Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
blaze

Minden forduló tőgázon történik légi harc közben vagy mi?Ha nem akkor tudod növelni forduló közben nem kell hátrasétálni a pilótának és gányolni kicsit a hajtóművel. :)

Közepes magasságban már szinte lényegében igen, maximálgáz alá alá mész. Hogy miért? Nézd meg az ezreszer linkelt F-16CJ supplement performance görbéit és rájössz...
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 457
11 488
113
https://www.youtube.com/watch?v=-rtDensB4Tk

Az ominózus videót tartalmazó április 4, 21 óra 5 perces hozzászólásodról valamiért lemaradtam mint a borravaló :)
Csak most vissza - olvasva a topicon folyó Nagy TVC Háborút - vettem észre ezen hozzászólásod.
Ezek után tiszta égés az aznapi 21 óra 36 perces hozzászólásom utolsó része :-(
Csak az vigasztal, hogy azóta a TVC polémia elszabadult, mint egy hajóágyú és az aktualitását vesztett rész már csak buborék a tengerben a fedélzetről a vízbe zuhanó és süllyedő löveg mellett...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 432
63 761
113
Pár dolgot azért tegyünk hozzá ehhez a TVC beszélgetéshez.

Az amerikai fejlesztéseknél már időben kiviláglott, hogy a TVC érdemben csak a statikailag instabil gépeknél ad érdemi előnyt, ahol az állásszöghatár maga a kormányozhatóság. Ezért aztán nem véletlen, hogy a három tisztán amerikai szuperszonikus gép közül egyedül az F-15-ösnél kellett statikailag instabillá tenni a gépet úgy, hogy utólag jókora előszárnyakat (lényegében az F/A-18-as vízszintes vezérsíkjait) kapott a gép.
Az F-18HARV (High Alpha Research Vehicle) vagy az F-16MATV (Multi Axis Thrust Vectoring) aerodinamikáját érdemben nem kellett módosítani.

E három gép esetében a TVC beépítése (Az F-15ACTIVE-nál és az F-16MATV-nál körkörösen torzítható profilú, míg az F-18HARV-nál az X-31-es programból átemelt három-három deflektor lapos módszer) külön komoly sárkányszerkezeti megerősítést igényelt.
Egész pontosan az első kettőnél a hajtómű forszázskamrája kapott egy megerősített keretet, ami képes volt felvenni és a sárkánynak átadni a mintegy 4000lbs koncentrikusan a fúvócső hossztengelyétől eltérő irányú erőt, míg a deflektornál a törzshátsórészt kellett komoly mértékben megerősíteni.

Ezekkel szemben az F-22-esnél - véleményem szerint - egy elég felemás eredmény született. Maga a Raptor TVC rendszere mindösszesen föl és le téríthető ki, csak és kizárólag egyszerre, így kizárólag a magassági kormányok csatornáján ad plusz kormányerőt a 70 fokos maximális pozitív és 40 fokos maximális negatív állásszögig. Ezt a relatíve szerény plusz szolgáltatást elég egyszerű módon, az alacsony észlelhetőség jegyében (ami megoldást azóta az F-35-ös családnál már jelentősen felülírtak) egy-egy szögletes Laval profilt adó deflektor rendszerrel oldották meg, ami miatt viszont brutális megerősítéseket és vibrációelnyelő megoldásokat igényelt. Összességében az F-22-es TVC rendszere a korábbi amerikai megoldásokhoz képest szerényebb képességű, de még mindig elég pénz és anyagigényes elgondolás.

Az európai Eurofighter Typhoon esetében szintén a körkörösen torzított lavalos fúvócsövet választották, ahol szintén szükség volt a megerősített keretre, mivel ezeknél a módiknál a fúvócső amúgy is mozgó lamelláit térítik ki aszimmetrikusan, ami miatt a körkörösen torzítható Laval-profillal érik el a TVC hatást.
Ennek a megoldásnak óriási előnye, hogy szimpla hajtóműnél is megvan a tisztán 3D-s TVC effektus. Hátránya a jóval nagyobb tömeg és a jelentűsen megnövekedett ár.

