Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
Valaki aki képben van leírná hogy mi lesz szu-35 megrendelése után? Vagy éppen átváltanak a szu-57 gyártásra?
Még idén 10 db szu-35 kell átadni és meglesz a megrendelt 98 szu-35 2020-ra. Valószínű hogy ez az indok arra hogy jövőre még csak 6 szu-57 gép átadásával számolnak uátna pedig évi 10 db-bal
 

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 578
26 214
113
Valaki aki képben van leírná hogy mi lesz szu-35 megrendelése után? Vagy éppen átváltanak a szu-57 gyártásra?
Még idén 10 db szu-35 kell átadni és meglesz a megrendelt 98 szu-35 2020-ra. Valószínű hogy ez az indok arra hogy jövőre még csak 6 szu-57 gép átadásával számolnak uátna pedig évi 10 db-bal

Látod tudsz te értelmesen , logikusan is következtetni ! Ez a Roni nem az a Roni ! De inkább maradj ilyen !
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Egy kérdésem lenne, ami talán ide kívánkozik: miért van az, hogy a Flanker család nem használ póttartályt? Míg az összes nyugati gép, akár a hasonló méretű F-15 meg tele van pakolva pótossal.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Egy kérdésem lenne, ami talán ide kívánkozik: miért van az, hogy a Flanker család nem használ póttartályt? Míg az összes nyugati gép, akár a hasonló méretű F-15 meg tele van pakolva pótossal.

Mert kb 5 benzinkútnyi kerozin fer el a belső tartályokban.A viccet felretéve,elképesztően nagy a belaő kerozinkészlete így nincs rá szüksége.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 405
36 391
113
Egy kérdésem lenne, ami talán ide kívánkozik: miért van az, hogy a Flanker család nem használ póttartályt? Míg az összes nyugati gép, akár a hasonló méretű F-15 meg tele van pakolva pótossal.

A Szu-34-hez van rendszeresítve törzs alatti pótos. De egyébként igen, ahogy dudi mondta, jóval több fér a belső tartályaiba, mint egy F-15-nek. Nincs rá szüksége.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
A Szu-34-hez van rendszeresítve törzs alatti pótos. De egyébként igen, ahogy dudi mondta, jóval több fér a belső tartályaiba, mint egy F-15-nek. Nincs rá szüksége.
Fura ez nekem,hiszen egy F-15 még CFT mellett is tele van aggatva tökkel, az eu kacsákról már nem is beszélve. Ráadásul a fajlagos fogyasztás is valamivel jobb lehet a nyugati gépeken. A pótosoknak meg hatalmas a légellenállása+rcs növekmény. Inkább azt nem értem a nyugatiak miért ragaszkodnak ehhez a megoldáshoz? Számszerüsítve mekkora lehet a hatótávja flanker/eagle azonos rep profillal, úgy, hogy a 15-ös tele van aggatva pótossal és mindegyik légiharc konfigot cipel? Van erre megbízható adat, amit össze lehet hasonlítani?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Fura ez nekem,hiszen egy F-15 még CFT mellett is tele van aggatva tökkel, az eu kacsákról már nem is beszélve. Ráadásul a fajlagos fogyasztás is valamivel jobb lehet a nyugati gépeken. A pótosoknak meg hatalmas a légellenállása+rcs növekmény. Inkább azt nem értem a nyugatiak miért ragaszkodnak ehhez a megoldáshoz? Számszerüsítve mekkora lehet a hatótávja flanker/eagle azonos rep profillal, úgy, hogy a 15-ös tele van aggatva pótossal és mindegyik légiharc konfigot cipel? Van erre megbízható adat, amit össze lehet hasonlítani?

Az F-15 átrepülési távolsága kizarólag belső kerozinkészlettel fasorban sincs a Szuhojhoz képest.
 
M

molnibalage

Guest
Egy kérdésem lenne, ami talán ide kívánkozik: miért van az, hogy a Flanker család nem használ póttartályt? Míg az összes nyugati gép, akár a hasonló méretű F-15 meg tele van pakolva pótossal.
Hú, ezt más sokszor kifejtettem. Sajnos a régi kommentemet nem találtam meg sehogy gyorsan. Tőmondatokban.

