Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Annyit még, hogy a MiG-29 topicba tettem egy bolgár cikket a bolgár 29-esek kiválasztásának történetéről. Az abban levők érdekesen árnyalják a Szu-27-esek nyolcvanas évekbeli kvázi exporttilalmát, mert konkrétan a szovjet fél presszurálta a bolgárokat a 27-es rendszeresítésére. A bolgár állampárt prominensei olcsóbban akarták megúszni a dolgot, ők a MiG-23MLD-t akarták, míg a légierő a 29-est. Gondolom, a politikusok a szintén szovjet igényből fakadó MiG-25-ösök kurtán-furcsán alakult históriája után már nem akartak még egy extrém drága dög nagy madarat megvenni.
A légierő vezetése akkor azt a jelentést tette le a miniszter felé, hogy a 36db MiG-23MLD kontra kb 20 darab MiG-29 relációjában a szovjet ajánlat, ismeretlen mennyiségű Szu-27-es lett volna a török F-16-osok ellenében a legjobb, szigorúan katonai szempontból, de megfizethetetlen is egyúttal.

Hozzáteszem (csak én), ekkortájt kezdődött a Szu-27P mellé a Front Légierős Szu-27Sz rendszeresítése, lásd a lengyel kontingens. Csakhogy a PVO-s P-k mennyiségének rovására. Biztos, hogy ez odahaza is erősítette az exportellenes hangokat akkor még. Aztán nagyot fordult a világ.
 
A hajtóművek kiváltása is elmarad. Pedig az nem csak a repülési teljesítményt javította volna, hanem a homologizációt is a Szu-35Sz-el. És mint bulletin, a külföldi üzemeltetőknél is jó üzleti lehetőség. Az indiánok pl. számítottak/számítanak rá.

Jó lett volna, viszont a modernizációs költségek már közelítették volna a Szu-35Sz árát. Az SzM1 orosz elektrinikát kap , ami által lehetségessé válik újabb precíziós fegyverek alkalmazása + ráncfelvarrott Barsz radart. Ez minden. A Szu-30SzM leggyengébb pontja a radar. Egy AESA radarral jó kis gép lehetne.

Az első modernizált Szu-30SzM1:
istrebiteli_su-30sm_vks_rossii.jpg
 
Jó lett volna, viszont a modernizációs költségek már közelítették volna a Szu-35Sz árát. Az SzM1 orosz elektrinikát kap , ami által lehetségessé válik újabb precíziós fegyverek alkalmazása + ráncfelvarrott Barsz radart. Ez minden. A Szu-30SzM leggyengébb pontja a radar. Egy AESA radarral jó kis gép lehetne.

Az első modernizált Szu-30SzM1:
istrebiteli_su-30sm_vks_rossii.jpg
Milyen modernizálást kapott az ide beszerelt lokátor?
 
  • Tetszik
Reactions: Roni
Amennyire én tudom, kis mértékben növelik a felderítési távolságot, javítják a felbontást és a zavarvédelmet, illetve a földi célok detektálát. De ezek túl általános infók.
Az Irbisz-ből emelnek át megoldásokat.
Ez is mutatja, hogy a Szu-35Sz mennyivel komplexebb és fejlettebb gép. És azt is, hogy mennyire felesleges párhuzamosan a modern és a majdnem olyan modern gép alkalmazása.
Csak annyi ráció volt a dologban, hogy megrendelést kellett adni a gyáraknak és egyúttal kellett egy gyorsan realizálható réskitöltő típus a rohamosan csökkenő Szu-27-esek és MiG-29-esek utánra.
Nyilván a több, mint száz Szu-30MK...akármi átadása után a legegyszerűbben úgy tudott az orosz légierő modern gépet behúzni, hogy a legutolsó még külföldre szánt példány mellé már azonnal gyártották az orosz belföldi variánst, megszakítás nelkül. Legyünk realisták: amikor ezt a szerződést aláírták, a KnAAZ még javában szenvedett a Szu-35Sz-ek gyártásának felfuttatásával. Emlékezzünk arra, hogy az elsőnek átadott 12 darab gép után épp csak elkezdték a második 12 példányt, mikor már hozták is vissza az első tucatot, mert a sebességmérési módszer nem volt megbízható a KnAAZ saját, egyedileg kifejlesztett FbW-je számára. Ezzel egy időben az Irkut minden különösebb gond nélkül gyártotta az első 30 darab Szu-30SzM-et.
 
