Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Annyit még, hogy a MiG-29 topicba tettem egy bolgár cikket a bolgár 29-esek kiválasztásának történetéről. Az abban levők érdekesen árnyalják a Szu-27-esek nyolcvanas évekbeli kvázi exporttilalmát, mert konkrétan a szovjet fél presszurálta a bolgárokat a 27-es rendszeresítésére. A bolgár állampárt prominensei olcsóbban akarták megúszni a dolgot, ők a MiG-23MLD-t akarták, míg a légierő a 29-est. Gondolom, a politikusok a szintén szovjet igényből fakadó MiG-25-ösök kurtán-furcsán alakult históriája után már nem akartak még egy extrém drága dög nagy madarat megvenni.
A légierő vezetése akkor azt a jelentést tette le a miniszter felé, hogy a 36db MiG-23MLD kontra kb 20 darab MiG-29 relációjában a szovjet ajánlat, ismeretlen mennyiségű Szu-27-es lett volna a török F-16-osok ellenében a legjobb, szigorúan katonai szempontból, de megfizethetetlen is egyúttal.

Hozzáteszem (csak én), ekkortájt kezdődött a Szu-27P mellé a Front Légierős Szu-27Sz rendszeresítése, lásd a lengyel kontingens. Csakhogy a PVO-s P-k mennyiségének rovására. Biztos, hogy ez odahaza is erősítette az exportellenes hangokat akkor még. Aztán nagyot fordult a világ.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 570
85 042
113
A hajtóművek kiváltása is elmarad. Pedig az nem csak a repülési teljesítményt javította volna, hanem a homologizációt is a Szu-35Sz-el. És mint bulletin, a külföldi üzemeltetőknél is jó üzleti lehetőség. Az indiánok pl. számítottak/számítanak rá.

Jó lett volna, viszont a modernizációs költségek már közelítették volna a Szu-35Sz árát. Az SzM1 orosz elektrinikát kap , ami által lehetségessé válik újabb precíziós fegyverek alkalmazása + ráncfelvarrott Barsz radart. Ez minden. A Szu-30SzM leggyengébb pontja a radar. Egy AESA radarral jó kis gép lehetne.

Az első modernizált Szu-30SzM1:
istrebiteli_su-30sm_vks_rossii.jpg
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 043
113
Jó lett volna, viszont a modernizációs költségek már közelítették volna a Szu-35Sz árát. Az SzM1 orosz elektrinikát kap , ami által lehetségessé válik újabb precíziós fegyverek alkalmazása + ráncfelvarrott Barsz radart. Ez minden. A Szu-30SzM leggyengébb pontja a radar. Egy AESA radarral jó kis gép lehetne.