A jenkik az F-15/F-16 párost kompaktra igyekeztek tervezni és könnyűre, ez csak úgy sikerült, hogy iszonyat sok kerót visznek póttartályokban.
Az F-16 2x370 gal pótosban majdnem annyit visz, mint belsőben.

Belső 3230 kg,
2x370 gal pótossal 5560 kg,
2x370 gal + 1x300 galCL 6490 kg

Az F-15C-nél.
LrncsHg.png


Ennek az az eredménye, hogy a légiutántöltéssel piszok nagy CAP idő vagy behatolási mélység adódik ki a csillagos sávos gépeknek, de adott esetben eldobva a tartályokat, a gépek teljes belső keróval kezdik a légiharcot és vissza tudnak még térni az első reptérre vagy tankerhez. A gépek így sokkal könnyebbek és kisebbek tudtak lenni. Csak mindig ott cipelik azokat a tököket és abból sincs végtelen, ezért csak (vég)szükség esetén dobják el azokat.

A Szu-27 ellentétes módon közelíti meg a kérdést, mert anno tanker nem volt az oroszoknak. A gép sárkányába több keró megy, mint az F-15C + 2 db szárnypótos és alig kevesebb, mint F-15C + 3 db pótos. Ez útvonalrepülésnél sokkal kisebb légellenállást jelent. Elvileg. A bibi az, hogy emiatt a gép üres tömege az F-15C-hez képest laza 3 tonnával nagyobb és a gép homlokfelülete is. Hiába lehet akár kedvezőbb Cl/Cd értéke, ha a felülettel felszorozva a légellenállása mégis kb. ugyanaz. A nagyobb gép = nagyobb szárny sanszosan nem követel magasabb útvonalrepülési állásszöget, mint az F-15/F-16-nál.

Viszont előnye, hogy akár 6-7 keróval is kis légellenállással mehet bele manőverező légiharcba vagy bármibe. Sokáig bírja. Csak cserébe a gép teljesítményén nyomon hat az a +3 tonna...

Hogy melyik koncepció bizonyult időtállóbbnak? Nos, a Szu-30 család sikere, az F-35A belső keró kapacitása beszédes. Ott mondjuk a stealth miatt nem volt választás, de az, hogy mennyire sok kerót tesznek bele a gép tömegéhez képest, az nekem indikatív.

Az F-15E 2CFT-je az lényegében az F-15 Szu-27/30-asítása* az én szememben. Csapásmérőként mindenképpen szükséges, és a F100-PW-229-cel (ha megkapta volna az F-15C) nem nyomorítaná meg a gép teljesítményét sem. A GE F110-zel meg végképp.

*Ez abból a szempontból nem igaz, hogy az F-15 + FAST pack és az F-15B = F-15E demó gépek 1980-as évek elején is megvolt már. Viszont a gépet alapvetően átszabja. A CFT légellenállása minden duma ellenére azért nem elhanyagolható. Akkor minden gépen alapból ott lenne az, amit utólag tesznek rá. A tömeg az meg tömeg. A tolóerő meg nem lesz több...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 431
84 348
113
Hú, ezt más sokszor kifejtettem. Sajnos a régi kommentemet nem találtam meg sehogy gyorsan. Tőmondatokban.

A jenkik az F-15/F-16 párost kompaktra igyekeztek tervezni és könnyűre, ez csak úgy sikerült, hogy iszonyat sok kerót visznek póttartályokban.
Az F-16 2x370 gal pótosban majdnem annyit visz, mint belsőben.

Belső 3230 kg,
2x370 gal pótossal 5560 kg,
2x370 gal + 1x300 galCL 6490 kg

Az F-15C-nél.
LrncsHg.png


Ennek az az eredménye, hogy a légiutántöltéssel piszok nagy CAP idő vagy behatolási mélység adódik ki a csillagos sávos gépeknek, de adott esetben eldobva a tartályokat, a gépek teljes belső keróval kezdik a légiharcot és vissza tudnak még térni az első reptérre vagy tankerhez. A gépek így sokkal könnyebbek és kisebbek tudtak lenni. Csak mindig ott cipelik azokat a tököket és abból sincs végtelen, ezért csak (vég)szükség esetén dobják el azokat.

