Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Nem is az követeltem AESA radart :p



Drónnal olcsóbb lesz ;)



Nem szakértés, Ezek tények :cool:
Drónnal csak addig olcsóbb, amig van műholdas kapcsolat. Mármint ha a Szu-34es hatótávjában gondolkodunk.
Bár szerintem a zsidók szudáni bombázása azon is túl volt.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Mert amit a sz34 tud azt meg megtudja a szu-30/35-is úgy hogy meg is védik magukat. A szu34-ketlem hogy jobb lenne legiharcban mint a szu-30sm.Persze a ket gepbe nincs bili meg konyha de kit érdekel. Szíriában sem repültek olyat hogy kéne.
Mert Szíriába a helyszinre tudtak települni. Ha először otthonról kellett volna négy tonnás bombákkal helyet csinálni, kellett volna a Szu-34es.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A Szu-34-es hajtóművével nincs semmi baj, az is egy AL-31F, csak úgy hívják, hogy AL-31FM-1 és az eredeti AL-31F egy tonnával erősebb verziója, de nagyobb az élettartama. Hogy legyen mihez hasonlítani, akkora a tolóereje, mint a világrekorder P-42-esenek volt, csak az a pár hajtómű nagyon rövid élettartammal bír, mivel egy kísérletsorozathoz húzták fel a nyolcvanas évek közepén, mindenféle módosítás nélkül. Az AL-31FM-1-es pedig kapott egy új turbinát és egy FADEC vezérlést, amivel optimalizálták a gázreakciót, gyorsabban kapcsol forszázst és emelett magasabb gázhővel bír, de mégis nőtt az élettartam. És nem a P-42-esek rekorder hajtóműveihez képest, hanem az AL-31F békeidős, ráadásul csökkentett gázhős élettartamához képest. Mivel magasabb fordulatszámon tud forogni, ezért nagyobb valamivel a levegőátfutása is, emiatt forszázson is valamivel többet tol, de az utánégetést is gyorsabban kapcsolja. "Sportosabb" lett.

Az F-111-esek újrahajtóművezése komolyan napirenden volt, többféle megoldás is felmerült. Volt olyan ötlet, hogy az FB-111-es a B-1B hajtóműveit kapta volna meg, illetve az F-111E és F pedig az akkori legújabb hajtóművet, az F110GE129-est. De a Sivatagi Vihar után megindult az amerikai védelmi költségvetés visszafaragása, ami miatt alaposan meg kellet nézni, hogy hol lehet fogni a pénzt, min lehet spórolni. Kézenfekvő volt, hogy a felfutóban levő F-15E gépeket az évtized végéig gyártani fogják (ez be is jött, hiszen 2001-ig adtak át példányokat az USAF-nak), de ennek ára, hogy az F-111-eseket nem, hogy áthajtóművezik, modernizálják, hanem egyenesen kivonják a hadrendből. Ehhez persze a RAND Corporation elemzése is kellett, ami alapján úgy vélték, hogy az F-111-es képességeire nincs már szükség.
Ez az elemzés "áramvonalasan" feküdt (eleve úgy készült) a haderőcsökkentési elképzelésekbe függetlenül attól, hogy a hatótáv, illetve fegyverterhelés aránya kiváló volt.

Egy külső fegyverterhelsű gépnél különösen mérlegelni kell, hogy egy adott bevetésre mennyi fegyvert és/vagy üzemanyagot tud elvinni. Minden függsztmény átkonvertálható üzemanyaggá, akár belső töltés, akár pilonokat foglaló póttartályok képében és így hatótáv/őrjáratozási idővé alakítható.
És minden üzemanyag átkonvertálható fegyverzetté.
A nagy gépek előnye, hogy sok fegyvert tudnak hordozni, mert egyrészt sok felfüggesztési pontjuk van, másrészt nagy a teherbírásuk, harmadrészt a méretükhöz képest a függesztett fegyverzet alaktényező rontó hatása nem akkora, mint egy kisebb géphez képest.

