Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Roni kevesebb szmájlit és több olvasást a témában.Mert ezekkel a jó kis gépekkel erőt kéne mutatni a szomszédoknak Na de hát sajnos nincs mivel
Alapból nem repülnek szinte soha légiharc fegyverzettel gyakorló repüléseket, de még gyakorló függesztménnyel is igen ritkán. Viszont a manővereket minden Szu-30SzM és Szu-35Sz típusvizsgás hajózóval megrepültetik. Erre volt jópár videó, Lipeckből de még Domnából is. Érdekes, hogy a teljes Bogdan, Vascsuk, vagy Averjanov műsorból az alakulatoknál szinte csak a "Stoper" manővert gyakoroltatják, ami előreveti, hogy a többinek (Kulbit, Kobra, Horog) nem sok hasznát látják ők se. Azaz tudjon mindenki kijönni lapos dugóhúzóból, meg képes legyen különféle extrém legyezőfordulókat véghezvinni. És láss csodát, nincs ez másképp a lényegében típustestvér maláj, vagy indián légierőben sem. És újra csak hangsúlyozom, hogy oroszéknál, a szuhojosoknál nekem nem rémlik, hogy olyan nagyon használnának bármiféle gyakorló függesztményt, akárcsak mezei útvonalazáshoz is. Ezekhez képest még a mieink is többet repültek a 29-esekkel úgy, hogy valami gyakorló rakétából legalább egy volt a gépen. A szíriai kontingens az kivétel, de ott sincsenek agyonpakolva a gépek, viszont legalább a Szu-35-ösöktől lehetett látni egy-két erősen beszűkített fordulózgatást nagy magasságú repülésen.De gyakorolják is, vagy csak még mindig maradt kuriózumnak? És miért nem gyakorolják légiharc fegyverzettel is? Vagy csak képek nincsenek?
R-77! R-74! és zavaró konténert!
Ja és ha már létezik akkor t-220-ast is !
Bezzeg a nyugati gépeken még békeidőben is
Halkan kérdezem, hogy békeidőben te mit látsz az USAF gépeken? Hát az, hogy sokszor full fegyverzettel repülnek. F-15E-n ott van az összes AAM, pótos, TGP és ami AG belefér.Béjeidőben te mit akarsz ezeken látni?!
Nagy like Python !
Csak az a baj ezekkel a szuhojos képekkel hogy mindig csupaszok ! Inkább Drága sport repülőnek tűnnek!
Halkan kérdezem, hogy békeidőben te mit látsz az USAF gépeken? Hát az, hogy sokszor full fegyverzettel repülnek. F-15E-n ott van az összes AAM, pótos, TGP és ami AG belefér.
Nagyon vicces volt...Az amerikai légierőnek nincs olyan, hogy békeidő.
Köszi a válaszokat! Én mint laikus azért csodàlkozom a tényen, hogy nincs semmi gyakorló rakéta függesztve vagy csak nagyon ritkán. Súlymakett vagy valami. Hogy gyakorolnak így pl infra elfogást? Vagy nem kell manapság ilyen?
Nagyon vicces volt...
Alapból nem repülnek szinte soha légiharc fegyverzettel gyakorló repüléseket, de még gyakorló függesztménnyel is igen ritkán. Viszont a manővereket minden Szu-30SzM és Szu-35Sz típusvizsgás hajózóval megrepültetik. Erre volt jópár videó, Lipeckből de még Domnából is. Érdekes, hogy a teljes Bogdan, Vascsuk, vagy Averjanov műsorból az alakulatoknál szinte csak a "Stoper" manővert gyakoroltatják, ami előreveti, hogy a többinek (Kulbit, Kobra, Horog) nem sok hasznát látják ők se. Azaz tudjon mindenki kijönni lapos dugóhúzóból, meg képes legyen különféle extrém legyezőfordulókat véghezvinni. És láss csodát, nincs ez másképp a lényegében típustestvér maláj, vagy indián légierőben sem. És újra csak hangsúlyozom, hogy oroszéknál, a szuhojosoknál nekem nem rémlik, hogy olyan nagyon használnának bármiféle gyakorló függesztményt, akárcsak mezei útvonalazáshoz is. Ezekhez képest még a mieink is többet repültek a 29-esekkel úgy, hogy valami gyakorló rakétából legalább egy volt a gépen. A szíriai kontingens az kivétel, de ott sincsenek agyonpakolva a gépek, viszont legalább a Szu-35-ösöktől lehetett látni egy-két erősen beszűkített fordulózgatást nagy magasságú repülésen.
