Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Egzakt adat az, hogy nincs az F-22-őt leszámítva egyetlen nyugati gépen sem - pedig EF-hez készült proto is - és nem kérte minden Su-30MK leszármazottat rendelő sem...


Egyértelműen bonyolultabb és csökkenti a javításközi időt, de hogy mennyivel és, hogy ez megérheti-e valakinek? Na ebben azért nem mernék nyilatkozni. Sokváltozós dolog, akár szakmai, akár szubjektív prioritásokkal.

Erre mondtam azt, hogy ez oda vissza játék mindig, pajzs-kard. Érzékelő vagy Stealth? Rakéta fej zavarvédelem vs ellentevékenység? Fogalmam sincs hogy mi hogy áll jelenleg arányban a többivel szemben. Elképzelhetőnek tartok olyan esetet, ahol a jelenlegi szuper MAWS/DAS/AESA és egyéb elektrooptikai rendszerek által garantált SZUPER situation awareness mellett is a rakétád HMZ-n belüli távolságról ellőve sem lesz magas találati arányú, mert kiégeti az elektronikáját valamilyen energiafegyver, eltalálja valamilyen aktív védelmi rendszerből kilőtt tárgy, és fizikailag megsemmisíti, vagy csak egy hatékony csalira repül rá a valós cél helyett. Ezeknek a dolgoknak a fejlesztésével sem állt le senki, széttárt karokkal, hogy jó, hát most már van dual seeker, meg képalkotó, esetleg AESA radar légiharc rakétákban, szóval úgy is eltalál, ha kinematikában fogja hozni azt ami ahhoz kell, hogy utolérjen, ebben biztosak lehettek.

Erre is lehet esély. Nyilván akkor felértékelődhet a TVC is. Viszont, ha már majdnem sci-fi, akkor AI-vezérelt full instabil (csupaszárny) gépek is játszhatnak. Akkor meg a TVC önmagában megint csak nem game changer.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Szerintem a TVC-vel szerelt Flanker egy kiváló program lehet majd a repulônapokon, és még csak ôssze sem kell tôrniuk a túlzott bizonyítási vágytól fútve:). Az orosz mentalitást kellene inkább elôvenni a létezésének megértéséhez...presztízs, buszkeség.


Van azért némi esély arra, hogy valóban hasznos lehet ismét majd. Ha meg nem, addig is jó a hozzánemértő közönség/politikusok/mecénások vakítására.

Magyarázhatod neki:confused:

Nem baj az, ha kritikus. :) Abból is lehet tanulni.
 

Mike

Well-Known Member
2011. március 14.
784
2 008
93
Egy afrikai vagy ázsiai színtéren nem előnyösebb egy TVC Su-30 mint egy sima ha az ellenfél egy sokkal mozgékonyabb gép pl. F-5 amin nagyon hasonló képességű fegyverek vannak? Hogy ne mindig az USAF hightech-el hasonlítsunk.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 426
63 744
113
Érdekes aspektus, hogy megkapja az AL-41F-1Sz-t. Nincs kizárva, hogy Kína miatt. Illetve amiatt, hogy a gép nehéznek nehéz, de korántsem olyan erőteljes, így viszont a 35-össel azonos kategóriába kerül, lévén a Szu-30MKi és a Szu-35Sz közel azonos szerkezeti tömegű. Azonban az biztos, hogy ehhez előbb meg kell építeni egy prototípust, mert így egy teljesen új gép fog születni. Akkor is, ha a folytatás már csak a meglévő flotta átépítésével fog történni.
Ez a "Szuper Szuhoj" lesz az első olyan Szu-30-as, ami lényegében Szu-35Sz, de Irkut minőségben. Az indiai példányokat nem számítva, mert a HAL minőségéről nincs tudomásom.
 
  • Tetszik
Reactions: Python and fishbed
M

molnibalage

Guest
Érdekes aspektus, hogy megkapja az AL-41F-1Sz-t. Nincs kizárva, hogy Kína miatt. Illetve amiatt, hogy a gép nehéznek nehéz, de korántsem olyan erőteljes, így viszont a 35-össel azonos kategóriába kerül, lévén a Szu-30MKi és a Szu-35Sz közel azonos szerkezeti tömegű. Azonban az biztos, hogy ehhez előbb meg kell építeni egy prototípust, mert így egy teljesen új gép fog születni. Akkor is, ha a folytatás már csak a meglévő flotta átépítésével fog történni.
Ez a "Szuper Szuhoj" lesz az első olyan Szu-30-as, ami lényegében Szu-35Sz, de Irkut minőségben. Az indiai példányokat nem számítva, mert a HAL minőségéről nincs tudomásom.
Ez lényegében akkor olyan szintű előrelépés tolóerő terén, mint mondjuk az F-15E-nél egy PW -229-ről váltani GE F110-re?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 426
63 744
113
Ez lényegében akkor olyan szintű előrelépés tolóerő terén, mint mondjuk az F-15E-nél egy PW -229-ről váltani GE F110-re?

