Akkor kezdhetjuk azt a temat is ujra hogy... melyik szallitogepbe fer be a KF41 Lynx?
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A missziós Pumát otthagyjuk és felrobbantjuk a ge*ibe, mert drága hazahozni.
Már bocsi de valaki vázolja már fel azt a missziót ahova repülővel kell kivinni a nehéz járműveket meg repülővel kell hazahozni őket?Akkor kezdhetjuk azt a temat is ujra hogy... melyik szallitogepbe fer be a KF41 Lynx?
Ezt megint nem gondoltad végig, igaz?Mert baromira megéri az értéke 100X-áért hazahozni......
Elmész nyaralni Portugáliába.A strand elött rájössz,hogy otthon maradt a fürdőgatya.Hazaautózol a gatyáért,vagy inkább veszel egy újat?Mert ez kb ennyire egyszerű logikai dolog.
Mennyi az A400,és mennyi a fentartási költsége?Ja,hogy abbol meg dd-nyi Pumát veszel....Ezt megint nem gondoltad végig, igaz?
Mennyibe is kerül - nem PUMA - egy AMV? 4-5-6-7M USD? Múltkor betették, hogy a SAC repült órája 35.000 USD. Ennyi pénzből majnem az egész kontingenst kiviszik. Egy A400M ennél biztosan kedvezőbb, de persze nem visz egyszerre csak 1 AMV-t meg mondjuk valami "aprólékot".
Egy AMV árából 25-30x megfordul szerintem egy A400M Budapest és Bagdad között. Ennyiből kitelepíted a teljes magyar misziót! Nem 100 PUMA árából.
Koncentrálj!
Ennek ellenére Afganisztánba repülővel ment BTR, Rába, fenyőfa, minden, hazafelé selejt gumi, stb. Nem siettünk. Kifelé sem siettünk. Légi-szállítással mennek ezek, légi-szállító képességet akar a kormány.Már bocsi de valaki vázolja már fel azt a missziót ahova repülővel kell kivinni a nehéz járműveket meg repülővel kell hazahozni őket?
Mi az eddigi tapasztalatok alapján (ami várhatóan így is marad...) békefenntartó, kiképző meg talán alacsony intenzitású asszimetrikus COIN missziókba megyünk.
(Meg néha a különlegesek egy kicsit lövöldözni buckalakókra, de az más tészta)
Járőrözés, konvoj kísérés, objektum védelem meg hasonló feladatok...
Ehhez leginkább majd a Jelcinek kellenek.
Persze ne zárjuk ki hogy Pumát is ki akarunk majd vinni...
Mindenesetre azt az egy - max. kettő - tucat nehéz járművet mi a fenének is kéne repülővel vinni?
Miért is nem jó hajón meg traileren?
Sietünk valahová? Tudtommal ezekre a missziókra előzetesen hónapokig tartó készülődés van. Bőven ráérnrk hajókázni kifelé is meg hazafele is.
Mert baromira megéri az értéke 100X-áért hazahozni......
Elmész nyaralni Portugáliába.A strand elött rájössz,hogy otthon maradt a fürdőgatya.Hazaautózol a gatyáért,vagy inkább veszel egy újat?Mert ez kb ennyire egyszerű logikai dolog.
Ma nagyon nem vagy formában!Mennyi az A400,és mennyi a fentartási költsége?Ja,hogy abbol meg dd-nyi Pumát veszel....
Semmi szükségünk nagy rámpásra.Pénzpocsékolás.Van hasznosabb helye a pénznek
Én hoztam már haza szennyes zoknit is, valaki szeszt, bőrkabátot, drágakövet csempészett. Engem akkor kidobhattak volna a szennyesemmel együtt, ha már a Pumát felrobbantanád.
Rossza a nézőpont:
1. A Puma az nem az A400 helyett lesz. Egy működő, minél alkalmazhatóbb, sokoldalúbb honvédelemhez a légiszállítás kapacitása egy olyan eszköz, mely kiegészíti a szárazföldi erőket, segíti azok alkalmazhatóságát. Még az országvédelem esetén is.
Tehát hiába nem vennénk A400-at, a megspórolt pénzt nem Pumára költenék. Értelek, hiánygazdálkodásban nőttünk fel, nekem is furcsa, ha veszünk mindent egyszerre, és vannak kételyein. De úgy tűnik tényleg rendes, használható haderőt akarnak, ahhoz meg kellenek ezek a gépek.