A Szu-27 ellentétes módon közelíti meg a kérdést, mert anno tanker nem volt az oroszoknak. A gép sárkányába több keró megy, mint az F-15C + 2 db szárnypótos és alig kevesebb, mint F-15C + 3 db pótos. Ez útvonalrepülésnél sokkal kisebb légellenállást jelent. Elvileg. A bibi az, hogy emiatt a gép üres tömege az F-15C-hez képest laza 3 tonnával nagyobb és a gép homlokfelülete is. Hiába lehet akár kedvezőbb Cl/Cd értéke, ha a felülettel felszorozva a légellenállása mégis kb. ugyanaz. A nagyobb gép = nagyobb szárny sanszosan nem követel magasabb útvonalrepülési állásszöget, mint az F-15/F-16-nál.

Viszont előnye, hogy akár 6-7 keróval is kis légellenállással mehet bele manőverező légiharcba vagy bármibe. Sokáig bírja. Csak cserébe a gép teljesítményén nyomon hat az a +3 tonna...

Hogy melyik koncepció bizonyult időtállóbbnak? Nos, a Szu-30 család sikere, az F-35A belső keró kapacitása beszédes. Ott mondjuk a stealth miatt nem volt választás, de az, hogy mennyire sok kerót tesznek bele a gép tömegéhez képest, az nekem indikatív.

Az F-15E 2CFT-je az lényegében az F-15 Szu-27/30-asítása* az én szememben. Csapásmérőként mindenképpen szükséges, és a F100-PW-229-cel (ha megkapta volna az F-15C) nem nyomorítaná meg a gép teljesítményét sem. A GE F110-zel meg végképp.

*Ez abból a szempontból nem igaz, hogy az F-15 + FAST pack és az F-15B = F-15E demó gépek 1980-as évek elején is megvolt már.

Igen,az F-35 a méretehez képest nagyon nehéz és tömzsi is.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Tömzsi az F-35-ös, de nem jelent ez neki problémát, mert ez az alaktényező csak kb Mach 1.4 felett okoz gondot.

A Szu-27-es egy szép karcsú gépnek néz ki, de a nagy manőverezőképesség érdekében már messze nem olyan gyors, mint a böhönye MiG-31-es. És itt nem a végsebességekről beszélek.

Az F-22-es Mach 1.7-tel tud hivatalosan “szupercirkálni” felfegyverezve, de alig 110 tengeri mérföldnyi távon. Hiába a tekintélyes, 8.2 tonnás kerókészlet, ezen a rezsimen is kb úgy fogyaszt a két hajtóműve utánégető nélkül, mint egy Szu-27-es minimális utánégetéssel.
Pedig nem is azonos a tolóerejük. A Raptor hajtóművei földközelben, kis sebességen közel olyan erősek maximálon, mint az AL-31F teljes utánégetésen.

Pár éve az ukránok egy közös gyakorlaton elvitték az egyik amerikai ezredest egy Szu-27UB-val.
Függesztmény nem, de a pilonok rajta voltak a gépen és ez a kétüléses sárkány volt.
Az amerikai elmondása szerint vagy jó 300 km-t repültek Mach 1.5-el, minimál fáklyával megtámogatva. Felgyorsítottak maximális utánégetéssel Mach 1.5 fölé és minimál forszázsra visszavéve tartották azt.
Végül is lehetséges. Gyanítom, hogy rakétákkal ez már nem ment volna így. Vagy ez a táv, vagy ez a sebesség nem lett volna tartható.
 
M

molnibalage

Guest
Tömzsi az F-35-ös, de nem jelent ez neki problémát, mert ez az alaktényező csak kb Mach 1.4 felett okoz gondot.