Az oroszoknál három különféle eljárást fejlesztettek ki.
A legelső, ős-TVC a Raptor-hoz hasonló szögletes fúvócső a Szovjetúnió kimúlásának előestéjén emelkedett a levegőbe és ugyan a lehető legdrágább és legkomplexebb anyagokat alkalmazták (a Buran programhoz kifejleszett kerámia és titán), hamar kiderült, hogy nagy, nehéz, drága és távolról sem effektív.

Ezután jött Az NPO Szaturn iroda főkonstruktőrének, Viktor Csepkinnek az ötlete, hogy az alap AL-31F hajtóműnél magát a forszázskamrát lezáró szekciót kell mozgatni, a fúvócsővel együtt.
Ehhez először meg kellett építeni egy extra törzshátsórészt (Szu-37), ami nagy volt, nehéz és drága, majd mikor rájöttek, hogy a vízszintes vezérsík eleve megerősített bekötési pontja és a nálánál valamivel feljebb elhelyezkedő, a két hajtómű gondolája között futó "fullánkot" összekötő képzeletbeli tengely a korábbi forgásponthoz képest 32 fokkal kifelé áll, rájöttek, hogy ha eleve ehhez a két ponthoz adják meg a fúvócsövek forgástengelyét, akkor a két hajtómű együttesen már 3D-s hatást ad, komolyabb sárkányszerkezetei módosítás nélkül.

A harmadik megoldás a szintén tisztán 3D-s KliVT fúvócső a szentpétervári Klimov tervezőirodától, amit a statikailag instabillá tett MiG-29M-be raktak be 2001-ben. Ennél is látszott, hogy a nyugati tapasztalatokkal összhangban egy megerősített keretre itt is szükség volt.

A fent sorolt megoládsok közül nem véletlen, hogy a Szuhojra kifejlesztett AL-100-as vektoráló fúvócső rendszer lett a leginkább költséghatékonyabb, mivel kéthajtóműves gépnél ez a módszer adja a lehető legkevesebb anyag, méret és tömegnövekményt, ugyanakkor összhatása egálban van az F-15ACTIVE P&W PYBBN fúvócsövével.

A statikailag instabil Szu-30MKI/MKA/MKM és SzM, illetve Szu-35Sz esetében a T-10Sz típuscsaládra a kezdetektől jellemző extra nagy állásszögre kitérési hajlam dinamikus kontrollja oldható meg a TVC-vel, mivel a vízszintes vezérsíkok működési tartomány így kibővíthető.
A PAK-FA gépet pedig eleve úgy tervezték, hogy már aerodinamikai adottságai révén képes legyen a nagy állásszögű repülésre.

Ezért elmondható, hogy az, amit az oroszok a Szuhoj gépeken csinálnak nem épp a legdrágább TVC kialakítás, viszont kiválóan működik.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Valamikor olvastam egy cikket ahol Sergey Bogdant kérdezték meg hogy miért szerelnek az oroszok TVC rendszert a gépeikre?

Ő azt felelte azért amiért még mindig adnak szuronyt a legtöbb lövész katonának. Napjainkban már igen kevés az esélye hogy ténylegesen használni kelljen, de egy közelharcban igen jó szolgálatot tud tenni.
Szerinte a TVC rendszernek csak manőverező gépágyús közelharcban lehet jelentősége úgy, hogy a TVC-t használó gép pár másodperccel hamarabb tudja a másik gépet irányzékba hozni.

Az elmélet háttere pedig kb. ez:
maxant.co.uk/phd/ant_kutschera_phd_thesis.pdf
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Ha jól értettem, Dudi ugyan ezt mondta, többlet turbina teljesítmény kell hozzá NYILVÁN, hogy emelkedj. Csak az agilitás már nagy magasságban, nem mindegy, hogy csak a kormányfelületeden eredő erők mozgatnak, vagy a tolósugár megváltozott vektora is besegít.

