1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Szonárok

Diskurzus a(z) 'Támadó fegyverzet' témában - Hpasp által indítva @ 2018. július 20..

  1. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    AN/SSQ-125 MSAS (Multi-Static Active Sonar)

    A kisméretű dízel elektromos tengeralattjárók felderítésére kidolgozott újabb módszer a multi statikus szonár mező (MSAS), ahol kombinálható a szonárbóják "F-22-esének" az AN/SSQ-101 ADAR vételi érzékenysége egy 6 adóelemmel rendelkező aktív szonárbójával ami az AN/SSQ-125 MSAS jelzést kapta.

    [​IMG]
    Sippican illetve Spartan gyártók által készített AN/SSQ-125 MSAS a kép két szélén, középen az AN/SSQ-101 ADAR.

    A multi statikus szonár mező (MSAS) működését jól szemlélteti a topictárs által korábban linkelt video:



    Az AN/SSQ-125 MSAS adatlapja:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Egy multistatikus bójapár felderítési távolsága kör helyett a jobb oldali képen látható alakzat.
    Ennek a felderítési zónának a határa jó-pár paramétertől függ, így kiszámítását itt mellőzöm.

    [​IMG]

    Akit a téma jobban érdekel az errefelé olvasgasson tovább...

    A Multistatic Sonobuoy Theory

    On the Design of Multistatic Sonobuoy Fields for Area Search
     
    molnibalage, fishbed and Celebra like this.
  2. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Igy első blikkre,megcsinálták a multvevős lokátor vizalatti megfelelőjét.Érdekes,hogy a légtérellenőrző változatot nem kapkodják el.
    Viszont ez a fenekező önjáró aknák ellen nem sokat ér,és jol is hallható a prédának is.A Dél Knai tenger szigetei között,és sekély vizében még mindig elég kevésnek érzem.....
     
  3. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Az Indiai Haditengerészet a hidegháború végén két exSzovjet tengeralattjáró elhárító géptípussal rendelkezett:
    - Il-38 Berkut komplexummal, és RGB-1/2/3 bójákkal
    - Tu-142M Korsun komplexummal, és RGB-75/15/25/55 bójákkal

    [​IMG]

    2001-ben India megállapodott a Rosoboronexport-al hogy Il-38-as gépeit 205 millió dollárért modernizálják a legmodernebb orosz RGB-16/26 bóják alkalmazásához.

    [​IMG]
    A 2002 és 2015 között modernizált Indiai gépek jelzése Il-38SD Sea Dragon lett.

    Eközben az Orosz haditengerészet 54db Il-38-as gépe, továbbra is az eredeti Berkut komplexummal, és az addigra reménytelenül elavult RGB-1/2/3 bójákkal üzemelt, három bázisról:
    7050 АвБ Североморск-1, Északi Flotta
    7060 АвБ Елизово, Csendes Óceáni Flotta
    7062 АвБ Николаевка, Csendes Óceáni Flotta

    2015-ben azonban döntés született, hogy az összes Orosz Il-38-ast 2025-ig modernizálják Il-38SD szintre, Il-38N (Novella) jelzéssel.

    [​IMG]
    RGB-16/26 bóják bevetését lehetővé tévő modernizált Orosz Il-38N. 2016-ig 8db modernizációja készült el.
     
    arbalest, fishbed and Celebra like this.
  4. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Oroszok rádiólokátor technikában alkottak multi statikusat, az amcsik meg szonárbójában...
    ... kinek mi a prioritás, oda megy a fejlesztési erőforrás/pénz.
     
    fip7, arbalest and fishbed like this.
  5. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Boeing P-8A Poseidon, MMA (Multi-mission Maritime Aircraft)

    2012-ben megkezdődött, az immár fél évszázada szolgáló Lockheed P-3 Orionok leváltása a Boeing 737-800ERX utasszállítóból kialakított új típusra.