Nem. Sokkal drámaibb. Mint a Seymour Johnson-os, meg Mountain Home-os korai F-15E gépek F100PW220-asait vetnénk össze mondjuk a Lakenheath-i vagy szintén Mountain Home-os kései F-15E-k F100PW229-eseivel, vagy a szintén itt lakó szingapúri F110GE129-es hajtóműves F-15SG-kkel.

Az AL-41F-1Sz számszerűleg 2 tonnával tol többet fékpadon, mint az AL-31FP. Persze csak ha a FADEC engedi az extra 500kp "vészhelyzeti üzemmódot" is. Ha nem, akkor "csak" másfél tonna a különbség, ami papíron nem sok.
Vagyis a fenét nem sok, hiszen ez alsó hangon is 3 tonna, de gépbe beépítve. És itt jön a meglepetés, ugyanis a 117Sz néven ismert AL-41F-1Sz karakterisztikája sokkal jobb, mint az AL-31FP-é, jó példa erre, hogy a jóval nehezebb Szu-35Sz képes utánégető nélkül 11000 méteren Mach 1.3-ra (négy rakétával), míg a 2,5 tonnával könnyebb Szu-27-es utánégető nélkül még függesztmények nélkül is csak épp, hogy át tudta lépni a hangsebességet.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 826
47 210
113
Nem. Sokkal drámaibb. Mint a Seymour Johnson-os, meg Mountain Home-os korai F-15E gépek F100PW220-asait vetnénk össze mondjuk a Lakenheath-i vagy szintén Mountain Home-os kései F-15E-k F100PW229-eseivel, vagy a szintén itt lakó szingapúri F110GE129-es hajtóműves F-15SG-kkel.

Az AL-41F-1Sz számszerűleg 2 tonnával tol többet fékpadon, mint az AL-31FP. Persze csak ha a FADEC engedi az extra 500kp "vészhelyzeti üzemmódot" is. Ha nem, akkor "csak" másfél tonna a különbség, ami papíron nem sok.
Vagyis a fenét nem sok, hiszen ez alsó hangon is 3 tonna, de gépbe beépítve. És itt jön a meglepetés, ugyanis a 117Sz néven ismert AL-41F-1Sz karakterisztikája sokkal jobb, mint az AL-31FP-é, jó példa erre, hogy a jóval nehezebb Szu-35Sz képes utánégető nélkül 11000 méteren Mach 1.3-ra (négy rakétával), míg a 2,5 tonnával könnyebb Szu-27-es utánégető nélkül még függesztmények nélkül is csak épp, hogy át tudta lépni a hangsebességet.

Ezek a hülye indiaiak is már MEGINT TVC-s hajtóművel képzelik el a jövőt? Nem szívtak még ezzel eddig eleget ahhoz, hogy ahogy pl. a variaszárnyat annak idején, végre maguk mögött tudják, s elfelejtsék a rossz tapasztalataik után? Csak kell nekik ez a drága és problémás félresikerült valami? Szerintem az Oroszok tuti olcsóbban adják most majd nekik cserében a gázt, csak azért hogy ezzel tudjanak villantani, hogy India másodszor is belenyúlt a jóba!
Meg úgy egyáltalán, áthajtóművezni nagyobb tolóerőre vadászgépeket? Mindenki meghibbant itt? Ez már nem divat még az USA-ban sem... Tiszta hülye ott mindenki...

Viccet félretéve, tehát ezek szerint jó eséllyel szupercirkálásra képes lesz nagy magasságban a modernizált Indián Szu-30, légiharc fegyverzettel nagy magasságon?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 590
79 778
113
Ezek a hülye indiaiak is már MEGINT TVC-s hajtóművel képzelik el a jövőt? Nem szívtak még ezzel eddig eleget ahhoz, hogy ahogy pl. a variaszárnyat annak idején, végre maguk mögött tudják, s elfelejtsék a rossz tapasztalataik után? Csak kell nekik ez a drága és problémás félresikerült valami? Szerintem az Oroszok tuti olcsóbban adják most majd nekik cserében a gázt, csak azért hogy ezzel tudjanak villantani, hogy India másodszor is belenyúlt a jóba!
Meg úgy egyáltalán, áthajtóművezni nagyobb tolóerőre vadászgépeket? Mindenki meghibbant itt? Ez már nem divat még az USA-ban sem... Tiszta hülye ott mindenki...