A Szu-27-es egy szép karcsú gépnek néz ki, de a nagy manőverezőképesség érdekében már messze nem olyan gyors, mint a böhönye MiG-31-es. És itt nem a végsebességekről beszélek.

Az F-22-es Mach 1.7-tel tud hivatalosan “szupercirkálni” felfegyverezve, de alig 110 tengeri mérföldnyi távon. Hiába a tekintélyes, 8.2 tonnás kerókészlet, ezen a rezsimen is kb úgy fogyaszt a két hajtóműve utánégető nélkül, mint egy Szu-27-es minimális utánégetéssel.
Pedig nem is azonos a tolóerejük. A Raptor hajtóművei földközelben, kis sebességen közel olyan erősek maximálon, mint az AL-31F teljes utánégetésen.

Pár éve az ukránok egy közös gyakorlaton elvitték az egyik amerikai ezredest egy Szu-27UB-val.
Függesztmény nem, de a pilonok rajta voltak a gépen és ez a kétüléses sárkány volt.
Az amerikai elmondása szerint vagy jó 300 km-t repültek Mach 1.5-el, minimál fáklyával megtámogatva. Felgyorsítottak maximális utánégetéssel Mach 1.5 fölé és minimál forszázsra visszavéve tartották azt.
Végül is lehetséges. Gyanítom, hogy rakétákkal ez már nem ment volna így. Vagy ez a táv, vagy ez a sebesség nem lett volna tartható.
F-22-nél ez kb. 6 perc a Szu-27-nél kb. 11 perc volt.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Köszönöm a válaszokat, pontosan ez volt a benyomásom,hogy más a megközelítése a két rendszernek. Így már világos.
Bár az is nagyon érdekes, amikor raptort látok tökkel:) ott ugye már ők is a nagy belső üa.mennyiségre gyurtak. Viszont stealthnél további gond,hogy nemcsak a belső üa viszi a helyet, de a fegyverzet is, gondolom ettől lesznek olyan kis tömzsik oldalról.
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Tömzsi az F-35-ös, de nem jelent ez neki problémát, mert ez az alaktényező csak kb Mach 1.4 felett okoz gondot.

A Szu-27-es egy szép karcsú gépnek néz ki, de a nagy manőverezőképesség érdekében már messze nem olyan gyors, mint a böhönye MiG-31-es. És itt nem a végsebességekről beszélek.

Az F-22-es Mach 1.7-tel tud hivatalosan “szupercirkálni” felfegyverezve, de alig 110 tengeri mérföldnyi távon. Hiába a tekintélyes, 8.2 tonnás kerókészlet, ezen a rezsimen is kb úgy fogyaszt a két hajtóműve utánégető nélkül, mint egy Szu-27-es minimális utánégetéssel.
Pedig nem is azonos a tolóerejük. A Raptor hajtóművei földközelben, kis sebességen közel olyan erősek maximálon, mint az AL-31F teljes utánégetésen.

Pár éve az ukránok egy közös gyakorlaton elvitték az egyik amerikai ezredest egy Szu-27UB-val.
Függesztmény nem, de a pilonok rajta voltak a gépen és ez a kétüléses sárkány volt.
Az amerikai elmondása szerint vagy jó 300 km-t repültek Mach 1.5-el, minimál fáklyával megtámogatva. Felgyorsítottak maximális utánégetéssel Mach 1.5 fölé és minimál forszázsra visszavéve tartották azt.
Végül is lehetséges. Gyanítom, hogy rakétákkal ez már nem ment volna így. Vagy ez a táv, vagy ez a sebesség nem lett volna tartható.
És ugyanezt a mutatványt vajon a Mig-31 meddig bírja? Akár fegyverzettel, hiszen ott be van süllyesztve.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 748
66 444
113
Mach 2.35-el, fegyverzettel, a belső 16 tonnás kerozinkészletével a gép harci hatósugara 720km, hangsebesség alatt 1200km.
Ebben benne van a felszállás, felgyorsítás is.