    [​IMG]

    A gép hatótávolsága megegyezik az Orionéval, 1200 tengeri mérföld távolságon 4 óra őrjáratozásra képes.
    Az Orionnál nagyobb utazó sebessége azonban lehetővé teszi, hogy a folyamatos őrjáratozást három gép helyett kettő ellássa.
    Mivel ellentétben az Orionnal a Poseidon őrjáratozását végig ~10km utazómagasságban folytatja, MAD (mágneses anomália detektor) nem került beépítésre.

    fedélzeti rendszerei:
    AN/APY-10 - SAR lokátor
    MX-20HD EO/IR turret - behúzható látható fényben működő és infravörös kamera
    AN/AAQ-24 DIRCM - infravörös rakéta elleni lézerrendszer
    AN/ALQ-240 ESM - besugárzásjelző
    AN/ALE-47 CMDS - Chaff/Flare szóró berendezés

    120db szonárbóját szállít a korábban már részletesen kitárgyalt típusokból;
    - AN/SSQ-53 DIFAR
    - AN/SSQ-62 DICASS
    - AN/SSQ-101 ADAR
    - AN/SSQ-110 EER
    - AN/SSQ-125 MSAS

    [​IMG]

    Fegyverzete;
    - szárny alatt - 4db AGM-84 Harpoon hajók elleni rakéta
    - belső térben - 5db Mk.54 HAAWC* torpedó, vagy különféle bombák

    [​IMG]
    *mivel a Poseidon ~10km utazómagasságból oldja torpedóját, aminek feje limitált hatótávolságú, így az Mk.54 HAAWC (High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability - nagy magasságból bevethető) torpedó kapott egy GPS irányított ALA (Air Launch Accessory - szárnyat) amivel pontosan a cél fölött ér vizet.

    A US NAVY (jelenleg) összesen 117db P-8A Poseidon géppel (tervezi) cseréli az Orionokat.
    2017-ig 53db került átadásra, és már 10 VP század üzemelteti a 15-ből.

    [​IMG]

    29 évnyi szolgálat után 2017-ben az Indiai Haditengerészet kivonta Tu-142MK gépeit.
    India összesen 12db P-8I Poseidon-t rendelt, amiből 8 már átadásra került.

    Ausztrália 12db Poseidon-t rendelt, ebből 2 már átadásra került.

    Új-Zealand 4 Poseidon-t rendelt, szállításuk 2022-től várható.

    Norvégia 5 Poseidon-t rendelt, szállításuk 2022-től várható.

    Az Egyesült Királyság 9 Poseidon-t rendelt.

    [​IMG]

    A Boeing jelenleg évi 8 gépet gyárt.
     
    Pocok75, Cifu, Celebra and 2 others like this.
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Mondjuk az orosz multi statik a neten levő adatok alapján kb. semmire sem jó.
    Szonárban egyszerűbbnek tűik a megvalósítás, már lényegében is ehhez hasonló volt, a Kubai válság idején használt primitívebb formában.
     
  7. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Igen, a vízben lebegő (valóságban párcsomóval haladó) D/E tengeralattjáró saját maga által keltett zaj minimális (közelítheti a háttér 90dB-t)...
    ... viszont ezek az egységek nem hordoznak vontatott szonárt, csak beépítettet.
    Valószínűleg azért mert a vontatott szonár jelentős (jópár csomós) fékező hatásának ellensúlyozása túlzottan merítené az akkumulátort.
    Az orrban lévő aktív szonárok frekvenciája túl magas, így passzív nyereségük nem túl nagy.

    Majd utána nézek...
    .... ha jól emlékszem, MGK-400 Rubikon van a Kilo-ban.
    Majd ások valami konkrétabb infót róla oszt számolhatunk egy lebegő Kilo vs Seawolf felderítési távolságot.
     
    fip7, Celebra, fishbed and 2 others like this.
  8. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Jelenleg az egyik legnehezebben felderíthető célnak az egy-helyben, prédájára várakozó kisméretű dízel elektromos tengeralattjárók számítanak.

