Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Lehet. Bár még mindig azon a véleményen vagyok, hogy ennyi gépért, az Oroszok azt csinálnak nekik, amit kérnek. Ha kell csinálnak egy könnyebb/üzembiztosabb és olcsóbb hajtóművet az AL41 bázisán, TVC nélkül. Kb 200-es flotta, dupla hajtóműves, tartalék hajtóművekkel a szám simán ott lehet az 500 közelében. Ennyiért ha tényleg üzemeltetési rémálom/sokat állnak miatta a gépek - szar a hadrafoghatóság, csinálnak már új hajtóművet szerintem. Én inkább hajlok arra, hogy simán csak elégedettek azzal amit az Oroszok amúgy MAGUK is használnak...
Ha szoftveresen lelőhető a TVC, akkor nem érdemes kivenni a vasból a képességet. Több pénz maga az átalakítás és ráadásul ezzel egyedi hajtómű lenne az indiai, még ha csak részlegesen is. (A hazai MiG-23/Szu-22 öszvér megoldás sem volt jó húzás tudtommal.). A személyautók többsége is képes a 160 km/h sebességre ma és egyikből sem veszik ki a teljesítményt csak azért, mert az emberek 95%-a soha nem használja ki az sem emelkedőn, sem sík terepen, sem máshol.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Akkor pontokba szedve:

  • Az F100PW220-as és az F100PW229-es között a fékpadi maximális utánégetéses tolóerőben 21% különbség van. A maximális dinamikus tolóerőben 7% (nyilván az erősebb javára)
  • Az F110GE129-es és az F100PW229-es között a maximális fékpadi tolóerőben kevesebb, mint 0,5% a különbség, de a maximális dinamikus tolóerőben 6% a GE javára
  • A kései F-15E-re, nem pedig a kései PW229-esre értettem. Napjaink PW229EEP-i a húsz évvel ezelőtti PW229IPE-ktől tolóerőben nem, csak élettartamban különböznek. Elérték a 6000 ciklust. Ilyen hajtómű van a pakisztáni és marokkói block 52-esekben és a második széria koreai F-15K gépekben.
  • Az F110GE129-es a második iterációja az F110-es családnak. Az F110GE100-as és az F-14B/D F110GE400-asa lényegében azonos hajtómű eltérő hosszal. Az F110GE129-es a 100-ashoz képest valamivel több, mint 9%-al erősebb, miközben a fajlagos fogyasztása csökkent. Az F-15K és SG gépekben F110GE129C hajtómű van, ami részben az UAE F110GE132-esének a megoldásait tartalmazza. A C-variáns turbina élettartama nőtt. Később ezeket a módosításokat implementálták a még mindig nagy számban üzemelő F110GE100-as hajtóműveken, így azok egy nagyjavítást követően már F110GE100C-nek nevezendők. Az F110GE132-es a 129-eshez képest 8%-al erősebb, de ez egy erősen fojtott érték, mivel az optimális sűrítési viszonyával a hajtómű 15%-al erősebb a 129-esnél. Így viszont "csak" 8% a tolóerő növekmény, viszont a nem optimális sűrítési viszony miatt a fajlagos fogyasztás még a régi F110GE100-nál is rosszabb lett valamivel.
  • Az AL-41F-1Sz-nél a belépő keresztmetszetet 27mm-el megnövelték, de a lapát bandázsolást meghagyták, ami előre tervezett 2,5% áramlási veszteséget eredményezett. Ezzel együtt - úgy, hogy a Szaturn itt még nem használt Blisk technológiát és megtartotta az eredeti 4 fokozatú kisnyomású konfigurációt - a forgórész sűrítési viszonya 3,54-ről felment 4,2-re. A levegőátfutás 110kg/sec-ről 118-ra. A turbina előtti hőmérséklet 1392-1412 celsiusról 1650 fokra. A 117Sz gyártmányjelzésű AL-41F-1Sz 18%-al erősebb, mint az AL-31FP.
  • Az AL41F-1Sz és az AL-31FP lényegében ugyanazzal az AL-100 jelű mozgatható fűvócsővel készül, ami nem szerves része a hajtóműnek. Ez egy opcionális modul, ami nélkül is vehet bárki AL-41F-1Sz-t, ha akarna, csak ilyen rendelés még nem volt. Elvben a Szu-34-eseknél merült fel ez a lehetőség az M-variánshoz, de ehhez azért a konkurens MMPP Szaljutnak is lesz majd egy-két szava, lévén az AL-31FM-1-esek soron következő iterációja, az AL-31FM-2-es az AL-41F-1Sz-el azonos teljesítményű, cserébe még nem létezik. Illetve csak egyes komponensei, mint a KND-924-3 blisk kompresszor. Az AL-100-as működtetése a gép FbW rendszereivel történik a hajtómű FADEC vezérlésén keressztül, a munkafolyadék pedig a hajtómű tüzelőanyaga.
  • Az indiaiak továbbra is használják a vektoráló rendszert, ennek kiiktatása szerintem értelmetlen, lévén nyomás nélkül (földi álló helyzet) a fúvócső nyugalmi helyzetébe mozdul, mivel különösebb mechanikus helyzetzár nincs. Emiatt az üzem során legalább kétszer mozgatni kell, vagy mozogni fog, tehát bárminemű üzemeltetési probléma már itt jelentkezne. Továbbra is ellentmondásos az indiai fél tapasztalata a többi üzemeltető országével szemben. De tény, hogy még a mostani bejelentésnél is megismételték álláspontjukat, hogy "bíznak abban, hogy az új hajtóművel a notórius üzemeltetési gondok megoldódonak", míg az orosz fél továbbra is kategórikusan elzárkózik attól, hogy ez egy általános jelenség lenne. Érdekes, hogy ez az amúgy igen komoly álláspontbeli különbség nem mostani, hanem 2006 óta áll fenn, de azóta rendületlenül. Csak egy megjegyzés, a MAKSz-2011-en flame out-olt PAK-FA után az indiai volt a leghangosabb véleményformáló, miszerint remélik, hogy az orosz fél mielőbb előáll valami működőképesebbel az "csak egy upgrade-elt 30 éves hajtómű" helyett. Most ezt a lesajnált hajtóművet készülnek megvásárolni...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 502
113
A dinamikus tolóerő alatt a repülés közbenit értjük a karakterisztikában általános jelleggel?
Az indiai azt veszi, amit kaphat. Mivel mást nem tud venni, akkor marad ez.
Megtehetnék azt is, hogy hagyják a francba az egész szuperszónikus sportrepülő/áramlásrontó tényező rakétás szuhoj vonalat a francba, és elmennek a gripen/rafi vonal felé. Azok sem rossz gépek, és a mostani sem 5 gen.
 
