Túl gyakran olvasok ilyen "mi van akkor ha" kommenteket a stealth (és atomenergia kapcsán is...)
40+ éves a steath gép koncepciója, a Have Blue 1979-ben már nyugdíjazva is lett és bizonyította, hogy elérhető az alacsony RCS és lehet repülni is ilyen géppel.
Namármost érdemi megoldást ez ellen a kialakítás ellen senki nem tudott adni mai napig, többnyire szájkarate van, hogy:
- IR/EO szenzorok. Apró hiba, hogy azok erősen időjárásfüggőek. Vagy majd megkéred az ellent, hogy esős napon és télen legyen szíves ne szálljon fel? Ráadásul egy radarhoz képes a pásztázási és felderítési zónája többnyire borzalmasan korlátos. A távolságmérést a hálózat alapú hadviselés (elvben) megoldja.
- Méteres hullámhosszú radarok. Apró hiba hogy ezzel az elterjedt SARH/SAGG/TVM nem használható, ahhoz cm-es hullámhossz kell. Méteres radarral és aktív radarvezérlésű rakétával elvileg lehetne alkotni, csak tessék megnézni, hogy mennyire mobil a Nyebo. Mondjuk úgy, nem egy csapatlégvédelmi rendszer...
- Még, ha érzékeli is a -30 dBsm-et 80-100 km-ről, akkor is a baj az, hogy mi fog rá tüzelni? Egyetlen orosz csapatlégvédelmi rendszer sem ARH vezérléses.
- Tegyük fel, hogy lesz ilyen rendszer. Az ARH meg továbbra is cm-es radart használ. Nagyon pontos MCG-t kell adni, csak éppen a méteres radar mérési hibája meg nagyobb, mint a cm-eseé.
- Ok, tegyük fel, hogy m-es radar pontos. Eddig egy kivételtől eltekintve miden SAM és AAM mecha legyezésű tudtommal, a japán AAM-4 kivétel, ezek meg érzékenyek a vontatott csalikra főleg úgy, hogy ha célpont észlelése és becsapódása között mondjuk eltelik úgy kb.2-3 sec 1000 m/s relatív sebességnél. Ez kb. M0.9 célé és M2.0 rakéta sebesség, ami egy MR/LR SAM esetén a röhejesen alacsony kategória már. Tessék megnézni, hogy az 5V55R rakéta hány G-t tud húzni mekkora sebességnél és milyen magasságban. HTÖ 385. oldal. Max. 18G-t tud a rakéta, de 5-10 km-es magasságban 30 km távolságban 13-14G-re csökken ez 800 m/s sebesség táján. Na ennyit tudott kb. egy Kub, amit szanaszéjjel manővereztek a hh alatt is, bár az legalább húzott füstcsíkot, az Sz-300/400 rakéta égésideje 10-11 sec táján van aztán nem látja azt már szabad szemmel a pilóta.
- Apró hiba, hogy F-35-ön van DAS, az igen jó eséllyel látja ez emelkedő rakétát, (ha nincs szar idő).
- Addendum a fentihez. Az EF-en radaros MAWS van és az a HUD-on jelzi, hogy a pilóta mikor forduljon és merre. Ha a gépnek van kb. 440CAS táji sebessége és mondjuk 15 km-ről már szól a MAWS, akkor a kimanőverezés lehetséges. Kérdés, hogy az F-35-nél ezen a téren mit tud a gép. (Na erről nem nagyon pofáztak eddig...)