    1980 és 2000 között a Pr877 Kilo osztály 44 elkészült egységéből 20db exportra került; Lengyelország (1db), Kína (3db), Románia (1db), Algéria (2db), India (10db), Irán (3db).

    1997-óta, a jelenleg is sorozatban gyártott Pr636 Improved Kilo osztály 32 egységéből szintén 20db exportra kerül; Kína (10db), Vietnám (6db), Algéria (4db)

    [​IMG]

    Egy egy-helyben lebegő kisméretű dízel elektromos tengeralattjáró által keltett zaj beleolvad a tenger hátterébe, azt passzív módszerrel értelmes távolságból szinte lehetetlen észlelni.
    Elektromos csendes üzemben azonban jelentősen korlátozott a Kilo egységek üzemidejük, illetve sebességük.

    45 napos őrjáratozási idő alatt, ha teljesen feltöltötte akkumulátorait, akkor 5~6 napig tud egy-helyben lebegni a víz alatt, illetve közben maximum 3 csomó sebességgel kiegyenlíteni a vízalatti áramlatok hatását.
    5 csomó sebességen, a vízalatti elektromos üzem ideje 3~4 nap
    10 csomó sebességen, a vízalatti elektromos üzem ideje már csak ~1 nap
    15 csomó sebességen, a vízalatti elektromos üzem ideje már kevesebb mint 8 óra
    Maximális 17 csomó sebességre a Kilo csak pár órán át képes

    A fenti adatokból látható, hogy ezekkel az egységekkel gyors katonai kötelékek, illetve konvojok elé vágni lehetetlen, viszont tengerszorosok lezárására, illetve kikötők védelmére, mint ("helyváltoztatásra képes aknák" - egy amcsi admirális szerint) kitűnően használhatók.

    A csendes elektromos üzem után viszont kénytelenek a zajos dízeleket beindítani, hogy feltölthessék az akkumulátorokat (pr877-esnél 143dB, pr636-os Kilo esetén pedig 130dB zaj), aminek észlelése a mai modern szonárbóják számára nem jelent problémát.
    Az akkumulátorok töltéséhez használt sznorkel felderítése és nyomon követése nagy-magasságú lokátorral is lehetséges.

    Northrop Grumman MQ-4C Triton

    A Kilo fenyegetés elhárítására kifejlesztett négy módszer közzül a harmadik (AN/SSQ-110 EER modern Julie, illetve az AN/SSQ-101 ADAR és AN/SSQ-125 MSAS alkotta multisztatikus szonármező korábban már említésre került) a kikötőikből kifutó egységek sznorkel csöveinek lokátorral illetve hőkamerával való követésén alapul.
    Ennek a feladatnak az ellátására rendszeresíti a US NAVY az MQ-4C Triton tengeralattjáró elhárító drónokat.

    [​IMG]

    A Triton drón 30 órán túl képes egyhuzamban 55’000 láb (17km) magasságban repülni.
    2’000 tengeri mérföld távolságon képes 24 órán át őr-járatozni.
    51’000 üzemórára tervezték a sárkányát.

    fedélzeti rendszerei:
    AN/ZPY-3 MFAS (Multi-Function Active Sensor) - X-hullámsávú (~3cm, ~10GHz) AESA radar
    Raytheon MTS-B (Multi-Spectral EO/IR Sensor) - látható fényben működő és infravörös kamera
    AN/ZLQ-1 ESM (Modular Electronic Support Measures Suite) - besugárzásjelző

    Jelenleg már két VUP századnál alkalmazzák, teljes képességét várhatóan 2023-ban éri el.
    Tervek szerint összesen 68db MQ-4C Triton és 117db P-8A Poseidon váltja a P-3 Orionokat.

