Én azonban azt mondom, hogy ha az MH képes magyar vagy bármely szövetséges, baráti ország állampolgárait kimenekíteni veszélyessé vált övezetből a Mediterrán térségben, Közel-keleten, akkor az egy nagyon nagy lehetőség. Az nem baj, ha bulgár vagy lengyel állampolgárokat menekítünk magyar géppel. Még a román, szlovák állampolgárok hazaszállítása is jó lehetőséh a magyar külpolitika kezében egy vészhelyzetben.
Ezeket nem tudod EUR-ban kifejezni.
A Te logikád szerint majd kimenekít minket valaki más, a bulgár vagy a lengyel. Lehet. A román a szlovák biztos nem, tehát jobb, ha mi magunk vesszük a kezünkbe a sorsunkat ezen a téren is.
Erre elvileg jelenleg is van megoldásunk, csak még nem működik rendesen.
Először azt a „képességet” kéne rendbe rakni, hogy bármikor működőképes legyen... Amit szoktak emlegetni. Ha az erbuszba lehet póttartályt rakni, hogy egyszuszra elmenjen 8-9000km-t, akkor legyen hozzá... Legyen hozzá önvédelmi rendszer... Legyen hozzá sofőr, aki bármikor bárhová leszállhat, stb.
Ezzel az emberkimenekítő „képesség” 4-5 fuvarból le van tudva.... Ez a legfontosabb... Ha ott kell hagyni az olcsón vett perzsaszőnyeget, vizipipát, láncfűrészt, akkor sajnos ott kell hagyni.
A KC-390 és az A400M is képes pár nap alatt hazahozni egy 300 fős kontingenst a fontosabb és drágább eszközeivel együtt. A vészhelyzetben rendelkezésre álló idő szerintem napokban mérhető, reálisnak tartom, hogy 3-4 nap alatt kelljen kiüríteni egy missziót, és az biztos, hogy ha mindenki hazafele pucol, akkor NINCS NATO, meg NINCS BARÁTI SEGÍTSÉG, CSAK MAGUNKRA SZÁMÍTHATUNK!. Bárki, bármit is ígért korábban. Egyébként soha, senki nem ígéri meg senkinek, hogy bajban majd hazahozza. Mindenki magát hozza haza, ezt Te is tudod, ezért gyújtanál fel Te is mindent
Azért azt is vedd számításba, hogy ha 3-4 nap alatt kell tiplizni, akkor az sem biztos, hogy engedik elhozni a cuccainkat...
Mire gondolok:
Tegyünk fel egy olyan missziót, ahol kint vagyunk max. 150fővel, meg a számunkra oly drága eszközeinkkel (legyen 9 IFV, meg 1 HX32, 6 TEU valami és 8 H14-es ) ... Meg ott vannak még a németek, franciák, angolok, amerikaiak még 2000 emberrel, eszközökkel (legyen összesen 12-szer annyi cuccuk, mert mi túl vagyunk fegyverkezve) .Ez talán reális... Mondjuk 4 nap van összesen hzacuccolni, mert jön a dzsihád...
Ahogy itt írták korábban, 4db A400 kell ahhoz, hogy 3 nagyobb páncélost (IFV, akármi szar... legjobb esetben esetleg egybe befér egy, akkor 3 kell hozzá) elhozz...
A rakodás legyen 2 óra, mert ügyesek... Mivel valami félreeső, de legalábbis nem túl nagy reptérről cuccolsz haza ezért az előterek, gurulók kapacitása korlátozott, ráadásul teljesen töltve van a reptér, mert mindenki haza akar menni. Egyszerre lehessen rakodni max 6db A400-ast.
Csak a saját igényünk a 9 IFV-re 12, a konténeres kocsira 1, a konténerekre 3, a H14-esekre 4, összesen 20 leszállás 40 óra kapacitás foglalás.. + 2 fuvar az utasgépekkel.
Ehhez hozzájön még a szövetségeseink 12x20=240 leszállása, ami 480 óra.
Mindösszesen 520 óra velünk egütt. A reptér 96 órában 288 A400-as leszállást és rakodást tud kezelni. Ebbe épphogy beleférünk mindannyian úgy, hogy mindenki elhoz mindent, amit akar és 0-24-ben megy a rakodás teljes kapacitáson teljesen békés és ideális körülmének között, úgy hogy közben folyamatosan jön felénk a bokoharam, csak soha nem ér ide, és nem esik kár a repülőtérben sem, nincs üzemzavar, stb. És még így is nagyon csücskös a kiürítés.
Arra próbáltam rávilágítani, hogy egy ilyen helyzetben az sem biztos, hogy lesz számunkra slot, ahova beférünk az A400-asainkkal, vagy ha igen, akkor csak a töredékét tudjuk a dolgainknk elhozni. Ráadásul, ahogy azt sem ígérte senki, hogy hazahoz, úgy szerintem bajban még a leszállási lehetőséget is sajnálni fogják tőlünk... Ugye volt már olyan, hogy az akkori szövetségeseink kirugdosták a honvédet a Rába Botondból és ők menekültek vele tovább.... Ha futni kell, akkor én nem számítanék gentleman hozzáállásra a mostani szövetségeseinktől sem...
Összességében, ha van egy kis eszünk, akkor ilyen missziós kiürítésben legfeljebb csak egyszer fogunk részt venni, ha több eszünk van, akkor egyszer sem. Vagyis legfeljebb egy alkalomra veszünk nagy rámpás repülőt... azon kívül meg továbbra sem használjuk szinte semmire...
Ennél még az is többet érne,ha csinálnánk egy polgári cargo légitársaságot 2-3 Il-76-ossal (pár napja volt hír, hogy átszámolva 75 milliárdból kb.3,5db új verzió jön ki, és szinte mindent tud, mint az A400-as sőt, sokmindenben jobb is), ami az idő nagy részében pénzt termel, lásd: Silk Way Airlines. Ha meg honvédségi igény lép fel, akkor azonnal rendelkezésre áll a kapacitás és nem a honvédség keretét terheli a végtelen összegű beszerzés, meg a nem túl olcsó üzemeltetés.