Szonárok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Nekem ebből az jön le, hogy litium-ion + Striling.
Hol találtál infót arról, hogy nincs benne AIP? Bárhol nézem (-wikipédia), csak annyit írnak, hogy lead helyett litium.

Uram! Önnek igaza van!

Egyes cikkek ( pl. ilyenek vagy ez itt ) vezettek félre. Ezek szerint japán csalódott a Stirling AIP-ben, és ezért full Li-Ion aksis megoldás felé fordul (ilyet ajánlottak anno Ausztráliának a tenderen, amit végül a franciák nyertek meg).

Most olyanokat olvasok, hogy a 2022-re várható Soryu-utód (vagy Post-Soryu) osztály lesz full lítium aksis.

Elnézést mindenkitől, akit félrevezettem. :(
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and tiz

tiz

Well-Known Member
2016. július 21.
347
2 303
93
Uram! Önnek igaza van!

Egyes cikkek ( pl. ilyenek vagy ez itt ) vezettek félre. Ezek szerint japán csalódott a Stirling AIP-ben, és ezért full Li-Ion aksis megoldás felé fordul (ilyet ajánlottak anno Ausztráliának a tenderen, amit végül a franciák nyertek meg).

Most olyanokat olvasok, hogy a 2022-re várható Soryu-utód (vagy Post-Soryu) osztály lesz full lítium aksis.

Elnézést mindenkitől, akit félrevezettem. :(

Tudja mók. Átfutottam a gentleseas cikkeket, meg a bennük lévő linkeket, az oldal magával sem konzisztens. :)

Ebben van táblázat, ahol az SS-511 már csak lítium:

http://gentleseas.blogspot.com/2015/04/soryus-on-lithium-ion-batteries.html

Itt a kommentek között kifejti, hogy az SS27 (=SS-511) átmeneti lítium + AIP:

http://gentleseas.blogspot.com/2015/02/possible-technical-issues-with-soryu.html

Valószínűleg csak a japánok tudják a tutit. :D
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az üzemanyag-celláknál ciki, hogy vagy rohadt drága és sok hőt termel (PEM üzemanyag-cellák, mint a Siemens-nél) és hidrogént kell tárolni, ami ugye nem olyan egyszerű, vagy kevésbé drága, és kevésbé forró, ám foszforsav (H3PO4) bontásával nyernek hidrogént, a foszforsav meg erősen korrozív (viszont 42°C alatt szilárd).
Foszforsavról mint hidrogén forrásról tengeralattjárón még nem hallottam viszont etanolról (C2H5OH)
és magáról a dízel olajról igen
Simplified%2BLayout%2Bof%2BDiesel%2BFuel%2BProcessing%2BEquipment%2B%2528DFATR-SOFC%2529.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Folyamatosan azzal jöttek egyesek, hogy így a nem nuki és úgy a nem nuki tengók. Aha. Ezek kb. akkor tudnak valamit is elsüllyeszteni, ha az megteszi azt a szívességet, hogy önként és dalolva a közelükbe megy. Ahol meg erre lehetőség van, azok szűk tengerszorosok, ott bátran lehet aktív szonárral operálni. Eleve alkalmatlanok még arra is, hogy néhány ezer km-es hadműveleti zónába oda és visszamásszanak.

Egyesek mégis úgy kezelik őket, mint valami gamchanger dolgot.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 235
74 596
113
Folyamatosan azzal jöttek egyesek, hogy így a nem nuki és úgy a nem nuki tengók. Aha. Ezek kb. akkor tudnak valamit is elsüllyeszteni, ha az megteszi azt a szívességet, hogy önként és dalolva a közelükbe megy. Ahol meg erre lehetőség van, azok szűk tengerszorosok, ott bátran lehet aktív szonárral operálni. Eleve alkalmatlanok még arra is, hogy néhány ezer km-es hadműveleti zónába oda és visszamásszanak.

Egyesek mégis úgy kezelik őket, mint valami gamchanger dolgot.

Az AIP pont nem ilyen.Ezen kívül ezek a saját partok mentén tevékenykednek ott simán lehet snorkerezni mert biztonságban van.
 
M

molnibalage

Guest
Az AIP pont nem ilyen.Ezen kívül ezek a saját partok mentén tevékenykednek ott simán lehet snorkerezni mert biztonságban van.
Ezen a kijelentésen a US Navy és légifölénye mellett tevékenykedő ASW gépek lehet, hogy azért némileg mosolyognának főleg a Tritonnal.
 
M

molnibalage

Guest
Ezen kívül csak az US NAVY van a világon?
Nem. Csak kb. 10 éve olvasom azt, hogy húúúúúúúúú, hogy süllyesztette el a CV-t ez és az a tengó...
Jah, persze. A valóságban meg kb. 12 csomóval hajókázó CBG ellen már kvázi tehetetlen lenne, legfeljebb integethetne a kapitány nekik.
Meg van a szerepük ezeknek a hajóknak, csak nem az, amit egyesek képzelnek.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 235
74 596
113
Nem. Csak kb. 10 éve olvasom azt, hogy húúúúúúúúú, hogy süllyesztette el a CV-t ez és az a tengó...
Jah, persze. A valóságban meg kb. 12 csomóval hajókázó CBG ellen már kvázi tehetetlen lenne, legfeljebb integethetne a kapitány nekik.
Meg van a szerepük ezeknek a hajóknak, csak nem az, amit egyesek képzelnek.

Ezzel nem üldözöl hanem olyan helyekre leülsz amerre biztos,hogy menni fognak...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Mire nem?