Ezekből már gondolom kiviláglik, hogy a Szu-34-es egy olyan nagyméretű masina, aminek 12 tonnányi kerókészlete, az alkalmasint igénybevehető törzs alatti hatalmas 3000 literes tartálya, a 8 tonnás fegyverterhelhetősége, a 12 (14-16) függesztési pontja, a kétszemélyes kialakítása, a komfortosabb kabinkonstrukciója, levegőbeni utántölthetősége, a BVR önvédelmi légiharc fegyverzete igencsak felxibilis harcászati csapásmérővé teszi.
Az F-111 Ausztráliában tovább maradt. Nagy ország, ritka repülőterek, és esetleg Új-Zélandot is onnan kell megvédeni. Vagy Timort vagy Pápuát támadni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Bocs az offért, csak most megakadt reggel az agyamban. Sokat hallani hogy merítettek a haditechnikában ötleteket nyugatról orosz de főleg kínai mérnökök.
Ellenkező előjellel keletről nyugati mérnökök honosítottak meg koncepciókat vagy hardvereket a keleti blokktól? Esetleg másoltak le komplett repülőgépet?
Így kis ötletelés után a grid fin jut eszembe, meg az F-35 hátsó része. Esetleg még az átcímkézett NK-33 rakétahajtómű.
Hát, a Kamov emeletes rotorját épp most másolják le.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Látod ! Leírtad azt amire gondoltam Ugyan ezt a fenti döntést kellett volna meghozni az oroszoknak a szegény 2000 évek elején ! Abba hagyni a programot és a szu-35-re koncentrálni és más fontosabbra.



Éppen ezért is volt felesleges és pénzelni a hidegháború után
És a maradék mérnökök fele is elköltözik.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 040
14 043
113
Éppen ezért is volt felesleges és pénzelni a hidegháború után


...és mivel a Szu-35Sz hamarabb elkészült volna(?), azóta már vadul "reszelnék" az 57-t, és nem "mosolyogna" rajtuk a fél világ!
...Sojgu 2020-ra ígért mindent. No comment...

Röpke 10 évvel kevesebb lemaradásuk lenne! Kb,

De "szegény" Szu-34 nagyon "fontos" (és időszerű) volt. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Tény hogy a lemaradás meglenne de a szu57-hez mar komoly gyártosort húztak volna fel ahol évente 20 gépet is tudnának építeni.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 827
10 743
113
Tény hogy a lemaradás meglenne de a szu57-hez mar komoly gyártosort húztak volna fel ahol évente 20 gépet is tudnának építeni.
Pénz Roni, pénz. Anélkül nem megy semmi.Még akkor sem, ha a 90-es években, ahogy Szergej Mihejev a Kamov volt vezérigazgatója és főtervezője elmondta,volt időszak,hogy fizetés nélkül, pusztán hazaszeretetből jártak be dolgozni.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 827
10 743
113
...és mivel a Szu-35Sz hamarabb elkészült volna(?), azóta már vadul "reszelnék" az 57-t, és nem "mosolyogna" rajtuk a fél világ!
...Sojgu 2020-ra ígért mindent. No comment...

Röpke 10 évvel kevesebb lemaradásuk lenne! Kb,

De "szegény" Szu-34 nagyon "fontos" (és időszerű) volt. ;)

A Szu-34 Szíriában bizonyította,hogy fontos és időszerű.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 827
10 743
113
Bocs az offért, csak most megakadt reggel az agyamban. Sokat hallani hogy merítettek a haditechnikában ötleteket nyugatról orosz de főleg kínai mérnökök.
Ellenkező előjellel keletről nyugati mérnökök honosítottak meg koncepciókat vagy hardvereket a keleti blokktól? Esetleg másoltak le komplett repülőgépet?
Így kis ötletelés után a grid fin jut eszembe, meg az F-35 hátsó része. Esetleg még az átcímkézett NK-33 rakétahajtómű.

Nem annyira haditechnika,de érdemes megnézni az új NASA szkafadereket. Vettek át megoldásokat az orosz Orlan szkafanderekről,például a hátulról egy ajtón át történő beszállás lehetőségét. Az eddigi amerikai űrsétaszkafandereknél külön kellett felvenni az alsó és a felső részt.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 827
10 743
113
Nem annyira haditechnika,de érdemes megnézni az új NASA szkafadereket. Vettek át megoldásokat az orosz Orlan szkafanderekről,például a hátulról egy ajtón át történő beszállás lehetőségét. Az eddigi amerikai űrsétaszkafandereknél külön kellett felvenni az alsó és a felső részt.

