Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ha valóban akkora game-changer dolog a lopakodás mint most a közvélemény gondolja, akkor igen. Ha időközben meg valamilyen megoldás ennek az előnynek nagy részét negálni tudja, akkor messze nem annyira egyértelmű a helyzet. Csak abba kell belegondolni, hogy egy multistatik radarrendszer/AWACS adatkapcsolat, IR/EO rendszer vagy akár egy primitív de működő brutális kimenő teljesítményű EW zavarás lehet hogy sok mindent megváltoztat, s máris oda az eredményes BVR, vagy a BVR előny amit a stealth nyújt.
S ebben az esetben én nem látom a 20 év lemaradást sem a szuhoj, sem mondjuk Rafi/Typhoon vonalon.
Álmodj királylány.. Most bombázta ki egy F35ös a kínai lopakodólátó radart.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 476
113
Álmodj királylány.. Most bombázta ki egy F35ös a kínai lopakodólátó radart.
Nyilván az a radar vissza tud lőni egy Libanoni légtérből ugrásból oldott majd vissza takarásba lesüllyedő akár Kfir-nek is...
Speciális domborzati viszonyok, zsúfolt és kis légtér, speciális helyzet.

Hozzáteszem, HA figyelmesen olvasod amit írtam, ott van benne a "HA".

Ha nincs orvosság a stealth-re, akkor legalább 20 év az előny az oroszok és az EU előtt is.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 476
113
Ezzel mit akarsz mondani?Egy radarnak nincs önvédelmi képessége.Azt meg senki nem mondta,hogy a radar nem érzékelte...
Meg tegyük azt is tisztába, hogy hivatalos álláspont SINCS. Találgat a sajtó, és az valószínű, hogy egy stealth célpontok detektálására kihegyezett kínai radart izraeliek kicsaptak Szír területen.
Aztán kb. ennyi. Én még azt sem veszem készpénznek, hogy F-35 volt, nem pl. egy tüzérségi csapás, öngyilkos drón, SF akció, bármi.

Beszélni mindenki azt beszél amit akar. A sajtó meg azt hoz le amit akar.
Én senkinek sem hiszek.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 476
113
Kapaszkodjatok csak minden szalmaszálba. Senki se látta a mohácsi csatát. Még azt se tudják, hol volt a csatatér. Egy árva törött kardot se találtak. stb.
Rendben, én örülök neki hogy TE fixre tudod hogy milyen védelme volt(mond már el, volt neki?) annak a radarnak, és mi és milyen fegyverrel hajtotta végre milyen távolságból az elpusztítását?
 
M

molnibalage

Guest
Ha valóban akkora game-changer dolog a lopakodás mint most a közvélemény gondolja, akkor igen. Ha időközben meg valamilyen megoldás ennek az előnynek nagy részét negálni tudja, akkor messze nem annyira egyértelmű a helyzet. Csak abba kell belegondolni, hogy egy multistatik radarrendszer/AWACS adatkapcsolat, IR/EO rendszer vagy akár egy primitív de működő brutális kimenő teljesítményű EW zavarás lehet hogy sok mindent megváltoztat, s máris oda az eredményes BVR, vagy a BVR előny amit a stealth nyújt.
S ebben az esetben én nem látom a 20 év lemaradást sem a szuhoj, sem mondjuk Rafi/Typhoon vonalon.
Túl gyakran olvasok ilyen "mi van akkor ha" kommenteket a stealth (és atomenergia kapcsán is...)
40+ éves a steath gép koncepciója, a Have Blue 1979-ben már nyugdíjazva is lett és bizonyította, hogy elérhető az alacsony RCS és lehet repülni is ilyen géppel.

Namármost érdemi megoldást ez ellen a kialakítás ellen senki nem tudott adni mai napig, többnyire szájkarate van, hogy:
  • IR/EO szenzorok. Apró hiba, hogy azok erősen időjárásfüggőek. Vagy majd megkéred az ellent, hogy esős napon és télen legyen szíves ne szálljon fel? Ráadásul egy radarhoz képes a pásztázási és felderítési zónája többnyire borzalmasan korlátos. A távolságmérést a hálózat alapú hadviselés (elvben) megoldja.