Ott van a KOLSz/OLSz, amúgy is az fog rá, a rakéta csak visszajelez. Ezutóbbi művelet pedig elhagyható, ha csak maga az elfogás gyakorlása a cél.
Nem rosszak a meglátásaid, de egy ponton kiegészítenélek. A Szu-35BM program kezdetének kezdetén (~2003 környékén) kifejezetten szempont volt azon hajózók véleményének figyelembe vétele az Orosz Légierő állományából (és nem a Szuhoj berepülőpilótái közül), akik egyszerre rendelkeztek szakszóval a Szu-27-eshez és a jóval kisebb és valamivel kezesebb MiG-29-eshez is. Az ő egyöntetű véleményük szerint bár mindenben kényelmesebb a Szu-27-es, de a hossztengely mentén az orsózó szögsebessége egyfelől alacsonyabb, másfelől a reakcióidő nagyobb, harmadrészt a jókora gép tehetetlensége is nagyobb, így óhatatlanul is rápörög kb egy negyed fordulatot a gép, ha az ember külön erre nem figyel oda.
Másik nagy hátránya pedig maga a híres (és időnként sajnos hírhedt) előnye, vagyis az öngerjesztő módon nagy állásszögre törekvési hajlam. Ez még nem a kobra, ahhoz ugyanis ki kell kapcsolni az FbW állásszöghatároló rezsimét, de a gép aerodinamikailag és tehetetlenségénél fogva is hajlamos a jelentős sebességvesztésre, ami miatt egy idő utána kormányozhatósági határ alá lassulhat.
Összehasonlításképp, az F-15-össel az átmeneti, dinamikus maximális állásszög olyan 40 fok környékén van, de efelett maga a sárkány megfogja a gépet, míg az FCS-nek nevezett sajátos kontroll kitéríti az oldalkormányt, ugyanakkor a gép hajlamos a hossztengely körül oszcillálni. Rövid ideig, mert a gép ezt a tartományt nagyon hamar elhagyja. Amúgy ez az oszcilláció elsősorban a nagy állásszögnél megfigyelhető csúszási hajlam miatt van.
Tekintsük meg az idevágó filmfelvételt, ahol is látszik, hogy ha egy 15-össel nagy szögeken akarunk repülni, igen gyors reflexekre van szükség:
Mint köztudomású, a Szu-27-es gépcsaládnál az UB gépek mintegy 760 kg-al nehezebbek, mint az együléses verziók és sajna a legtöbb földközeli műrepüléses katasztrófa ezekkel a verziókkal történt. Igaz, hogy ott önmagában a kétüléses gép és a kooperálás pillanatnyi hiánya a legtöbbször visszaköszönő fő ok, de a közvetlen probléma a nagy szögeken történő öngerjesztő belassulás és az ebből eredő megfoghatatlan magasságvesztés volt.
A Szu-35Sz több mint 2000(!) kg-al nehezebb, mint egy alap Szu-27-es, mégis az új FbW miatt a gép kormányzása direktebb lett, a TVC miatt a gép úgy viselkedik, mintha könnyebb lenne, állásszöghatár nincs, a nagyobb tolóerőtartalék előnyét pedig nem kell ecsetelni.
misinator
Az orosz légierő pilótái minden évben éles (rakétákkal)gyakorló repuléseken is részt vesznek hadgyakorlatok formájában. Sot éleslovészetet is gyakorolnak .Minden évben megrendezik az Avidarts versenyt, ezenkívul idén sor kerul a nagyszabásu "Nyugat 2017" hadgyakorlatra is.
Nem tudom, hogy van-e ilyen felvétel, én speciel sose láttam.
De tisztázzunk valamit. Nagy túlterhelésű manőver TVC-vel? Nem jellemző. A legtöbb TVC-s manőver 4.5 - 6g között terheléssel hajtódik végre. Alacsony sebességgel, nagy állásszögön, komoly dinamikus sebességvesztéssel.