Nemcsak az emelkedéshez kell plusz hajtómű-teljesítmény, hanem a sebességcsökkenés nélküli szintentartott magasság- és sebességvesztés vesztés nélküli fordulóhoz is. A TVC-s gép a már fentebb leírt tolóerő-eltérítés és vektoriálisan megoszló teljesítménymegoszlás miatt veszít haladási irányba mutató tolóerőt. A TVC nélküli gép meg ugyanilyen manőver esetén az arányaiban jobban kitérített kormánylapok plusz légellenállása, és - mivel ilyenkor a gép állászög-növeléssel végzi a fordulót - ez miatt pluszként jelentősen megnő a homlokellenállása, ugyanúgy gázt kell adni, ha nem akar sebességet és magasságot veszíteni manőver közben. Ha már max utánégetésen üzemel a hajtómű és nincs plusz tolóerő, akkor manőver közben lassulni fog a gép, akár TVC-vezérléssel működik (itt a haladási irányba mutató tolóerő-komponens csökkenése miatt), akár hagyományos aerodinamikai vezérléssel (itt meg a jobban kitérített kormánylapok és az állásszög-növekedés plusz légellenállása miatt), tehát ilyen szempontból nincs meghatározó különbség a kétféle megoldás között.
 
M

molnibalage

Guest
Ő azt felelte azért amiért még mindig adnak szuronyt a legtöbb lövész katonának. Napjainkban már igen kevés az esélye hogy ténylegesen használni kelljen, de egy közelharcban igen jó szolgálatot tud tenni.
A gondolat szép, csak míg a szurony az valóban filléres eszköz, ami gyakorlatilag meghibásodásra képtelen, a TVC-s hajtómű ennek pontosan ellentetteje. A hagyományos hajtóműhöz képest igencsak bonyolultabb, drágább és pont ezért van a "katonák" (repülők) elenyésző százalékán.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 899
56 760
113
Követem itt az adàz vitàt és kikivànkozik belölem most màr a következö:..:))
Mondjàtok, csak nekem furcsa, hogy egy autodidakta a megkerdöjelezhetetlen szaktekintély repülés témaban? ( De ugy làtszik, sok màs témàban is ?). Aki se repülömernök ( vagy hogy hivjàk..)de életében nem vezetett egy Cessnàt, vadaszgépröl nem is beszélve?
Nem azzal van bajom, amit mond, mert ugysem értek hozzà ilyen melysegben ( mondjuk, valòban ö sem), hanem ahogy mondja. Nem mint egy laikus véleményét, hanem mint kinyilatkoztatàst, amit csak fejet hajtva lehet tudomasul venni.
De azért mosolyogni szabad, nem ?
( Ha tèvednék és az illetönek megfelelö szakképesitése van, és véletlenül még valamelyik légierönél szolgàl, akkor elnézést kérek.)
 
M

molnibalage

Guest
Az ilyen kommentek kapcsán gondolkozok le, hog mégis mi a frásznak regelnek ilyen emberek a HTKA-ra? Trollkodni? Bőszíteni?

Te soha semmit nem tanultál meg és tudtál magadtól? Vagy gondolkodni sem gondolkosz?

Egyébként ki mondta, hogy megkérdőjelezhetetlen vagyok én vagy bárki...? (Nyilvánvalóan rám céloztál.)

Az nem tűnik fel, hogy a megkérdőjelezés "picit" furcsán megy pl. zsoltinál, aki igen szelektíven alkalmazza a "semmit sem tudhatunk" megközelítést? Ha én írok vagy aki vele egyetért, akkor nem tudunk semmit, persze, ha ő állít valamit, akkor hirtelen elért minket vagy legalábbis őt a megvilágosodás...

Vagy mi a helyzet többi embernél is, aki telibeszarja a fizikai modellezést és a levezetést? Hm..? Magyar sajátosság, hogy lenézik az elméleti szakembert főleg az, aki kurvára nem ért semmihez.

(Talán ezért is tart itt ez ország, mert máshol meg megbecsülik őket és az igen hiányos elméleti tudás miatt van az, hogy tombol az oltásellenesség, homeopátia és más ökörségek is.)

Áramlástechnikai gépészmérnökként végeztem egyébként a BME-n.
Egyébént ezek után nem értem, hogy Kopp Karcsit miért tartják olyan sokan hiteles forrásnak spanjaival az APA-n, mikor ő meg villamosmérnök...
 
