Egészen pontos, aktuális és hivatalosnak veheto infó:
Naď emlékeztetett, hogy az Egyesült Államok Kongresszusa 200 millió eurós támogatást hagyott jóvá Szlovákia védelmi korszerűsítésére. Most először mondta el nyilvánosan, hogy mire tervezi használni őket. Állítólag kézifegyverekre, drónellenes eszközökre és többcélú 4x4 páncélozott járművekre.
Naď még legalább 180 amerikai Oshkosh járművet szeretne rendelni. Elvárja, hogy az USA fizesse őket
https://dennikn.sk/3303368/nad-chce...-vozidiel-oshkosh-ocakava-ze-ich-uhradia-usa/
A védelmi minisztérium egyenlőre kiválasztotta a 4 x 4-es Oshkosh járműveket.
Könnyű négykerekű járműveket próbáltak vásárolni Andrej Danko jelöltjei is, akik 800 millió eurót különítettek el rájuk. Naď szerint az amerikaiak most már jó kapcsolatok keretein belül finanszírozhatnák ezt a technológiát.
Jaroslav Naď megbízott védelmi miniszter (Demokraták) továbbra is elégedett a katonai felszerelések beszerzésével. Javaslatot küldött az amerikai félnek, hogyan szeretné elkölteni 200 millió dolláros támogatásukat.
Elképzelései szerint Szlovákia több tucat könnyebb, 4 x 4-es páncélozott járművet kaphatna az Oshkosh gyártótól amerikai állami támogatással. A szlovák katonák ma már nem, vagy csak kevesen rendelkeznek ilyen felszereléssel.
„A 4 x 4 járművek régóta a prioritásaink közé tartoznak. Beszerzésük hatékony módja az amerikai támogatás felhasználásának, amely megmenti az államháztartást” – erősítette meg Martina Kovaľ Kakaščíková, a minisztérium szóvivője a Denník N-nek.
Mig-től független
Ez a potenciális ügylet nem kapcsolódik közvetlenül a MiG-29-es vadászgépek Ukrajnába történő átszállításához – ahogyan az amerikai Viper támadóhelikopterek esetleges megvásárlásához sem, amelyet jelenleg a Heger által kinevezett kormány fontolgat.
Nadi minisztérium tavaly ősszel már bejelentette, hogy lehetősége van 200 millió dollár felhasználására a Foreign Military Financing (FMF) programból.
Az Egyesült Államok kormánya felajánlja ezt a finanszírozást szövetségeseinek fegyveres erőik modernizálására. A feltétel az, hogy az USA-ban gyártott berendezéseket rendeljenek nekik.
Február végén az N lap arra hívta fel a figyelmet, hogy a Honvédelmi Minisztérium ennek a pénznek egy részét modern gépkarabélyok vásárlására szeretné fordítani, ami szintén hiányzott a hadseregnek. Ezen túlmenően azt sugallta, hogy a legnagyobb részt a kisebb Oshkosh JLTV páncélozott járművekre szeretné költeni.
„Az amerikai fél jelenleg a nyilatkozatán dolgozik. A következő hetekben várjuk a választ” – tette hozzá a szóvivő.
Nincsen hozzáfizetés?
A Honvédelmi Minisztériumot a 2020-as választásokig irányító SNS jelöltjei 4 x 4 járművet is szerettek volna rendelni, ezekre a szlovák költségvetésből legalább 780 millió eurót terveztek költeni. Pályázatukat azonban a Közbeszerzési Hivatal leállította.
Jaroslav Naď, akkor még az OĽaNO ellenzéki politikusa rámutatott, hogy az SNS ezt a vásárlást a cseh Gerlach jármű prototípusára szabta, amelyet a Zetor traktorgyártó testvérvállalata fejlesztett ki. Ezt követően miniszterként teljesen leállította az egész projektet. Elmondása szerint azonban megmaradt az igény az ilyen típusú járművek vásárlására.
"Bizonyára emlékszel arra, hogy az előző vezetés szándéka volt a projekt megvalósítása, de az ÚVO leállította, mert nem volt jól előkészítve, és jelentősen túlárazott lenne" - mondja ma Naď minisztériuma.
Ha jelenlegi tervei sikerülnének, az jelentős elmozdulást jelentene. A FÁK-korszakhoz képest a minisztérium azt ígéri, hogy 4 x 4 járműhöz lehetne ingyenesen hozzájutni.
„Feltételezzük, hogy ehhez a vásárláshoz nem járna szlovák oldali többletfizetés” – írja a szóvivő.
Különbséget jelentene a már említett Viper harci helikopterek beszerzéséhez képest is, amelyért jelentős, 340 millió eurós többletbefizetést vár a tárca. Az ellenzék egy része Naď-t is kritizálja érte.