Amennyire én tudom, kis mértékben növelik a felderítési távolságot, javítják a felbontást és a zavarvédelmet, illetve a földi célok detektálát. De ezek túl általános infók.
Az Irbisz-ből emelnek át megoldásokat.
Ez is mutatja, hogy a Szu-35Sz mennyivel komplexebb és fejlettebb gép. És azt is, hogy mennyire felesleges párhuzamosan a modern és a majdnem olyan modern gép alkalmazása.
Csak annyi ráció volt a dologban, hogy megrendelést kellett adni a gyáraknak és egyúttal kellett egy gyorsan realizálható réskitöltő típus a rohamosan csökkenő Szu-27-esek és MiG-29-esek utánra.
Nyilván a több, mint száz Szu-30MK...akármi átadása után a legegyszerűbben úgy tudott az orosz légierő modern gépet behúzni, hogy a legutolsó még külföldre szánt példány mellé már azonnal gyártották az orosz belföldi variánst, megszakítás nelkül. Legyünk realisták: amikor ezt a szerződést aláírták, a KnAAZ még javában szenvedett a Szu-35Sz-ek gyártásának felfuttatásával. Emlékezzünk arra, hogy az elsőnek átadott 12 darab gép után épp csak elkezdték a második 12 példányt, mikor már hozták is vissza az első tucatot, mert a sebességmérési módszer nem volt megbízható a KnAAZ saját, egyedileg kifejlesztett FbW-je számára. Ezzel egy időben az Irkut minden különösebb gond nélkül gyártotta az első 30 darab Szu-30SzM-et.
A Szu-30 a legkelendőbb exportcikk. Úgy látszik, bejött nekik.
 
  • Tetszik
Reactions: hurci10
Szu-30MK2 2012. február 28-ai katasztrófája
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez "csak" baleset volt, mind a ketten katapultáltak. Ha jól látom, 3000 méter felett átlépve a hangsebességet elszállt a jobboldali hajtómű. Érdekes, hogy a gép felugrott 4000 méter fölé, akkora volt még a lendülete. Majd átesett és háton laposdugóban lepörgött a földig.
 
Szu-30MK2 2012. február 28-ai katasztrófája
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez érdekes, ilyet eddig csak polgári gép adat és hangrögzítőjén láttam / hallottam. Nem is tudtam, hogy vadászgépen is van fülke hang rögzítés. Érdekes volt hallani, hogy a 2 ljotcsik már kattintott (nem hallatszik a légzésük), de Natasa még a földig szajkózta, hogy prává dvigátyel pozsár. (Jobb hajtómű tűz.) Viszont azt nem hallottam, hogy mikor döntött a két srác a kiugrásról. Csak az egyik mondta, hogy kész (gatov), aztán már ott sem voltak. No a Halihudi muvikban ez sem így van!
 
Ez "csak" baleset volt, mind a ketten katapultáltak. Ha jól látom, 3000 méter felett átlépve a hangsebességet elszállt a jobboldali hajtómű. Érdekes, hogy a gép felugrott 4000 méter fölé, akkora volt még a lendülete. Majd átesett és háton laposdugóban lepörgött a földig.
"Natasa" először csak az állásszögre figyelmeztetett, aztán volt valami nagy bumm és utána folyamatosan mondta (többek között) a jobb hajtómű-tüzet és időnként az állásszög-figyelmeztetést meg talán a túlterhelést, kb. ennyit értettem eddig a szövegből.
 
Ez "csak" baleset volt, mind a ketten katapultáltak. Ha jól látom, 3000 méter felett átlépve a hangsebességet elszállt a jobboldali hajtómű. Érdekes, hogy a gép felugrott 4000 méter fölé, akkora volt még a lendülete. Majd átesett és háton laposdugóban lepörgött a földig.

