Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 559
113
Ha befejezik a cégek a pöcsölest akkor ott lesz az Orion drone 50 kg bombákkal az meg épp elegendő. Vagy a jövőben az Orion 2. Ja es olcsóbb is.
Továbbra is él a kérdésem, mikor? Mikor válthatja ki az Orion a Szu-34-et? Vagy Amerikában egy drón az F-15E-t?

És ez miért indok arra, hogy szerinted MA nem élvonalbeli a Szu-34?
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and endre

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Mert amit a sz34 tud azt meg megtudja a szu-30/35-is úgy hogy meg is védik magukat. A szu34-ketlem hogy jobb lenne legiharcban mint a szu-30sm.Persze a ket gepbe nincs bili meg konyha de kit érdekel. Szíriában sem repültek olyat hogy kéne.
 
M

molnibalage

Guest
Nem a szu-35 hajtóműve van benne .
Nem mai gépek
Roni, most jött el az a pillanat megint, hogy a kussoltál volna, akkor bölcsebb maradtál volna. És nálam elszakadt a cérna. Bocsánat, de balfaszságodat nem tudom tovább puffereleni. Elegem van abbol a topik szemetelésből, amit művelsz és abból, hogy semmiből sem tanulsz, és semmit sem tanulsz.

Ki a búbánatot érdekel, hogy nem a Szu-35-é van benne? Kell a gép számára? Nem. Az F-111F-ben a mai szemmel egy kőkorszaki hajtómű volt. Low level penetrator konfigban a gép hatósugara azonos fegyverterheléssel úgy kb. 30%-kal volt nagyobb, mint az F-15E-nek. Egy egyfeladatos csapásmérő gép számára nincs szükség hatalmas tolóerőre. A Szu-34 nem vadászgép, a Szu-24 váltótípusa. Jó reggelt.

Az ugye megvan, hogy a hiperszuper exportált csúcs F-15E variánsokban is 30+ éves GE F110 van...? Nem F119 és F135 leszármazott...? Hm...? Akkor azok is mind elavultak? Ne fárasszál már kérlek se engem se a közösséget.

Élvonalbelinek nevezhető a szu30sm szu35 páros. De nem a szu-34.persze bombazasra tökéletes de ahoz hogy egy szu-30/35 képessége legyen akkor ifen csak költeni kéne ra. Ami mar nem érné meg. Nem tudom mit nem tud molni ezen felfogni.
A Szu-30SzMD gépekben lesz csak AL-41, egyébként a 30Sz-ben családban az 0,5 tonnával növelt tolóerejű AL-31 van, vektorálós, a Szu-34-ben meg +1 tonnás.
Na, akkor a hajtómű alapján miért is ítéled el a gépet? Még ott is sikerült baromságot beböfögnöd. Én sem magamtól vagyok okos, csak képes voltam leírni, amit Allesmor írt le...


Csak tud pucám a világ változik és az egyre kevesebb pénzből gazdálkodó oroszok nem engedhetik (engedhetnék) maguknak egy külön csapásmérő gép fenntartását .
Úgy! hogy az izraeli f-35-sök a ruszki légvédelem pofájába röhög a közel keleten .
Ma már a többcélú gépek a menők a világban ! Érdekes sem india meg még egy jó pár nagy sem gondolkozik külön csapásmérő bombázón.
Az összes multirole gép hatósugara lényegében nem éri el az olyan kőkorszaki gépekét, mint az F-111 vagy az A-6. A Szu-34 egy olyan extrém hatótávolságú taktikai gép (nyugati terminológia), mint volt az F-111. Az F-15E csilloghat, mint szép multirole gép, csak éppen az F-111F low levelben állva hagyta azt sebességben és hatótávban...

Mert amit a sz34 tud azt meg megtudja a szu-30/35-is úgy hogy meg is védik magukat. A szu34-ketlem hogy jobb lenne legiharcban mint a szu-30sm.Persze a ket gepbe nincs bili meg konyha de kit érdekel. Szíriában sem repültek olyat hogy kéne.
Lásd fent. Túród tudja. A Szu-34 min. egy fél kategóriával fentebb van, az F-15E/Su-30 és a Tu-22M között félúton.

Tényleg nagyon nagy szívességet tennél, ha csak kérdeznél. Egyre inkább értem, hogy a közösség miért kíván téged a halál faszára már. Kb. topikrombolni vagy jelen az orosz típusoknál 0 tudással. Bármiről.