2. A légiszállítás megteremtésére szánt erőforrás a létrehozandó képesség nagysága és fenntarthatósága tükrében vizsgálható. Az, amiket javasoltok, hogy legyen fele akkora költségen negyed akkora kapacitás nem tűnik túl jó megoldásnak. Ez olyan mint a PMP pontonhíd: Ha az lenne drága akkor Te azt javasolnád, hogy vegyünk kevesebbet, legyen kevesebb ponton híd elem. Nekünk Dunánk, Tiszánk van ezeken muszáj, hogy átérjen, tehát van egy minimum szint ami alá nem mehetünk. A légiszállításnál is van, ami alatt nem érdemes, tényleg jobb, ha béreljük, vészhelyzetben meg mindenki meghal, mindent ott hagyunk, felrobbantunk. Szerintem nagyon égő lenne ilyen vészhelyzeti tervvel előállni, hogy kivisszük a Pumát, Yalcint, Rábát, de ha baj van felgyújtjuk. Azért rossz az üzenete, mert az igénytelenségről , nemtörődömségről szól, ezért mondtam azt tegnap, hogy ha még szegényebbek lennénk, akkor a gyengébbeket is kint hagynánk, mert csak CN 235-re, An-26 ra telik.
Ma sincs nagy rámpás gépünk,és megvagyunk nélküle.Ma nagyon nem vagy formában!
Akkor most papír, ceruza!
Mennyi is egy dandár?
Akkor vond ki az A400M árából (mert azt úgy is tudod!!!) egy C-130j árát. A maradékból jó, ha 1 szakasz PUMA kijön. Tehát vegyünk C-130-at és egy századnyi harcjárművet meg robbantsunk fel odakint!
Jupi!
A környékünkön senki sem vett C-130-nál nagyobb kapacitású gépet, viszont mindenki kiépítette a taktikai teherszállító képességét. A cseh, osztrák, stb. hadseregek biztos igénytelenebbek, és nemtörődömebbek, de ott most is tudnak rámpás gépet biztosítani, akkor is, ha az egyik valamiért nem üzemképes.Én hoztam már haza szennyes zoknit is, valaki szeszt, bőrkabátot, drágakövet csempészett. Engem akkor kidobhattak volna a szennyesemmel együtt, ha már a Pumát felrobbantanád.
Rossza a nézőpont:
1. A Puma az nem az A400 helyett lesz. Egy működő, minél alkalmazhatóbb, sokoldalúbb honvédelemhez a légiszállítás kapacitása egy olyan eszköz, mely kiegészíti a szárazföldi erőket, segíti azok alkalmazhatóságát. Még az országvédelem esetén is.
Tehát hiába nem vennénk A400-at, a megspórolt pénzt nem Pumára költenék. Értelek, hiánygazdálkodásban nőttünk fel, nekem is furcsa, ha veszünk mindent egyszerre, és vannak kételyein. De úgy tűnik tényleg rendes, használható haderőt akarnak, ahhoz meg kellenek ezek a gépek.
2. A légiszállítás megteremtésére szánt erőforrás a létrehozandó képesség nagysága és fenntarthatósága tükrében vizsgálható. Az, amiket javasoltok, hogy legyen fele akkora költségen negyed akkora kapacitás nem tűnik túl jó megoldásnak. Ez olyan mint a PMP pontonhíd: Ha az lenne drága akkor Te azt javasolnád, hogy vegyünk kevesebbet, legyen kevesebb ponton híd elem. Nekünk Dunánk, Tiszánk van ezeken muszáj, hogy átérjen, tehát van egy minimum szint ami alá nem mehetünk. A légiszállításnál is van, ami alatt nem érdemes, tényleg jobb, ha béreljük, vészhelyzetben meg mindenki meghal, mindent ott hagyunk, felrobbantunk. Szerintem nagyon égő lenne ilyen vészhelyzeti tervvel előállni, hogy kivisszük a Pumát, Yalcint, Rábát, de ha baj van felgyújtjuk. Azért rossz az üzenete, mert az igénytelenségről , nemtörődömségről szól, ezért mondtam azt tegnap, hogy ha még szegényebbek lennénk, akkor a gyengébbeket is kint hagynánk, mert csak CN 235-re, An-26 ra telik.
Ma sincs nagy rámpás gépünk,és megvagyunk nélküle.
Semmiféle nagy rámpás gépre nincs igazi szükségünk.Gyakorlatilag a misszióba járműhordáson kivűl nincs rá szükségünk.A missziós feladatok meg tervezhetőek,és nem önállóan csináljuk őket.Ráadásul igen ritka,hogy járműveket kelljen szállitani,főleg légi uton.Hogy gyorsan ki kelljen menekiteni őket,meg egyedi eset.Nem éri meg az árát egy ilyen képeség kiépitése.Nem használnánk ki,csak vinné a pénzt-amiböl nincs elég.