Az első modernizált Szu-30SzM1:
istrebiteli_su-30sm_vks_rossii.jpg
Milyen modernizálást kapott az ide beszerelt lokátor?
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Amennyire én tudom, kis mértékben növelik a felderítési távolságot, javítják a felbontást és a zavarvédelmet, illetve a földi célok detektálát. De ezek túl általános infók.
Az Irbisz-ből emelnek át megoldásokat.
Ez is mutatja, hogy a Szu-35Sz mennyivel komplexebb és fejlettebb gép. És azt is, hogy mennyire felesleges párhuzamosan a modern és a majdnem olyan modern gép alkalmazása.
Csak annyi ráció volt a dologban, hogy megrendelést kellett adni a gyáraknak és egyúttal kellett egy gyorsan realizálható réskitöltő típus a rohamosan csökkenő Szu-27-esek és MiG-29-esek utánra.
Nyilván a több, mint száz Szu-30MK...akármi átadása után a legegyszerűbben úgy tudott az orosz légierő modern gépet behúzni, hogy a legutolsó még külföldre szánt példány mellé már azonnal gyártották az orosz belföldi variánst, megszakítás nelkül. Legyünk realisták: amikor ezt a szerződést aláírták, a KnAAZ még javában szenvedett a Szu-35Sz-ek gyártásának felfuttatásával. Emlékezzünk arra, hogy az elsőnek átadott 12 darab gép után épp csak elkezdték a második 12 példányt, mikor már hozták is vissza az első tucatot, mert a sebességmérési módszer nem volt megbízható a KnAAZ saját, egyedileg kifejlesztett FbW-je számára. Ezzel egy időben az Irkut minden különösebb gond nélkül gyártotta az első 30 darab Szu-30SzM-et.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Amennyire én tudom, kis mértékben növelik a felderítési távolságot, javítják a felbontást és a zavarvédelmet, illetve a földi célok detektálát. De ezek túl általános infók.
Az Irbisz-ből emelnek át megoldásokat.
Ez is mutatja, hogy a Szu-35Sz mennyivel komplexebb és fejlettebb gép. És azt is, hogy mennyire felesleges párhuzamosan a modern és a majdnem olyan modern gép alkalmazása.
Csak annyi ráció volt a dologban, hogy megrendelést kellett adni a gyáraknak és egyúttal kellett egy gyorsan realizálható réskitöltő típus a rohamosan csökkenő Szu-27-esek és MiG-29-esek utánra.
Nyilván a több, mint száz Szu-30MK...akármi átadása után a legegyszerűbben úgy tudott az orosz légierő modern gépet behúzni, hogy a legutolsó még külföldre szánt példány mellé már azonnal gyártották az orosz belföldi variánst, megszakítás nelkül. Legyünk realisták: amikor ezt a szerződést aláírták, a KnAAZ még javában szenvedett a Szu-35Sz-ek gyártásának felfuttatásával. Emlékezzünk arra, hogy az elsőnek átadott 12 darab gép után épp csak elkezdték a második 12 példányt, mikor már hozták is vissza az első tucatot, mert a sebességmérési módszer nem volt megbízható a KnAAZ saját, egyedileg kifejlesztett FbW-je számára. Ezzel egy időben az Irkut minden különösebb gond nélkül gyártotta az első 30 darab Szu-30SzM-et.
A Szu-30 a legkelendőbb exportcikk. Úgy látszik, bejött nekik.
 
  • Tetszik
Reactions: hurci10

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 560
113
Szu-30MK2 2012. február 28-ai katasztrófája
Ez "csak" baleset volt, mind a ketten katapultáltak. Ha jól látom, 3000 méter felett átlépve a hangsebességet elszállt a jobboldali hajtómű. Érdekes, hogy a gép felugrott 4000 méter fölé, akkora volt még a lendülete. Majd átesett és háton laposdugóban lepörgött a földig.
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
486
2 008
93
Szu-30MK2 2012. február 28-ai katasztrófája

Ez érdekes, ilyet eddig csak polgári gép adat és hangrögzítőjén láttam / hallottam. Nem is tudtam, hogy vadászgépen is van fülke hang rögzítés. Érdekes volt hallani, hogy a 2 ljotcsik már kattintott (nem hallatszik a légzésük), de Natasa még a földig szajkózta, hogy prává dvigátyel pozsár. (Jobb hajtómű tűz.) Viszont azt nem hallottam, hogy mikor döntött a két srác a kiugrásról. Csak az egyik mondta, hogy kész (gatov), aztán már ott sem voltak. No a Halihudi muvikban ez sem így van!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ez "csak" baleset volt, mind a ketten katapultáltak. Ha jól látom, 3000 méter felett átlépve a hangsebességet elszállt a jobboldali hajtómű. Érdekes, hogy a gép felugrott 4000 méter fölé, akkora volt még a lendülete. Majd átesett és háton laposdugóban lepörgött a földig.
"Natasa" először csak az állásszögre figyelmeztetett, aztán volt valami nagy bumm és utána folyamatosan mondta (többek között) a jobb hajtómű-tüzet és időnként az állásszög-figyelmeztetést meg talán a túlterhelést, kb. ennyit értettem eddig a szövegből.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 570
85 042
113
Ez "csak" baleset volt, mind a ketten katapultáltak. Ha jól látom, 3000 méter felett átlépve a hangsebességet elszállt a jobboldali hajtómű. Érdekes, hogy a gép felugrott 4000 méter fölé, akkora volt még a lendülete. Majd átesett és háton laposdugóban lepörgött a földig.