Igen, Valerij Kirillin ezredes és Alexei Gorshkov kapitány katapultáltak és sikerült túlélniük, Kirillin törött csípővel megúszta.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Egyébként Vietnam számára átadásra kész géppel történt a baleset.
Ez okozta a tüzet:
При выполнении разгона до максимальной приборной скорости открылась и отвалилась фара подсветки при дозаправке. Попав в воздухозаборник, эта деталь вызвала пожар правого двигателя
 
Egyébként Vietnam számára átadásra kész géppel történt a baleset.
Ez okozta a tüzet:
При выполнении разгона до максимальной приборной скорости открылась и отвалилась фара подсветки при дозаправке. Попав в воздухозаборник, эта деталь вызвала пожар правого двигателя

Ez egy RAZGONY (maximális sebesség és csúcsmagasság) feladat lehetett, mert kb. azt írja, hogy maximális sebességre gyorsításkor valami kinyílt, ami levegő bevezetés túltöltést okozott, és kigyulladt a hajtómű. Szívócsatorna pompázs? Teljesen én sem értem, mert fényszórót (fara) is emleget, de az ebben a szövegkörnyezetben a számomra értelmezhetetlen.
 
Ez egy RAZGONY (maximális sebesség és csúcsmagasság) feladat lehetett, mert kb. azt írja, hogy maximális sebességre gyorsításkor valami kinyílt, ami levegő bevezetés túltöltést okozott, és kigyulladt a hajtómű. Szívócsatorna pompázs? Teljesen én sem értem, mert fényszórót (fara) is emleget, de az ebben a szövegkörnyezetben a számomra értelmezhetetlen.
A légitankoláskor használt fényszóró nyílt ki és okozott olyan légáramlat-örvénylést hogy szívócsatorna-pompázst okozott, ettől gyulladt ki a hajtómű.
 
És ettől miért kell lezuhanni?
Ha a pompázs következtében valószínűleg elszállt néhány turbinalapát, kiluggatták itt-ott az üzemanyag-tartályokat és ég alattad a gép, őszintén, te meddig vártál volna a gép robbanására és kísérleteztél volna a leszállással a katapultálás helyett?!!
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider
Ha a pompázs következtében valószínűleg elszállt néhány turbinalapát, kiluggatták itt-ott az üzemanyag-tartályokat és ég alattad a gép, őszintén, te meddig vártál volna a gép robbanására és kísérleteztél volna a leszállással a katapultálás helyett?!!