A szlovák katonáknak ma szinte nincs páncélozott 4 x 4-es járműve, nem páncélozott Land Rover járműveket használnak.
A szám fele
Azt egyelőre nem tudni, hogy Szlovákia pontosan hány járművet szerezhet be ilyen módon. Annyi biztos, hogy a korábban vártnál lényegesen alacsonyabb megrendelésről lenne szó - az SNS jelöltjei a harmadik Smer-kormány idején akár 404 darabot is szerettek volna megrendelni.
Naď minisztériumában most úgy becsülik, hogy egy amerikai támogatás segítségével 180-200 darabot tudnának finanszírozni.
Világosabbá válik, miután az amerikai kormány képviselői kommentálják a szlovák javaslatokat, és konkrét ajánlatot küldenek.
„Csak a meghatározott ár alapján lehet majd kiszámolni, hogy hány járművet lehet megvásárolni” – írja a tárca.
Az Oshkosh JLTV egy viszonylag olcsó jármű a kategóriájában. Az amerikaiak is megvásárolják saját fegyveres erejüknek, hatalmas számban, tízezres nagyságrendben. Ez csökkenti az egységárát.
Vladimír Bednár katonai publicista szerint egy gép ára félmillió euró körül mozog - plusz fegyverek, rádiók és egyéb felszerelések.
"Valószínűleg az Oshkosh kínálja a legjobb ár-teljesítmény arányt. Ennek oka a tömeggyártás, ami csökkenti a jármű alapárát, miközben minősége megközelíti a szlovák fegyveres erők eredeti követelményeit" – mondja Bednár.
Nad minisztériuma most szeretne csatlakozni ehhez a hosszú távú szerződéshez, amelyet az amerikai fegyveres erők kötöttek a gyártóval.
"Az amerikai félnek jelenleg nyitott szerződése van az Oshkosh gyártó járműveire" - írja Kovaľ Kakaščíková szóvivő.
A szlovák hadsereg Oshkosh járműveit felszerelhetik egy norvég fegyverállomással.
A minisztérium ezen járművek jelentős részét fegyverrel is szeretné megszerezni: különösen a Kongsberg norvég fegyvergyártó cégtől keresett egy távirányítós fegyverállomást.
Bár a lövegtornyokat Szlovákiában is gyártják, az EVPÚ Nova Dubnica-i cégénél a minisztérium úgy döntött, nem spekulál túl sokat, és beleegyezik abba a fajta fegyverzetbe, amelyet az amerikaiak is vásárolnak Oshkosh járművekhez.
"A műszaki specifikáció kérése amerikai oldal ajánlatán alapul" - írja a minisztérium.
Naj és emberei azért is egyetértettek ezzel a változattal, mert a norvég tornyot már Oshkosh járműveken tesztelték. Így a kiszállítások gyorsabbak lennének, ugyanakkor ez a megoldás olcsóbb is lehetne.
A tíz Iveco könnyű jármű, amelyeket Fico első kormánya vásárolt meg, a hadsereg fegyvertárában található kevés modern gépek közé tartozik.
Az Iveco márka nem vált be
A 4 x 4-es járművek előnye, hogy mozgékonyabbak, mint a többkerekű szállítók vagy a lánctalpas harcjárművek, ugyanakkor bizonyos típusú védelmet is nyújtanak a legénységnek.
A katonák számos feladatra használhatják őket – felszerelésüktől függően. Ez lehet felderítés, ellátás, sebesült szállítása, de harc is (ha páncéltörő fegyverrel vannak felfegyverkezve).
A szlovák hadsereg mindössze tíz olasz Iveco páncélozott járművel rendelkezik ebben a kategóriában. Közvetlenül a 2010-es választások előtt ezeket verseny nélkül vásárolta meg a Smer akkori védelmi minisztere, Jaroslav Baška, aki ma Trencsén polgármestere.
A járműveket a különleges erők tagjainak szánták, de korábbi parancsnokuk, Branislav Benka tábornok bírálta ezt a technikát.
Szerinte nem magával a járművel volt a probléma, hanem azzal, hogy ennek az elit egységnek a sajátos követelményeit nem vették figyelembe a vásárlásukkor. Baška minisztériuma standard verziót rendelt, amelyet aztán sikertelenül próbált meg javítani.
„Ezredünk megkapta a jármű kereskedelmi változatát, amelyet aztán a szlovákiai tervezők megpróbáltak speciális változattá alakítani. Ez már probléma volt, és nem egészen ment nekik. Egy haszongépjármű katonai speciális járművé átalakítása a szükséges know-how nélkül nem járható út” – mondta Benka a Denník N-nek adott tavalyi interjújában.