M

molnibalage

Guest
A szurony hasonlat meg inkább a gépágyúra illik, bár az F-35 kapcsán is láthajtuk, hogy ma már az sem olyan egyszerű, mint anno volt...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 215
113
Követem itt az adàz vitàt és kikivànkozik belölem most màr a következö:..:))
Mondjàtok, csak nekem furcsa, hogy egy autodidakta a megkerdöjelezhetetlen szaktekintély repülés témaban? ( De ugy làtszik, sok màs témàban is ?). Aki se repülömernök ( vagy hogy hivjàk..)de életében nem vezetett egy Cessnàt, vadaszgépröl nem is beszélve?
Nem azzal van bajom, amit mond, mert ugysem értek hozzà ilyen melysegben ( mondjuk, valòban ö sem), hanem ahogy mondja. Nem mint egy laikus véleményét, hanem mint kinyilatkoztatàst, amit csak fejet hajtva lehet tudomasul venni.
De azért mosolyogni szabad, nem ?
( Ha tèvednék és az illetönek megfelelö szakképesitése van, és véletlenül még valamelyik légierönél szolgàl, akkor elnézést kérek.)
Nem, nem csak neked furcsa. S szerencsére igen, hasonlóan látom én is a helyzetet. Ahogy többször leírtam, leginkább nem a tartalommal van bajom nekem sem, hanem a közléssel, a kinyilatkoztatással. Az tény, hogy ért a fizikához. De ha fáj, ha nem, van olyan területe az életnek, s hatványozottan ilyen a HT, amelynek a valódi és tényleg releváns adatai NEM lesznek számára elérhetőek, nagyjából legalább addig, amíg rendszerben van az adott eszköz tartva... Szóval hiába jön mindig az felém az a kritika, hogy én nem bizonyítok semmit, mert ez tény, sosem állítottam hogy nálam van a bölcsek köve. Annyit állítok, hogy a mi magabiztos emberünknél sincs, mert nem lehet.

S szerintem igen, mosolyogni még szabad:p. Azt leszámítva, mikor anyukámat szídta, én folyamatosan nagyon jól szórakoztam, be kell valljam:D
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 899
56 760
113
Az ilyen kommentek kapcsán gondolkozok le, hog mégis mi a frásznak regelnek ilyen emberek a HTKA-ra? Trollkodni? Bőszíteni?

Te soha semmit nem tanultál meg és tudtál magadtól? Vagy gondolkodni sem gondolkosz?

Egyébként ki mondta, hogy megkérdőjelezhetetlen vagyok én vagy bárki...? (Nyilvánvalóan rám céloztál.)

Az nem tűnik fel, hogy a megkérdőjelezés "picit" furcsán megy pl. zsoltinál, aki igen szelektíven alkalmazza a "semmit sem tudhatunk" megközelítést? Ha én írok vagy aki vele egyetért, akkor nem tudunk semmit, persze, ha ő állít valamit, akkor hirtelen elért minket vagy legalábbis őt a megvilágosodás...

Vagy mi a helyzet többi embernél is, aki telibeszarja a fizikai modellezést és a levezetést? Hm..? Magyar sajátosság, hogy lenézik az elméleti szakembert főleg az, aki kurvára nem ért semmihez.

(Talán ezért is tart itt ez ország, mert máshol meg megbecsülik őket és az igen hiányos elméleti tudás miatt van az, hogy tombol az oltásellenesség, homeopátia és más ökörségek is.)

Áramlástechnikai gépészmérnökként végeztem egyébként a BME-n.
Egyébént ezek után nem értem, hogy Kopp Karcsit miért tartják olyan sokan hiteles forrásnak spanjaival az APA-n, mikor ő meg villamosmérnök...
Sajnos a hengnemed minösit. De az is, hogy ezt nem veszed észre. Hagyjuk ezt inkàbb.
Hadd mosolyogjak tovàbb....
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 768
17 868
113
aquarell + zsolti. A műszaki élet mely területén domborítotok? Mi kiterítettük a lapokat, hogy ki hol végzett és mit csinál.

Ezt az közhelyet naponta eldurrogják, hogy hegesztőmérnökként nem tudok hegeszteni, akkor nem értek hozzá, bezzeg ő hegesztő, ő tudja a tutit, "mer a gyakorlat többet ér az elméletnél, meg a józan paraszti ész több, mint a diploma..". Ilyenkor szoktam otthagyni az illetőt, hogy a józan paraszti észére és a 20 éves biliacélon szerzett gyakorlati tudására találja ki, hogy milyen anyaggal, milyen hőbevitellel, hogyan hegessze meg a vegyeskötést Nem fog sikerülni...