Még a szkafanderhez. Az új amerikai űrhajófedélzeti szkafanderen megjelent két kis sötétkék téglalap alakú zsák a hónalj alatt. Ami eléggé az orosz hajózóruhákról (VMSZK tengerészeti hajózóruha) és a Szokol KV-2 szkafanderről is ismert ASZP-74 típusú mentő"hurka" másolatának tűnik. Az ASZP-74 egy külön kis hevederrendszerrel egyszerűen felvehető volt bármilyen hajózóruha fölé. A magyar MiG-29-es hajózók is viselték, amikor Lengyelországba,a tenger fölé jártak rakéta éleslövészetre. Аz ASZP-nél kék zsákon egy madzagot kell meghúzni, és villámgyorsan felfújódnak a nagy narancssárga "hurkák", amik utána a víz felszínén tartják az embert.
https://dynaforce.ru/category/proiz...ashchitnoe-snaryazhenie-dlya-letnogo-sostava/
Itt még jobban látszik:
http://vector-ltd.com/aviatsionnyy-spasatelnyy-poyas-asp-74v/
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Tény hogy a lemaradás meglenne de a szu57-hez mar komoly gyártosort húztak volna fel ahol évente 20 gépet is tudnának építeni.
A gyártósor az, ahol kezdetben nagy pontosságú, geodéziai szintezésű sablonban felépítik a sárkányszerkezetet, majd onnan kiemelve kezdődik a beszállítóktól érkező sárkány- hajtómű- elektromos-elektronikai-harcászti berendezések és rendszerek beépítése. Kalap sz... se ér a kész gyártósor (önmagukban csak rozsdásodó acélvázak), ha pénz/szakember-hiány miatt nem működik a több-száz beszállító cég, amik a fedélzeti rendszereket, berendezéseket szállítják a készre szerelő gyártósorra. Elég ha csak néhány ilyen cég fejreáll, és nincs generátor, vagy hidraulika-szivattyú, vagy futóműszár, vagy katapultülés, vagy kormányszervó, vagy fedélzeti számítógép, vagy radar, vagy "TV" a kabinba stb.-stb. - és elég ha egyetlen dolog hiányzik, máris nincs gyártás, nincs komplett kész gép!! Szóval nem a gyártósor hiányzik ott elsősorban, hanem a többször-hét szűk esztendő alatt a háttér-iparból pénzhiány miatt elvándorolt, + a függetlenné váló tagországokban elszakadt szakemberek tízezrei ... (az utóbbiaknak jelentős része már az EU-ban vagy USA-ban él/dolgozik, én is dolgoztam együtt jópár baltikumi és ukrán kollégával).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 464
113
Amire emel rávilágított, az maga a lényeg. Az oroszoknak egyszerre kell végrehajtani technológiai ugrást és lényegében újra kiépíteni egy összehangolt logisztikai láncot, miközben se szakember, se aktuális tapasztalat nincs meg.
A pénzről nem is beszélve.
Sokakat az elmúlt harminc év prototípusai és a hozzájuk kapcsolódó orosz üzleti-politikai propaganda téveszt meg még most is.
Ezek zömét moszkvai kísérleti üzemekben gyártották és gyártják, de nem a repülőgépgyárakban.
Ez két külön dolog.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Nem annyira haditechnika,de érdemes megnézni az új NASA szkafadereket. Vettek át megoldásokat az orosz Orlan szkafanderekről,például a hátulról egy ajtón át történő beszállás lehetőségét. Az eddigi amerikai űrsétaszkafandereknél külön kellett felvenni az alsó és a felső részt.
Egyszer megnéztem az árukat. Az orosz Orlan az amerikai töredékébe kerül.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Még a szkafanderhez. Az új amerikai űrhajófedélzeti szkafanderen megjelent két kis sötétkék téglalap alakú zsák a hónalj alatt. Ami eléggé az orosz hajózóruhákról (VMSZK tengerészeti hajózóruha) és a Szokol KV-2 szkafanderről is ismert ASZP-74 típusú mentő"hurka" másolatának tűnik. Az ASZP-74 egy külön kis hevederrendszerrel egyszerűen felvehető volt bármilyen hajózóruha fölé. A magyar MiG-29-es hajózók is viselték, amikor Lengyelországba,a tenger fölé jártak rakéta éleslövészetre. Аz ASZP-nél kék zsákon egy madzagot kell meghúzni, és villámgyorsan felfújódnak a nagy narancssárga "hurkák", amik utána a víz felszínén tartják az embert.