Én elhiszem,hogy furcsa gondolat a nincs nekünk olyan korában felrobbantva otthagyni inkább egy járgányt,de ez sima közgazdaságtan.Ha nincs elég pénz a honvédelem konkrét országvédelmi igényeire,nem költök egy kihasználatla kapacitás szükségtelen beszerzésére.Az esetlegesen,alkalmilag és igencsak ritkán előforduló járműveszteséget az azok szállitásához szükséges képesség kialakitásának árának töredékéért pótlom.Különben meg semmi szükségünk nagy rámpásra.Nincs mire használni.
Különben egy ilyen hipotetikus gyors kimenekitésnél se mennénk sokra 2-3 db rámpás géppel.Ha valóben nincs idő más módon kihozni a járgányokat,akkor arra sincs idő,hogy a mi nagy rámpásaink is egyenként kifordulózzanak velük.Vagyis igazábol a járművek gyors kimenekitésének képessége se reális indok.Valódi vészhelyzetben 2-3gép kapacitása ahoz édeskevés.(Csak ki ne találjátok,hogy akkor egy ezred kell)
A környékünkön senki sem vett C-130-nál nagyobb kapacitású gépet, viszont mindenki kiépítette a taktikai teherszállító képességét. A cseh, osztrák, stb. hadseregek biztos igénytelenebbek, és nemtörődömebbek, de ott most is tudnak rámpás gépet biztosítani, akkor is, ha az egyik valamiért nem üzemképes.
Tőlem Atlast is vehetnek, ha elbírjuk az üzemeltetési költségét, de valamit már le kellett volna tenni az asztalra, mert megszűnik a képesség. Ha holnap leszállnak itt a fölösleges német Atlasok, akkor se lesz belőlük képesség, mire az utolsó An-26 végleg a földön ragad.
Ma sincs nagy rámpás gépünk,és megvagyunk nélküle.
Semmiféle nagy rámpás gépre nincs igazi szükségünk.Gyakorlatilag a misszióba járműhordáson kivűl nincs rá szükségünk.A missziós feladatok meg tervezhetőek,és nem önállóan csináljuk őket.Ráadásul igen ritka,hogy járműveket kelljen szállitani,főleg légi uton.Hogy gyorsan ki kelljen menekiteni őket,meg egyedi eset.Nem éri meg az árát egy ilyen képeség kiépitése.Nem használnánk ki,csak vinné a pénzt-amiböl nincs elég.
Én elhiszem,hogy furcsa gondolat a nincs nekünk olyan korában felrobbantva otthagyni inkább egy járgányt,de ez sima közgazdaságtan.Ha nincs elég pénz a honvédelem konkrét országvédelmi igényeire,nem költök egy kihasználatla kapacitás szükségtelen beszerzésére.Az esetlegesen,alkalmilag és igencsak ritkán előforduló járműveszteséget az azok szállitásához szükséges képesség kialakitásának árának töredékéért pótlom.Különben meg semmi szükségünk nagy rámpásra.Nincs mire használni.
Különben egy ilyen hipotetikus gyors kimenekitésnél se mennénk sokra 2-3 db rámpás géppel.Ha valóben nincs idő más módon kihozni a járgányokat,akkor arra sincs idő,hogy a mi nagy rámpásaink is egyenként kifordulózzanak velük.Vagyis igazábol a járművek gyors kimenekitésének képessége se reális indok.Valódi vészhelyzetben 2-3gép kapacitása ahoz édeskevés.(Csak ki ne találjátok,hogy akkor egy ezred kell)
Azzal keztem,hogy az embereket kimenteni,a technika pótolható.A honvédelem drága sport, sokba kerül. Fontos a költséghatékonyság, de nem lehet pusztán közgazdasági szemszögből vizsgálni beszerzéseket,
A katonák és állampolgárok élete nem mérhető forintban, euróban!
Pár nappal ezelőtt betettem egy olyan feladatlistát, ami szerintem reális a jövő MH- ja számára (légiszállítás vonatkozásában). Ebben vannak olyan feladatok, melyek kifejezetten emberéletek megmentéséről szólnak, nyilván nem mindennaposak, emiatt pusztán fiskális szempontok alapján soknak tűnhet a képesség fenntartása.
Én azonban azt mondom, hogy ha az MH képes magyar vagy bármely szövetséges, baráti ország állampolgárait kimenekíteni veszélyessé vált övezetből a Mediterrán térségben, Közel-keleten, akkor az egy nagyon nagy lehetőség. Az nem baj, ha bulgár vagy lengyel állampolgárokat menekítünk magyar géppel. Még a román, szlovák állampolgárok hazaszállítása is jó lehetőséh a magyar külpolitika kezében egy vészhelyzetben.