  • Méteres hullámhosszú radarok. Apró hiba hogy ezzel az elterjedt SARH/SAGG/TVM nem használható, ahhoz cm-es hullámhossz kell. Méteres radarral és aktív radarvezérlésű rakétával elvileg lehetne alkotni, csak tessék megnézni, hogy mennyire mobil a Nyebo. Mondjuk úgy, nem egy csapatlégvédelmi rendszer...
    • Még, ha érzékeli is a -30 dBsm-et 80-100 km-ről, akkor is a baj az, hogy mi fog rá tüzelni? Egyetlen orosz csapatlégvédelmi rendszer sem ARH vezérléses.
    • Tegyük fel, hogy lesz ilyen rendszer. Az ARH meg továbbra is cm-es radart használ. Nagyon pontos MCG-t kell adni, csak éppen a méteres radar mérési hibája meg nagyobb, mint a cm-eseé.
    • Ok, tegyük fel, hogy m-es radar pontos. Eddig egy kivételtől eltekintve miden SAM és AAM mecha legyezésű tudtommal, a japán AAM-4 kivétel, ezek meg érzékenyek a vontatott csalikra főleg úgy, hogy ha célpont észlelése és becsapódása között mondjuk eltelik úgy kb.2-3 sec 1000 m/s relatív sebességnél. Ez kb. M0.9 célé és M2.0 rakéta sebesség, ami egy MR/LR SAM esetén a röhejesen alacsony kategória már. Tessék megnézni, hogy az 5V55R rakéta hány G-t tud húzni mekkora sebességnél és milyen magasságban. HTÖ 385. oldal. Max. 18G-t tud a rakéta, de 5-10 km-es magasságban 30 km távolságban 13-14G-re csökken ez 800 m/s sebesség táján. Na ennyit tudott kb. egy Kub, amit szanaszéjjel manővereztek a hh alatt is, bár az legalább húzott füstcsíkot, az Sz-300/400 rakéta égésideje 10-11 sec táján van aztán nem látja azt már szabad szemmel a pilóta.
    • Apró hiba, hogy F-35-ön van DAS, az igen jó eséllyel látja ez emelkedő rakétát, (ha nincs szar idő).
    • Addendum a fentihez. Az EF-en radaros MAWS van és az a HUD-on jelzi, hogy a pilóta mikor forduljon és merre. Ha a gépnek van kb. 440CAS táji sebessége és mondjuk 15 km-ről már szól a MAWS, akkor a kimanőverezés lehetséges. Kérdés, hogy az F-35-nél ezen a téren mit tud a gép. (Na erről nem nagyon pofáztak eddig...)
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 476
113
Túl gyakran olvasok ilyen "mi van akkor ha" kommenteket a stealth (és atomenergia kapcsán is...)
40+ éves a steath gép koncepciója, a Have Blue 1979-ben már nyugdíjazva is lett és bizonyította, hogy elérhető az alacsony RCS és lehet repülni is ilyen géppel.

Namármost érdemi megoldást ez ellen a kialakítás ellen senki nem tudott adni mai napig, többnyire szájkarate van, hogy:
  • IR/EO szenzorok. Apró hiba, hogy azok erősen időjárásfüggőek. Vagy majd megkéred az ellent, hogy esős napon és télen legyen szíves ne szálljon fel? Ráadásul egy radarhoz képes a pásztázási és felderítési zónája többnyire borzalmasan korlátos. A távolságmérést a hálózat alapú hadviselés (elvben) megoldja.