Amúgy nem kell sokezer órára kihajtani egy gépet. A cél, hogy egy adott perióduson belül legyen meg a kellően túltervezett terhelés, legyen a gép fleet leader, vagy csak szándékosan erre az egy sárkányra jobban koncentrálódjanak a repülések, hogy egy egész flottát tudjon reprezentálni.
A nyúzópadon a statikus értékekből csak származtatják a dinamikus terheléseket és a váltakozó terhelésekre sem lesz olyan pontos adat, mint egy rendre változó mennyiségű, légellenállású és tömegű függesztmény esetén, amit megint csak váltakozó időjárási körülmények között vitt magával a gép.
Pontosan ezt írtam a jenki ezer órás F-15-re. Talán túl tömör voltam.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Az összes multirole gép hatósugara lényegében nem éri el az olyan kőkorszaki gépekét, mint az F-111 vagy az A-6


És tudnál olyan esetet mondani ahol arra a hatótávra szükség lenne mint pl amit a szu-34 és az f-111 tud? o_OHa a f-111-nek olyan szép teljesítménye volt akkor miért nem jött az utód? Vagy valamiféle mély modernizáció? Csak nem azért mert nem volt rá igény ? :)
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 559
113
És tudnál olyan esetet mondani ahol arra a hatótávra szükség lenne mint pl amit a szu-34 és az f-111 tud? o_OHa a f-111-nek olyan szép teljesítménye volt akkor miért nem jött az utód? Vagy valamiféle mély modernizáció? Csak nem azért mert nem volt rá igény ? :)
Az F-15E az utódja. A Szu-34-nek nagyobb a hatótávolsága, mélyebben tud behatolni az ellenséges területre, mai viszonyok közepette viszont lényegesebb, hogy mennyi időt tud a harctéren őrjáratozva tölteni. Ebben a strat bombázók után konkrétan világelső. Légi utántöltéssel tényleg konkrétan kirepül a világból (vagy őrjáratozik a világ végégig).
 
M

molnibalage

Guest
És tudnál olyan esetet mondani ahol arra a hatótávra szükség lenne mint pl amit a szu-34 és az f-111 tud? o_OHa a f-111-nek olyan szép teljesítménye volt akkor miért nem jött az utód? Vagy valamiféle mély modernizáció? Csak nem azért mert nem volt rá igény ? :)
Nem volt rá pénz és feláldozták a multirole lét oltárán. Már kiderült, hogy ez részben ökörség volt.
Fleet BARCAP és COIN CAS feladatra a kompozit szárnyas A-6F tökéletes lett volna, csak a szokásos "legyen szuperszonikus multirole" baromság győzött.
Egy A-6E egy mai hajtóművel kirepülne a világból és AIM-120-szal úgy 2,5 óránként kellene BARCAP közben tankolni úgy, hogy visz mondjuk 10-12 db AIM-120-ast.

Az ugye megvan, hogy sem a SH sem az F-35C nem tudta elérni azt a hatósugarat még mindig, amit az A-6E óta sírnak vissza?
Hol van olyan hatótáv igény? Nézzél már rá a Csendes-óceán térség és Kína közeli vizek közötti távolságra. ..
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 750
66 483
113
A Szu-34-es hajtóművével nincs semmi baj, az is egy AL-31F, csak úgy hívják, hogy AL-31FM-1 és az eredeti AL-31F egy tonnával erősebb verziója, de nagyobb az élettartama. Hogy legyen mihez hasonlítani, akkora a tolóereje, mint a világrekorder P-42-esenek volt, csak az a pár hajtómű nagyon rövid élettartammal bír, mivel egy kísérletsorozathoz húzták fel a nyolcvanas évek közepén, mindenféle módosítás nélkül. Az AL-31FM-1-es pedig kapott egy új turbinát és egy FADEC vezérlést, amivel optimalizálták a gázreakciót, gyorsabban kapcsol forszázst és emelett magasabb gázhővel bír, de mégis nőtt az élettartam. És nem a P-42-esek rekorder hajtóműveihez képest, hanem az AL-31F békeidős, ráadásul csökkentett gázhős élettartamához képest. Mivel magasabb fordulatszámon tud forogni, ezért nagyobb valamivel a levegőátfutása is, emiatt forszázson is valamivel többet tol, de az utánégetést is gyorsabban kapcsolja. "Sportosabb" lett.

Az F-111-esek újrahajtóművezése komolyan napirenden volt, többféle megoldás is felmerült. Volt olyan ötlet, hogy az FB-111-es a B-1B hajtóműveit kapta volna meg, illetve az F-111E és F pedig az akkori legújabb hajtóművet, az F110GE129-est. De a Sivatagi Vihar után megindult az amerikai védelmi költségvetés visszafaragása, ami miatt alaposan meg kellet nézni, hogy hol lehet fogni a pénzt, min lehet spórolni. Kézenfekvő volt, hogy a felfutóban levő F-15E gépeket az évtized végéig gyártani fogják (ez be is jött, hiszen 2001-ig adtak át példányokat az USAF-nak), de ennek ára, hogy az F-111-eseket nem, hogy áthajtóművezik, modernizálják, hanem egyenesen kivonják a hadrendből. Ehhez persze a RAND Corporation elemzése is kellett, ami alapján úgy vélték, hogy az F-111-es képességeire nincs már szükség.
Ez az elemzés "áramvonalasan" feküdt (eleve úgy készült) a haderőcsökkentési elképzelésekbe függetlenül attól, hogy a hatótáv, illetve fegyverterhelés aránya kiváló volt.

