Opcionálisan ha lesz horvát szerb közeledés logikus lépés lehet a azonos típus.
Ez egy fiktív felvetés vagy tényleg van szó arról, hogy dolgoznak a közeledésen. Én eddig úgy tudtam, hogy egymás ellen fegyverkeznek. Különösen a horvátok, mert a szerbek az albánok ellen is vásárolják a cuccaikat.
A utolsó bekezdés kicsit zagyvára sikerült.
Nem lehetne konkretizálni és nem virágnyelven írni?
Sajnos nem igazán tudom konkretizálni, mert én magam sem tudok nagyon sok mindent hozzá.
De pár dolog, hogy miért gondoltam, hogy hangsúlyosan figyelnünk kéne rájuk, mint lehetséges együttműködő partnerek.
1, Egy esetleges embargó miatt egyszerre fejlesztenek saját cuccokat és vásárolnak nyugati fegyvereket is, hogy a kecske is jól lakjon és a káposzta is megmaradjon. Vannak közös platformjaink a szerbekkel is, az AB helik és a T-72 nálunk tartalékosoknak esetleges megtartása. És ezekre is vannak külön saját kisebb fejlesztések náluk. Cseréljünk például heli kiegészítőket, ha majd mi is fejlesztettünk hozzájuk. Ehhez előbb kész kellene lennünk, viszont eladni, marketingolni látjuk, már tervasztalon is kell. Ha azt mondjuk, hogy lesznek drónok a helikhez, ha ti vesztek belőle, mi veszünk tőletek pauk rakétákat arra az időre, mikor egy háborúban a Spike már kifogyott és kell raktáron olcsó variáns tömeges darabszámban. (Ha a nyugati házal az épp csak elkezdett dolgaival, akkor az nekünk sem ciki.)
2, Főleg a Lynxnél jött elő nagyon, de a helikoptereink is az az elképzelés hadiparilag, hogy több országra kiterjedő gyártási hálózat létrehozása. És egyre jelentősebb, hogy K+F dologba is szálljunk bele és ez egy befektetés a jövőbe.
3, Valakinek meg kéne mondania számomra, hogy V4-es együttműködésben könnyebb-e egy ilyet kialakítani CsehHonnal és Felvidékkel vagy inkább Rácországgal? És ez az észak és dél kizárják-e egymást vagy ugyan úgy lehet-e turnézni Prágában az ő bevonásukért és mellette elmenni Belgrádba, hogy ők szeretnének-e egy-egy elképzelésünkhöz csatlakozni? Megnehezíti-e az együttműködés kiszélesítése a közös megvalósítást? (Azt figyelembe véve, hogy most sem dőlünk kardba, ha egy-egy tervükre valamelyik V4-es ország azt mondja, hogy kösz nem, majd máskor együttműködünk.)
Szóval én csak a homályos megfogalmazásommal azt akartam mondani, hogy a szerbeknél
van egy piaci rés amiatt, mert jegelni akarják az orosz és talán a kínai beszerzéseiket is. Ide be tudunk menni logikailag. Gyakorlatilag meg közös cipőben járunk, mert kicsi országok vagyunk a nagy fiúkhoz képest. Ha ugyan azt csináljuk velük, mint Csehszlovákiával, hogy mi nem 80% hazai gyártást kérünk, hanem amiből Szerbia is rendel azt mondanánk, hogy 30-30% hazai gyártás, de mind a két országban mind a két rendeléshez. (Látszólag nem nagy különbség, de a gyakorlatban meg kevesebb cégünk áll rá egy-egy beszerzésre, de kétszer olyan hosszú ideig gyárt. Kevésbé stressz a hazai iparnak, mint kétszer annyi céget ráállítani, de termeljenek 1-2 évig.)
NE OLVASD EL, A FÓRUMOZÓK 80%-át nem érdekli ÉS TÚL HOSSZÚ:
Mondjuk szeretnénk mind a ketten logisztikának nagyobb számú teherautót. Rákérdeznénk, hogy nekik mi a tervük? Mondjuk gondolkodnak orosz teherautóban, de most odahaza a ruszkiknak van elég bajuk, embargó miatt nem jutnak MAN pilótafülkékhez és '70-es évek modelljeire akarnak saját részre is áttérni. A szerbek meg most nem mernek semmit onnan rendelni.
Oké, oldják meg mondjuk 51%-os szerb állami résszel annak a gyártását, ami nekünk tőlük jó lenne. Állítólag a felfüggesztésük nagyon jó, Dakaron is az bizonyít főleg terepjárásban. Elektronika nem az erősségük. Megkapná ZalaZone az önvezető funkció fejlesztését, mi importálnánk MAN pilóta fülkét és Rábánál gyártott alváz megint csak magyar lenne. Így meglenne a német-magyar rész. Lehet a Daimler elengedné a most bukóra álló Kraz részvényeket, ha a szerb vegyes vállalatban nagyobb saját részt kapna kártalanításként. Össze kéne ötletelni -nem, nem itt a fórumon, hanem Orbán-Vucic szinten meg szakértő+üzleti szinten-, hogy mit lenne érdemes bele pakolni és mit nem.
És elkezdenénk összehegeszteni a cuccot. Azzal a feltételes nem tudommal, hogy lehet hivatalosan két külön márkanév lenne a fejlesztésben, csak mondjuk mi egy HX teherautót fejlesztenénk MAN emblémával orosz koppintás részegységekkel a szerbektől és a túloldalon a Daimler rakná össze a saját cuccát ZalaZone önvezérlő modullal és mondjuk saját alváz gyártással. A két típus 70-80%-ban megegyezne, pedig még csak nem is ugyan annak a cégnek a neve lenne az orrán.
Vagy azt mondanák a szerbek, hogy csináljuk és jó lesz nekik az, ami a miénk. Megoldják az orosz koppintás alkatrészeket és ők is a MAN-tól vásárolnak, oda szállítanak be. Ez is egy opció egy ilyen felvetésnél.
Ezernyi ilyen hipotetikus tervet lehetne felfesteni, ami vagy életképes vagy nem. És direkt olyan elszállt példát hoztam, amit nehéz letárgyalni, de ez már egy magas kooperáció lenne, a korábban felvetett fejlesztünk helikhez kiegészítőket és vásárolunk egymástól meg egyszerűbben letárgyalható. A lényeg tényleg azon van, hogy az orosz szál jegelése miatt és a két ország vezetője közötti jó hangulat miatt most nagyobb lehetőséget látok velük sikerrel összehozni valamit, mint az eddig együttműködésben nagyobb hangú csehekkel és tótokkal.