Mondjuk egy pompázs miatt kigyulladó hajtóműben nem hiszem, hogy kiszakadnak a lapátok, ott "csak" a túl sok üzemanyag kezd égni, ami a megváltozó légáramlás miatt nem "fúj" ki hátra. (Hát ez nem lett valami szakszerű, de azért talán érthető.:))
De én nem ezt nem értem, hanem 2 dolgot:
1: a töltőcsonk bal oldalon van, tehát - gondolom - a fényszóró is. Az, hogy okozhat olyan áramlás változást, hogy a JOBB hajtómű pompázsol be? Mondjuk nem vagyok a hangsebesség körüli áramlások szakértője, de azért furcsa.
2: egy hajtóműtűz miatt miért válik vezethetetlenné a gép? Mert ez felugrott cirka 1000 métert, majd a hátára fordult. Gondolom ezt nem a személyzet akarta, csak, hogy szélsőséges helyzetben - fejjel lefelé - katapultálhassanak. Ha normál helyzetben kattintanak - mert égő gépből értelmes ember azt tesz - akkor talán nem töri el a csípőjét a polkovnyik.
Nem kötekedni akarok, mert a vizsgáló bizottság biztos jobban ért hozzá, csak nem értem.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
Mondjuk egy pompázs miatt kigyulladó hajtóműben nem hiszem, hogy kiszakadnak a lapátok, ott "csak" a túl sok üzemanyag kezd égni, ami a megváltozó légáramlás miatt nem "fúj" ki hátra. (Hát ez nem lett valami szakszerű, de azért talán érthető.:))
De én nem ezt nem értem, hanem 2 dolgot:
1: a töltőcsonk bal oldalon van, tehát - gondolom - a fényszóró is. Az, hogy okozhat olyan áramlás változást, hogy a JOBB hajtómű pompázsol be? Mondjuk nem vagyok a hangsebesség körüli áramlások szakértője, de azért furcsa.
2: egy hajtóműtűz miatt miért válik vezethetetlenné a gép? Mert ez felugrott cirka 1000 métert, majd a hátára fordult. Gondolom ezt nem a személyzet akarta, csak, hogy szélsőséges helyzetben - fejjel lefelé - katapultálhassanak. Ha normál helyzetben kattintanak - mert égő gépből értelmes ember azt tesz - akkor talán nem töri el a csípőjét a polkovnyik.
Nem kötekedni akarok, mert a vizsgáló bizottság biztos jobban ért hozzá, csak nem értem.
Az 1. ponton már én is agyaltam, de nekem is csak a sötétség, szóval valami nem tiszta ott. Esetleg ha le is szakadt az a fényszóró (amiről nem tudom hol van elhelyezve, fotókon hiába kerestem), attól kezdve nehezen megjósolható a mozgása, és bekerült a szívócsatornába akkor értem, de ez is csak most jutott eszembe mint lehetőség. A 2.-ra: a razgony-nál nagy teljesítményen megy a hajtómű, ez gyakorlatilag a hajtómű teljesítmény-tesztje (képes-e a hajtómű a gépet x-sebességről és y magasságról mondjuk 3x sebességre és 2y magasságra eljuttatni adott idő alatt?). Ha ekkor történik az ütés/robbanásszerű hatású pompázs, annak lehet következménye turbina vagy akár kompresszorlapát-törés is, főleg ha ebben egy szívócsatornába bevágódó fényszóró is besegít. Ha ezek a lapátok szétrepülnek akkor repeszfelhőként pusztítanak a sárkányban, sérülhet vezérlő tolórúdtól kezdve a szervók hidraulika-vezetékein keresztül a Fly By Wire-kormányvezérlés elektromos vezetékein át bármi, ettől könnyen lesz vezethetetlen a gép, és ha üzemanyag-rendszer sérül akkor persze tűz is. Én ennyi "infóból" ennyit tudtam kiokoskodni, aztán majd talán kiderül pontosabban is a valós ok. Vagy nem ...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and hurci10
Az 1. ponton már én is agyaltam, de nekem is csak a sötétség, szóval valami nem tiszta ott. Esetleg ha le is szakadt az a fényszóró (amiről nem tudom hol van elhelyezve, fotókon hiába kerestem), attól kezdve nehezen megjósolható a mozgása, és bekerült a szívócsatornába akkor értem, de ez is csak most jutott eszembe mint lehetőség. A 2.-ra: a razgony-nál nagy teljesítményen megy a hajtómű, ez gyakorlatilag a hajtómű teljesítmény-tesztje (képes-e a hajtómű a gépet x-sebességről és y magasságról mondjuk 3x sebességre és 2y magasságra eljuttatni adott idő alatt?). Ha ekkor történik az ütés/robbanásszerű hatású pompázs, annak lehet következménye turbina vagy akár kompresszorlapát-törés is, főleg ha ebben egy szívócsatornába bevágódó fényszóró is besegít. Ha ezek a lapátok szétrepülnek akkor repeszfelhőként pusztítanak a sárkányban, sérülhet vezérlő tolórúdtól kezdve a szervók hidraulika-vezetékein keresztül a Fly By Wire-kormányvezérlés elektromos vezetékein át bármi, ettől könnyen lesz vezethetetlen a gép, és ha üzemanyag-rendszer sérül akkor persze tűz is. Én ennyi "infóból" ennyit tudtam kiokoskodni, aztán majd talán kiderül pontosabban is a valós ok. Vagy nem ...


Igazad lesz! Az открылась и отвалилась jelentése kinyílt és leesett. Szóval az a fránya fényszóró okozhatta az egészet.