Három hét a víz alatt 5 csomóval? Talán boomereket nem ezzel kell üldözni a nyílt óceánokon, de "no go" zónákat létrehozni a partjaid, kikötőid előtt elég lehet.
Amúgy a dízel / AIP tengókban bőven van még fejlesztési potenciál:
Meghajtás: új generációs szupravezető (HTS) motorok. A "magas hőmérsékletű" (étrsd ~ -150C körüli) szupravezető anyagokból készült elektro motorral sokkal nagyobb teljesítmény érhető el mint a hagyományos réz, vagy permanens mágnes motorokkal. (Ezeket a motorokat elég az olcsó cseppfolyós nitrogénnel hűteni)
HTS.jpg

Periszkópok és snorkelek: u.úgy mint a repülőgépeknél is van STEALT kialakítás a periszkópoknál is van már ilyesmi
A Virginiákon lévő lenti Kollmorgen Photonics Mast a periszkópok B2-e
periszkop.jpg


Az ilyen periszkópokat a Poseidonon lévő Raytheon AN/APY-10-es radar mindössze 1 mérföldről vesz észre (u.ez a radar egy hagyományos periszkópot 29 mérföldről szúr ki)
UUV-k és vízalatti hálózatok és kommunikáció: a nuki dízelek jóval nagyobb utazósebességet tudnak folyamatosan tartani mint a dízel tengók. Emiatt jóval nagyobb területet tudnak ellenőrzés alatt tartani. Ezen segíthet ha a dízel tengók szonárral felszerelt UUV-kel és a tengerfenékre telepített sonar szenzorokkal tartanak kapcsolatot. A vízalatti kommunikáció új módja az ASST vagyis az Acoustic Spread Spectrum Technology. Ez egy fajta vízalatti LPI kommunikációs technológia amely a szóbajöhető akusztikus spektrumon szétszórva közvetíti az információkat. Ezzel a módszerrel eddig 100 bit/sec adatátviteli sebességet értek el ami nem tűnik soknak, viszont arra elég lehet hogy a víz alatt lassan poroszkáló (vagy épp a fenéken pihengető) dízel tengót a felbukkanó vízalatti és vízfelszíni célok irányába terelgesse.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 235
74 596
113
Mire nem?

Három hét a víz alatt 5 csomóval? Talán boomereket nem ezzel kell üldözni a nyílt óceánokon, de "no go" zónákat létrehozni a partjaid, kikötőid előtt elég lehet.
Amúgy a dízel / AIP tengókban bőven van még fejlesztési potenciál:
Meghajtás: új generációs szupravezető (HTS) motorok. A "magas hőmérsékletű" (étrsd ~ -150C körüli) szupravezető anyagokból készült elektro motorral sokkal nagyobb teljesítmény érhető el mint a hagyományos réz, vagy permanens mágnes motorokkal. (Ezeket a motorokat elég az olcsó cseppfolyós nitrogénnel hűteni)
HTS.jpg

Periszkópok és snorkelek: u.úgy mint a repülőgépeknél is van STEALT kialakítás a periszkópoknál is van már ilyesmi
A Virginiákon lévő lenti Kollmorgen Photonics Mast a periszkópok B2-e
periszkop.jpg


Az ilyen periszkópokat a Poseidonon lévő Raytheon AN/APY-10-es radar mindössze 1 mérföldről vesz észre (u.ez a radar egy hagyományos periszkópot 29 mérföldről szúr ki)
UUV-k és vízalatti hálózatok és kommunikáció: a nuki dízelek jóval nagyobb utazósebességet tudnak folyamatosan tartani mint a dízel tengók. Emiatt jóval nagyobb területet tudnak ellenőrzés alatt tartani. Ezen segíthet ha a dízel tengók szonárral felszerelt UUV-kel és a tengerfenékre telepített sonar szenzorokkal tartanak kapcsolatot. A vízalatti kommunikáció új módja az ASST vagyis az Acoustic Spread Spectrum Technology. Ez egy fajta vízalatti LPI kommunikációs technológia amely a szóbajöhető akusztikus spektrumon szétszórva közvetíti az információkat. Ezzel a módszerrel eddig 100 bit/sec adatátviteli sebességet értek el ami nem tűnik soknak, viszont arra elég lehet hogy a víz alatt lassan poroszkáló (vagy épp a fenéken pihengető) dízel tengót a felbukkanó vízalatti és vízfelszíni célok irányába terelgesse.

Ezekkel nem üldözöl!Elmész oda ahová akarsz ott vársz ha nem jön semmi és letelt az időd hazamész.Vegyük már észre,hogy azon kívül,hogy vízalatt van semmilyen harcászati azonosság nincs az SSN-ek és a DE tengeralattjárók közt.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Hogy egy kis ON is legyen, a Thales cég ASW portfóliója egy képen, HPASP sorozatából a legtöbb elemet fel lehet ismerni, hajóra telepített szonár, vontatott szonár, szonárbóják...

140_thales_blue.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Egy jó kis cikk egy nyugdíjas tengeralattjárós - Aaron "Jive Turkey" Amick - YouTube oldaláról.
Eszméletlen jó videók a szonárokról és magáról tengeralattjáró harcászatról.
Sajnálom, kötelező anyag mindenkinek akit érdekel a téma…
Jó ez a csóka…
Érdekes amiket mond a mély vízben a kontinentális talapzat lábánál cirkáló tengeralattjárók akusztikus előnyéről és a kikötőből épp kihajózó tengeralattjárók sérülékenységéről.
A lényeg: a lejtős tengerfenék eltéríti a hanghullámokat. A lejtő tetején lévő tengeralattjárók hangját olyan értelemben hogy a mély vízben cirkáló tengó előbb hallja meg, viszont pedig kevésbé.
 
  • Tetszik
Reactions: csakb