De sokkal gyakorlatisabb az az adat, hogy a gép erre a 720km-es rádiuszra képes úgy elfogási feladatot repülni (feltételeze, hogy egyből lő is és visszafordul), hogy fékfelengedéstől számított 40 perc múlva már ismét a betonon van.
Ez kb 2100 km/órás átlag sebességet jelent.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 210
57 531
113
Mach 2.35-el, fegyverzettel, a belső 16 tonnás kerozinkészletével a gép harci hatósugara 720km, hangsebesség alatt 1200km.
Ebben benne van a felszállás, felgyorsítás is.

De sokkal gyakorlatisabb az az adat, hogy a gép erre a 720km-es rádiuszra képes úgy elfogási feladatot repülni (feltételeze, hogy egyből lő is és visszafordul), hogy fékfelengedéstől számított 40 perc múlva már ismét a betonon van.
Ez kb 2100 km/órás átlag sebességet jelent.




Odabasz!
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Durva, elég rekord gyanús normál szolgálatban lévő géptől. Talán a Raptor tudná ezt tartani. Igaz erősen speciális a 31-es feladatköre is, nem tudom masik vadász ellen mennyire hatékony, de BVR-ben elég jó lehet. A dogfightot meg egyszerűen elkerülheti.
 
M

molnibalage

Guest
Pár éve az ukránok egy közös gyakorlaton elvitték az egyik amerikai ezredest egy Szu-27UB-val.
Függesztmény nem, de a pilonok rajta voltak a gépen és ez a kétüléses sárkány volt.
Az amerikai elmondása szerint vagy jó 300 km-t repültek Mach 1.5-el, minimál fáklyával megtámogatva. Felgyorsítottak maximális utánégetéssel Mach 1.5 fölé és minimál forszázsra visszavéve tartották azt.
Végül is lehetséges. Gyanítom, hogy rakétákkal ez már nem ment volna így. Vagy ez a táv, vagy ez a sebesség nem lett volna tartható.
Nos, csak a margóra. Kipróbáltam az F-15C-t BMS 4.34-mal, ami a megfelelő téli hőmérséklettel és módosított tömeggel centire kiadta a Streak Eagle rekordjait. Tehát az alap modellje azért elég pontos.

Az F-15C-vel 9 ezer font keróval 36 ezer lábon az M1.5 tartható volt 2xAIM-9 2xAIM-7-tel úgy, hogy a fogyasztás kb. 21 ezer font/óra volt.

Tehát, ha 2000 font biztonságit hagyok és enyhe fordulóban repültem volna, akkor kb. 20 perce elég a keró. Ez 1600 km/h sebesség, ami 20 perc alatt 533 km. Persze aztán irány haza és 1000 font alatti keróval leszállás, ha a reptér messzebb van.

Szóval teljesen hihető a történet.
Sajnos a gépek FM-ben csak a teljes utánégő teljesítmény van megadva, ami csalóka. Azzal valóban ennek töredékét repüli ki a gép, de részleges utánégetés sokkal kevesebbet kíván és M1.5-re felgyorsítani annyira nem sok idő. Egy teljes utánégetéses elfogáshoz képes a gépek meglepően sokáig tudják tartani kevés fegyverzettel ezt a sebességet.

Csak azért nem nagyon ismert ez ezek szerint, mert harcban ennek nincs értelme. A BVR-ban felgyorsítanak max. M1.3-M1.4 tájára, de ezt utána nemigen tartják sokáig, mert magasságot dobnak vagy erősen kifordulnak. Esetleg elhúzódó kétirányú BVR esetén 3-4 percig, de összességében azért látszik, hogy még ilyen profilban is 5-6 perc alatt a hatósugár komoly részét eldobják.

Egy földközelben menkülő F-111-eset ezzel el lehet kapni, mert vállalható üzemanyag mennyiséggel csökken a táv. Csak 30 ezer lábról lefele nézni és követni radarral F-111-est minden volt, csak nem triviális még a hh végén sem MiG-29 vagy Szu-27-tel sem. Meg előbb fel kellett mászni 30 ezer lábra majd lejönni, hogy a rakéta értelmesen indítható legyen.