Mi biztos hülyék vagyunk, mert az évek során nem alakul ki bennünk egy modellalkotási képesség. Nem tudunk elvonatkoztatva, fejben összerakni egy rendszert, elgondolkodni annak a megvalósíthatóságán, a hozzávetőleges terhelésén, a gyártási/üzemeltetési problémáin. Nem állt át az agyunk erre a gondolkodásra az évek során. Nem, ez a képességünk nem lehet, illetve, ha lehet, akkor szerintetek komolytalan. LOL

Ti amúgy a műszaki élet melyik területén domborítotok? Ezek után nagyon érdekelne...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 215
113
Ozy. Hivatásosokat tanítok műszaki vonalon. A fő profil az info kommunikáció, térképészet, hírközlés. SAJNOS, ennél jobban nem mehetek bele:p. Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi egyetem.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 768
17 868
113
Ozy. Hivatásosokat tanítok műszaki vonalon. A fő profil az info kommunikáció, térképészet, hírközlés. SAJNOS, ennél jobban nem mehetek bele:p. Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi egyetem.

köszönöm

és építettél már geostacioner pályán keringő műholdat? Mert ha nem, tudod... :) (ezt el kellett lőnöm :) )

Visszatérve a repüléshez, meg az adatokhoz. Angolul nagyon sok jó könyv van az ún. aerospace engineering témakörben - ezek megszerezhetőek. A NASA elég sok archív anyagot nyilvánosságra hozott. Rengeteget leszedtem, kinyomtattam, elolvastam, közelítő számításokat csinálgattam, stb. Igaz, ezek mondjuk 30-40 évvel ezelőtti anyagok, de a fizika nem változott.

Nincs halálprecízpontos számértékünk sok-sok mindenről, ez tény. Viszont sokkal pontosabb nagyságrendi becslést tudunk tenni a műszaki tapasztalataink alapján, illetve nagyobb mélységben látunk át problémákat.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 215
113
Sajnos nem építettem, ÉS ÉN bevallom, hogy bár tanítom is, leegyszerűsítve, hogy hogyan kell a segítségükkel odatalálni A-ból B-be, fogalmam sincs pl. hogy a Beidou, a NAVSTAR-GPS, vagy a Glonass rendszer tud e jelen pillanatban katonai szempontból többet(bár az is tény, ha tudnám sem mondhatnám el:p)... Mindhárom kiváló rendszer. Igen kínosan vigyáz mindenki arra, hogy a valós képességek NE nagyon derüljenek ki. Ilyen ez a popszakma, sajnos :(.

Aztán a High tech, vs primitív kőkorszakihoz: Bizony, ha elszabadul egyszer a pokol(NE adja az ég!), gyanúsan az 1:25.000, 1:50.000 térképek lesznek az alfa meg az omega, fél órával a kezdeti események után...