Igen, Valerij Kirillin ezredes és Alexei Gorshkov kapitány katapultáltak és sikerült túlélniük, Kirillin törött csípővel megúszta.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 570
85 042
113
Egyébként Vietnam számára átadásra kész géppel történt a baleset.
Ez okozta a tüzet:
При выполнении разгона до максимальной приборной скорости открылась и отвалилась фара подсветки при дозаправке. Попав в воздухозаборник, эта деталь вызвала пожар правого двигателя
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
486
2 008
93
Egyébként Vietnam számára átadásra kész géppel történt a baleset.
Ez okozta a tüzet:
При выполнении разгона до максимальной приборной скорости открылась и отвалилась фара подсветки при дозаправке. Попав в воздухозаборник, эта деталь вызвала пожар правого двигателя

Ez egy RAZGONY (maximális sebesség és csúcsmagasság) feladat lehetett, mert kb. azt írja, hogy maximális sebességre gyorsításkor valami kinyílt, ami levegő bevezetés túltöltést okozott, és kigyulladt a hajtómű. Szívócsatorna pompázs? Teljesen én sem értem, mert fényszórót (fara) is emleget, de az ebben a szövegkörnyezetben a számomra értelmezhetetlen.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ez egy RAZGONY (maximális sebesség és csúcsmagasság) feladat lehetett, mert kb. azt írja, hogy maximális sebességre gyorsításkor valami kinyílt, ami levegő bevezetés túltöltést okozott, és kigyulladt a hajtómű. Szívócsatorna pompázs? Teljesen én sem értem, mert fényszórót (fara) is emleget, de az ebben a szövegkörnyezetben a számomra értelmezhetetlen.
A légitankoláskor használt fényszóró nyílt ki és okozott olyan légáramlat-örvénylést hogy szívócsatorna-pompázst okozott, ettől gyulladt ki a hajtómű.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
És ettől miért kell lezuhanni?
Ha a pompázs következtében valószínűleg elszállt néhány turbinalapát, kiluggatták itt-ott az üzemanyag-tartályokat és ég alattad a gép, őszintén, te meddig vártál volna a gép robbanására és kísérleteztél volna a leszállással a katapultálás helyett?!!
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
486
2 008
93
Ha a pompázs következtében valószínűleg elszállt néhány turbinalapát, kiluggatták itt-ott az üzemanyag-tartályokat és ég alattad a gép, őszintén, te meddig vártál volna a gép robbanására és kísérleteztél volna a leszállással a katapultálás helyett?!!