    Ausztrália 6db Triton beszerzéséről döntött.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Felhasznált források:

    Dictionary of American Naval Aviation Squadrons - Volume 2
    Michael D. Roberts
    Naval Historical Center
    Department of the Navy
    Washington, D.C., 2000

    Jane's Underwater Warfare Systems
    Jane's Information Group
    2002

    Nuclear Weapons of the United States
    James N. Gibson
    1996

    Standard Aircraft Characteristics P-3A Aircraft
    1967

    Natops Flight Manual P-3A/B/C Aircraft
    1999

    P-3 Orion in action
    Richard S. Dann and Rick S. Dann
    squadron/signal publications, 2004

    Strategic antisubmarine warfare & naval strategy
    Tom Stefanick
    Institute for Defense & Disarmament Studies

    The Evolution of the Sonobuoy From World War II to the Cold War
    Roger A. Holler
    Navmar Applied Sciences Corporation
    Warminster, 2013

    The Third Battle, Innovation in the U.S. Navy's Silent Cold War Struggle with Soviet Submarines
    Owen R. Cote, Jr., Associate Director, MIT Security Studies Program
    NAVAL WAR COLLEGE, Newport, Rhode Island

    Корабельная гидроакустическая техника. Состояние и актуальные проблемы
    Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
    ЦНИИ Морфизприбор, 2004

    Противолодочный Самолет Ту-142
    в.г. Ригмант
    Авиаколлекция 5 2016

    Ил-38 против ракетных подводных лодок
    Анатолий Артемьев
    Издательство «Майор», 2002


    :cool:
    Mivel a téma végére értem, lepihenek egy kicsit.
    :D
     
    misinator, blitzkrieg, torsen and 7 others like this.
  9. dudi

    dudi Well-Known Member

    Súlyos tévedés!Az AIP-ról nem volt szó.
     
  10. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Van az AIP működése által okozott zajszintről bármi számszerű adatod (és forrásod), amivel alátámaszthatod "Súlyos tévedésem-et"???
    :rolleyes:
     
    dudi likes this.
  11. dudi

    dudi Well-Known Member

    Ez itt nem a Blikk fóruma!Itt senkit nem érdekelnek holmi tények vagy hiteles forrásból származó adatok!
     
    Pocok75 and torsen like this.
  12. dudi

    dudi Well-Known Member

    De,hogy komolyra fordítsuk a szót!A francia és svéd AIP megoldásban van belsőégésű motor még is nagyon halkak.Miért lehet halkabb egy ilyen levegőfüggetlen belsőégésű motor mint a Kilo dízelei?
     
  13. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Szerintem az energiacellás API naggyábol ugyanojan csendes lehet,mint a normál akumlátoros tengó.Csak némileg tovább birja az örséget az "önjáró akna"
     
  14. fip7

    fip7 Well-Known Member

    A Japánok meg úgy döntöttek, hogy AIP helyet legyen inkább lítiumos aksi. Szerintem igazuk van :)
     
    Hpasp likes this.
  15. speziale

    speziale Active Member

    Az AIP-es tengó lényege legjobb tudomásom szerint az, hogy az üzemanyagcella tölti az aksikat, így tovább merülhet lemerülve elektromos üzemmódban
     
  16. dudi

    dudi Well-Known Member

    Van ilyen AIP is meg van a francia és svéd ahol egy olyan belsőégésű motor termeli az áramot ami egy spec üzemanyag hajt(nem kell külső oxigén az égéshez mert a tüzelőanyag tartalmazza az oxidáló anyagot többnyire folyékony oxigén formájában).
     
  17. Elkhound

    Elkhound New Member

    Nem belső égésű, külső égésű...elvileg stirling motoros AIP egységük van.
     
    torsen likes this.
  18. dudi

    dudi Well-Known Member

    A franciáknak is?Így már érthető a halküzem is.
     
  19. Elkhound

    Elkhound New Member

    Eddig csak a Gottland-class kapcsán olvastam rendszeresített tengókon Stirling motoros AIP-ről.
     
  20. dudi

    dudi Well-Known Member

    Nem tudom milyen motor van a francia AIP tengeralattjárókban de azok is valamilyen motorral működnek(én eddig csak ezzel találkoztam leírva) nem üzemanyagcellásak mint a német AIP tengeralattjárók.
     

Ezen oldal megosztása