Viccet félretéve, tehát ezek szerint jó eséllyel szupercirkálásra képes lesz nagy magasságban a modernizált Indián Szu-30, légiharc fegyverzettel nagy magasságon?


A SZU-30 MKI homlokfelülete és légellenállása azért nagyobb mint a SZU-35Sz-é így nem biztos vagy ha igen akkor sem M1,3 lesz a vége.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 826
47 210
113
A SZU-30 MKI homlokfelülete és légellenállása azért nagyobb mint a SZU-35Sz-é így nem biztos vagy ha igen akkor sem M1,3 lesz a vége.
Kiváncsi vagyok, hogy mennyivel nagyobb a légellenállása, mert gyanúsan igazad van, már csak a kétszemélyes kabin miatt is.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 832
57 780
113
Én úgy tudom, hogy még a kacsa szárny (canard) megléte is számít. Az e nélkül készült gépek 0.2 Mach-al gyorsabbak végsebességre, mint azok amelyek rendelkeznek ilyen szárnnyal. Emlékeim szerint.
 
M

molnibalage

Guest
Nem. Sokkal drámaibb. Mint a Seymour Johnson-os, meg Mountain Home-os korai F-15E gépek F100PW220-asait vetnénk össze mondjuk a Lakenheath-i vagy szintén Mountain Home-os kései F-15E-k F100PW229-eseivel, vagy a szintén itt lakó szingapúri F110GE129-es hajtóműves F-15SG-kkel.
Itt valószínűleg nyelvtani hiba van.

Az mondod, hogy a fejlődés olyan, mintha
F100-PW-220 ---> kései F100-PW-229 (mi a difi a korai és kései -229-es között teljesítményben?)
vagy
F100-PW-229 ---> F110-GE-129 (ez hanyadig iterációja az F110-nek?)

És ezt úgy értettem, mint mondjuk kora PW -229-es ---> akármilyen GE F110, de akár lehetna akkor PW -220 ---> bármilyen GE F110?

És itt jön a meglepetés, ugyanis a 117Sz néven ismert AL-41F-1Sz karakterisztikája sokkal jobb, mint az AL-31FP-é, jó példa erre, hogy a jóval nehezebb Szu-35Sz képes utánégető nélkül 11000 méteren Mach 1.3-ra (négy rakétával), míg a 2,5 tonnával könnyebb Szu-27-es utánégető nélkül még függesztmények nélkül is csak épp, hogy át tudta lépni a hangsebességet
Ez a karakterisztika tervezés szándékos volt, vagy a tolóerő növelés mellett úgymond off-design állapotban sikerült ilyen szerencsésen különösebb tervezési erőfeszítés nélkül? Ez lényegében afféle fél-szupercirkálás felé elmozdulás? Gonodolom azért a fogyasztás növekedés nem csekély, mert pusztán a tolóerő növekmény a fajlagos fogyasztási görbe extrapolációja mellett azért elég szép fogyasztást hozhat ki, ahogy az F-22-nél is. Csodák nincsenek...
 
  • Tetszik
Reactions: Python
M

molnibalage

Guest
Ezek a hülye indiaiak is már MEGINT TVC-s hajtóművel képzelik el a jövőt? Nem szívtak még ezzel eddig eleget ahhoz, hogy ahogy pl. a variaszárnyat annak idején, végre maguk mögött tudják, s elfelejtsék a rossz tapasztalataik után? Csak kell nekik ez a drága és problémás félresikerült valami? Szerintem az Oroszok tuti olcsóbban adják most majd nekik cserében a gázt, csak azért hogy ezzel tudjanak villantani, hogy India másodszor is belenyúlt a jóba!
Meg úgy egyáltalán, áthajtóművezni nagyobb tolóerőre vadászgépeket? Mindenki meghibbant itt? Ez már nem divat még az USA-ban sem... Tiszta hülye ott mindenki...

Viccet félretéve, tehát ezek szerint jó eséllyel szupercirkálásra képes lesz nagy magasságban a modernizált Indián Szu-30, légiharc fegyverzettel nagy magasságon?
Náluk egy képesség megmarad, amit a hajtómű natúrban tud.

