Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 958
85 581
113
molnibalage

Én úgy tudom,hogy két TVC megoldás létezik az RD33 hajtóművekhez ebből az egyik KliVT(ez valódi 3D vektorálást tesz lehetővé)de szerintem nem ezzel repül a MIG-35 mert nem látszik a hajtóműveknél a 4 dudor ami a mozgató mechanizmust takarja.
a másikról nem sok mindent tudok így arról nem tudok nyilatkozni.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 958
85 581
113
Itt van egy kis csavar a történetben mert a MIG-29OVT repült KliVT megoldású hajtóművel is sőt leginkább leginkább ezzel repült(szinte minden felvételen ezt látni).
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
http://www.network54.com/Forum/211833/thread/1389949622/last-1390059938/Russian+Navy+orders+50+Su-30SM+and+10+Yak-130+for+2+bin+$

50 szu-30SM és 10 jak-130 kiképzőgépet vesz az orosz haditengerészet 2 milliárd dollár értékben.

Ezzel 110 Szu-30SM géppel és 20 db szu-30m2 számolhatnak az oroszok.
 
M

molnibalage

Guest
Hú, le vagyok maradva. Mi az a Szu-30SzM? 110 db? Én úgy tudtam, hogy az oroszok az elmúlt időkig valami néhány visszamaradt vagy visszakapott gépet leszámítva a 30-as változatokból egy darabot sem rendszerístett.

A haditengerészetnek minek kell ez?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 731
113
<i>A haditengerészetnek minek kell ez? </i>
Az oreg Szu-24 -seket váltják vele . Java része a Fekete-tengeri flottához kerul.

Roni
Errol még január 17-én írtam (50 Szu-35Szm+10Jak130)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
Molni!

Te tényleg nagyon el vagy maradva. Vagy másfél évvel. Annak ellenére, hogy jópár kommentedben még reagáltál is a témára és elég korrektül, értelmesen. Szerintem te most el vagy keveredve a típusjelzéseket illetően vagy elvittek az ufók.

Szu-30SzM IRKUT műve és vektorál,

http://russianplanes.net/id128252

Szu-30M2 a KNAAPO műve és a kínai visszamaradott Szu-30MKK-ből lett honosítva,

http://russianplanes.net/id128187

kb 10 darab idáig, mivel még most is készülnek. Már jóval azon túl, ami visszamaradt.


Vektorálásról.
A MiG-35-ben nem lesz vektorálás, a KLIVT még él ugyan, de már nem kell senkinek. Amúgy majdhogynem kulcsrakész, de ahogy elnézem, inkább kellene még dolgozni rajta a törzshátsórész installációjának finomítása terén, mert ami a MiG-29M OVT-n van, az nem végleges. Működik, de a finomítást meghagyták rendelés esetére. Maga a konkrét KLIVT kétféle kivitelben létezett, ebb
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
Molni!

Te tényleg nagyon el vagy maradva. Vagy másfél évvel. Annak ellenére, hogy jópár kommentedben még reagáltál is a témára és elég korrektül, értelmesen. Szerintem te most el vagy keveredve a típusjelzéseket illetően vagy elvittek az ufók.

Szu-30SzM IRKUT műve és vektorál,

http://russianplanes.net/id128252

Szu-30M2 a KNAAPO műve és a kínai visszamaradott Szu-30MKK-ből lett honosítva,

http://russianplanes.net/id128187

kb 10 darab idáig, mivel még most is készülnek. Már jóval azon túl, ami visszamaradt.


Vektorálásról.
A MiG-35-ben nem lesz vektorálás, a KLIVT még él ugyan, de már nem kell senkinek. Amúgy majdhogynem kulcsrakész, de ahogy elnézem, inkább kellene még dolgozni rajta a törzshátsórész installációjának finomítása terén, mert ami a MiG-29M OVT-n van, az nem végleges. Működik, de a finomítást meghagyták rendelés esetére. Maga a konkrét KLIVT kétféle kivitelben létezett, ebből a legelső 2001-ben és úgy sosem repült.

http://russianplanes.net/id103960

http://russianplanes.net/id103948

és 2003-tól:

http://russianplanes.net/id93030

Másféle vektorálási mód, mint a teljeskörű (a GE MATV, P&W PYBBN és a spanyol EJ-200-ashoz tervezettjéhez hasonló) nem létezett a Klimov RD-33-asokhoz soha.

A KLIVT-rendszer integrálását az MMPP Szaljut végezte el az Al-31F-re, ez látható ezene a felvételen. Jól megfigyelhető, hogy ez ugyanúgy működik mint a KLIVT (vagy az emlitett nyugati módok), de méretben jelentősen eltér.

http://www.youtube.com/watch?v=c4lqNnkeQYI

A videóval ellentétben nem valószínű, hogy ezzel a levegőbe emelkedtek, tekintve, hogy csak egy röpképtelen gépbe voltak installálva.

