Nem ismerem pontoson a vadászgépek üzleti modelljét, de manapság nagyon sok iparágban (köztük az enyémben is) az új terméket 1-3%-os haszonkulccsal adjuk el. Vagyis gyakorlatilag semmit nem keresünk rajta… sőt sokszor inkább bukó a dolog. Ezt az üzemeltetésen hozzuk vissza vastagon mivel a pótalkatrészeknél bizony vastagon fog a ceruza.. ott a haszonkulcs 300-500%. A drága pénzen megvett gépet az elkövetkezendő 20 évben a vevő szeretné üzemeltetni szóval pengetni fog. Nyilván egy telefonnál ez nem opció mert az emberek azt 2-3 évente cserélik. De hosszú ciklus idejű termékek nagyon gyakran követik manapság ezt az üzleti modellt.A franciák nem teljesen normálisak. Egyiptomnak hitelből adták az első 24 db Rafale-t, amit aztán csúnyán elbuktak, végül a francia adófizetők pénzéből lett az ár nagy része letudva. Erre megint hitelből adnak Egyiptomnak újabb 30 db Rafale-t.
Ha hozzá veszem a franciáknak elemi érdeke, hogy a Rafi gyártósor fusson sztem akár féláron is adják csak vigye valaki… nekik nem opció, hogy a sor leáll az kb azt jelentené, hogy behal az iparág. Szóval ha senki nem veszi a gépet, a francia államnak kéne venni. Ha ebből a szempontból végiggondolod bármennyi pénzt tesz ebbe Egyiptom az már nekik nyereség… aztán üzemeltetni majd úgyis kell a gépeket, az meg egy valag lóvé lesz a Dessault-nak. Franciák nem csinálnák ha nem érné meg.
És akkor a politikai haszonról nem is beszéltem. Ők ezzel befolyást is vásárolnak, ne legyenek kétségek.