https://dynaforce.ru/category/proiz...ashchitnoe-snaryazhenie-dlya-letnogo-sostava/
Itt még jobban látszik:
http://vector-ltd.com/aviatsionnyy-spasatelnyy-poyas-asp-74v/
Volt két magyar pilóta, aki a Balatonba fulladt. Pontosabban megfagyott.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A gyártósor az, ahol kezdetben nagy pontosságú, geodéziai szintezésű sablonban felépítik a sárkányszerkezetet, majd onnan kiemelve kezdődik a beszállítóktól érkező sárkány- hajtómű- elektromos-elektronikai-harcászti berendezések és rendszerek beépítése. Kalap sz... se ér a kész gyártósor (önmagukban csak rozsdásodó acélvázak), ha pénz/szakember-hiány miatt nem működik a több-száz beszállító cég, amik a fedélzeti rendszereket, berendezéseket szállítják a készre szerelő gyártósorra. Elég ha csak néhány ilyen cég fejreáll, és nincs generátor, vagy hidraulika-szivattyú, vagy futóműszár, vagy katapultülés, vagy kormányszervó, vagy fedélzeti számítógép, vagy radar, vagy "TV" a kabinba stb.-stb. - és elég ha egyetlen dolog hiányzik, máris nincs gyártás, nincs komplett kész gép!! Szóval nem a gyártósor hiányzik ott elsősorban, hanem a többször-hét szűk esztendő alatt a háttér-iparból pénzhiány miatt elvándorolt, + a függetlenné váló tagországokban elszakadt szakemberek tízezrei ... (az utóbbiaknak jelentős része már az EU-ban vagy USA-ban él/dolgozik, én is dolgoztam együtt jópár baltikumi és ukrán kollégával).
Talán ezért kellett a 34es.
Úgy tudom, a vas keretek kimentek a divatból. Lézerekkel biztosítják a pontosságot.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Amire emel rávilágított, az maga a lényeg. Az oroszoknak egyszerre kell végrehajtani technológiai ugrást és lényegében újra kiépíteni egy összehangolt logisztikai láncot, miközben se szakember, se aktuális tapasztalat nincs meg.
A pénzről nem is beszélve.
Sokakat az elmúlt harminc év prototípusai és a hozzájuk kapcsolódó orosz üzleti-politikai propaganda téveszt meg még most is.
Ezek zömét moszkvai kísérleti üzemekben gyártották és gyártják, de nem a repülőgépgyárakban.
Ez két külön dolog.
Hát a 30ast és a 35öst rendesen sorozatban gyártották.
 
M

molnibalage

Guest
Miért? Volt, hogy 12t bombát dobott egyszerre? Akkor esetleg, ha otthonról kellett volna bombázni. Ha valamiért szükség volt a Szu-34esre, hát az nem emiatt volt.
Látom nem érted te sem.
A Szu-34 töredéknyi költséggel és keróval pont ugyanolyan messzire elvitte volna azt a 12 db FAB-250-est.
A Tu-22 bomb truckként kb. olyan, mintha a B-52 annyira szar lenne, hogy az F-15E is elvinné a 12 db Mk-82-est töredék keróból és 4 helyett kettő fővel.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Miért? Volt, hogy 12t bombát dobott egyszerre? Akkor esetleg, ha otthonról kellett volna bombázni. Ha valamiért szükség volt a Szu-34esre, hát az nem emiatt volt.
Ilyen alapon semmiféle haditechnikai eszköz se fontos és időszerű, mert alig van köztük, aminek valaha is kihasználták a max lehetséges kapacitását. Sok fegyver egyszerűen már a létezésével is hat, valóságos kihasználás nélkül.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage