkivonás " lehetősége az tervezhető volt? nem, van olyan ami tervezhető de előre nem látott eseményekre ugyanúgy készen kell állni mint a tervezettekre

nézd én nem azt mondom hogy legyen kecsón meg páán 6-6 A400/C17 , én csak azt mondom hogy rámpás szállító kell és néha kell a nagyobb madár, nem sűrűn idehaza ez tény de kellhet, én régen is azt mondtam hogy a C130J nekünk sok szempontból is megfelelő de sokan még azt is nagynak tartják idehaza
Lényegében szerintem idehaza igenis kell a rámpás, sok előnye van, nem elég az MRTT gép sajnos.
Az én szempontlistámon az első helyen a honi védelmi igény van.Ha azt megnyugtatóen kielégitettük,és marad rá forrás,akkor gondolkozzunk nagy rámpásban.
Missziós feladatot mi önállóan nem csinálunk.Közös nagy rámpás meg olyankor elég.
Honi védelmi szerepben is szükség van rámpás gépre,de kisebbre.Nem fogunk nagyléptékű deszantműveleteket inditani.
Egy MRTT jellegű gép a honi logisztikai,légi utántőltő,missziós logisztikai,és politikai-diplomáciai igényeket egyaránt tudja szolgálni(én még a REH képességet is szeretném).Vagyis elégé nagy a kihasználtság,hogy érdemes legyen saját üzemeltetésben tartanunk.
Jelenleg annyira rossz lenne a nagy rámpás kihasználtsága,hogy érdemesebb az ilyen esetleges hirtelen missziós csapatkivonáskor felrobbantva otthagyni az el nem szállitható nehéz technikát,mint annak árának többszöröséért fentartani egy olyan légi szállitó kapacitást,ami azt elhozhatná.
A közhiedelemmel ellentétben a háború,a hadügy nagyon is közgazdaságtan.Az van előnyben,ki jobban,hatékonyabban költi el a pénzt,ami a tényleges harcra szükséges eszközök,felszerelés,kiképzés ára,a katonák zsoldja.Ha rosszul költi,nem mard olyasmire,ami kellene a harcban,miközben olyasmilye van,ami haszontalan-sőt,mivel elvonja a forrást a hasznostól,egyenesen káros
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 151
113
Egy MRTT jellegű gép a honi logisztikai,légi utántőltő,missziós logisztikai,és politikai-diplomáciai igényeket egyaránt tudja szolgálni
az egész probléma ebbe (meg úgy a kommentedbe amit írtál ) hogy szimplán nem igaz, itt volt a tökéletes példa, korona helyzet , elég volt a wizz átalakított gépei? nem.
lehet hülye példa volt legyen de csak arra akartam célozni hogy bármi kis szirszar van a világban a saját szállítókapacitás nagyon felértékelődik, a Te elképzelésedben nagyon pengeélen táncolnánk , nem lenne mihez nyúlni ha hirtelen kell nagyobb kapacitás
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 068
80 873
113
Ha véletlenül KC-390 lesz, akkor nem egyedüliként a NATO-ban, hisz a portugáloknak is lesz.
A balkani befolyásnövelés meg kormányprogi.
2%-os honvédelmi költségvetésbe, ezeknek a gépeknek bele kell férniük. Az önálló szállítókapacitás pedig egy válsághelyzetben felértékelődik. A bérlés valszeg rövid távon jóval olcsóbb, de mégiscsak valamilyen szinten kiszolgáltatottságot jelent. Ezt pedig sztem jó az ésszerű minimumra szorítani.

Persze, kell a gép ez nem kérdés. És lehet majd neki mindenféle feladatot találni.
Csak ha ennyire fontos, meg kell, akkor miért 1 üzemképes An-26-osa van már 10 éve a Honvédségnek... és miért nem ezt vettek elsőnek.
Egyébként mostanában gyanúsan sok az An-26-os írás, fotó, videó... lehet hogy mégsem lesz felújítás, hanem leállítják?
Ha jól emlékszem 2020 júniusára megint lejár valamilyen üzemidő a gépnél.
Ennyit arról, hogy mennyire fontos meg kell a rámpás gép...

