Jelenleg az egyik legnehezebben felderíthető célnak az egy-helyben, prédájára várakozó kisméretű dízel elektromos tengeralattjárók számítanak.
1980 és 2000 között a Pr877 Kilo osztály 44 elkészült egységéből 20db exportra került; Lengyelország (1db), Kína (3db), Románia (1db), Algéria (2db), India (10db), Irán (3db).
1997-óta, a jelenleg is sorozatban gyártott Pr636 Improved Kilo osztály 32 egységéből szintén 20db exportra kerül; Kína (10db), Vietnám (6db), Algéria (4db)
Egy egy-helyben lebegő kisméretű dízel elektromos tengeralattjáró által keltett zaj beleolvad a tenger hátterébe, azt passzív módszerrel értelmes távolságból szinte lehetetlen észlelni.
Elektromos csendes üzemben azonban jelentősen korlátozott a Kilo egységek üzemidejük, illetve sebességük.
45 napos őrjáratozási idő alatt, ha teljesen feltöltötte akkumulátorait, akkor 5~6 napig tud egy-helyben lebegni a víz alatt, illetve közben maximum 3 csomó sebességgel kiegyenlíteni a vízalatti áramlatok hatását.
5 csomó sebességen, a vízalatti elektromos üzem ideje 3~4 nap
10 csomó sebességen, a vízalatti elektromos üzem ideje már csak ~1 nap
15 csomó sebességen, a vízalatti elektromos üzem ideje már kevesebb mint 8 óra
Maximális 17 csomó sebességre a Kilo csak pár órán át képes
A fenti adatokból látható, hogy ezekkel az egységekkel gyors katonai kötelékek, illetve konvojok elé vágni lehetetlen, viszont tengerszorosok lezárására, illetve kikötők védelmére, mint ("helyváltoztatásra képes aknák" - egy amcsi admirális szerint) kitűnően használhatók.
A csendes elektromos üzem után viszont kénytelenek a zajos dízeleket beindítani, hogy feltölthessék az akkumulátorokat (pr877-esnél 143dB, pr636-os Kilo esetén pedig 130dB zaj), aminek észlelése a mai modern szonárbóják számára nem jelent problémát.
Az akkumulátorok töltéséhez használt sznorkel felderítése és nyomon követése nagy-magasságú lokátorral is lehetséges.
Northrop Grumman MQ-4C Triton
A Kilo fenyegetés elhárítására kifejlesztett négy módszer közzül a harmadik (AN/SSQ-110 EER modern Julie, illetve az AN/SSQ-101 ADAR és AN/SSQ-125 MSAS alkotta multisztatikus szonármező korábban már említésre került) a kikötőikből kifutó egységek sznorkel csöveinek lokátorral illetve hőkamerával való követésén alapul.
Ennek a feladatnak az ellátására rendszeresíti a US NAVY az MQ-4C Triton tengeralattjáró elhárító drónokat.
A Triton drón 30 órán túl képes egyhuzamban 55’000 láb (17km) magasságban repülni.
2’000 tengeri mérföld távolságon képes 24 órán át őr-járatozni.
51’000 üzemórára tervezték a sárkányát.
fedélzeti rendszerei:
AN/ZPY-3 MFAS (Multi-Function Active Sensor) - X-hullámsávú (~3cm, ~10GHz) AESA radar
Raytheon MTS-B (Multi-Spectral EO/IR Sensor) - látható fényben működő és infravörös kamera
AN/ZLQ-1 ESM (Modular Electronic Support Measures Suite) - besugárzásjelző
Jelenleg már két VUP századnál alkalmazzák, teljes képességét várhatóan 2023-ban éri el.
Tervek szerint összesen 68db MQ-4C Triton és 117db P-8A Poseidon váltja a P-3 Orionokat.
Ausztrália 6db Triton beszerzéséről döntött.
Felhasznált források:
Dictionary of American Naval Aviation Squadrons - Volume 2
Michael D. Roberts
Naval Historical Center
Department of the Navy
Washington, D.C., 2000
Jane's Underwater Warfare Systems
Jane's Information Group
2002
Nuclear Weapons of the United States
James N. Gibson
1996
Standard Aircraft Characteristics P-3A Aircraft
1967
Natops Flight Manual P-3A/B/C Aircraft
1999
P-3 Orion in action
Richard S. Dann and Rick S. Dann
squadron/signal publications, 2004
Strategic antisubmarine warfare & naval strategy
Tom Stefanick
Institute for Defense & Disarmament Studies
The Evolution of the Sonobuoy From World War II to the Cold War
Roger A. Holler
Navmar Applied Sciences Corporation
Warminster, 2013
The Third Battle, Innovation in the U.S. Navy's Silent Cold War Struggle with Soviet Submarines
Owen R. Cote, Jr., Associate Director, MIT Security Studies Program
NAVAL WAR COLLEGE, Newport, Rhode Island
Корабельная гидроакустическая техника. Состояние и актуальные проблемы
Ю.А. Корякин, С.А. Смирнов, Г.В. Яковлев
ЦНИИ Морфизприбор, 2004
Противолодочный Самолет Ту-142
в.г. Ригмант
Авиаколлекция 5 2016
Ил-38 против ракетных подводных лодок
Анатолий Артемьев
Издательство «Майор», 2002
Mivel a téma végére értem, lepihenek egy kicsit.