Egy külső fegyverterhelsű gépnél különösen mérlegelni kell, hogy egy adott bevetésre mennyi fegyvert és/vagy üzemanyagot tud elvinni. Minden függsztmény átkonvertálható üzemanyaggá, akár belső töltés, akár pilonokat foglaló póttartályok képében és így hatótáv/őrjáratozási idővé alakítható.
És minden üzemanyag átkonvertálható fegyverzetté.
A nagy gépek előnye, hogy sok fegyvert tudnak hordozni, mert egyrészt sok felfüggesztési pontjuk van, másrészt nagy a teherbírásuk, harmadrészt a méretükhöz képest a függesztett fegyverzet alaktényező rontó hatása nem akkora, mint egy kisebb géphez képest.

Ezekből már gondolom kiviláglik, hogy a Szu-34-es egy olyan nagyméretű masina, aminek 12 tonnányi kerókészlete, az alkalmasint igénybevehető törzs alatti hatalmas 3000 literes tartálya, a 8 tonnás fegyverterhelhetősége, a 12 (14-16) függesztési pontja, a kétszemélyes kialakítása, a komfortosabb kabinkonstrukciója, levegőbeni utántölthetősége, a BVR önvédelmi légiharc fegyverzete igencsak felxibilis harcászati csapásmérővé teszi.
 

ladagrant

Well-Known Member
2019. január 30.
2 513
4 782
113
Bocs az offért, csak most megakadt reggel az agyamban. Sokat hallani hogy merítettek a haditechnikában ötleteket nyugatról orosz de főleg kínai mérnökök.
Ellenkező előjellel keletről nyugati mérnökök honosítottak meg koncepciókat vagy hardvereket a keleti blokktól? Esetleg másoltak le komplett repülőgépet?
Így kis ötletelés után a grid fin jut eszembe, meg az F-35 hátsó része. Esetleg még az átcímkézett NK-33 rakétahajtómű.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Bocs az offért, csak most megakadt reggel az agyamban. Sokat hallani hogy merítettek a haditechnikában ötleteket nyugatról orosz de főleg kínai mérnökök.
Ellenkező előjellel keletről nyugati mérnökök honosítottak meg koncepciókat vagy hardvereket a keleti blokktól? Esetleg másoltak le komplett repülőgépet?
Így kis ötletelés után a grid fin jut eszembe, meg az F-35 hátsó része. Esetleg még az átcímkézett NK-33 rakétahajtómű.
Nagy kérdés hogy pl. Igor Sikorskyt keleti vagy nyugati mérnöknek tekinted-e?!! Vagy Alekszander Kartvelit ( P-47 Thunderbolt, F-105 Thunderchief)?!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 750
66 483
113
Így kis ötletelés után a grid fin jut eszembe, meg az F-35 hátsó része. Esetleg még az átcímkézett NK-33 rakétahajtómű.
A grid fin az talán jó példa. Az F-35 hátsó része (a B változat fúvócsövére gondolsz?) az Pratt&Whitney szabadalom, de még a hatvanas-hetvenes évekből, szóval házon belüli ötlet. Nem az oroszoktól vették.
A Kuznyecov NK-33-as rakétahajtóműnél nem ötletet vettek át, hanem magukat a hajtóműveket készen. A Space Shuttle azonos elven működő RS-25-ös hajtóművei bár időrendben későbbiek, mint az N-1-es holdrakéta hajtóművei, de saját dizájn.

Ha nagyon akarok keresgélni, akkor a kétáramú hajtómű az, amit mindenki a szovjetektől vett át. Arhip Ljulka 1937-ben kapott rá nemzetközi szabadalmat, de az első, ami meg is épült, az a német Daimler Benz DB-670-es volt 1943-ban. Ugyanebben az évben épült meg a britek Metrovick F3-asa, de sem ez, sem a DB-670-es nem repült soha.
Az amerikai turbofan tervek csak ezután jöttek, viszont a britekkel majdnem egy időben ők építették meg az első repülőképes turbofan hajtóművet.
A nukleáris fegyverek terén, illetve a jól működő ko-axiális helikopter forgószárny kialakításában mutattak használható példákat a szovjetek a nyugat felé.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Nem volt rá pénz és feláldozták a multirole lét oltárán


Látod ! Leírtad azt amire gondoltam Ugyan ezt a fenti döntést kellett volna meghozni az oroszoknak a szegény 2000 évek elején ! Abba hagyni a programot és a szu-35-re koncentrálni és más fontosabbra.