Ozy, az a helyzet, hogy nem a mérnöki szaktudásod, a fizikai törvényszerűségek vagy az anyagismeret hiányát hánytorgatom fel, hanem azt próbáltam óvatosan közölni, hogy LÖVÉSE nem lehet arról itt senkinek, hogy VALÓBAN mennyi az üzemóra közti javítás egy Szu-35nél, hogy mennyivel nő a bonyolultabb szerekezet miatt a meghibásodás esélye, hogy milyen valós képességnövekedést értek el a gép orsózó szögsebességénél, nagy magasságú agilitásában, kis magasságú kis sebességnél végzett dogfight lehetőségeiben. TALÁLGATUNK. Amíg valaki okosan felvázol egy két elméletet, még számol is, majd odabiggyesztik, hogy Ő így véli, azt szívesen olvasom, és szívesen vitázok róla. Nálam az a piros posztó, mikor jön egy MB, és a "sajátos" stílusában odakúrja, a PLEBS-nek, hogy amúgy egy nagy hülyeség a TVC, mert BIZTOSRA mondja, hogy nem költséghatékony... Most érted... De ez csak 1 példa, a sok közül. N+1 szer leírtam már, hogy nem csípem, ha valaki elfogultságból, és főleg egy oldalról tájékozódik(ehhez még amúgy joga is van), majd úgy teszi "KÖZKINCCSÉ" a tudását, hogy a vele egyet nem értő vitapartnereket megbünteti, úton útfélen, és kérdőre vonja, miközben hol burkoltan, hol kendőzetlenül hülyézi őket, hogy "MÉÉÉÉG ezt sem tudod, miért nem olvastad a HT összefoglalómat?!!!"
Aki elhiszi, hogy jelenleg a rendszerben álló utolsó verziós fegyvereknek a VALÓS képességeit Ő megszerzi a neten, meg kiszámol valós tolóerő karakterisztikát, hatótávot pl. egy AA-rakétánál, legyen az K-i, vagy akár NY-i technológia, nos, azt én nem bántom, csak annyit mondok: CIVIL. Amivel semmi probléma nincs, ha lelkes amatőr, de egy bizonyos arrogancia fokon túl, engem pl. IRRITÁL. Azt kell látni, hogy aki tényleg mondjuk valóban HT fejlesztéshez VALAHA, tehát nem a jelenlegi top, első vonalbeli fegyverrendszereknél jelen volt, az mondjuk a fórumról, pl. az az AKAGI, aki még most sem mond el sok mindent, olyan dolgokról, amit lehet 30 éve fejlesztett. MERT NEM TEHETI. Gyanúsan cifrább dolgokat is le tudna vezetni, mint néhány mérnök, mégsem dobál fel a netre HT-összefoglalókat.
Ezen kéne elgondolkozni, szerintem...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 768
17 868
113
Sajnos nem építettem, ÉS ÉN bevallom, hogy bár tanítom is, leegyszerűsítve, hogy hogyan kell a segítségükkel odatalálni A-ból B-be, fogalmam sincs pl. hogy a Beidou, a NAVSTAR-GPS, vagy a Glonass rendszer tud e jelen pillanatban katonai szempontból többet(bár az is tény, ha tudnám sem mondhatnám el:p)... Mindhárom kiváló rendszer. Igen kínosan vigyáz mindenki arra, hogy a valós képességek NE nagyon derüljenek ki. Ilyen ez a popszakma, sajnos :(.

Aztán a High tech, vs primitív kőkorszakihoz: Bizony, ha elszabadul egyszer a pokol(NE adja az ég!), gyanúsan az 1:25.000, 1:50.000 térképek lesznek az alfa meg az omega, fél órával a kezdeti események után...

Ozy, az a helyzet, hogy nem a mérnöki szaktudásod, a fizikai törvényszerűségek vagy az anyagismeret hiányát hánytorgatom fel, hanem azt próbáltam óvatosan közölni, hogy LÖVÉSE nem lehet arról itt senkinek, hogy VALÓBAN mennyi az üzemóra közti javítás egy Szu-35nél, hogy mennyivel nő a bonyolultabb szerekezet miatt a meghibásodás esélye, hogy milyen valós képességnövekedést értek el a gép orsózó szögsebességénél, nagy magasságú agilitásában, kis magasságú kis sebességnél végzett dogfight lehetőségeiben. TALÁLGATUNK. Amíg valaki okosan felvázol egy két elméletet, még számol is, majd odabiggyesztik, hogy Ő így véli, azt szívesen olvasom, és szívesen vitázok róla. Nálam az a piros posztó, mikor jön egy MB, és a "sajátos" stílusában odakúrja, a PLEBS-nek, hogy amúgy egy nagy hülyeség a TVC, mert BIZTOSRA mondja, hogy nem költséghatékony... Most érted... De ez csak 1 példa, a sok közül. N+1 szer leírtam már, hogy nem csípem, ha valaki elfogultságból, és főleg egy oldalról tájékozódik(ehhez még amúgy joga is van), majd úgy teszi "KÖZKINCCSÉ" a tudását, hogy a vele egyet nem értő vitapartnereket megbünteti, úton útfélen, és kérdőre vonja, miközben hol burkoltan, hol kendőzetlenül hülyézi őket, hogy "MÉÉÉÉG ezt sem tudod, miért nem olvastad a HT összefoglalómat?!!!"
Aki elhiszi, hogy jelenleg a rendszerben álló utolsó verziós fegyvereknek a VALÓS képességeit Ő megszerzi a neten, meg kiszámol valós tolóerő karakterisztikát, hatótávot pl. egy AA-rakétánál, legyen az K-i, vagy akár NY-i technológia, nos, azt én nem bántom, csak annyit mondok: CIVIL. Amivel semmi probléma nincs, ha lelkes amatőr, de egy bizonyos arrogancia fokon túl, engem pl. IRRITÁL. Azt kell látni, hogy aki tényleg mondjuk valóban HT fejlesztéshez VALAHA, tehát nem a jelenlegi top, első vonalbeli fegyverrendszereknél jelen volt, az mondjuk a fórumról, pl. az az AKAGI, aki még most sem mond el sok mindent, olyan dolgokról, amit lehet 30 éve fejlesztett. MERT NEM TEHETI. Gyanúsan cifrább dolgokat is le tudna vezetni, mint néhány mérnök, mégsem dobál fel a netre HT-összefoglalókat.
Ezen kéne elgondolkozni, szerintem...