Majd akkor gyere vissza TVC mániáddal, ha valaki bejelenti, hogy az EF, Rafale, Gripen, Super Hornet, F-35, F-15 gépekből TVC-s lesz átépítve utólag több százas vagy ezres nagyságredben és nem 200 db gépről van szó, ami most is TVC-s a kb. 10 ezer + 4. gen géből. Látom nem tűnik fel, hogy azért marad az indiai flotta TVC-s, mert az AL-41 tudtommal most is az. Nekik sanszosan a nagyobb tolóerő ami fontos, a TVC-t csak úgy tudja a hajtómű. Annak fejlesztését már kipengette valaki...

Majd szólj, ha látsz a több ezres nyugati gépeknél utólag olyat, hogy akkor TVC-sítik.
Nem igaz, hogy képtelen vagy leakadni a témáról és továbrra is fullba tolod...
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 826
47 210
113
Náluk egy képesség megmarad, amit a hajtómű natúrban tud.

Majd akkor gyere vissza TVC mániáddal, ha valaki bejelenti, hogy az EF, Rafale, Gripen, Super Hornet, F-35, F-15 gépekből TVC-s lesz átépítve utólag több százas vagy ezres nagyságredben és nem 200 db gépről van szó, ami most is TVC-s a kb. 10 ezer + 4. gen géből. Látom nem tűnik fel, hogy azért marad az indiai flotta TVC-s, mert az AL-41 tudtommal most is az. Nekik sanszosan a nagyobb tolóerő ami fontos, a TVC-t csak úgy tudja a hajtómű. Annak fejlesztését már kipengette valaki...

Majd szólj, ha látsz a több ezres nyugati gépeknél utólag olyat, hogy akkor TVC-sítik.
Nem igaz, hogy képtelen vagy leakadni a témáról és továbrra is fullba tolod...
Gondoltam hogy tetszeni fog, bár csak azt magyarázd el, miért nem kérnek a géphez egy egyszerűbb nem TVC-s hajtóművet, ami tudja ugyan ezt a tolóerőt, ha annyi a baj vele, nem ad semmit, drága, és bonyolult - egyenesen rémálom - üzemeltetni az ilyet. Ha engem egy termék amit vettem, nem tölt el megelégedettséggel, biztos hogy nem veszek belőle még 1x...
 
M

molnibalage

Guest
Gondoltam hogy tetszeni fog, bár csak azt magyarázd el, miért nem kérnek a géphez egy egyszerűbb nem TVC-s hajtóművet, ami tudja ugyan ezt a tolóerőt, ha annyi a baj vele, nem ad semmit, drága, és bonyolult - egyenesen rémálom - üzemeltetni az ilyet. Ha engem egy termék amit vettem, nem tölt el megelégedettséggel, biztos hogy nem veszek belőle még 1x...
Mert az AL-41-nek tudtommal nincs olyan változata. Ez olyan, mintha ma variaszárny nélküli B-1B-t szeretnél venni. Honnan? A TVC-t egyébként szotveresen sanszosan ki lehetne iktatni. Ha van ilyen üzemmódja a repvezérlésnek, akkor ez most is mehet.

Egyébként, ha találkoznék indiai pilótával, akkor első kérdésem az lenne, hogy nem-e így üzemelnek adott esetben most is... Lehet, hogy ettől oldódtak meg egyes üzemeltetési gondjaik...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 826
47 210
113
Mert az AL-41-nek tudtommal nincs olyan változata. Ez olyan, mintha ma variaszárny nélküli B-1B-t szeretnél venni. Honnan? A TVC-t egyébként szotveresen sanszosan ki lehetne iktatni. Ha van ilyen üzemmódja a repvezérlésnek, akkor ez most is mehet.

Egyébként, ha találkoznék indiai pilótával, akkor első kérdésem az lenne, hogy nem-e így üzemelnek adott esetben most is... Lehet, hogy ettől oldódtak meg egyes üzemeltetési gondjaik...
Lehet. Bár még mindig azon a véleményen vagyok, hogy ennyi gépért, az Oroszok azt csinálnak nekik, amit kérnek. Ha kell csinálnak egy könnyebb/üzembiztosabb és olcsóbb hajtóművet az AL41 bázisán, TVC nélkül. Kb 200-es flotta, dupla hajtóműves, tartalék hajtóművekkel a szám simán ott lehet az 500 közelében. Ennyiért ha tényleg üzemeltetési rémálom/sokat állnak miatta a gépek - szar a hadrafoghatóság, csinálnak már új hajtóművet szerintem. Én inkább hajlok arra, hogy simán csak elégedettek azzal amit az Oroszok amúgy MAGUK is használnak...