NPO Szaturn vektorálása. Viktor Csepkin tervezte, még a 90-es évek közepén, az első verzió az Al-31FU volt. Csak egy szabadságfoka van, 2D-s vektorálásra alkalmas. A belőle továbbfejleszett Al-31FP került az indiai/maláj és algériai Szu-30MKI/MKM/MKA gépekbe és az ezekből honosított vadiúj Szu-30SzM-ekbe. 2D-s ez is, csak el van forgatva a forgáspont 32 fokkal. Együttesen már 3D-s képességei vannak.

Ezt a módit alkalmazzák a Szu-35Sz szériagépeiben található 117Sz gyártmányjelzésű és Al-41F1Sz tipusjelű hajtóműveken és a PAK-FA korai szériáiban működő 117A hajtóműveken egyaránt.

A Szaturn nem fejleszett KLIVT-hez hasonló vektorálási rendszert, a MiG 1.44-eshez készített jókora Al-41F-ek megoldása mind a mai napig nem világos. Hiába a rengeteg fotó, ki se lehet találni, hogy vektoros-e a fúvócső, vagy sem. Az biztos, hogy sok feltevéssel ellentétben, a gépbe már a kezdet kezdetén is új hajtóművet építettek, erről tanúskodik ez az eredeti hanggal látható videó, ahol jól hallani, hogy nem Al-31F van a gépben, hanem valami más:

http://www.youtube.com/watch?v=B62WTbuSfx8

Hangja, mint a Raptoré.
 
M

molnibalage

Guest
Ok, köszi. Az elmúlt 1 évben eléggé hanyagoltam a HTKA-t, ezért már nem nagyon követem annyira az újdonságokat, orosz téren meg főleg. Arra, hogy mit is írtam akkor, már nem is emlékszem. :)

A KNAAPO féle változatból akkor csak minimális mennyiség készül és az IRKUT féléből lesz több?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
Így van. De egyet elárulok. Semmi se biztos. A légierő számára kiszórt el nem exportált és honosított Szu-30M2-esek ügye az átadott 6 darab után lezáródni látszott, ám 2013 decemberében jött a hir,hogy még 16 darab újra(!) adtak le rendelést.

A Szu-30M2 egy Szu-27UB ami utántölthető, növelt élettartamú, N0001 lokátoros (igen az őskövület), modernizált üzemmódokkal, precíziós csapásmérő kapacitással, erősebb, Al-31FM-1 hajtóművekkel, képernyőkkel. 17-5 tonna körüli üres tömeg, kb mint a régi UB-k.

A Szu-30SzM egy előszárnyakkal, vektorálós hajtóművekkel megáldott, Barsz radaros, 18-18.5 tonnás üres tömegű, de az eredeti Szu-27-esekével aznos tolóerővel bíró verzió. Összeségében modernebb, talán potensebb, mint a konkurens Szu-30M2, amolyan olcsóbb kétüléses kiképző megoldás a Szu-35Sz és a PAK-FA gépekhez. De jóval drágább az M2-nél.

Én nem feltétlen tartom ezt így helyesnek.
Véleményem szerint a KNAAPOnak össze kellett vona dolgoznia az UAC égisze alatt az IRKUT-tal és létre kellett volna hozni a Szu-35Sz kétüléses változatát. Az minden tekintetben megfelelt volna a z összes olyan feladatkörnek, amelyet együttesen a Szu-30M2 és az SzM-el szemben támasztottak.
 
M

molnibalage

Guest
Újabb meglepetés vagy feledékenység részemről. A Szu-35-ből akkor nem is lesz kétüléses változat? Egy darab sem?

Egyáltalán mi is lesz a típusjelzése a rendszerbe állítandó Szu-35-nek? Szu-35Sz vagy BM? Én képtelen vagyok eligazodni az orosz logikán, hogy miért Sz, M, MSz, stb. jelölést használnak. Még a régi hidegháborús gépeknél is agygörcsöt kapok. MiG-15 UTI, MiG-21 UM, a MiG-29 kétüléses változata meg UB... A funckió meg ugyanaz, gyakorló változat.

Ehhez képest mennyire egyszerű és logikus az jenki A/C együlésse és B/D kétüléses változat. (A SH-nál meg E/F).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 958
85 581
113
Allesmor Obranna

10 perce hallgatózok...az a különbség,hogy a Raptornak és a MIG-nek fütyülősebb éles hangja van?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
molnibalage, belőled most már biztos, hogy kettő van.

Ez a molni olyan dolgokat nem tud, amiket a másik, kétlábon járó lexikon igen.