nem szeretném szétoffolni a témát, de.

azért egy olyan mélységű összefoglalót megírni nem két perc, másrészt szerintem jóval kevesebb dolgot írt bele, mint szeretett volna - szerintem. Miközben kereste a forrásokat/cikkeket, tuti, hogy talált még ezt-azt. Másrészt így is közel 300 oldal lett (meg majdnem ugyanennyi a melléklet megabyte-ban). Aztán szerintem az is biztos, összeállt a fejében elég sok minden, mikor rendszerezte az adatmennyiséget - jé ez a diagram meg az a diagram ott mit mutat... Mivel érdekli, szerintem tuti megtette :)

Ezek egy NASA-projekt írásai (F-15 Active):

https://www.nasa.gov/sites/default/files/89247main_setp_d6.pdf

meglepően sok adattal. Ha egy "mezei" F-15-ös adataihoz hozzájutsz a neten (tuti, hogy van..), azért lehet következtetéseket levonni, pro/kontra tolóerővektor..
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 604
79 813
113
A késes témához:tudok mondani 100.000-ért bajonettet meg 60000-ért kést.Ezeknél persze van drágább személyi felszerelés de jól mutatja az arányokat,hogy egy Mlicam nadrág az ARMY-nak 7 Dollárba kerül.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 215
113
Ozy, szeretném már ezt befejezni, az én véleményem az, hogy természetesen következtetéseket le lehet vonni sok mindenről annyi belerakott órával, olyan lelkesedéssel, és mérnöki tudással, ami őt jellemzi. Valamint ehhez azt is hozzá kell venni, hogy az ilyen NY-i HT szaklapok, internetes site-ok is nagyon mellé tudnak ám nyúlni néha, amíg a Kalibr nem érkezett meg 2500+km-ről, Korvettről, a Kaszpi tengerről kilőve, addig sok olyan forrást láttam, ahol ugyan ilyen alapossággal komplett önjelölt csoportok vitatták, hogy az nem lehetséges. Aztán meg NI! Mégis lehetséges...

De most tedd a szívedre a kezed: Ki lehet jelenteni szerinted is a TVC-technológiáról, úgy, és olyan biztosra, hogy NEM éri meg az árát, nem költséghatékony, és egyébként technológiai zsákutca, ahogy a mérnök úr?
Szerintem NEM.

Mindenki más persze felőlem azt gondol, amit akar, jogában áll.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Sajnos nem építettem, ÉS ÉN bevallom, hogy bár tanítom is, leegyszerűsítve, hogy hogyan kell a segítségükkel odatalálni A-ból B-be, fogalmam sincs pl. hogy a Beidou, a NAVSTAR-GPS, vagy a Glonass rendszer tud e jelen pillanatban katonai szempontból többet(bár az is tény, ha tudnám sem mondhatnám el:p)... Mindhárom kiváló rendszer. Igen kínosan vigyáz mindenki arra, hogy a valós képességek NE nagyon derüljenek ki. Ilyen ez a popszakma, sajnos :(.

A Beidou civileknek 10 méteres pontosságú, a katonai meg 10 centi, de ez csak nekik van meg a pakiknak. A tobbiek is gondolom, hogy ezt produkálják.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 828
47 215
113
Megnézném hogy mit produkál a katonai verzió, ÚGY tényleg :p. Meg a föld melyik részén annyi. A nap hány pillanatában. Vannak azért kérdések gazdagon.