  • Méteres hullámhosszú radarok. Apró hiba hogy ezzel az elterjedt SARH/SAGG/TVM nem használható, ahhoz cm-es hullámhossz kell. Méteres radarral és aktív radarvezérlésű rakétával elvileg lehetne alkotni, csak tessék megnézni, hogy mennyire mobil a Nyebo. Mondjuk úgy, nem egy csapatlégvédelmi rendszer...
    • Még, ha érzékeli is a -30 dBsm-et 80-100 km-ről, akkor is a baj az, hogy mi fog rá tüzelni? Egyetlen orosz csapatlégvédelmi rendszer sem ARH vezérléses.
    • Tegyük fel, hogy lesz ilyen rendszer. Az ARH meg továbbra is cm-es radart használ. Nagyon pontos MCG-t kell adni, csak éppen a méteres radar mérési hibája meg nagyobb, mint a cm-eseé.
    • Ok, tegyük fel, hogy m-es radar pontos. Eddig egy kivételtől eltekintve miden SAM és AAM mecha legyezésű tudtommal, a japán AAM-4 kivétel, ezek meg érzékenyek a vontatott csalikra főleg úgy, hogy ha célpont észlelése és becsapódása között mondjuk eltelik úgy kb.2-3 sec 1000 m/s relatív sebességnél. Ez kb. M0.9 célé és M2.0 rakéta sebesség, ami egy MR/LR SAM esetén a röhejesen alacsony kategória már. Tessék megnézni, hogy az 5V55R rakéta hány G-t tud húzni mekkora sebességnél és milyen magasságban. HTÖ 385. oldal. Max. 18G-t tud a rakéta, de 5-10 km-es magasságban 30 km távolságban 13-14G-re csökken ez 800 m/s sebesség táján. Na ennyit tudott kb. egy Kub, amit szanaszéjjel manővereztek a hh alatt is, bár az legalább húzott füstcsíkot, az Sz-300/400 rakéta égésideje 10-11 sec táján van aztán nem látja azt már szabad szemmel a pilóta.
    • Apró hiba, hogy F-35-ön van DAS, az igen jó eséllyel látja ez emelkedő rakétát, (ha nincs szar idő).
    • Addendum a fentihez. Az EF-en radaros MAWS van és az a HUD-on jelzi, hogy a pilóta mikor forduljon és merre. Ha a gépnek van kb. 440CAS táji sebessége és mondjuk 15 km-ről már szól a MAWS, akkor a kimanőverezés lehetséges. Kérdés, hogy az F-35-nél ezen a téren mit tud a gép. (Na erről nem nagyon pofáztak eddig...)
Ezek mind létező, igaz problémák. Együtt azzal kiegészítve mondjuk, hogy csak simán televágják az étert rádiózavarással, viszont szerintem benne van, hogy eléggé lecsökkentik az olyan szinten hatékony BVR lehetőségét amiben mondjuk jelenleg az USA-ban bíznak. Szép dolog volt az irakiak meg a szerbek ellen az amraam jó szereplése, de nem lenne az ennyire egyértelmű ha a túloldalon is van aktív zavarás.
Amit sejteni lehet az az, hogy az oroszok zavaró konténerekben nem ügyetlenek, az EU vezető országai meg eléggé jók az EO/IR szenzorok terén. Ha egyik sem ér semmit, akkor valóban 20 év előny van az USA birtokában. Szerintem nincs annyi az előző kettő miatt, s nem jönne a papírforma szerint élesben össze a csodás BVR fölényre alapozott 1:100 és ettől jobb Red Flag eredmény a stealth vs non stealth gépek közt.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Hm.Irak-iráni háborúban az oroszok elvitték kiprobálásra az akkor zsir új zavarórendszeres,direkt EW harcra fejlesztett MiG25ösüket,és az F14A lelőtte.A pénzhiány miatt az oroszok ugyan önmagukhoz kéest fejlődtek,de az amerikaiakhoz képest mégjobban lemaradtak.
Molni a többit leirta.Csak hozzáfűzóm,hogy 30éve olvasom a multistatikus lokátorok eljöttét.De valójában csak feltupirozott P18as lokátorok vannak.Bár még magyar kisérletezgetés is volt elektronikus legyezésű méteres lokátorral,sehol nincsenek. Az egyetlen multistatikus dolog ami működik,tudtommal, a Hpaps által leirt szonár,ami meg amerikai.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 405
113
Hm.Irak-iráni háborúban az oroszok elvitték kiprobálásra az akkor zsir új zavarórendszeres,direkt EW harcra fejlesztett MiG25ösüket,és az F14A lelőtte.A pénzhiány miatt az oroszok ugyan önmagukhoz kéest fejlődtek,de az amerikaiakhoz képest mégjobban lemaradtak.
Molni a többit leirta.Csak hozzáfűzóm,hogy 30éve olvasom a multistatikus lokátorok eljöttét.De valójában csak feltupirozott P18as lokátorok vannak.Bár még magyar kisérletezgetés is volt elektronikus legyezésű méteres lokátorral,sehol nincsenek. Az egyetlen multistatikus dolog ami működik,tudtommal, a Hpaps által leirt szonár,ami meg amerikai.

Nincs EW MIG-25...Soha nem is volt.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 179
50 476
113
Direkt lokátorvadászatra és zavarásra kondicionált 25ös tudtommal volt,és el is vitték Irakba.De AO és Molni majd pontositanak,ha tévedek
Azt gondolom hogy egy műszer ami seadra van optimalizálva, nem lelőhetetlen, pláne hogy egy repfedélzeti lokátor más tartomány. BVR volt egyáltalán? Van róla hiteles adat?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 405
113
Direkt lokátorvadászatra és zavarásra kondicionált 25ös tudtommal volt,és el is vitték Irakba.De AO és Molni majd pontositanak,ha tévedek

Felderítő változatok voltam ami EW felderítést is takart de amennyire én tudom azoknak radarjuk sem volt.
 
M

molnibalage

Guest
Direkt lokátorvadászatra és zavarásra kondicionált 25ös tudtommal volt,és el is vitték Irakba.De AO és Molni majd pontositanak,ha tévedek
A MiG-25BM volt SEAD feladatra tervezve, de a SEAD és EW közé egyenlőség jelet tenni nem lehet. Attól, mert az EA-6B tudott HARM-ot vinni, az nem elsődlegesen SEAD platform finoman szólva és az EF-111 hiába volt gyors, annak AIM-9-en kívül semmiféle fegyverezte nem volt, amit kb. soha nem is tettek rá.

Lövésem sincs, hogy exportálták-e és repült-e éles bevetéseket bárhol is. Az én tippem, hogy nem.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Anno olvastam 25ös tipustörténeteket,azokba szerepelt a vadmenyét változatok,merthogy több is volt.Belinkeltem valahova egy 3részes cikksorozatot a Ht-böl az iráni kandúrokrol,abban meg a lelövése szerepelt.AO a muszka géek szakia,hozzá forduljatok pontositásért.