A KC390 topikban van egy kérdésem a portugálokkal kapcsolatban, amire még nem válaszolt senki. Hátha arra is tudod a választ....
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Alkalmilag van csak szükségünk nagy rámpás szállitóra,nemzetközi missziókba.A normál logisztikai ellátáshoz elég egy MRTT jellegű gép.Azt ki tudjuk jobban használni,nagy rámpást nem.

egy nagy rámpás szállitógépet honi védelmi helyzetben semmire nem tudunk használni.Felesleges.Légi utántöltést egy MRTT jellegű gép is el tudja látni.Kisebb rámpás szállitora van igényünk csak hazai szükségletre.

A missziós feladatok tervezhetőek.Tanuljanak meg tervezetten karbantartani az üzemeltetők.

Pápai C17,és szerintem mellette még esetleg beszállni az A400 közös üzemű flottába.De ne vegyünk egy fölös fehér elefántot.Másra kell a pénz,nem erre elszórni

Annyira azért nem vagyunk csórók, hogy egy önálló magyar haderő ne tudja a következőket:

- Közel-keleti országból hazamenekíteni a magyar állampolgárokat, olyan helyről ahova csak önvédelmi eszközökkel felszerelt katonai gépek képesek berepülni (A319 csak akkor jó, ha vesznek rá, arra meg 0 az esély).
- Afganisztánból, Irakból, Maliból hazaszállítani értékes harc és gépjárműveket, mindig, nem tervezhető időpontban is.
- A Kárpát-Balkán régióban átcsoportosítani az MH és más szervezetek nehéz technikai eszközeit, ha az szükséges.
- A MOL Közel-keleti befektetéseinek kiszolgálásához szükséges speciális járművek, berendezések szállítása.
- A Baltikumi vagy egyéb helyeken NATO feladatot ellátó Gripenek kiszolgáló eszközeinek ki és vissza szállítása.
- A NATO és egyéb szövetséges vagy baráti országok ilyen és hasonló szállítási feladatainak kiszolgálása akár bérmunkában, akár szövetségesi segítségnyújtás keretében.
- Humán-, természeti vagy egyéb katasztrófa helyzetben segélyszállítmányok gyors és hatékony szállítása (szintén nem tervezhető időben :)).
- Az MH ejtőernyős kiképzéseinek, egyéb szállítási feladatainak támogatása.
- Az MH és NATO erők arra alkalmas repülő eszközeinek légi utántöltése.
- Ezen feladatok ellátásához szükséges repülőszemélyzet kiképzési repüléseinek biztosítása.

A felsorolt feladatok majd mindegyikét el lehet végezni más eszközzel is, azonban mindegyiket végrehajtani csak a kifejezetten katonai légi szállításra tervezett, légi üzemanyag utántöltésre is alkalmas repülőparkkal lehet. Ha mindegyik feladat valószínűsége alapján megvíziónáljátok, hogy egy évben mennyi repült órát igényel a feladat, akkor hamar kijön, hogy gazdaságilag sem igen éri meg mindig bérelni valakitől. Aki megteheti nem is bérel, hanem saját maga megteremti a feltételeit a fenti feladatok önerőből történő végrehajtásának. Ez történik most. Persze lehet különvélemény, de teljesen logikus a politika gondolatmenete, ráadásul lássuk be, egészséges nemzeti érdekünk is fűződik az önállósághoz. Mi senkire nem számíthatunk ha baj van, márpedig ez a repülőgép flotta pont akkor kell, ha baj van.
Hogy mely típus a legalkalmasabb, annak eldöntése a szakemberek és a politika dolga. De, hogy kell ilyen saját flotta az biztos.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Az én szempontlistámon az első helyen a honi védelmi igény van.Ha azt megnyugtatóen kielégitettük,és marad rá forrás,akkor gondolkozzunk nagy rámpásban.
Missziós feladatot mi önállóan nem csinálunk.Közös nagy rámpás meg olyankor elég.
Honi védelmi szerepben is szükség van rámpás gépre,de kisebbre.Nem fogunk nagyléptékű deszantműveleteket inditani.
Egy MRTT jellegű gép a honi logisztikai,légi utántőltő,missziós logisztikai,és politikai-diplomáciai igényeket egyaránt tudja szolgálni(én még a REH képességet is szeretném).Vagyis elégé nagy a kihasználtság,hogy érdemes legyen saját üzemeltetésben tartanunk.
Jelenleg annyira rossz lenne a nagy rámpás kihasználtsága,hogy érdemesebb az ilyen esetleges hirtelen missziós csapatkivonáskor felrobbantva otthagyni az el nem szállitható nehéz technikát,mint annak árának többszöröséért fentartani egy olyan légi szállitó kapacitást,ami azt elhozhatná.
A közhiedelemmel ellentétben a háború,a hadügy nagyon is közgazdaságtan.Az van előnyben,ki jobban,hatékonyabban költi el a pénzt,ami a tényleges harcra szükséges eszközök,felszerelés,kiképzés ára,a katonák zsoldja.Ha rosszul költi,nem mard olyasmire,ami kellene a harcban,miközben olyasmilye van,ami haszontalan-sőt,mivel elvonja a forrást a hasznostól,egyenesen káros