Mondjuk egy pompázs miatt kigyulladó hajtóműben nem hiszem, hogy kiszakadnak a lapátok, ott "csak" a túl sok üzemanyag kezd égni, ami a megváltozó légáramlás miatt nem "fúj" ki hátra. (Hát ez nem lett valami szakszerű, de azért talán érthető.:))
De én nem ezt nem értem, hanem 2 dolgot:
1: a töltőcsonk bal oldalon van, tehát - gondolom - a fényszóró is. Az, hogy okozhat olyan áramlás változást, hogy a JOBB hajtómű pompázsol be? Mondjuk nem vagyok a hangsebesség körüli áramlások szakértője, de azért furcsa.
2: egy hajtóműtűz miatt miért válik vezethetetlenné a gép? Mert ez felugrott cirka 1000 métert, majd a hátára fordult. Gondolom ezt nem a személyzet akarta, csak, hogy szélsőséges helyzetben - fejjel lefelé - katapultálhassanak. Ha normál helyzetben kattintanak - mert égő gépből értelmes ember azt tesz - akkor talán nem töri el a csípőjét a polkovnyik.
Nem kötekedni akarok, mert a vizsgáló bizottság biztos jobban ért hozzá, csak nem értem.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Mondjuk egy pompázs miatt kigyulladó hajtóműben nem hiszem, hogy kiszakadnak a lapátok, ott "csak" a túl sok üzemanyag kezd égni, ami a megváltozó légáramlás miatt nem "fúj" ki hátra. (Hát ez nem lett valami szakszerű, de azért talán érthető.:))
De én nem ezt nem értem, hanem 2 dolgot:
1: a töltőcsonk bal oldalon van, tehát - gondolom - a fényszóró is. Az, hogy okozhat olyan áramlás változást, hogy a JOBB hajtómű pompázsol be? Mondjuk nem vagyok a hangsebesség körüli áramlások szakértője, de azért furcsa.
2: egy hajtóműtűz miatt miért válik vezethetetlenné a gép? Mert ez felugrott cirka 1000 métert, majd a hátára fordult. Gondolom ezt nem a személyzet akarta, csak, hogy szélsőséges helyzetben - fejjel lefelé - katapultálhassanak. Ha normál helyzetben kattintanak - mert égő gépből értelmes ember azt tesz - akkor talán nem töri el a csípőjét a polkovnyik.
Nem kötekedni akarok, mert a vizsgáló bizottság biztos jobban ért hozzá, csak nem értem.
Az 1. ponton már én is agyaltam, de nekem is csak a sötétség, szóval valami nem tiszta ott. Esetleg ha le is szakadt az a fényszóró (amiről nem tudom hol van elhelyezve, fotókon hiába kerestem), attól kezdve nehezen megjósolható a mozgása, és bekerült a szívócsatornába akkor értem, de ez is csak most jutott eszembe mint lehetőség. A 2.-ra: a razgony-nál nagy teljesítményen megy a hajtómű, ez gyakorlatilag a hajtómű teljesítmény-tesztje (képes-e a hajtómű a gépet x-sebességről és y magasságról mondjuk 3x sebességre és 2y magasságra eljuttatni adott idő alatt?). Ha ekkor történik az ütés/robbanásszerű hatású pompázs, annak lehet következménye turbina vagy akár kompresszorlapát-törés is, főleg ha ebben egy szívócsatornába bevágódó fényszóró is besegít. Ha ezek a lapátok szétrepülnek akkor repeszfelhőként pusztítanak a sárkányban, sérülhet vezérlő tolórúdtól kezdve a szervók hidraulika-vezetékein keresztül a Fly By Wire-kormányvezérlés elektromos vezetékein át bármi, ettől könnyen lesz vezethetetlen a gép, és ha üzemanyag-rendszer sérül akkor persze tűz is. Én ennyi "infóból" ennyit tudtam kiokoskodni, aztán majd talán kiderül pontosabban is a valós ok. Vagy nem ...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and hurci10

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
486
2 008
93
Az 1. ponton már én is agyaltam, de nekem is csak a sötétség, szóval valami nem tiszta ott. Esetleg ha le is szakadt az a fényszóró (amiről nem tudom hol van elhelyezve, fotókon hiába kerestem), attól kezdve nehezen megjósolható a mozgása, és bekerült a szívócsatornába akkor értem, de ez is csak most jutott eszembe mint lehetőség. A 2.-ra: a razgony-nál nagy teljesítményen megy a hajtómű, ez gyakorlatilag a hajtómű teljesítmény-tesztje (képes-e a hajtómű a gépet x-sebességről és y magasságról mondjuk 3x sebességre és 2y magasságra eljuttatni adott idő alatt?). Ha ekkor történik az ütés/robbanásszerű hatású pompázs, annak lehet következménye turbina vagy akár kompresszorlapát-törés is, főleg ha ebben egy szívócsatornába bevágódó fényszóró is besegít. Ha ezek a lapátok szétrepülnek akkor repeszfelhőként pusztítanak a sárkányban, sérülhet vezérlő tolórúdtól kezdve a szervók hidraulika-vezetékein keresztül a Fly By Wire-kormányvezérlés elektromos vezetékein át bármi, ettől könnyen lesz vezethetetlen a gép, és ha üzemanyag-rendszer sérül akkor persze tűz is. Én ennyi "infóból" ennyit tudtam kiokoskodni, aztán majd talán kiderül pontosabban is a valós ok. Vagy nem ...


Igazad lesz! Az открылась и отвалилась jelentése kinyílt és leesett. Szóval az a fránya fényszóró okozhatta az egészet.