Repülésbizonság+marketing. Horror ár+problémás üzemeltetés+csökkentett élettartam. Maguknak is, 5 genre is. Igen, ja meg fizika..."Alacsony sebességgel, nagy állásszögön, komoly dinamikus sebességvesztéssel."
Na igen, ezt ki kéne tenni a főoldalra kb. Hátha megértené mindenki, ha már a fizika nem megy nekik.
Repülésbizonság+marketing. Horror ár+problémás üzemeltetés+csökkentett élettartam. Maguknak is, 5 genre is. Igen, ja meg fizika...
Az hogy már eddig is le lett írva pl. az, hogy az új fwb vel kezesebb lett az egész gép, jobb lett a roll rate amelyre alapozva kb az összes legyező alapú alap de IGEN HASZNOS légiharc manővert gyakorolják is az átlag pilóta szintjén, plusz pontosabban irányítható és nagyobb határok közt repülhető lett az ADOTT SÂRKÁNY, az ne legyen neked sem érdekes, ahogy az sem, hogy molni valóban már betolt ide olyan érveket néha, hogy az mindent alulmúlt, pl mig 25 re hivatkozott hogy légiharc közben hogy az 700 CAS al repült, bizonyítva hogy úgysem lesz tvc releváns légiharcnál mert kb 0.7 M nél lekapcsol, mindezt supermanőverező gépcsalád vitánál, majd hogy a tvc s f22 azért is nyert a nem tvc s f23 ellen, mert az a csoport "gazdagabb" volt, jobban belefért nekik a bukás... Ehhez miért nem szakértessz hozzá? Hol van az az ember, aki beszélt olyan pilótával, aki repült ilyennel, és olyannal is, adott sárkányon? Hol vannak a Su 30 mki/mkk/Su 35 adatok? Hol kapcsol le egyáltalán MOST a tvc a 35 ön, ha 10+ éve állítólag M0.7 volt az indiai 30 mki-n, alap hogy a fiatalabb és SAJÁT, nem kacsaszárnyas, de erősebb sárkánnyal rendelkező 35 ön is ott fog?!
Miért vagytok beszűkülve ennyire arra, hogy mi történik a repnapokon, miről adnak ki videót?
Ezek alapján a VVS nek nincs még fegyverzete sem a gépeihez, ugye? Aztán embargó mellett jelenleg majd 4x intenzitással vannak ott Szíriában, az Usa hoz képest is...
Ment a rinya, hogy nincs Arh rakéta, azt ahogy lelőtték a 24 est, lett. Ment az is, hogy korszerű infrásuk sincs. Azt olvasom itt az adott fórumot, először leírta molni, hogy jó, az R73/74 család kinematikájával semmi baj nincs, de az irányítás... Azt most már látom azt is, hogy az igla feje felskálázva, mondjuk nem is olyan rossz, meg elég zavarvédett is... Erre még ráfűzném akkor én, hogy skálázd ezt tovább R27 Et méretre is nyugodtan, etc etc. Ja, azt is sikeresen megbeszéltük, hogy az ilyen csodaszavak, mint: dual thrust, loft, loal, hobs nem csak a nyugati rakéták sajátja. Az hogy nem erőltetik mindenhol pl. a dual thrustot, koncepció, és nem nemtudás, vagy hülyeség.
A pénz szüke az IGAZ, a hülyeség, a szűkös anyagi források herdálása viszont mostanában NEM a VVS re... Ezért sem értem azokat, akik mennek Molni után, hiányos infokra, és F16 adatokra alapozva elhiszik a problémás/drága csapnivaló ár/érték arányú Tvc-t úgy, hogy pl a variaszárnnyal ellenben ez át lesz mentve a next gen Rus vadászba. Miért??!
Nézd, engem a körítés nem érdekel. TVC harcászati hasznosságáról van szó. Hogy mennyibe kerül, azt nem tudjuk. Molni szerinte sokba, de ez csak az ő véleménye, amit nem igazán tud egzakt adatokkal alátámasztani. És most végre a HTKA egyik legnagyobb szaktekintélye is kimondta a nyilvánvalót. Vagyis hogy, gépágyús közelharc kivételével csak akkor van értelme, ha az adott félnél nincs HOBS rakéta.