Azt had kérdezzem meg, hogy egy MRTT gép mennyivel olcsóbb, mint egy KC-390?
 
W

Wilson

Guest
az egész probléma ebbe (meg úgy a kommentedbe amit írtál ) hogy szimplán nem igaz, itt volt a tökéletes példa, korona helyzet , elég volt a wizz átalakított gépei? nem.
lehet hülye példa volt legyen de csak arra akartam célozni hogy bármi kis szirszar van a világban a saját szállítókapacitás nagyon felértékelődik, a Te elképzelésedben nagyon pengeélen táncolnánk , nem lenne mihez nyúlni ha hirtelen kell nagyobb kapacitás

Egyet kell veled értenem,azon lehet vitatkozni,hogy milyen gépet kellene vennünk, de az önálló szállítási kapacitás nemzetgazdasági érdek,a koronavírus járvány bebizonyította,hogy ha baj van akkor minden ország csak magára számíthat.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 284
113
az egész probléma ebbe (meg úgy a kommentedbe amit írtál ) hogy szimplán nem igaz, itt volt a tökéletes példa, korona helyzet , elég volt a wizz átalakított gépei? nem.
lehet hülye példa volt legyen de csak arra akartam célozni hogy bármi kis szirszar van a világban a saját szállítókapacitás nagyon felértékelődik, a Te elképzelésedben nagyon pengeélen táncolnánk , nem lenne mihez nyúlni ha hirtelen kell nagyobb kapacitás
De igen,az MRTT jellegű géphez.
Az mondjuk tényleg nyűgös,hogy sikerült olyan utasszállitókat venni,amiket nehézkes ilyen kongfiba átalakitani.Döntően az Airbus totojázása miatt.Mert elvileg ugyan minden megvan hozzá,csak gyakorlatilag mégse.(európai hülyeség baxa a nyomoruságot)
Na meg a magyar szarakodás,ami még az alap önvédelmi rendszerekig sem tudta eljuttatni a gépeket.
De fentartom,nagy rámpás igazábol nekünk nem kell.Alkalmi szállitásokra ott a közös gépállomány,vagy bérelni,vagy a misszió szervezője gondoskodjon rola(a politika kösse ki a kiküldés feltételének).2géppel érdemleges mennyiségű technikát úgy sem tudunk kivonni expresz gyorsan sehonnan.Az árukbol meg veszünk egy zl IFV-t,és fentartási költségéből meg ellátjuk személyzettel.Egyszerűen nem érik meg nekünk az árukat.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 545
8 350
113
Azt had kérdezzem meg, hogy egy MRTT gép mennyivel olcsóbb, mint egy KC-390?
Most csak hasra ütök de 30-50% al is lehet. De ezt használt felújított gépre írom. Új gépnél? Ha MRTT gépet akarunk akkor most kellene bevásárolni a piacrol valami jó állapotú használt gépet. A csődők miatt jóval olcsobban hozzá lehetne jutni pár géphez. A válság miatt meg lehetne árengedményeket kicsikarni egy felújítás/átalakítás sorrán. Ép ezért is A330 alá nem szabadna engedni.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 129
33 284
113
Egyet kell veled értenem,azon lehet vitatkozni,hogy milyen gépet kellene vennünk, de az önálló szállítási kapacitás nemzetgazdasági érdek,a koronavírus járvány bebizonyította,hogy ha baj van akkor minden ország csak magára számíthat.
Koronavirushoz minek rámpás szállitó?Egy MRTT/C40A jellegű logisztikai támogató bőven elég.Hány A400/C130 járt kinában maszkért?
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1