A Szu-34 nem vadászgép, a Szu-24 váltótípusa. Jó reggelt.

Éppen ezért is volt felesleges és pénzelni a hidegháború után
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 040
14 043
113
Bocs az offért, csak most megakadt reggel az agyamban. Sokat hallani hogy merítettek a haditechnikában ötleteket nyugatról orosz de főleg kínai mérnökök.
Ellenkező előjellel keletről nyugati mérnökök honosítottak meg koncepciókat vagy hardvereket a keleti blokktól? Esetleg másoltak le komplett repülőgépet?
Így kis ötletelés után a grid fin jut eszembe, meg az F-35 hátsó része. Esetleg még az átcímkézett NK-33 rakétahajtómű.

Egy elég nevezetes/aktuális példa: A "lopakodó repülőgép" becsületes nevén "csökkentett/alacsony észlelhetőségű(radar keresztmetszetű) repülőgép\\\\\\2 elvének felfedezője pl: egy szovjet tudós (fizikus)

wikipédia: "...A meghatározott szögben álló felületek a radarhullámokat eltérítik, így a kisugárzó lokátorba nem jut visszavert jel vagy csak minimális mennyiségben. A módszer matematikai alapjait Pjotr Ufimcsev orosz fizikus alkotta meg a hatvanas évek elején, de gyakorlati alkalmazását a nagy számításigény miatt lehetetlennek tartották, ezért a kutatásait 1964-ben nyilvánosan is publikálták. Az integrált áramkörökön alapuló számítógépek megjelenése és a Moore-törvény által előre jelzett teljesítménynövekedés segítségével az 1970-es évek közepére Amerikában lehetővé vált a számításokat síklapokkal határolt (szögletes) testekre elvégezni..."

https://hu.wikipedia.org/wiki/Lopakodó_repülőgép
 
M

molnibalage

Guest
Jóval nehezebb is a gép mint a szu-30 család .
Ahogy bakker az F-111F is sokkal nehezebb volt, mint az F-15E. De nézzed már meg bazdmeg az isten szerelmére. Az F-111F belső keró kapacitása 30 ezer font volt. Az F-15E két CFT-vel alig 20k felett és csak 3 pótottal éri ezt el. Iszonyatos légellenállással.
A dedikált csapásmérő gépeknél senkit nem érdekel, hogy nehezebbek. Mert nem fog dogfightolni.

A nagyon kis légellenállás a fontos, hogy repesszenek alacsonyan is, mint az állat. Az F-111F 4 db 2000 fontos tökkel M0.9 felett ment maximálgázon. Kettővel M0.95 táján. Gyakorlatilag csak utánégetővel lehetett üldözni. Ez az A-6E-re nagyon nem volt igaz.

Ha nem vágtak időben elé szinte soha nem érte utol a gép, ami üldözte. De ahhoz, hogy ezt értelmesen megtegye más gép legalább 20 ezer lábon kell repülni és, ha a távolság 60 km-nél nagyobb a kettő között, akkor kb. utol sem éri, mert elfogy a keró és nem ér haza, vagy mire odaéer egy másik vadászgép segíteni, akkor meg ő lesz bajban keróhiány miatt. Mert ilyen sebességnél egy terepsziten repesztő gép ellen a NEZ-je az R-27R-nek 10 km alatt van. Igen, ennyire kicsi. Mert a légkör teszi a dolgát és fékezi a rakétát.

Szerinted miért volt lábremegtetős az éjszakai TFR low level képessége a VSz számára? Mert kb. szinte semmit sem tudott ellene tenni a vadászerő a MiG-29/Szu-27 érkezéséig az IR rakétás szar szar radaros gépekkel. A MiG-23 akkor már esetleg tudott volna dolgozni, ha ő is lemegy alacsonyabbra, hogy ne zavarjon annyira a földháttér. Csak éjszaka alacsonyan repüljön az, akinek két anyja van...

Befejeznéd végre a topikrombolást...? Nagyon elegem van belőled és az egysoros hülye beböfögéseidből.

Látod ! Leírtad azt amire gondoltam Ugyan ezt a fenti döntést kellett volna meghozni az oroszoknak a szegény 2000 évek elején ! Abba hagyni a programot és a szu-35-re koncentrálni és más fontosabbra.



Éppen ezért is volt felesleges és pénzelni a hidegháború után

Hogy leváltson egy akkor már egy F-111D kortárs gépet? A hh végén majdnem 20 éves volt már a típus. Bakker a gép az F-14 kortársa.
Ami T-I-Z-E-N-N-É-G-Y éve nyugdíjas.

Komolyan mondom agyrém az, amit te és a másik tag leműveltek itt.