M

molnibalage

Guest
Megtehetnék azt is, hogy hagyják a francba az egész szuperszónikus sportrepülő/áramlásrontó tényező rakétás szuhoj vonalat a francba, és elmennek a gripen/rafi vonal felé. Azok sem rossz gépek, és a mostani sem 5 gen.
A Rafivan fél évtized óta pinpongoznak az ár és amiatt, hogy mi készüljön Indiában és mire legyen garancia. A gép képessége tetszik nekik, a teljesítés árán és móndján megy a birkózás.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 502
113
A Rafivan fél évtized óta pinpongoznak az ár és amiatt, hogy mi készüljön Indiában és mire legyen garancia. A gép képessége tetszik nekik, a teljesítés árán és móndján megy a birkózás.
Tudom, nyilván. Az hogy esetleg az ár miatt cigánykodnak a Szuhojokkal, és próbálják lefelé hajtani az árat a folyamatos sírással, az nem lehetséges szerinted?

Illetve tényleg abba gondolj bele, ha nagyon nem tetszik nekik az amit a Szuhoj tud, csak simán lenyelnék azt a békát, hogy a Rafit nem ők gyártják, hanem készen veszik, és rendszeresítik azt, ahogy előtte tették a Mirage2000/Mig-29 párossal. A tények viszont azok, hogy a Szuhojból 200+, Rafiből meg mennyi, 24 db lesz?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 092
113
Szerintem semmi bajuk a Szu-30-al. Indiában az ottani üzemeltetési "kultúra" miatt minden szarrá megy, legyen az repülőgép, tank, tengeralattjáró vagy bármi....
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Imádom a pontokat :)
  • A Szu-30SzM család és a Szu-35Sz két külön gyárban készül, de a PAK-FA-hoz hasonlóan festetlen titán hajtóműgondoláik vannak, megerősítve. Ez a vektorálás miatt kell. Elég masszív szerkezet, a gyári képeken látottakat érdemes összevetni a Szu-27-esek és más Szu-30-asok hasonló elemeivel.
  • A Szu-27-esek hajtómű gondolái is titánból készülnek, de jóval egyszerűbb a belső merevítésük. Ide csak úgy vektorálós hajtóművet nem tesz be senki.
  • A Szu-27SzM3-asok mindenféle különösebb hírverés nélkül repdesnek az AL-31FM-1esekkel, amelyek 122kN helyett 135kN-osak, miközben a gépek üres tömege a klasszikus Szu-27Sz és P gépekhez képest 16.5 tonna helyett 17 tonnásak. 500 kg szerkezeti tömegnövekedésre két tonna tolóerőnövekedés jutott és az FM-1-es FADEC vezérlésű. Még a hajtómű gyorsulása is javult. Az élettartam pedig nőtt. Ugyanez a hajtómű mozgatja nem kis energiával a brutálnehéz Szu-34-eseket is.
  • A Szu-27SzM3-asok a leges legjobb Szu-27-esek, hiszen ez a pár darab gép képes egyes egyedül a Szu-27-esnek nevezett és az orosz légierőben szolgáló gépek közül H-29T, vagy KAB-500T televíziós precíziós fegyvereket is horozni, illetve csak ezeken használják a 12 darab fegyvertartót, amelyeknél nem ritkán a szárny alá az egyikre dupla adaptert tesznek, 14 függesztési pontot kialakítva így. Ez a megoldás csak a Szu-30SzM, Szu-34-es és Szu-35-ösnél szokás, a relatíve nagy számú Szu-27Sz és SzM gépeknél 10 felfüggesztési pont van és használnak esetenként dupla pilonos adaptert.
  • A Szu-35Sz a PAK-FA előfutára, számos rendszere megegyezik. A Szu-27SzM3-as a Szu-35Sz előfutára, csak nincs vektorálás, vagy PESA radar, nincs digitális FbW, csak analóg. Igazából a Szu-27SzM3-as nem más, mint a legutolsóként legyártott (és nem korábbi gépek nagyjavítása során upgrade-elt) Szu-27Sz, amibe számos modern eszközt beépítettek, illetve a hajtóművük is erősebb. De - érthetetlen okból - ezek sem utántölthetők a levegőben. Nagy talány, mert az összes SzM gépen szétkapták a KOLSz-t, levették a szélvédőt, átalakították a kabin előtti orrszekciót, eltolták a KOLSz-t oldalra és...és nem történt semmi. A Szu-27SzM3-asok viszont a velük egy időben gyártott Szu-30M2-esekkel együtt új építésű gépek (ezekben is AL-31FM-1-esek vannak), amelyeken van utántöltő csonk, míg az SzM3-asokon nincs. Rejtély.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
189598.jpg


Szu-27SzM3-as 14 fegyvertartóval.