Ezeket nem tudod EUR-ban kifejezni.
A Te logikád szerint majd kimenekít minket valaki más, a bulgár vagy a lengyel. Lehet. A román a szlovák biztos nem, tehát jobb, ha mi magunk vesszük a kezünkbe a sorsunkat ezen a téren is.
A légierőn megspórolt pénz pedig nem kerül a szárazföldhöz ezt Te is tudod, ezért butaság a Puma árát a szállítórepülővel szembeállítani.
A 2-3 gépes kapacitás kihasználhatóságáról egy vagy két hete próbálkoztam egy számítással, szerettem volna, ha nálam okosabb emberek megcáfolják, de egyelőre nem.
A KC-390 és az A400M is képes pár nap alatt hazahozni egy 300 fős kontingenst a fontosabb és drágább eszközeivel együtt. A vészhelyzetben rendelkezésre álló idő szerintem napokban mérhető, reálisnak tartom, hogy 3-4 nap alatt kelljen kiüríteni egy missziót, és az biztos, hogy ha mindenki hazafele pucol, akkor NINCS NATO, meg NINCS BARÁTI SEGÍTSÉG, CSAK MAGUNKRA SZÁMÍTHATUNK!. Bárki, bármit is ígért korábban. Egyébként soha, senki nem ígéri meg senkinek, hogy bajban majd hazahozza. Mindenki magát hozza haza, ezt Te is tudod, ezért gyújtanál fel Te is mindent (meg hagynánk ott a satnyább társainkat, folytattam a gondolatmenetet).
Ilyenkor lehet magyarázni a költséghatékonyságot, de nagyon gyenge érv lenne. Különösen, ha emberek halnának meg a fiskális szemlélet miatt. Ez nem a termelő ágazat.
A C-27J is játszik, bocsi kifelejtettem. A C-235/295 talán....Azt azért látni kell, hogy Atlas, meg KC-390 eddig nem volt, nem is tudtak volna nagyobb taktikai szállítót a C-160 Transall kivételével, az meg picivel kisebb kapacitású is , mint a C-130.
A 3-4 napot honnan vetted?A vészhelyzetben rendelkezésre álló idő szerintem napokban mérhető, reálisnak tartom, hogy 3-4 nap alatt kelljen kiüríteni egy missziót,
Sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy repcsivel visznek szinte mindent. A történelmi példák meg azt, hogy ne bízz senkiben.A 3-4 napot honnan vetted?
Miért nem 3-4 óra vagy 3-4 hónap?
Arra az esély hogy egy olyan misszióból ahol jelen vagyunk futva kell menekülni , elhanyagolhatóan kicsi az esély.
Nyilván fordulhatnak rosszra a dolgok, de az nem egyik napról a másikra történik.
A politikai és a katonai vezetés felelőssége hogy addigra már ne legyen ott egy magyar se, mire a helyzet kezelhetetlenné válik.
Reálisan egy misszió felszánolása inkább 3-4 hónap, amikor mindenre van idő.
Nem kell repültetni IFV ket.
Gyakorlati tapasztalt,hogy egyszerűen olyan ritkán lehet nekünk ilyen képességre szükségünk,hogy azért nincs értelme rá pénzt pazarolni.Az esetlegesen előfordulható egyedi estben nagyságrenddel olcsóbb otthagyni a technikát,mint drágán fentartani egy kihasználatlan képességet a vészhelyzetben amugy is elégtelen kapacitást a hazahozatalukra.Sajnos a gyakorlat azt mutatja, hogy repcsivel visznek szinte mindent. A történelmi példák meg azt, hogy ne bízz senkiben.
Sokadszorra: a légi-szállításon megspórolt pénzen nem vesznek semmit a szárazföldnek. Ezt nem ott döntik el, ahol gondolod, felesleges ennek korteskedni.Gyakorlati tapasztalt,hogy egyszerűen olyan ritkán lehet nekünk ilyen képességre szükségünk,hogy azért nincs értelme rá pénzt pazarolni.Az esetlegesen előfordulható egyedi estben nagyságrenddel olcsóbb otthagyni a technikát,mint drágán fentartani egy kihasználatlan képességet a vészhelyzetben amugy is elégtelen kapacitást a hazahozatalukra.
Sokadszorra.Amig nincs rendes honi védelmi erőnk,addig ne pazaroljunk pénzt a számunkra felesleges luxuskiadás nagy rámpásra.
Hogy rossz a döntési mechanizmus,a politikai-szervezeti rendszer,az biztos.Sokadszorra: a légi-szállításon megspórolt pénzen nem vesznek semmit a szárazföldnek. Ezt nem ott döntik el, ahol gondolod, felesleges ennek korteskedni.