Molnisan válaszolva: járj utána. Annyit elárulok, minden orosz utótagnak pontos jelentése van, ami megvezet, az a finoman szólva flexibilis alkalmazás.

Az Sz majd mindig szériát jelent. A BM nagyfokú modernizációt, ami a MiG-31-esnél a már meglévő és modernizált gépeknél sorozatban jelent meg, míg a vadiúj Szu-35-ösnél csak a program indulásakor készült 2 (3) darab protogépnél használatos.

Az M az modernizált, az szám az a modernizáción belül a széria, hogy hanyadik modernizált verzió. (Pl. Mi-35M, vagy M1 az a Mi-24VM exportváltozata, az M2 a venezuelai, az M3 az M1-eshez hasonló közönséges verzió, az M4 a barzil. Venezuela és Brazilia kismértékben eltérő Mi-35-ösöket vett, mint a domesztik M1 vagy az iraki M3)

U az kétüléses, az UM a kétüléses modernizált változata, az UT az gyakorló-tréner azaz kiképző (pl egy kiképző iskolában, azaz alapgép) az UTI az gyakorló-tréner-vadász, az UB az gyakorló-harci.
UBT (T az utolsó karakter!) gyakorló-harci-tüzelőanyagmennyiség növelve.

A K az bajosabb, mert ha a tipusjel után áll egyből, legelöl az utótagok sorában, akkor hajófedélzeti, de csak akkor, ha eredetileg más változata is volt, ekkor a K után jönnek az utótagok. Pl.: KUB.
Ha nem elöl van, akkor kerekedelmi, vagyis exportverziót takar.
Szu-30MK az egy Szu-30-as (Szu-27PU) Modernizált, Kommerszant, azaz exportált.
Szu-30K...Na mi? Haditengerész Szu-30-as? Nem! Szu-27PU-ból közvetlenül exportált verzió. (Az első indiai széria, amelyik eredetileg a PVO számára készült, utántölthetős UB gépek voltak, innen a PU, azaz Pehrevacsik-Ucsebno, elfogóvadász-gyakorló, majd később megkapták a Szu-30-as jelölést. Ebből lett az értékesítés után a Szu-30K)
Néha az E utótag jelöli az exportverziót, pl. Mi-28NE.

MiG-29SzMT, a MiG-29Sz (9.13) Modernizált, Tüzelőanyagnövelt változata. Indiai példán látszik, hogy az SzMT csomagot kialakíthatják 9.12-eseken is.

BZ, DZ, Z-utótag: utántölthető, pl MiG-31BZ, D sokszor jelenti azt, hogy átépítve modernizált, lásd MiG-23MLD.
M az a MiG-23M, az MF az a növelt teljesítményű (csak akorábbihoz képest) ML, az M könnyített változata (más kérdés, hogy a tolóerő kismértékben tovább növekedett) MLD, az ML aerodinamikailag is módosított változata.

Lehetne még ezt sorolni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
http://russianplanes.net/id128459

Szemmel láthatóan hiányoznak a korábban beépített L-sávú AESA szenzorok a belépőélekről.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 731
113
Gyorsabb voltál, most akartam kitenni.:)

Egyébként ugyesen megírtad a típus ismertetot.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 878
82 457
113
Néha olyan Molni mintha nem is ő kommentelne a molnibalage név alatt. Nekem ez gyanús :)
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage, belőled most már biztos, hogy kettő van.

Ez a molni olyan dolgokat nem tud, amiket a másik, kétlábon járó lexikon igen.

Furcsa, mert akkor ezek szerint páran úgy gondolják, hogy többet tudok egyes téren, mint amit.

Néha olyan Molni mintha nem is ő kommentelne a molnibalage név alatt. Nekem ez gyanús :)

Én tényleg nem emlékszem arra, amire szerintetek kellene, amit elvileg (?) valaha (??) tudtam.

Pedig tényleg én vagyok. A stílusom változatlan. :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
A Rapto az F-35-ös, az F-15, az F-16-osok meg a MiG-1.44 és kismértékben a 29-es sistereg, süvít, míg az Al-31F-ek jellegzetes zúgó-sípoló hangot hallatnak, ami a kopresszor álló és járólapátjainak, illetve a szívócsatorna kialakításának köszönhetők.
A Szu-35Sz és a PAK-FA hajtóműve is az Al-31F-ből alakult ki, csak megváltozott a belépő keresztmetszet és a lapátok profilja.
A zúgás még kivehető, de a hang már kissé közelebb van a MiG-31-esek D-30F6-osaihoz.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 721
85 731
113
Befejezodtek a Szu-35Sz kiegészíto-kontroll repulési tesztjei. Az elso gépek(2013-as) átadása a napokban várható.